Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2910
Er nysgjerri på mine rettigheter.. Jeg pratet med en kompis utenfor en rusfri fest, da en av vaktene tok hele sky flaska mi og helte ut alt og sa jeg måtte forlate området... men saken er den at "området" er HELT ved siden av veien OG jeg hadde ikke tenkt å betale meg inn , whatsoever... hadde heller ikke drukket NOE av flasken mens jeg sto der, siden jeg skulle ha den med på en annen fest.. Ringe da 112 og og hørte hva de hadde og si, og de mente det hørtes snodig ut og at jeg burde gå til stasjonen og forklare på mandag.. men er det noen som vet konkret om jeg hadde rett til å ha den flasken i baklomma da jeg pratet med kompisen min? er ganske usikker...

Er ganske forbanna .. da jeg faktisk er myndig og hadde ingen planer om å gå inn på den festen, hele kvelden ødelagt..
Rusfri fest? For ungdoms skolen? Når du går inpå en eiendom der dem har rusfri fest, og en flaske med alkohol vises, har dem lov til å ta og tømme den ut ja. Skyt meg hvis jeg tar feil
Jeg vil påstå at det ikke var lurt å ta med rus til den rusfrie festen.
Trådstarter
79 4
jo, om jeg går inn på den festen.. men jeg sto bare utenfor ? betalte meg aldri inn og hadde flasken i lommen hele tiden. Mener det går under ulovli ransaking ...

tok ikke med rus til en rusfri fest, hadde flasken i lommen og drakk ikke av den mens jeg var der.. pratet som sagt med en kompis UTENFOR festen, og skulle videre?..
Fin historie. Virkelig bra at du ringte 112 da dette helt klart var et nødstilfelle. Håper du tar turen ned på kammeret på mandag og forklarer situasjonen så de får seg en latter, eventuelt du får litt kjeft..
Trådstarter
79 4
@ pidget
Hva annet skal man ringe for å høre hva man skal gjøre?

Cluet er jo faktisk at jeg mener de ikke hadde rett til å gjøre det de gjorde.. han jeg snakket med på 112 var faktisk enig, så vær snill å spar meg for de sarkastiske kommentarene dine... Har da all rett til å finne ut om de har lov til å gjøre som de gjorde eller ikke...
Helt hemma at han bare tok flaska di og hellte det ut, det er min mening. Hadde selv blitt forbanna om det var meg.
Trådstarter
79 4
@ masclet
Akkurat det jeg føler nå..
Var du i en nødsituasjon? NEI Da missbruker du ikke nødtelefonen! Dørvakter liker å vise at de har makt, ikke så mye du kan gjøre med det, lær av situasjonen og ikke gjør det igjen.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Senilo Vis innlegg
@ pidget
Hva annet skal man ringe for å høre hva man skal gjøre?
Vis hele sitatet...
02800
Sitat av Senilo Vis innlegg
@ pidget
Hva annet skal man ringe for å høre hva man skal gjøre?
Vis hele sitatet...
Som folk sier: Var du i nød? Kom du til å dø om du ikke fikk alkohol?
Alt dette her vitner om at du er såpass umoden at du i det hele tatt ikke burde befinne deg i nærheten av alkohol.

Til en senere anledning, så ikke andre i nød ryker på grunn av deg:
Sitat av politi.no
Benytt 02800 for å kontakte ditt lokale politi
Vis hele sitatet...
Sist endret av pinkrabbitz; 1. mai 2010 kl. 01:58.
Trådstarter
79 4
Var vel forhastet å ringe "nødtlf"..beklager det, men likevel , ingen som svarer på om de har lov til dette eller ikke..
Tenker ikke så langt framover når man blir forbannet.. har tross alt fått ødelagt min 1.mai feiring pga noen dørvakter som liker og leke stor..
@ senilio : Skal du absolutt ringe de, så bruk 02800 om ikke kameraten din er knivstukket e.l. 112 er et NØDnummer og brukes deretter. Om han hadde 'lov' eller ikke å helle ut flaska de vet jeg ikke, men i mine øyne utviser du dårlig dømmekraft ved å ha flaske på/ved et rusfritt arrangement og, dessverre, fortjener ikke bedre.

For å sette det litt på spissen : Du står ikke utenfor en synagoge og leser "Mein Kampf" sjøl om det ikke er noen lover mot det. Noen vil reagere..

Edit : Sommeren begynner snart med grilling og kos, og 1. mai (tro det eller ei) kommer til neste år og.. Se stort på det
Sist endret av pidget; 1. mai 2010 kl. 02:01.
Trådstarter
79 4
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Som folk sier: Var du i nød? Kom du til å dø om du ikke fikk alkohol?
Alt dette her vitner om at du er såpass umoden at du i det hele tatt ikke burde befinne deg i nærheten av alkohol.

Til en senere anledning, så ikke andre i nød ryker på grunn av deg:
Vis hele sitatet...
Takk for den.. jeg viste seriøst ikke om det tlf nr der.. var vel kanskje dit jeg burde ringe Har ingenting med umodenhet og gjøre, jeg viste bare ikke om andre nr og ringe..
Problemet dems er at dersom sjenkekontrolløren kommer og ser deg med flaska, så kan de mistesjenkebevilningen sin om sjenkekontrolløren tror du har vært inne med det. Derfor er de strenge på sånnt.
Trådstarter
79 4
@ pidget

Trodde seriøst at så lenge jeg ikke gikk inn på selve festen, alså betalte meg inn , og så lenge jeg ikke drakk av flasken i offentlighet( som jeg vet er ulovlig..) skulle det gå bra...

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Problemet dems er at dersom sjenkekontrolløren kommer og ser deg med flaska, så kan de mistesjenkebevilningen sin om sjenkekontrolløren tror du har vært inne med det. Derfor er de strenge på sånnt.
Vis hele sitatet...
Det var jo en rusfri fest.. ingen sjenkebevilgning .. :S
Tror ikke noe på hele storyen siden han sier at han ringte 112 og fikk høre at det hele var litt rart og at de anbefalte han å dra ned å snakke med dem på mandagen. Hadde han ringt det nummeret så hadde de kjeftet han huden full bare for å ringe

Tipper heller at det heller mer mot at du var inne på en rusfri fest med flasken din, den ble helt ut og du ble forbannet, du har nå lyst å hevne deg. Du får ha lykke til
pidget, sånne som deg som gjør meg kvalm her på forumet.

Ingen skal da faen ikke få kvelle ut ei hel flaske Sky. Koster jo faen med flere hundre kroner ffs. Først og fremst ville jeg kontaktet den aktuelle dørvakten og gitt han en real alvorsprat. (Fått tak i nummeret hans eller gått tilbake til festen og pratet med han) Så ville jeg gitt han et valg. Enten betaler han for flasken/kjøper ny eller blir annmeldt for ett eller annet (unødvendig voldsbruk?) og får sløst vekk litt av tiden sin på avhørsrommet.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Tror ikke noe på hele storyen siden han sier at han ringte 112 og fikk høre at det hele var litt rart og at de anbefalte han å dra ned å snakke med dem på mandagen. Hadde han ringt det nummeret så hadde de kjeftet han huden full bare for å ringe

Tipper heller at det heller mer mot at du var inne på en rusfri fest med flasken din, den ble helt ut og du ble forbannet, du har nå lyst å hevne deg. Du får ha lykke til
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han trolle om dette? Det gagner ham selv bedre å si sannheten.
Dessuten spurte han om hjelp ang. rettigheter og ikke meningen og moralen til idioter (sikter ikke kun til deg).
Jeg har blitt fortalt av en politibetjent at å medbringe alkohol på offentlige plasser, uten å skjule den (i poser f. eks), er ulovlig. Nå har jeg ikke videre sjekket opp dette, men det bekrefter i alle fall at (noen) politi jobber etter den praksisen.
Sist endret av Exmagician; 1. mai 2010 kl. 05:22.
Vel og merke var dette en vakt og ikke politiet; regner med det gjør en vesentlig forskjell. Så spørsmålet er hvor mye myndighet denne vakten faktisk hadde.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Tror ikke noe på hele storyen siden han sier at han ringte 112 og fikk høre at det hele var litt rart og at de anbefalte han å dra ned å snakke med dem på mandagen. Hadde han ringt det nummeret så hadde de kjeftet han huden full bare for å ringe

Tipper heller at det heller mer mot at du var inne på en rusfri fest med flasken din, den ble helt ut og du ble forbannet, du har nå lyst å hevne deg. Du får ha lykke til
Vis hele sitatet...
Lol, din lille lurendreier!! Har du virkelig ikke noe bedre å gjøre enn å spekulere i om innlegg på et forum er bullshit eller ikke?

Syntes det hørtes rart ut at han helte den ut, men er vel slik at man ikke har lov til å vise frem alkohol offentlig, og spessielt ikke på et rusfritt arrangement? Om baklommen din kan oppfattes som flashing av sprit tviler jeg sterkt på, så stå på og ta denne saken så langt du ønsker! Du ble behandlet urettferdig, etter min mening, og jeg har stor respekt for folk som deg som faktisk gjør noe med det! Jeg tror kanskje jeg hadde funnet ut hvem han var og pønsket ut noe lureri om jeg hadde orket.
Har svært lite med saken å gjøre om det er lov å vise at du har alkohol på et offentlig sted eller ei, da personen som handlet søren meg ikke har myndighet til det, og skulle derfor hatt fingrene på helt andre plasser. Var han snut? Neppe.
Til Trådstarter, prøv å bruk 02800 neste gang ja, skjønner at det ofte kan være litt avnskelig å tenke over slike ting hele tiden. Stå på dine rettigheter though, etter hva jeg kan forstå hadde denne vakten null rettighet til å gjøre det han gjorde.
Sist endret av Dibsent; 1. mai 2010 kl. 13:13.
Med mindre du forsøkte å komme deg inn på festen / drakk av flaska utenfor, så skal vakta bare gi faen i hva du har / gjør.

Han / hun hadde ikke på noen som helst måte hverken lov eller hjemmel til å fysisk ta fra deg flaska. Enda mindre rett (om mulig..) til å helle den ut.

Teoretisk sett, har du krav på erstatning.
Jeg ser for meg at du stod utenfor lokalet og pratet med noen kompiser av deg som var inne på festen men var ute for å ta seg en røyk. Hvis jeg som døvvakt hadde sett deg sammen med noen av mine gjester utenfor, og lagt merke til spritflaska di, så ville min jobb være å tømme ut innholdet av flaska. Dette var ett rusfritt arrangement, der ordensvakta sin oppgave er å forhindre konsumering av rus. Hadde du holdt deg unna "uteserveringa" der folk står og røyker, hadde jeg ikke kunnet gjort noe som helst.

Offentlig drikking er per dags dato ikke lov her i norge, så hvis du tror du har noen rettigheter med vodkaen din tar du feil. Eneste du kan spille på er om du hadde flaska i en pose/ryggsekk, uåpnet. Men ikke med flaska godt synlig i rævlomma :-D
Sitat av pidget Vis innlegg
@ senilio : Skal du absolutt ringe de, så bruk 02800 om ikke kameraten din er knivstukket e.l. 112 er et NØDnummer og brukes deretter. Om han hadde 'lov' eller ikke å helle ut flaska de vet jeg ikke, men i mine øyne utviser du dårlig dømmekraft ved å ha flaske på/ved et rusfritt arrangement og, dessverre, fortjener ikke bedre.

For å sette det litt på spissen : Du står ikke utenfor en synagoge og leser "Mein Kampf" sjøl om det ikke er noen lover mot det. Noen vil reagere..

Edit : Sommeren begynner snart med grilling og kos, og 1. mai (tro det eller ei) kommer til neste år og.. Se stort på det
Vis hele sitatet...
Ålese mein kampf utenfor en synagoge er dårlig folkeskikk men du har nok full rettighet til å gjøre det. Å frakte rundt en flaske alkohol på baklomma er såvidt meg bekjent fullt lovlig. Det som ikke er lov i norge er å åpne den og drikke på offentlig sted. vesentlig forskjell. så var det troverdigheten i dette da. flasken var vel neppe i baklomma siden de tok den og du var kanskje fristet til en liten slurk osv osv. folk lyger så de tror det selv og når du ringer 112 for å klage så var du mest trolig godt beruset for så idiotiske ting gjør sjelden edru mennesker om de ikke har varig svekkede sjelsevner da.
Trådstarter
79 4
Hadde aldri flaska ute av lommen, og dette skjedde utenfor festlokalet.. Alså ved veien.
Og jeg jeg ringte ikke for å klage, ringe for å sjekke om de hadde lov til dette.
Takk for svar, skal se hvor langt jeg kommer med dette

Og dere som mener jeg ljuger så jeg tror det selv, bryr meg fint lite om dere tror meg eller ikke, for det var faktisk dette som skjedde, og er lite vits i å prøve å være smartass, er til ingen nytte for noen.
Senilo: Jeg er enig med deg i at det var feil å ta flaska fra deg hvis du hadde den i lomma. Men er ikke fullt så enig i at det var riktig å ha alkohol utenfor et rusfritt festlokale
Sist endret av 123pyro; 4. mai 2010 kl. 18:22.
her skulle vakta helt klart bedt deg forlate område, lenge før han helte ut innholdet i flasken. hadde du nektet det, kunne han helt ut innholdet.