Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1783
Jeg og en kompis har spilt en stund, men det er bare oss to, gitar og trommer.. Har tenkt litt , og er det i det hele tatt mulig og spille som et "band" uten bassist? Tenker da at man må stille lyden slik at gitaren og basstromma og tammene får en mer fyldigere og dypere lyd en ellers..
Noen som vet om noen som har prøvd dette før ?
Vi spiller da Punk, A'la Sum 41 , blink 182 og bird3..
Hmm, det blir jo ikke like mye trøkk uten bassist, men det går jo. Kjenner et metallband som har spillt lenge uten bassist, men har nå anskaffet seg en Det funker uten, men er best med.
Min mening er at band uten bass = Brus uten kullsyre.
Trådstarter
79 4
Hehe.. Vil jo helst ha en bassist, men sliter med å finne en som har samme motivasjon og syn på musikk som oss..
Men sånn ren tenking, om jeg stiller basstromma en smule dominant, burde ikke det gi litt trøkk slik at det ikke blir helt overfladisk ?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Dere kan jo eventuelt spille inn bass seperat, og så mixe det sammen med de andre instrumentene etterpå.
Var og så Captain Radio/Ames Room under kulturnatta i Kristiansand, og de spilte utrolig bra. En av de bedre konsertopplevelsene jeg har hatt i det siste. De hadde bare to gitarer, vokal og slagverk, men jeg la ikke merke til at de ikke hadde bassist, før mot slutten. Og for min del manglet den bare visuelt.

Men gitaristene må selvfølgelig vite hva de gjør når det gjelder å stille lyd og hva de spiller rytmisk.
Prøv å hør litt på The Black Keys. Kun gitar og trommer, og funker fett for dem!
Sitat av Senilo Vis innlegg
Jeg og en kompis har spilt en stund, men det er bare oss to, gitar og trommer.. Har tenkt litt , og er det i det hele tatt mulig og spille som et "band" uten bassist? Tenker da at man må stille lyden slik at gitaren og basstromma og tammene får en mer fyldigere og dypere lyd en ellers..
Noen som vet om noen som har prøvd dette før ?
Vi spiller da Punk, A'la Sum 41 , blink 182 og bird3..
Vis hele sitatet...
Sjekk ut Bandet: White stripes. JA det går an...
Hvis jeg ikke tar helt feil så har ikke explosions in the sky bass, og de klarer å lage helt sykt kule comps. Det er to gitarister da, så han ene spiller nok ''bass''
Men som sagt tidligere, bass er et stykk awesome instrument som aldri må undervurderes.
Sist endret av Cheese; 14. mai 2010 kl. 11:05.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Prøv å hør litt på The Black Keys. Kun gitar og trommer, og funker fett for dem!
Vis hele sitatet...
word! Black Keys er awesome
Sitat av spelley Vis innlegg
Sjekk ut Bandet: White stripes. JA det går an...
Vis hele sitatet...
7 Nation Army innholder jo enorme mengder bass.
Sitat av spelley Vis innlegg
Sjekk ut Bandet: White stripes. JA det går an...
Vis hele sitatet...
Haha, har du i det hele tatt? Maaange av sangene har plenty med bass.
Sitat av Davxraw Vis innlegg
7 Nation Army innholder jo enorme mengder bass.
Vis hele sitatet...
Det høres kanskje ut som det, men lyden blir faktisk laget av en gitaren til Jack White og en pedal. Så det er ikke noe bassgitar med der.
http://www.myspace.com/brontoskylift Ukjent band, men ganske fet lyd, live hvertfall! Tror de fikser det slik at gitaristen plugger gitaren i en bassforsterker. Evt i begge, altså bass og gitarforsterker. Så hvertfall slik ut, og "sounden" var GROM! Kanskje han hadde en "to-hodet" jack ellerno? Så litt hjemmesnekra ut, men lyden var nice hvertfall. Men for all del, har dere sjans på en egen bassist, go for it.
Siden dere skal spille pop-punk vil jeg si bassen er et vesentlig element. Bassen er ikke bare backing for å gi mer trøkk i musikken, men gir et mer fyldig lydbilde.
Hør på denne sangen(riktignok ikke pop-punk): http://www.youtube.com/watch?v=1bimNMiz250

...så det er en god idé å finne en bassist.
Sist endret av Skogslarve; 14. mai 2010 kl. 13:30.
Når det gjelder tradisjonelle rockelåter: er det kun stemte instrumenter fra gitardelen av lydspekteret og oppover, og man har slagverk med, vil jeg påstå at musikken blir forholdsvis tam for mine ører. Hva som produserer de lave frekvensene, driter jeg kanskje i.

Tror de fikser det slik at gitaristen plugger gitaren i en bassforsterker. Evt i begge, altså bass og gitarforsterker. Så hvertfall slik ut, og "sounden" var GROM! Kanskje han hadde en "to-hodet" jack ellerno?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler. Gitaristen bruker nok sannsynligvis en octaver elns. En vanlig gitar kommer aldri i nærheten av bassgitar-territorium. Og i teorien blir en slik gitarist gjort om til bassist.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Sjekk ut Bandet: White stripes. JA det går an...
Vis hele sitatet...
Sitat av Bandoloo Vis innlegg
Det høres kanskje ut som det, men lyden blir faktisk laget av en gitaren til Jack White og en pedal. Så det er ikke noe bassgitar med der.
Vis hele sitatet...
En slags basspedal (oktavpedal), men effekten blir dem samme ved at du nå har et instrument som spiller i de dypere frekvensene. Men her skal de faktisk spille gitar, og da har jeg et litt uortodoks forslag:

Gitar + ledning til forsterker + ledninger ut fra forsterker til en oktav pedal + ledning fra oktav pedal inn i en ny forsterker.

Da vil du nok få en god bass på gitaren din, vil ha en effekt som om du har en annen-gitarist som spiller en oktav eller to under deg.
Sist endret av Sio; 14. mai 2010 kl. 13:32.
Nå må dere tenke på at mesteparten de banda dere sammenligner med, inkludert White Stripes ikke er noe i nærheten av det OP sitt band spiller.
En av dere kan også investere i en baritongitar. Det blir mer som en bass/gitar-hybrid. Tykkere strenger enn en vanlig el-gitar, men tynnere enn strengene på en bassgitar. Får skikkelig tung og bassete lyd. Black Debbath vet jeg bruker denne typen gitar.
Sitat av Davxraw Vis innlegg
7 Nation Army innholder jo enorme mengder bass.
Vis hele sitatet...
Fremdeles er det gitar som spilles...
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
En av dere kan også investere i en baritongitar. Det blir mer som en bass/gitar-hybrid. Tykkere strenger enn en vanlig el-gitar, men tynnere enn strengene på en bassgitar. Får skikkelig tung og bassete lyd. Black Debbath vet jeg bruker denne typen gitar.
Vis hele sitatet...
Og Stephen Carpenter på noen Deftones låter..
Mener å ha lest at Yngwie Malmsteen ikke var fornøyd med noen av bassistene sine på åttitallet så han spilte konserter sittende med en basspedal fra et orgel.
Trådstarter
79 4
Takk for mange bra svar