Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 20972
rundt huset der jeg bor og i skogen bak det er det et fukkings utall med maurtuer, og på denne tiden av året er det heftig krig mellom oss mennesker som bor her og maur som ønsker seg nye og bedre plasser å bosette seg. det jeg trenger hjelp til er å finne giftstoffer som tar knekken på de... og da på maurtuenivå (altså, gift i maurtue, maurtue død...)

I fjor brant vi opp 5 maurtuer, og spadde opp en... i år så er de tilbake i 2 av de utbrente + at de holder på å lage flere. nå tar jeg de som de kommer med høytrykkspyler og store mengder vann, men det er de hovedmaurtuene som disse maurene kommer fra jeg må ta... de ligger ca 20 meter unna de nye. og siden disse ligger i utmark med turstier, så kan jeg ikke akkurat hente tennveske og trekull. ergo trenger jeg gift.

maurene er "røde maur" også kalt "pissemaur" og de lager store tuer av plantebiter (stor som i 1-2meter i diameter)

hva slags gift kan brukes? hvor kan man få kjøpt det?
ikke foreslå ammoniakk, for det + maursyre lager 1. verdenskrig nervegass (testet, og ja den funker....)

meitemark
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Du drar til polen, kjøper en kinaputt på størrelse med en halvlitersflaske. Problem solved! Og ja, du får slike kinaputter i polen.
Maur

STOKKMAUR

Det finnes to arter av stokkmaur i Norge. Camponotus herculeanus er kjent fra hele landet. Camponotus ligniperdus finnes i Sør-Norge.

Stokkmaur er den største maurarten. Kjevene er store og kraftige. Gamle, råteangrepne, hule trær og stubber er stokkmaurens naturlige tilholdssted. Der gnager de hulrom, legger sine egg og forer sine larver. Hus og hytter i skogterreng med bartrær kan ofte bli valgt som tilholdsted for stokkmaur.


Skadevirkninger:

Stokkmaur kan gnage hulrom i treverket
Vanskelig å bli kvitt

Bekjempelse:

Kjemisk bekjempelse
Reparere eller erstatte infisert bygningsmasse
SVART JORDMAUR

Den svarte jordmauren er den maurarten vi oftest ser innendørs og på terrasser. Den bor i jorda, helst under steiner eller fliser. Ofte kan den slå seg ned under selve huset. Den som har fått jordmaur i huset, vil fort oppdage at det er de søte sakene den helst vil ha tak i. En syltetøyflekk eller et halvt wienerbrød skal ikke ligge lenge før det dukker opp en hel karavane av maur.

Skadevirkninger:

Plagsomme
Spre smitte på matvarer
Bekjempelse:

Bruk av steinsand under heller og kantstein gjør det vanskeligere for jordmaur å etablere samfunn

Kjemisk bekjempelse
Ring et firma som driver med skadedyr
Better than thou.
Du kjenner tydeligvis ikke meitemark, han gjør alt selv. Skal se hvor stort hovedkortet hans er.. :P
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Tror du tar knekken på de hvis du heller diesel på tua. Bare pass på at det trekker ned i jorda, der dronningen er.
Jeg tror seriøst ikke jeg har ledd så godt på en stund som da jeg leste denne tråden, ikke helt sikker på hvorfor
Diesel burde ta knekken på dem, ja.
ta 50/50 med bakepulver å vanilje sukker eller melis og potetmel.
spre så utover ønsker området =)

de spiser det søte men får også bakepulveret eller potetmelet i seg å *eksploderer* da middelet reagere med vann og utvider seg.

---------------
er ikke sikker på om dette hjelper på så stooore mengder maur da men men..


ellers så er trikset å tilsette søtningsmiddel på alt av kjemisk fanskap du har å innjeksere tua med det.

alt dette hjalp på mine ex venner svart maura.
En gang for veldig lenge siden dyppa jeg karameller i whitesprit. La karamellene med passe mellomrom rundt der jeg ikke ville maurene skulle være(i dette tilfelle en hytte). Etter 3 dager var det null maur der. Vet ikke om jeg drepte hele tua men de kom hvertfall ikke tilbake til hytta mi.
ja PS!!!
maur tar med seg maten til tua å mater dronningen med den så du trenger ikke å tenke på å grave ned maten i tua :P
Lyst på nytt kjeledyr i samme slengen?
- Skaff deg en maursluker :P


Å sprenge tua tror jeg IKKE er noe sjakktrekk. Da vil hele greia spre seg, du vil få en haug med maur på jakt etter ny tue.

Forgift dem. Finnes sikkert noe fint på lik linje med det Psych|Com foreslår i en eller annen sportsbutikk.
grav opp tua, fortsett nedover i bakken til du finner en stor, feit, hvit pølse (også kalt dronning), ta vekk. problem solved... er det noe problem sier jeg bare?

ps:
maur-dronninger skal visst være spiselige og sunt å spise. en delikatesse flere steder.
original reprint
xaff's Avatar
Jeg husker at eksen snakket om noe faren hennes hadde som tok livet av alt fra veps til maur, men husker ikke hva det heter...

Drit i andre folk. Brenn tua. Maurbrenning er gøøøøy..

Edit, jeg kan faenmeg komme bort så brenner vi den sammen.
Sist endret av xaff; 25. juni 2003 kl. 16:46.
Skulle jeg først knerta ei maurtue, så skulle det faen meg vært eksplosiver, eller ihvertfall fyrverkeri, innvolvert

Uheldigvis kan jo ikke du det, så har vel ikke så mye å bidra med.
Jeg hadde stokkmaur i en gammel trerot, brukte da en kløyveøks, og masser av diesel. Lot det trekke en halvtimes tid og tente fyr på jævelskapen
Dette har jeg vært borti.
4 liter tennveske gjør susen,det fikk ei maurtue oppleve for 2 år siden,og jeg tror verken tennvesken eller maura har forandret seg.
skal ikke se bort ifra det Mantus, evolusjonen går sin gang selv for tennvesker.

Men jeg likte faktisk det forslaget med karameller i whitesprite siden arbeidsmauren tar med maten tilbake til dronningen.
Hvis jeg var meitemark ville jeg gjort slik.
gjør som naboen min.... dynk tua i bensin og tenn på... no more friggin' ants...
drep raskt, trygt og billig
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
gjør som naboen min.... dynk tua i bensin og tenn på... no more friggin' ants...
drep raskt, trygt og billig
Vis hele sitatet...
Trygt er kanskje ikke helt korrekt

Kjør på bensin kombinert med alskens brennbare stoffer du finner i kjelleren og brenn dem. Det er også det jeg ville tro fungerer flott
Ministry of Love
sptz's Avatar
vis du leser første posten så var det og brenne de uaktuelt.. Psych|Com sitt tips var akkurat det samme som en kødd på nrk ga. så det funker sikkert utmerket..

50/50 med vaniljesukker og bakepulver. med potetmel var blaningsforholdet anderledes..
Ja dæggern du leiter etter gift du. *Glemme seg*

No fra en eller annen artikkel jeg leste:

Preparater som inneholder permetrin er gode mot maur. Det samme er forgiftet åte. Når maurene spiser av det sukkerholdige lokkemiddelet med giften, tar de i tillegg med seg en porsjon til kolonien og fordeler den til andre maur og yngelen. Dette fører til at hele kolonien etter en stund blir forgiftet og dør ut.
Spis dem opp! alle sammen, en etter en! (pissemaur er vel faktisk spiselige og)
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Thyph, da skal han være litt sulten det var vel snakk om et par, tre mauertuer
nFF Marshall
morten's Avatar
Dette må være årets thread <3
Ja, lol!
Drops-metoden høres nok best ut ja..
Grav opp, finn dronningen, dynk den i bensin og tenn på.
tenner du på resten av tua.
Dauer dronningen, stikker resten av flokken ett helt annet sted.
zpiff:
Preparater som inneholder permetrin er gode mot maur. Det samme er forgiftet åte. Når maurene spiser av det sukkerholdige lokkemiddelet med giften, tar de i tillegg med seg en porsjon til kolonien og fordeler den til andre maur og yngelen. Dette fører til at hele kolonien etter en stund blir forgiftet og dør ut.
Vis hele sitatet...
virker ikke har prøvd det...

sett bare sammen en *dirty* mix med masse sukker å gi mat til de fattige maurene i bakgården så skal vi se at tua dør ut..

ps: å brenne greia hjelper ikke da det er ofte MANGE maur å de er ikke oppi overflata hele tia, er bestandig noen igjen
slike runde bokser med giftig mat inni som maurene skal ta tilbake til tuene skal visst funke bra... kjøpe et par og femti slike og legg rundt tuene
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
hum, mange gode forslag, men er alltids keen på flere... når det gjelder brenning av maurtuer, så fungerer det, men det funker ikke å dynke på litt bensin og hive på en fyrstikk... den måten vi brant de på i fjor var å stasje masse trekull på og la de godgjøre seg i 2 dager med flammer..... da forsvant de, men de kom igjen i år

mm
nFF Marshall
morten's Avatar
cavey: dette er ikke et kommunalt prosjekt med budjsett på flere millioner.. dette er stakkars meitemark som sliter med maur.

Morro thread dette her... <3
er jo mulig å kjøpe (lage?) en slik liten boks som sender ut høyfrekvente lyder, disse lydene skremmer vekk maur og annet rask, best effekt oppnås plassert på en tallerken. Dette er selvsagt et forebyggende tiltak i tillegg til å bruke en eller annen form for gift. Poenget er at da gidder ikke mauren å være naboen din lenger.
Jeg hadde varmt (!) vann i en 10-litersbøtte og helte oppi mye rart jeg fant i vaskeskapet (klor, osv) og tømte på toppen av tua. Det funka det, men jeg husker ikke hvor stor tua var. Mulig det ikke funker på en _veldig_ stor tue. Uansett kan du vel bruke flere bøtter med mer vann og såpe? Verdt å prøve hvis du har prøvd alt annet..

edit; kom med en post etterhvert om hvilket jungeltriks som funka best, da..
Sist endret av nalle; 26. juni 2003 kl. 01:07.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
prøv å dekke hele maurtua med svart plastikk en meget solrik og varm dag da får du stekt dem ut larver og egg dauer og de fleste maurene stryker med også.

Støvsuger funker til en viss grad (snakk om stoooooor støvsuger går så hjem evt. annet sted og tenner på driten)

maur er tha enemy (huff haterem).

En kombinasjon av gift og plastpose ville nok absolutt gjøre susen
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Har du veldig lite å gjøre så kan du jo tilbringe sommeren ved maurtua utstyrt med en hammer... Så sitter du å slår maur som kommer i din vei, og når de andre kommer for å redde den stakkars mauren så knuser du de elegant med hammeren mens du synger på Rosa Helikopter!
Hell to-tre bøtter med grønnsåpe på... det skulle visst være ganske effektivt
ANT CONTROL ALTERNATIVE 3
Boiling Water
DESCRIPTION OF ALTERNATIVE
Involves pouring boiling water (190-212 Fahrenheit) on each mound.
TECHNICAL ANALYSIS
Boiling water is applied slowly at a rate of approximately 3 gallons per mound. The water should drain into the vertical tunnels and eventually collapse the mound structure. Treatments may be more effective if applied on cool, sunny mornings. It has been reported that 20 to 60 percent of those mounds treated will be eliminated. Surviving mounds will require further retreatment.
ADVANTAGES/DISADVANTAGES
Advantages
No chemicals are used
Low cost
Can be effective (up to 60 percent).
Disadvantages
Time consuming
Cumbersome to carry boiling water to each mound
Not as high of a control rate as the other methods
Safety concerns with use of hot water; burns to applicator could occur
May affect nontarget vegetation adjacent to treated mounds.
Vis hele sitatet...
- US Air Force

Hvis ikke det funker så kan du åpne et par flasker Cola og dytte de inn i tuen, evt. en lang behandling med napalm.
Sist endret av Argus; 26. juni 2003 kl. 03:14.
Spillolje funker kanskje og..plutselig var tuen borte...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Maur hater vistnok lukten av eucalyptus og peppermynte, dermed blander du eucalyptus- eller peppermynte olje i vann og heller dette på tuen. En annen mulighet kan være å ha en av de oljene på en ball med bomull og deretter grave den ned i tuen. Jeg vil tro dette har en god virkning.

Edit(nermere ettertanke)
Uansett, nøkkelen til å vinne er informasjon. Ta deg litt tid til å observere og kartlegge hvor maurene får maten sin ifra. De henter kanskje vann og mat fra spesifike plasser. Finn kilden og på en eller annen måte steng den av. Har du funnet den og stengt den av kan du opprette en ny kilde og "vise" dem veien til den. Er den langt nok unna så vil de forhåpentligvis opprette en ny tue som er nærmere maten enn den er nå - og dermed forlate tuen som er nå. Kort sagt, henter de mat fra deg eller dine naboer så pakk ned mat som ligger åpent(legg i luft-tette beholdere osv.) forsegle søppel og kompost på noen måter og steng av dryppende kraner(hageslanger osv) da dette er ressurser for å få vann til tuen for mauren. Maur kan forsvinne fra området ditt like raskt som de kommer, bare de har grunn til det. Som jeg nevnte tidligere kan dette være pga. mat men også miljøet de bor i. Så en mulighet kan være å prøve å gjøre miljøet ulevelig. Bor du nært nok tuene og har hageslange kan du sette på en sånn spreder sak rett ved maurtuen og oversvømme dem. "Regner" det nok vil den indre strukturen i tuen ikke klare vekten av alt vannet som binder seg fast og tuneller i tuen vil forhåpentligvis kollapse.

Mengder med muligheter. Som sagt, overvåk maurene og se hvor dem kommer fra, hvor dem henter mat ifra og annen informasjon som måtte være viktig. Lykke til!
Sist endret av m0b; 26. juni 2003 kl. 09:36.
hmm..ble kraftig inspirert her til å føre maur-krig..!
maur-problemet til meitemark virket gøy...
*utogfinnemaur* die..diiie..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Pælme nedpå noe syre ville vel kanskje også funke...
Nei, ikke sitronsyre eller eplesyre, men skikkelig syre.
Konsentrert svovelsyre eller noe slikt kanskje...

Burde funke fres...

Kan også prøve på pælme nitrogen i flytende form på tua...
Små stivfrosne maur og helfrossen maurtue...
Putte i frysern og spare til middag eller noe slikt
Dette prosjektet begynner og koste litt ser det ut til. Men hvis du har stort nok budjsett, så kan du jo bare flytte. Da er du kvitt maurene, og de kvitt deg.

Men ellers syntes jeg att den blanding av gifft mat og vannlating hørtes greit ut
du kan jo også grave ei dyp grav rundt alle maurtuene. (og da mener jeg dyp..) Fylle den med vann + et eller ann giftig stoff.
Så kommer de seg verken under eller over. Og prøver de å svømme, så kommer de nok ikke langt

Edit: Hmmm...har du sett gjennom alle MacGyver episodene?
Tørr vedde halsen min på at han har en lurt trikks mot det!
Sist endret av GeirBauer; 26. juni 2003 kl. 12:25.
Hmmm...har du sett gjennom alle MacGyver episodene? Tørr vedde halsen min på at han har en lurt trikks mot det!
Vis hele sitatet...
Det funker det,men da vil du miste en ny venn,men du redder landsbyen.

Den episoden var jo litt trist.
nFF Marshall
morten's Avatar
Har du begynt med prosjekt killallants nå eller meite? Er det ikke bare å sette igang å teste litt nå, jeg personlig hadde valgt 50% sukker & 50% bakepulver versjonen. For den hadde dem jo på nrk og slikt.

Sett opp en live stream, det selger sikkert veldig bra!
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Lag en helaftens spillefilm av det: Meitemark vs Ants
Edit: wow, 400poster
meitemark film det!
nFF vs Ants
Meitemark vs Maur
hadde jo blitt en genial film for oss her på forumet ihvertfall
Vær forsiktig med å bruke midler som maur ikke liker slik at de må flytte på seg. Det kan resultere i at de bygger en tue nærmere hytta eller noe sånt...
Opprinnelig postet av tHaZ
hmm..ble kraftig inspirert her til å føre maur-krig..!
maur-problemet til meitemark virket gøy...
*utogfinnemaur* die..diiie..
Vis hele sitatet...
Bare det at det er ulovelig å ødelegge maurtuer ved mindre den plager deg der du bor. Ødelegging av maurtuer kan føre til en saftig bot
Men politiet går vel ikke rundt og lusker i skogen heller?
Med mindre du bor i Greipstad da....For der hender det faktisk