Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 16914
Jepp, ganske bombastisk påstand, og du, kjære leser, går ned i historien som en av de første som hørte om dette.

Jeg har altså, på blokka mi, noe som jeg mener kan være en tilnærmet evighetsmaskin. Om så ikke skulle være tilfellet er det i det minste en enorm ressurs til å produsere energi. Ja, det er klart jeg må ha glemt å ta med noe i beregningen, fordi jeg er ikke smartere enn røkla, men inntil jeg får "knallharde bevis" på at dette ikke funker klarer jeg ikke la det ligge.

Problemet er bare, hvor i skauen går jeg nå, og gjør hva`? Hvem ville du snakket med om noe slik? Hvem kan man søke til for finansiering (bor tross alt i rike, miljøglade Noreg så burde kunne la seg sponse) for å bygge prototypen? Ideen er så simpel at den nesten kan oppsummeres i en setning, hvertfall kopieres etter én titt på skissa, så nytter ikke å skrike det ut.

Hva bør jeg gjøre før jeg bruker masse penger jeg ikke har på patent på noe som evt ikke funker? What do i Google?!

Hjelp belønnes med akkreditering i selvbiografien min, samt en Ferrari når jeg har mer penger enn vett.
Johnny Cash mofos
Ta kontakt med patentkontoret og faa ordnet det slik at DU er den eneste med rettighetene til denne fantastiske maskinen din.

P.S
Jeg foretrekker en Aston Martin. Ekke saa glad i Ferrari skjonner du..
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Ved å kunne litt enkel fysikk så burde du vite at en evighetsmaskin ikke er mulig.


Men for all del, løp til patentkontoret!
SKaff deg patent på oppfinelsen, vist det er for dyrt kan du vente til ut i mai og gå på autition til skaperen, der oppfinelsen din blir gratis patentert.
Bare det å sjekke etter patenter er svindyrt har jeg hørt.
En venn av meg hadde flere gode idèer, men det kostet ca 20 000 for en sjekk bare i Europa sa han.

edit: Og ja, fysikken du lærer på ungdomskolen bør være tilstrekkelig for å si at det ikke skal være mulig.
Sist endret av InTrance; 10. oktober 2010 kl. 05:18.
Ta kontakt med patentstyret.

Her er en nybegynner-guide: http://patentstyret.no/no/Nybegynnerguide/

Sitat av InTrance Vis innlegg
Bare det å sjekke etter patenter er svindyrt har jeg hørt.
En venn av meg hadde flere gode idèer, men det kostet ca 20 000 for en sjekk bare i Europa sa han.

edit: Og ja, fysikken du lærer på ungdomskolen bør være tilstrekkelig for å si at det ikke skal være mulig.
Vis hele sitatet...
Under avgifter hos patentstyret står det:

Søknadsavgift

a) Grunnavgift kr. 1100,-
b) Granskingsavgift kr. 3100,-
c) Tilleggsavgift for hvert patentkrav utover ti kr. 200,-
Vis hele sitatet...
som sagt, kontakt pantentstyret.

Patentstyret, Pb 8160 Dep., 0033 Oslo, e-post: , tlf.: +47 22 38 73 00, Infosenter: +47 22 38 73 33
Du bør kanskje også snakke med noen som har peiling, f.eks. en professor i fysikk eller noe, så kan kan forklare deg hvorfor dette ikke funker. Jeg mener ikke å knuse alle drømmene dine, men når noe høres for godt ut til å være sant, så er det somregel det. Jeg håper virkelig at jeg tar feil, men jeg er veldig pessimistisk her dessverre.

Energi inn + energitap = energi ut
For at noe skal kunne gå evig må energi ut være lik energi inn, og da må du altså ha et energitap på null. Dvs. null friksjon og null tap over hele linja.
At du i tillegg til dette visstnok har klart å trylle frem energi fra ingenting, uten noe ekspertise på området, synes jeg er litt merkelig. Fantastisk hvis sant, men merkelig.

Lykke til, keep us posted, og beklager at jeg er så negativ.
Bygg maskinen din, test den.

Stor forskjell på teori og praksis.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Energi inn + energitap = energi ut
Vis hele sitatet...
Om man hadde klart å klekke ut noe som produserte mer energi enn den tapte kunne det vel funka? Det er kanskje dét som ikke går? Tenkte f.eks. på en magnet som holder et objekt i bevegelse, hvor energien til objektet sendes tilbake til elektromagneten ellerno?
Jaha, men hvordan skulle du klare å få objektet til å sveve uten at elektromagneten får tilført litt energi for at den skal fungere først?
Turbolego: Jeg sa Europa, det der er kun en patent som er gyldig i Norge.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette er umulig. Det er barneskolekunnskap at man ikke lager energi, men at den bare kan omformes.
Men så må jeg innrømme at jeg er litt nysgjerrig på hva det er som får deg til å tro du har noe sånt også. Jeg regner allerede med at du troller, men om du faktisk er seriøs synes jeg du kan forklare litt nærmere.
Involverer maskinen din magneter? Isåfall lurer du antagelig deg selv

Husk at patentstyret gjerne gir patent til ting som ikke virker (det er ikke deres jobb å bedømme), så lenge de er beskrevet korrekt slik at de kan patenteres, så jeg tror kanskje du burde vurdere å lage en fungerende prototype før du kaster bort masse penger på patenter. Husk at det stilles krav til formalisme når du skal søke patent!

Jeg har utdanning innen fysikk og kan sikkert vurdere ideen din i grove trekk over pm hvis du er interessert, hvis du stoler nok på at jeg ikke stjeler ideen din
Enig med ivioynar her. Du burde bygge en prototype, gjerne i liten størrelse, som et enkelt "proof-of-concept" som du kan gjøre målinger på over tid for å se om den fungerer slik du tror. Patentering før du vet med sikkerhet at det fungerer slik det skal kan lett være bortkastede penger.

Selv har jeg utdanning som elektronikkingeniør og har hatt noe mer fysikk enn studiet normalt inneholder, og jeg kan også ta en titt på ideen din hvis du ønsker, men jeg forstår selvsagt at du er bekymret for at noen skal stjele ideen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ta kontakt med et patentkontor / en investor som ikke har hørt om termodynamikkens lover. De vil nok være svært hjelpsomme.
Hvis du får patentert, eller finner ut at det ikke funker, hadde det vært interessant å få vite hva ideen din er
evighetsmaskin eller ikke, om den bare produserer nok energi til 100 år, så er jeg din første kunde
prøv å leit litt rundt etter et simuleringsverktøy som gjør det du er ute etter/få en til å omprogrammere til ditt behov så vil du se om du er genial eller ei
ta patent på ideen din. uansett, når du har såpass med skallefyll at du klarer å skrive et innlegg her på forumet, burde du forstått at det å lage en evighets maskin er fysisk umulig, den vil kanskje gå i veldig lang tid, men ikke i en evighet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ta kontakt med Innovasjon Norge. De kan sikkert hjelpe deg. (Og trenger kanskje å le litt). Lykke til.
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
evighetsmaskin eller ikke, om den bare produserer nok energi til 100 år, så er jeg din første kunde
Vis hele sitatet...

Henger meg på denne her. Vis den holder ut i 10-100 år, så er den veldig brukbar!
Bare fordi eg lurte; hvordan vet man att en evighetsmaskin vil gå for evig? og hvordan starte noe man ikke kan stoppe?
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Digger at posten er posta 5 på morran :P.
Vis hele sitatet...
Blir mer riktig å si 5 på natta etter en fuktig lørdagskveld. Men for all del trådstarter, jeg blir gledelig vennen din og spytter med glede ut kostnadene for å patentere det her dersom det er noe i det mot 0.1% av fortjenesten du får på det.
Wow, først og fremst takk for mer tilbakemelding enn jeg kunne håpet på, blir mange ferrarier/aston martin. Mulig det var den tabloide overskriften min som gjorde susen, men driter i ovn så lenge brødet blir stekt.

Først og fremst, jeg er relativt klar over at en evighetsmaskin ikke er fysisk mulig, men det er grunnet vår konnotasjon av hva dette skulle være. En maskin som alene lager mer energi går seff ikke, men om man heller ser på utnytting av eksisterende energi blir det noe annet. Type vindmølle, solceller, bølgekraft, sånt hjuldings i en foss, stjernekraft, samling av metan fra kuer osv. Og drit i "evighet" bokstavelig, det er seff bare snakk om MYE, LENGE, i det minste "nok".

Skissen min vil utnytte eksisterende energi, og som alle vet er energier overalt. Alt av bevegelse, varme, lys, naturkrefter samt menneskeskapte fenomen som motorveier o.l avgir energi som, om man kan fange det opp uten for stor kostnad (gjerne helst mekanisk fremfor elektrisk) vil gi energi. Right? Fang lynet og du er en rik mann, som min far sa til meg.

Sekundært, patent tror jeg, som noen har vært inne på, ganske irrelevant (foreløpig) av mange grunner. Dritdyrt, vet ikke om det funker på papiret og enda mindre i virkeligheten, og dessuten vil Store Styggslemmen fra USA kjøpe verdenspatent dersom jeg tar det i Norge/Europa uansett. Jeg trenger støtte til hjelp med teorien, evt midler til å bygge prototypen, dermed er f.eks Innovasjon Norge sikkert godt forslag (takk Jonta).

Det er som nevnt en idè som lar seg stjele ved første øyekast, og tror patent er vrient å få til på prinsipper. skulle oppdaget ilden, og dens utallige muligheter, hva da? Ta patent på lighter, noen andre lager fyrstikker. Igjen er jeg veldig bombastisk, men vrient å finne eksempler uten å avsløre hva slags maskin det er snakk om, eller hvilken type energi. Ubenyttet kraft, men sikkert nok av maskiner å lage som er akkurat passe annerledes enn min til å utnytte den.

Snakket med en naturfagslærer-venn idag som er min autoritet på alt som er vrient å google og verre å fatte, og han klarte ikke å slakte den helt, så fortsatt håp, endog mikroskopisk. Han er satt på saken, og om det skulle gått veien ser man ikke bort ifra at jeg trenger noen hederlige fysikere til hjelp senere, og etpar navn herfra er notert.

Forøvrig, jeg har nattevakt og er ikke drita-klok på nach, til tross for tidspunktene. Ser troverdighetssprekken. Også knallbra at så mange tror jeg er gal, neste mål er å bli stemplet som trollmann, så man vet man er på riktig vei
Det viktigste er å legge ut idéen her så fort du har sikra den, jeg er jævlig nysjerrig.
sjæl, høres fantastisk bombastisk det du beskriver, men dersom det fungerer! Om ikke uendelig men i laang tid :P
Fakk, fikk ikke sove fra før av, og når får jeg i hvert fall ikke!! Oppdater oss med en gang "tyveri" er sikret ^^

Edit: Hahahaha, er litt trøtt :P Mente: med en gang det er sikret at "tyveri" ikke kan skje!
Sist endret av Vargas; 11. oktober 2010 kl. 01:33.
du er ikke han duden fra skaperen som mente han kunne drifte et tog uten ny tilførsel av energi, ved å lagre energi i nedoverbakker for så å bruke det på retta/oppover.. nei jeg trur du bør trappe ned på halisinugena og få deg en jobb...

ps:du skal få en audi 80 91mod i god stand viss dette er realistisk.....
Sist endret av bumpman; 11. oktober 2010 kl. 01:56. Grunn: fordi
Can't wait.

Håper på en Tachyon-energi ide, i ren Nikola Tesla stil.
Jeg er ingen fysiker, så jeg sier: Go for it!

Hadde vært kult om du løste energiproblemene for alltid liksom
Det er ingenting mer irriterende enn tråder som dette for en nysgjerrig sjel som meg
Kan du svare på et simplelt spørsmål som ikke avslører noe som helst. Går den på magneter?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Kan du svare på et simplelt spørsmål som ikke avslører noe som helst. Går den på magneter?
Vis hele sitatet...
Det vil jo avsløre om den går på magneter eller ikke...
Hva så?
Det er tusenvis av andre mennesker som har eksperimentert slik med magneter før.
Sitat av lachrymolog Vis innlegg
utnytting av eksisterende energi[...] Type vindmølle, solceller, bølgekraft, sånt hjuldings i en foss, stjernekraft, samling av metan fra kuer osv.

Skissen min vil utnytte eksisterende energi, og som alle vet er energier overalt.
Vis hele sitatet...
Tror det finnes mange sånne oppfinnelser fra før, det heter kraftverk.. Vil ditt produkt gi fra seg brukbar energi uansett hvilken energiform som kommer inn, eller er det en diger klump med vindmølle, vannturbin, gassturbin og solcellepanel på en gang?
Du kommer ikke til å få støtte av Innovasjon Norge. Om du leser litt om hva de faktisk støtter, så kan du glemme det. Du får heller prøve deg i en oppfinnerkonkurranse eller noe i den duren.
Sitat av lachrymolog Vis innlegg
Først og fremst, jeg er relativt klar over at en evighetsmaskin ikke er fysisk mulig, men det er grunnet vår konnotasjon av hva dette skulle være.
Vis hele sitatet...
...men du er ikke særlig villig til å begrunne hvorfor du ønsker kalle din maskin akkurat for en evighetsmaskin, selv når vår konnotasjon som du sier om hva det skal være er rimelig etablert? Hvorfor kan ikke du kalle det for noe ganske annet.

Sitat av lachrymolog Vis innlegg
En maskin som alene lager mer energi går seff ikke, men om man heller ser på utnytting av eksisterende energi blir det noe annet. Type vindmølle, solceller, bølgekraft, sånt hjuldings i en foss, stjernekraft, samling av metan fra kuer osv. Og drit i "evighet" bokstavelig, det er seff bare snakk om MYE, LENGE, i det minste "nok".
Vis hele sitatet...
For meg virker det som om du simpelthen bare hopper bort i fra definisjonen om en evighetsmaskin som "et lukket system" (der maskinen skal drive seg selv av energi uten noe tilførsel utenfra maskinen selv) og til et "åpent system" (hvor maskinen kan få energi utenfra seg selv). Om det er tilfelle så er jo tankegangen din banal og lite nyttig - da vi jo allerede driver enormt arbeid på å utnytte ting.

Er et simpelt solcellepanel en evighetsmaskin for deg?

(hva er forørig "stjernekraft?" )

Sitat av lachrymolog Vis innlegg
Skissen min vil utnytte eksisterende energi, og som alle vet er energier overalt. Alt av bevegelse, varme, lys, naturkrefter samt menneskeskapte fenomen som motorveier o.l avgir energi som, om man kan fange det opp uten for stor kostnad (gjerne helst mekanisk fremfor elektrisk) vil gi energi. Right? Fang lynet og du er en rik mann, som min far sa til meg.
Vis hele sitatet...
... og det er drastisk ulike metoder man bruker for å konvertere energi fra "lavkvalitet" (slik den er) til "høykvalitet" (en bedre form vi kan dra nytte av - f.eks. elektrisk). Det høres ut som om du vil opfinne en helt generell metode å bruke energi; noe som for meg later til å ignorere det at ulike energikilder krever ulike oppfangningsmåter. Et solcellepanel fungerer ikke så bra til å fange vind.

Jeg antar du lurer deg selv; og iogmed at du nekter prate noe særlig om ideen din så kan du lure deg selv lenger enn nødvendig.
Sist endret av Kinseek; 11. oktober 2010 kl. 09:34.
Bytt ut hest med bil og magnet med grønnsak, problem solved

Men jeg er veldig skeptisk til dette her. Om du har vett nok til å løse verdens energiproblem så burde du ha vett nok til å finne ut hvordan "sikre" denne kunnskapen på egenhånd.

2 søk i google er sikkert nok for å finne ut hva andre glupinger har gjort før degog du sparer deg selv for masse tid.

Uansett. Om ikke energi kan skapes, har da energi alltid eksistert og det vil alltid eksistere? Det har med andre ord ingen start og ingen slutt? Artige greier det der
Jeg vil bygge en vindmølle som koster 300 millioner, hvert år kan den generere strøm verd 4 millioner, og den vil leve i 35 år.. Vinden er jo evig, så da har jeg jo en evighetsmaskin!!

SOMEBODY CALL INNOVATION NORWAY!
Jeg vet ikke om jeg er enig i all den sarkastiske kritikken trådstarter får. Alt han egentlig har sagt er at han tror han har funnet en veldig enkel og effektiv måte for å utvinne energi fra en eller annen (eller flere) kilder. Ingen detaljer er lagt på bordet, ettersom han er redd for at noen skal stjele ideen – noe som for så vidt er forståelig nok. Sannsynligheten er kanskje stor for at det ikke fungerer, basert på den store mengden av slike ideer som dukker opp, men som viser seg å bryte med et eller annet termodynamisk prinsipp, men det er ingen grunn til å fyre løs med tungt skyts før man vet hvordan virkemåten er tenkt å være.

Å trekke inn uttrykk som "evighetsmaskin" og liknende gjør at folk ser rødt med en gang, men så vidt jeg kan se presiserer trådstarter at ideen nettopp ikke er en evighetsmaskin slik som den normale definisjonen tilsier.

Og nei, toeless, det er ikke slik at man nødvendigvis må vite hvordan man skaffer sponsorpenger og utstyr og hvordan patenteringer fungerer selv om man har kommet på en idé av teknisk art.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
(hva er forørig "stjernekraft?" )
Vis hele sitatet...
Solcellepanel
Enten bestemmer du deg for å fortelle hva det er til oss, og mister da muligheten til å patentere dette, da det da er blitt offentlig tilgjengelig.

Eller så forteller du ikke det til oss, og går for å patentere.

Som du selv sier, så er det ikke mulig for deg å patentere med den økonomien du har nå -og du har mistanke om at en patent er lett å gå rundt uansett hva du gjør.

Så hva med å bare fortelle oss hva du har tenkt på? Hvis du ikke kommer til å gjøre det, si i hvertfall ifra tydelig - for denne tråden er ikke noe vits å gå inn på mer om det blir med dette, som kort oppsummert er:

Trådstarter: Jeg har en idé, hva gjør jeg?
Forum: Det kommer an på.
Trådstarter: Okei.
Du burde jo lagd en prototype og testa først.

Kanskje du er den nye Tesla?

"As Tesla claimed to have invented a way to harness “free energy” from the voltage difference in the ionosphere that causes lightning, he was seen as a threat to the world energy economy mostly by the rich bankers, J.P. Morgan who was a silent partner with an ulterior agenda. The majority of Tesla’s inventions were classified for national security by the US government."

http://info-wars.org/2010/08/10/niko...d-free-energy/

Jeg synes å huske å ha lest at Telsa jobba med en maskin som skulle sende signaler ned i bakken, for så å fange opp igjen signalene og skape "uendelig" energi, men finner ikke noe info om det på det.
Sist endret av Jailbait; 11. oktober 2010 kl. 13:47.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Enten bestemmer du deg for å fortelle hva det er til oss, og mister da muligheten til å patentere dette, da det da er blitt offentlig tilgjengelig.

Eller så forteller du ikke det til oss, og går for å patentere.
Vis hele sitatet...
Det er flere muligheter enn dette. For eksempel hvis det er mulig å bygge en prototype som kan demonstreres uten at man avslører virkemåten, eller de kritiske delene av den, så kan man ta kontakt med bedrifter og presentere sin idé uten å nødvendigvis ha en patent først. Det finnes også forskningsinstitutter man kan gå til for å få teknisk og ofte økonomisk hjelp til å bringe ideen videre, som også er villige til å skrive under på kontrakter som sørger for bl.a. taushetsplikt. SINTEF har for eksempel dette tilbudet til ansatte og studenter ved NTNU.

Sitat av Jailbait Vis innlegg
Jeg synes å huske å ha lest at Telsa jobba med en maskin som skulle sende signaler ned i bakken, for så å fange opp igjen signalene og skape "uendelig" energi, men finner ikke noe info om det på det.
Vis hele sitatet...
Det hører med til historien at Tesla ble sinnsyk på sine eldre dager.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
"As Tesla claimed to have invented a way to harness “free energy” from the voltage difference in the ionosphere that causes lightning, he was seen as a threat to the world energy economy mostly by the rich bankers, J.P. Morgan who was a silent partner with an ulterior agenda. The majority of Tesla’s inventions were classified for national security by the US government."
Vis hele sitatet...
Mannen som oppfant FM-senderen, Edwin Howard Armstrong, fikk også sine patenter stjålet, han ble så deprimert og tok livet sitt.

-Tesla et unikt geni utenom det vanlige, en ekte pioner forfulgt av uhell..?
Fri energi for alle betyr jo totalt sammenbrudd for økonomien og sivilasjonen slik den fungerer idag, ikke rart de robbet ham for utnyttelse til militær drift eller ei.
En annen ting.

Man bør virkelig være forsiktig om man jobber med prosjekt som kan gi "uendelige" mengder med energi for en billig penge. Hørt noen ekstremt løse rykter om en fyr som jobbet med noe fancy greier på 80tallet som skulle løse våre energiproblemer og fyren ble stoppet og såvidt jeg husker tror jeg han ble drept (ekstremt løst rykte som sagt)

Men jeg tror uansett det kan være lurt å passe på. Mange sterke krefter som jobber i kulissene i forhold til den olje baserte økonomien vi har i dagens samfunn. Om fossilt brensel blir "obsolete"(kan åpenbart ikke lenger norsk), så har verden(og ikke minst norge) et nytt stort problem. Skjer derimot ikke over natta da.

Sov med baseball bat under puta imo .

Btw, noen som har trua på geo termisk energi? Er det reelt?
Sist endret av toeless; 11. oktober 2010 kl. 19:55.
Hvis du ikke finner noen firmaer du stoler på, er jo en mulighet å dra til banken. Få dem til å tro på deg, få et skyhøyt lån, og fiks alt selv
Sitat av toeless Vis innlegg
En annen ting.

Man bør virkelig være forsiktig om man jobber med prosjekt som kan gi "uendelige" mengder med energi for en billig penge. Hørt noen ekstremt løse rykter om en fyr som jobbet med noe fancy greier på 80tallet som skulle løse våre energiproblemer og fyren ble stoppet og såvidt jeg husker tror jeg han ble drept (ekstremt løst rykte som sagt)

Men jeg tror uansett det kan være lurt å passe på. Mange sterke krefter som jobber i kulissene i forhold til den olje baserte økonomien vi har i dagens samfunn. Om fossilt brensel blir "obsolete"(kan åpenbart ikke lenger norsk), så har verden(og ikke minst norge) et nytt stort problem. Skjer derimot ikke over natta da.

Sov med baseball bat under puta imo .
Vis hele sitatet...
Dette blir håpløse konspirasjonsteorier. Termodynamikkens lover er sentrale, fundamentale deler av all fysikk og en maskin som kan lage energi fra ingenting vil som sådan være særdeles imponerende.
Btw, noen som har trua på geo termisk energi? Er det reelt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror på det i den forstand at det finnes varmeenergi lagret under jorden, men det er ikke alltid så lett å få effektivt. Vet at selv Island ikke har oppnådd målene sine i forhold til termisk energi, enda de bruker det til oppvarming.
Sitat av toeless Vis innlegg
Men jeg tror uansett det kan være lurt å passe på. Mange sterke krefter som jobber i kulissene i forhold til den olje baserte økonomien vi har i dagens samfunn. Om fossilt brensel blir "obsolete"(kan åpenbart ikke lenger norsk), så har verden(og ikke minst norge) et nytt stort problem. Skjer derimot ikke over natta da.
Sov med baseball bat under puta imo .
Vis hele sitatet...
Håpløse konspirasjonsteorier.

Sitat av toeless Vis innlegg
Btw, noen som har trua på geo termisk energi? Er det reelt?
Vis hele sitatet...
Man borrer ned noen tusen meter, og temperaturen øker ganske drastisk, tror det er en 150 grader det er snakk om at de har der nede. Reelt? Ja. Veldig lønnsomt? Kanskje, mest sannsynlig bare så vidt konkurransedyktig med bruk av statlige subsidier. Norge kan bli et foregangsland siden vi har så god kompetanse på borring jmf. vår erfaring med oljeborring.

En viktig ting som folk alltid glemmer når man skal diskutere fornybar energiproduksjon:
Ja, det er mulig å gjøre nesten hele verden fornybar. Det er mulig å bygge vindmøller, vannkraft, solceller og bølgekraft.. Men er det lønnsomt? Er det konkurransedyktig? Kan det, selv med statlig støtte, konkurrere med skitten kullkraft?

Det er det som er hele debatten om fornybar energi:
- Feil spørsmål: Er det mulig?
- Riktig spørsmål: Er det lønnsomt?

I mine øyne må det til en ekstrem innsats fra verdens styremakter der forurensing avgiftlegges langt opp til halsen, og de samme pengene brukes til å subsidiere den fornybare industrien nok til at den blir levedyktig (jmf. stordriftsfordeler, læringseffekt).
enig med matthisen.

TS har garantert ikke funnet opp en evighetsmaskin, som han selv sier, men en måte å utnytte energi som er her fra før av og som det er stor tilgang på. Et eks er jo varmepumpa, du bruker varmen nede i bakken og på vanlige varmepumper så kan du få ut 4 ganger så mye energi som du bruker på å drive den.
Takk for mye bra feedback! Og ja, hyggelig at resten også føler dere involvert. Mye å svare på, skal gjøre mitt beste.

Jeg trengte først og fremst noe som nevnt innimellom, tips til institutter, fond/legater, simuleringsverktøy o.l man kan henvende seg til, eller fremgangsmåter som ikke får deg drept eller ruinert. Aller minst det siste. Når noen kopmmer med tips om å google blir jeg oppriktig fornærmet fordi jeg selvsagt prøvde det først, men hva faen skal man søke på? Nærmeste og beste info/tips var div forumer, og da tydde jeg til dere, som jeg stort sett har god erfaring med fra før. Er det noen som tror jeg posta dette for oppmerksomhet, kred, eller bare prøve å hevde meg selv får det være på
deres kappe.

Har fått henvendelser fra noen kyndige som jeg vil ta kontakt med for videre hjelp, og når det viser seg at maskinen/prinsippet selvsagt ikke funker (for jeg er klar over at det er en Lotto-kupong, men er også sykt overtroisk), kan jeg poste tankene her så vi alle kan le. Inntil da, sorry gutta men nysgjerrigheten får råde litt til.