Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2653
Fikk oppgitt følgende fakta om en vifte motor

15kW
35,3 A
Cos p = 0,83

Vanligvis vil effekten som står på motoren være den effekten du får ut på akslingene, men ikke i dette tilfellet obviously.. da effekten inn ikke kan være lavere en den ut.

Men da jeg regna litt på dette fant jeg ut at

P = Rot3 x 230 x 35,3 x 0,83 = 11 671,8 W

Dette syns jeg virket rart, så jeg sjekka om strømmen som var opgitt var rett..

15000 / ( 230 x Rot3 x 0,83 ) = 45,36 A

Ti ampere feil ? Effekten blir rett om jeg bruker den strømmen jeg kom fram til..

Oppgaven var btw og sammenligne to motorer, en mer effektiv ( Cos p på 0,87 )
Du må få mer info enn det. Er du sikker på at det er 230V det er snakk om, og ikke 400V? Er du sikker på at det er trefase og ikke tofase?
Lenge siden jeg har hatt om 3 fasa motorer, men er ikkje det bare å ta den salmet effekten å gangen den med Cos p?

Kan ta og se om jeg finner formelboken min i boksamlingen min.
firehundrevolt i stjernekobling gutten min

http://www.wolframalpha.com/input/?i...*400*35.3*0.83

P=20298.9 Watt

virkningsgraden blir da 0,738


kraftig vifte
Sist endret av VivaLatrina; 25. mai 2010 kl. 14:10.
Trådstarter
79 4
Glømte å si det ja, der er 230v sto på oppgaven.. så er ikke 400 med stjerne .. :S

Og det er trefase, hadde det vært tofaset ville strømmen vertfall ikke stemt .. Mener da jeg

eller kanskje de skrev feil, at det skulle være 400v.. uansett så har de gitt meg feile opplysninger da ? enten er spenningen eller strømmen feil ...hmm med Pinn på 20kw og Put på 15.. høres mer logisk ut, da effekten på motorskiltet alltid er Put, slik jeg har lært det..
Med "cos p", regner jeg med at du sikter til effektfaktoren cos(φ), som normalt angir hvor reaktiv en impedans er. Det har altså ingenting med effektiviteten, eller virkningsgraden, til motoren å gjøre, men hvor stor spolevirkningen er i forhold til den resistive belastningen.

Du sier det er oppgitt at motoren går på 230 V, men hvorfor ganger du med 230 V med sqrt(3) når det gir deg linjespenningen på 400 V? Blander du kanskje sammen med faktoren 3/2?

Det er nok lettere å bedømme om det er feil i oppgaven hvis du poster oppgaveteksten i sin helhet.
sqrt(3) fordi det er trefase vel?
Med tanke på at dette var på en eksamen er det nok du som har gjort en feil et sted. Eller lest noe feil. Det vært enklere for oss å se på det hvis du kunne komme opp med hele teksten ordrett.

Men vent på karakter får du lavere en det du fortjener får du klage og ta opp at du mener det er feil i oppgaven.
Trådstarter
79 4
hmm.. shoot me if im wrong, men må da fortsatt gange med 230 og cos(φ) på 230v ?
Og jeg har ikke eksamensarkene her akkurat nå, kan legge ut oppgaven når jeg kommer hjem..

P inn = rot3 x U x I x cos(φ) ?
Trefase motor ?
var det ikke trefasemotor?

hvorfor i huleste har du med rot3 i bildet da?
Trådstarter
79 4
må bare skyte inn at lærerne på gammelskolen min fant ut det samme som meg, så tror ikke helt at det er uten grunn jeg stusser på dette..

men det jeg husker nå, er som følger

Et firma skal bytte noen motorer med nyere og mer effektive motorer

Det som står er at det er 230v, og på merkeskiltet står det 35,3 A, 15 kW og cos(φ) 0,83.
Den nye motoren er på 15kW den og og med en cos(φ) på 0,87.

så skal jeg begrunne om og hvorfor de skal bytte motorene og om det er lønnsomt. så egentlig er det litt uvesentlig i forhold till oppgaven, men da jeg regnet på hvor stor forskjell det var på motorene i bruk, fikk jeg absurde svar som at Pinn var 11-12kw. Så jeg snudde formelen for å finne strømmen på den gamle motoren, som ble noe og 45 A og ikke 35.. Litt risky, men det var den eneste jeg kom fram til som kunne være feil.

jo, det var trefase var til provo jeg sa "trefase motor?"
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
sqrt(3) fordi det er trefase vel?
Vis hele sitatet...
Lenge siden jeg har hatt om trefase, og blandet sammen med dette.

Det er nok riktig som du sier, at det er feil i oppgaven. Med oppgitte tall blir tilført effekt ca 11,7 kW, noe som vanskelig kan la seg gjøre med en effekt på akslingen på 15 kW.