Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3269
Hei,

Jeg har IKT fagbrev fra jeg jobbet i forsvaret og der lærte seg svært lite nyttig å ta med seg videre.

Har etter dette jobbet på support og har hatt ansvar for migrering av klienter i et stort selskap.

Etter dette begynte jeg med support for et par software produkter og ble deretter Teknisk konsulent som er det jeg fortsatt jobber med nå i samme selskap. Holder litt møter, workshops, installeringer, små integrasjoner, opplæring og en sjelden gang i blant kan jeg holde 1 dagskurs for maks 5 personer. Så jeg har fått erfaring som konsulent.

Så til selve spørsmålet. Jeg vil nå lære meg mer, komme meg videre men er veldig blank. Jeg vil jobbe mer med drift, vedlikehold og nettverk. Så derfor spør jeg noen her om dere har noen gode forslag til kurs jeg kan ta eller et sted å begynne å lese? jeg må jo også begynne å søke nye jobber men vil også begynne å ta kurs. Noen som har forslag?

Eller kanskje jeg heller skal spørre på IT forumet..
Er det drift og nettverk du er interessert i, så er Windows Server-kurs(og sertifisering) gull verdt sammen med forskjellige cisco-kurs. Hovedproblemet er at kursene koster som oftest flere titalls-tusen, så om du er heldig så kan det være at bedriften du jobber i nå er villige til å satse på deg.
Hvor hadde du læretiden i forsvaret? Har selv læretid der, og må si meg meget fornøyd med hele opplegget. I og med at hele gjengen fikk meget godt bestått, og sensorer var meget imponert lurer jeg litt på om du har havnet i feil avdeling.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Er det drift og nettverk du er interessert i, så er Windows Server-kurs(og sertifisering) gull verdt sammen med forskjellige cisco-kurs. Hovedproblemet er at kursene koster som oftest flere titalls-tusen, så om du er heldig så kan det være at bedriften du jobber i nå er villige til å satse på deg.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Har et cisco kurs men det er så lenge siden at der må jeg oppdateres. Problemet er at jeg er lit sent ute. Jobben hadde betalt sånt før men etter vi ble oppkjøpt av et stort amerikansk firma ble ting litt annerledes dessverre. Men vet det er mange jobber der ute som er villig til å betale litt for deg ja. Men Windows sertifiseringer og cisco høres ut som noe innenfor der jeg liker meg men hørt også at Powershell er en nødvendighet i disse dager. Det er jo også noe jeg kan lære litt på egenhånd men liker best å lære ved å få oppgaver/arbeid.

Sitat av Grossie Vis innlegg
Hvor hadde du læretiden i forsvaret? Har selv læretid der, og må si meg meget fornøyd med hele opplegget. I og med at hele gjengen fikk meget godt bestått, og sensorer var meget imponert lurer jeg litt på om du har havnet i feil avdeling.
Vis hele sitatet...
Hadde læretid på Sessvollmoen. Ble mye feilsøking av fibernettet, backup rutiner, litt Windows feilsøking og retting (som jeg likte og gjorde litt frivillig), brukeroppretting til det trådløse nettet for de som var i førstegangstjeneste. De fleste dypere oppgaver ble gjort av festningen i Oslo eller min sjef.
Fagprøven min ble velsig veldig bra da jeg kjøpte bøker og jobbet som en Gud i 1 uke. De mente de kom til å huske min fagprøve for den var så bra og kunne bruke de som referanser. Eneste jeg bommet på var at jeg glemte HMS og de hadde det året blitt strengere på det og kunne ikke gi meg meget godt bestått. Det var ikke de selv som valgte dette.. Kjipt!
Fikk også et cisco kurs i Forsvaret så det er jeg jo glad for og brukte også da cisco i fagprøven 😊

Men resten av tiden min der var ikke så lærerikt. Vet jeg ville lært mye mer et annet sted. Jeg misunnet alltid de som satt på festningen for virket mer lærerikt der.
Sist endret av Bebisnull; 12. september 2016 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke hvilken Ciscosertifisering du har, eller om den fortsatt er gydlig, men et greit sted å begynne er CCNA.
Selve eksamen er ikke så dyr (~2k) og bør fint kunnes ta uten noe kurs hvis du bare leser godt i bøkene og ser CBT Nuggets.

Kommer jo også litt an på hva du vil jobbe med og hvor hovedfokuset skal ligge.
Hva er du mest interessert i? Det er jo mye forskjellig å velge i.
Drift, vedlikehold og nettverk kan for meg være alt fra en helpdesk-stilling innad i en bedrift til NOC til nettverksarkitekt osv.

Selvfølgelig greit å kunne litt om alt, men vil tro du tjener mer på å prøve å opparbeide deg mer spesifik kompetanse.
Se på stillingsannonsene til jobbene du har lyst på og se hva de leter etter.
Da får du en god indikasjon på hvilke kompetanse som forventes til søkere i stillingen du ønsker.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg vet ikke hvilken Ciscosertifisering du har, eller om den fortsatt er gydlig, men et greit sted å begynne er CCNA.
Selve eksamen er ikke så dyr (~2k) og bør fint kunnes ta uten noe kurs hvis du bare leser godt i bøkene og ser CBT Nuggets.

Kommer jo også litt an på hva du vil jobbe med og hvor hovedfokuset skal ligge.
Hva er du mest interessert i? Det er jo mye forskjellig å velge i.
Drift, vedlikehold og nettverk kan for meg være alt fra en helpdesk-stilling innad i en bedrift til NOC til nettverksarkitekt osv.

Selvfølgelig greit å kunne litt om alt, men vil tro du tjener mer på å prøve å opparbeide deg mer spesifik kompetanse.
Se på stillingsannonsene til jobbene du har lyst på og se hva de leter etter.
Da får du en god indikasjon på hvilke kompetanse som forventes til søkere i stillingen du ønsker.
Vis hele sitatet...
Har ingen sertifisering. Var bare et 5 dagers kurs jeg fikk for 7 år siden som jeg brukte litt den gang. Ser at det også finnes flere sertifiseringer innen CCNA. Denne eksamen du tenker på hva dekker f.eks. den?
Er det ingen praksis på eksamen da, hvor man jobber fysisk med cisco utstyr?
Kanskje jeg bare skal sette meg ned å begynne å se litt nærmere på dette her
CCNA Routing & Switching er den jeg vil anbefale, så kan du heller bygge på i etterkant med f.eks CCNA Security.

CCNA R&S er nå mulig å ta på 2 måter.
Du kan ta 2 separate eksamner; ICND1 og ICND2.
Eller du kan ta én eksamen, CCNAX, som er en kombinasjon av ICND1 og ICND2.
Du kan lese mer om det på Cisco sine sider.

Det er ikke noe praktisk arbeid på eksamen, nei, men du vil få lab-scenarioer hvor du skal løse diverse oppgaver med simulerte rutere og/eller switcher. Det kan være en idé å gå til anskaffelse av noe Ciscoutstyr du kan sette opp som LAB hjemme. Eventuelt så kan du også få gjort diverse simuleringer i bla. GNS3.

Du vil lære mye grunnleggende om nettverk, og mye du vil få bruk for senere hvis du vil satse på jobb innenfor nettverk og kanskje IT-bransjen generelt.

Dette sier Cisco om kurs satt opp til ICND1 og ICND2, som sier noe om hva du kan forvente å måtte kunne til eksamen:
Sitat av Cisco
  • Describe network fundamentals and build simple LANs
  • Establish Internet connectivity
  • Manage network device security
  • Expand small to medium sized networks with WAN connectivity
  • Describe IPv6 basics
  • Operate a medium-sized LAN with multiple switches supporting VLANs, trunking, switch stacking, chassis aggregation and spanning tree protocols
  • Troubleshoot IP connectivity
  • Configure and troubleshoot EIGRP and OSPF in IPv4 and IPv6 environments
  • Define characteristics, functions and components of a WAN
  • Describe SNMP, Syslog, and manage Cisco device configurations, IOS images and licenses
  • Understand QoS, virtualization and cloud services, and network programmability related to WAN, access and core segments.
Vis hele sitatet...
Sist endret av junkpal; 13. september 2016 kl. 20:03.