Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5202
Har da spillt Skyrim siden det kom ut, men det første som kom opp i hodet mitt var 'dette minner da merkelig mye om Norge' når man ser på levestilen deres og flere ting.

For eksempel, en god del gårder i Skyrim gror mye poteter. Landskapet kan også minne om Norge, samtidig som "Sovngarde" er jo bare navnebytte på Valhall.

Det er så svært mange ting som kan minne om Norge. Har du spillt andre 'The Elder Scrolls' spill, så vil dette bare støtte teorien.


For eksempel, Nords i Morrowind (TES III) har sitt beste eksempel på det med expansjonpakka Bloodmoon. Oppe i Solstheim, så er de eneste Nordene som driver med magi kalt sjamaner og ikke vanlige magikere.


Det var vell noe lignende her i Norge for lenge lenge siden?
Er vel egentlig ingenting å diskutere her? Trodde alle visste at Nords var inspirert av vikinger, og siden Skyrim er hjemlandet til disse vikingene.
Alle bygningene er viking-like, landskapet er svært skandinavsk, kulturen i landet er norrønt-like.
Ikke noe å diskutere nei... Nords er inspirert av vikingene, og Skyrim er svært inspirert av skandinavia, det ser man enkelt. De har ikke "funnet opp" et slikt landskap, og først etterpå sett at det var mange likheter med skandinavia...
http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Nord

svaret er: JA!
Sist endret av Eiol; 18. desember 2011 kl. 19:05.
Ah, takker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare sånn når du er inne på det så er jo Skyrim inspirert av ringenes herre, og ringenes herre er jo inspirert av Norge. Noe som da vil si at Skyrim faktisk er inspirert av Norge :P Vet dette er litt seint å komme med nå men uansett.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
At Skyrim er så grusomt inspirert av Ringenes Herre kunne jeg vel tenkt meg å se en kilde eller to på. (Selv om likheten mellom Whiterun og Edoras i Rohan er slående... )

At det er basert på nordiske miljøer er åpenbart. Rasen heter "Nords" og det er fullt av fjell, snø og jeg tror det er en og annen fjord der også. Elder Scrolls-serien låner en del inspirasjon fra forskjellige virkelige (og/eller historiske) folkeraser og områder til sine egne. "Vi" er Nords, Imperials er basert løst på romerne, og så videre.
Sist endret av robhol; 30. desember 2011 kl. 21:21.
Bethesda har jo sagt at det er basert på Skandinavia..
Hvis du vil ha kilder på det kan du søke sjæl.
Rohan er vell et rike/fylke og Witherun en by. Shoot me if im wrong. Mulig du tenker på Edoras?
Ikke minst navnene til alle. Sigrid, Asgeir, Brynjulf (Høres norsk ut) osv.
Er en grunn til at spillet blir kalt for Norway Simulator !
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Bare sånn når du er inne på det så er jo Skyrim inspirert av ringenes herre, og ringenes herre er jo inspirert av Norge. Noe som da vil si at Skyrim faktisk er inspirert av Norge :P Vet dette er litt seint å komme med nå men uansett.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Ringenes Herre inspirert av Norge?

Tolkien (forfatteren av Arda-legendariumet, noe LoTR er en bitteliten del av) ble inspirert av mange forskjellige mytologier, kulturer o.l. Eksempler er Beowulf, Edda og til og med Atlantis (Númenor, hvor slekta til Aragorn kommer fra, ble inspirert av Atlantis og Noahs Ark).

Ikke si Norge, heller si norrøn mytologi, nordisk språk og nordiske Europa, noe Tolkien elsket. Tolkien klarte å blande sammen utrolig mange kulturer, mytologier osv til et fantastisk legendarium, som har en spesiell kultur, mytologi selv.

Uansett, Skyrim er inspirert av det nordiske Europa... det sier seg selv i grunn. Grantrærne, fjellene, byene og husene, den nordiske rasen, de skandinaviske navna (Bjorn, Olaf, Gunnar osv.) viser jo dette klart og tydelig.
Ja, det er jo selfølgelig basert på norrøn mytologi, men Tolkien var jo en tur i Norge
for å hente inspirasjon. Troll og vetter har jo ganske mye med Norge og gjøre, eller hva?
Sist endret av WeezyBoy; 31. desember 2011 kl. 14:29.
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Ja, det er jo selfølgelig basert på norrøn mytologi, men Tolkien var jo en tur i Norge
for å hente inspirasjon. Troll og vetter har jo ganske mye med Norge og gjøre, eller hva?
Vis hele sitatet...
Kan vel på en måte si han var inspirert av Norge, men i bunn og grunn så var det Skandinavia som en helhet (språk, landskap, kultur......) og det finske språket (noe litteratur og) han var inspirert av, + forskjellige mytologiske/religiøse fortellinger i forskjellige kulturer rundt om i Europa også videre.

Og joda, troll har en del med Norge å gjøre, men opprinnelsen kommer fra nordiske land (Skandinavia, blant annet.)

Og hva har vetter med Tolkiens verk å gjøre? Har bare hørt om huldra, drauger osv. riktig nok, men det er ingen sånne i legendariumet hans.
Sist endret av Tfan; 31. desember 2011 kl. 14:49.
Ja det er jo mange fjell der og som også ser ut som at det er Norge. Og ikke minst leveformen poteter og alt det der som også kan være i Danmark, men du nevnte Skandinavia så jeg er enig med deg.
Hva skjer med å bruke poteter som argument? Norge var jo omtrent et av de siste landene i hele verden til å få innført potetene.
Synes aksentene i spillet ligner mer på Østerisk, Arnold Schwarznegger tale. Kunne jo fått Petter Solberg som voice actor, anyone?
Er jo ikke basert på Norge. Norge som vi kjenner i dag har absolutt ingen ting med eller noe som helst lik samfunn og kultur som det vikingene hadde for 1000 år siden. Det var heller ingen nasjon som ble kalt Norge eller Sverige. Vikingbefolkningen i Norge snakket samme språk som den i dagens Sverige og Danmark. Vikinger som kom til Stor Britannia ble kalt daner uansett om de var fra Hardangerfjorden eller Visby. De fleste vikinger som vi vet om ii dag som ja herja og plyndra dro sjeldent tilbake igjen til skandinavia, de bosatte seg langs kyster og øyer over hele Europa og tok med seg vikingkulturen. Noe som helst sentralisert statsmakt fikk vi ikke i Norge før lenge etter at vikingene forsvant.
Men ja det er basert på vikingkulturen og landskapet i skandinavia.
Jeg synes loren til TES ligner veldig på Tolkien's Silmarillion.

Noen som er enige?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg synes loren til TES ligner veldig på Tolkien's Silmarillion.

Noen som er enige?
Vis hele sitatet...
Nei, i grunn ikke.

Er et par likheter, men nei, ikke som helhet...
En god del race's som kan sammenlignes med litt godvilje, High elf = noldor, Wood elf = avari/sinda. Orc (som egentlig er en type elf i TES) er Melkors versjon av elf i Tolkiens univers. Imperial likner litt på haradrim (i utsende, ikke kultur) og Nords og Redguard er vel nærmeste du kommer folk fra numenor.
Utenom det kommer jeg ikke på så mange likheter race messig... sikkert mye jeg glemmer

Geografisk er det ikke så veldig likt, i Arda hadde du to beboelige kontinenter, i TES lore er det mange kontinenter i et enormt hav.

For de som ikke er så inn i tolkiens verker er noldor, avari og sinda forskjellige typer alver...

Vil tro de har tatt litt inspirasjon, men er nok ikke så mye copy/paste at det gjør noe.
Sitat av Rayleigh Vis innlegg
En god del race's som kan sammenlignes med litt godvilje, High elf = noldor, Wood elf = avari/sinda. Orc (som egentlig er en type elf i TES) er Melkors versjon av elf i Tolkiens univers. Imperial likner litt på haradrim (i utsende, ikke kultur) og Nords og Redguard er vel nærmeste du kommer folk fra numenor.
Utenom det kommer jeg ikke på så mange likheter race messig... sikkert mye jeg glemmer

Geografisk er det ikke så veldig likt, i Arda hadde du to beboelige kontinenter, i TES lore er det mange kontinenter i et enormt hav.

For de som ikke er så inn i tolkiens verker er noldor, avari og sinda forskjellige typer alver...

Vil tro de har tatt litt inspirasjon, men er nok ikke så mye copy/paste at det gjør noe.
Vis hele sitatet...
Hehe, du har noe i det du sier! Men ærlig talt, utenom det med raser, så ser jeg ingenting annet de har til felles.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Kan vel på en måte si han var inspirert av Norge, men i bunn og grunn så var det Skandinavia som en helhet (språk, landskap, kultur......) og det finske språket (noe litteratur og) han var inspirert av, + forskjellige mytologiske/religiøse fortellinger i forskjellige kulturer rundt om i Europa også videre.

Og joda, troll har en del med Norge å gjøre, men opprinnelsen kommer fra nordiske land (Skandinavia, blant annet.)

Og hva har vetter med Tolkiens verk å gjøre? Har bare hørt om huldra, drauger osv. riktig nok, men det er ingen sånne i legendariumet hans.
Vis hele sitatet...
Jaja, kan gå god for den, men det var da vel tusser eller var det vetter i ringenes herre, etter at de drar fra Herr. Bombadill så blir de jo tatt til fange av dem. Gjør de ikke?
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Jaja, kan gå god for den, men det var da vel tusser eller var det vetter i ringenes herre, etter at de drar fra Herr. Bombadill så blir de jo tatt til fange av dem. Gjør de ikke?
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe, men det er litt feil. Tusser er det norske ordet for "goblin", som senere blir av Tolkien blir kalt orc (ordet "orc" og hva de er, er spesielt oppdiktet av Tolkien), kan du si. I LoTR filmene (mer spesifikt, Two Towers filmen), blir Mordor-orkene kalt "Goblin maggots", husker jeg rett.

Og nei, du blander opp The Hobbit med The Lord of the Rings. I Hobbiten blir Bilbo og dvergene fanget av tusser når de skal over The Misty Mountains. Det er i The Lord of the Rings de besøker Tom Bombadil og Goldberry (fruen hans).

Og beklager eventuelle skrivefeil... akkurat kommet hjem fra nyttårsfest.
Sist endret av Tfan; 1. januar 2012 kl. 04:49.
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Jaja, kan gå god for den, men det var da vel tusser eller var det vetter i ringenes herre, etter at de drar fra Herr. Bombadill så blir de jo tatt til fange av dem. Gjør de ikke?
Vis hele sitatet...
Det stemmer det, at etter Frodo & Co var hos Bombadil, at de ble tatt til fange av en gammel haugvette i Dyssemoene.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det stemmer det, at etter Frodo & Co var hos Bombadil, at de ble tatt til fange av en gammel haugvette i Dyssemoene.
Vis hele sitatet...
Du snakker om Barrow-wights nå, ikke sant? Leser alltid bøker på engelsk jeg skjønner du, så det blir litt tull noen ganger når jeg skal forklare på norsk.

Men uansett, Barrow-wights er ikke vetter... men de er basert på norrøne drauger (samme som i skyrim hvor det er draugr).
Sitat av Tfan Vis innlegg
Du er inne på noe, men det er litt feil. Tusser er det norske ordet for "goblin", som senere blir av Tolkien blir kalt orc (ordet "orc" og hva de er, er spesielt oppdiktet av Tolkien), kan du si. I LoTR filmene (mer spesifikt, Two Towers filmen), blir Mordor-orkene kalt "Goblin maggots", husker jeg rett.
Vis hele sitatet...
Ordet Ork er da ikke oppdiktet av Tolkien, han brukte et gammelt saksisk navn på ork som betyr innvandrer. Når Normannerne invanderte Britannia i 1066 så ble de kalt Orker av de saksiske motstanderne
Sitat av Tfan Vis innlegg
Du snakker om Barrow-wights nå, ikke sant? Leser alltid bøker på engelsk jeg skjønner du, så det blir litt tull noen ganger når jeg skal forklare på norsk.

Men uansett, Barrow-wights er ikke vetter... men de er basert på norrøne drauger (samme som i skyrim hvor det er draugr).
Vis hele sitatet...
Barrow-whights er jo oversatt til haugvetter i den norske versjonen da...

Jeg må si meg enig i at mye av arkitekturen, miljøet og kulturen i skyrim har likheter med norrøn mytologi og ringenes herre. Dessuten kan man tydelig se likheter i daedric armor og rustningen til sauron i filmene. men nå er det vanskelig å ikke bli inspirert av ringenes herre når den har så godt som definert fantasysjangeren for alltid.
Sitat av Danille Vis innlegg
Barrow-whights er jo oversatt til haugvetter i den norske versjonen da...
Vis hele sitatet...
Ja, oversatt.... _oversatt_...

Er en grunn til at man skal lese bøker på originalspråket for å få det riktige. Mye går tapt i oversettelse.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ordet Ork er da ikke oppdiktet av Tolkien, han brukte et gammelt saksisk navn på ork som betyr innvandrer. Når Normannerne invanderte Britannia i 1066 så ble de kalt Orker av de saksiske motstanderne
Vis hele sitatet...
Orc

ORDET Orc kommer ikke helt fra Tolkien nei. Var ett lenger navn for det, men han omgjorde navnet for sitt eget bruk; og det ble "Orc". Husker jeg rett så er det fra Beowulf han fikk inspirasjonen fra. Men hva Orc er oppfant Tolkien, og versjonen av navnet er hans.

Og "Orc" har ingenting med innvandrere å gjøre i Tolkiens legendarium...
Sist endret av Tfan; 2. januar 2012 kl. 18:59.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Ja, oversatt.... _oversatt_...

Er en grunn til at man skal lese bøker på originalspråket for å få det riktige. Mye går tapt i oversettelse.



Orc

ORDET Orc kommer ikke helt fra Tolkien nei. Var ett lenger navn for det, men han omgjorde navnet for sitt eget bruk; og det ble "Orc". Husker jeg rett så er det fra Beowulf han fikk inspirasjonen fra. Men hva Orc er oppfant Tolkien, og versjonen av navnet er hans.

Og "Orc" har ingenting med innvandrere å gjøre i Tolkiens legendarium...
Vis hele sitatet...
Hva er det orkene gjør i Ringenes Herre ? Jo de invanderer de frie menneskene sine land. Skrev jeg innvandrere i stad? Da mente jeg det innenfor innvasjoner altså . Men mener og ha lest et sted at han tok inspirasjon fra mongolene eller noe sånt når det gjaldt orkenes krigerske natur
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hva er det orkene gjør i Ringenes Herre ? Jo de invanderer de frie menneskene sine land. Skrev jeg innvandrere i stad? Da mente jeg det innenfor innvasjoner altså . Men mener og ha lest et sted at han tok inspirasjon fra mongolene eller noe sånt når det gjaldt orkenes krigerske natur
Vis hele sitatet...
Jupp, du skrev innvandrer.

Mener du innvaderere så greit nok. Han er tross alt kjent som en av verdens største filologer, spesialisert innenfor anglo-saksis (gammelengelsk), så han tok inspirasjon fra det selvfølgelig.

Som jeg sa, han tok inspirasjon fra Beowulf. Link. "Ork" på gammelengelsk var Orc-neas eller noe sånt. Så han forkortet vel ordet og gjorde det sitt, og skapte egen historie/forklaring av rasen.
Ettersom Skyrim ligger i et område med høye og flotte fjell, snø og store, frodige skoger, samt et dyreliv svært likt det Norske vil jeg påstå at det er basert på Skandinavia, ja. Om en også ser på Nords, så ser en at disse er basert på vikinger og skandinaviske folk gjennom tidene. Navn er også veldig inspirert av denne delen av verden, med navn som Asgeir og Brynjolf.
Samtidig er det både jarler og thanes i Skyrim, noe som var veldig mye av i vikingtiden og lignende.

Ellers vil jeg si at dette er en av grunnene til at jeg har blitt dradd så godt inn i spillet som jeg er. I og med at det er basert på Skandinavia spiller jeg på ren nasjonalfølelse og slikt, samtidig som det er awesome å sloss mot drager i "Norge".

Det er også veldig morsomt å få vite av ens Irske og Skotske kamerater at "Holy shit, is Skyrim a Norway simulator?"