Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken av de to, er det beste valget ?
Kristendommen 50 21,46%
Human-Etisk forbund 183 78,54%
Stemmegivere: 233. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  103 6322
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres.
Under denne fantastiske begivenheten får de fleste dette spørsmålet, vil du konfirmere deg etter den kristne tro, eller den velge den human-etiske veien ?

Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

Jeg personlig, valgte å konfirmere meg den kristne veien, jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, så da spilte det egentlig ikke så stor rolle for hvilken vei jeg konfirmerte meg, og siden alle andre i familien min var konfirmert den kristne veien så hvorfor ikke ?
Kanskje er det slik det er med mange andre også, men om du virkelig har et forhold til en religion, eller om du virkelig ikke tror på noen Gud og vil heller prøve å motbevise at han eksisterer, så velg for all del, det som passer deg best.

Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.

Men hvilket er det beste valget ?
Vis hele sitatet...
Jeg konfirmerte meg borgelig, og det er ikke for "late" ungdommer for å si det sånn. Her LÆRTE vi noe. Vi lærte å respektere andre mennesker. Kristendommen er full av fordommer, noe som er en av grunnene til at jeg valgte borgelig.

Jeg synes du ikke har rett til å uttale deg om human etisk forbund. Jeg synes posten din er veldig provoserenes og du har tydeligvis fordommer mot mennesker som ikke går Gud's vei.
Sist endret av Mexxy; 1. desember 2008 kl. 20:41.
Sitat av minigolf Vis innlegg
MEN, jeg syntes det blir feil å "slenge dritt" om religioner. Kristemdommen feks. har veldig mye godt i seg. Moralen bak hele "historien" Bibelen er en veldig god tanke, og hadde alle levd etter denne moralen så er jeg sikker på at verden ville vært et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Har du lest hele bibelen? Den vil diktere alt ifra hvem som er verdige "paradis", til hvilken stol du skal sitte på. Det er én ting, en annen er at hvis du skal følge bibelen og "Guds ord" til et elementært stadie, så vil det si at du ikke har noen normer eller moraler med verdi: Med den guden kristendommen beskriver, kan du gjøre akkurat hva du vil; det vil ikke få noen konsekvenser. Du kan begå alskens "onde" handlinger, men fortsatt havne ved siden av de "godeste" personene gjennom tidene i himmelen... Så lenge du erkjenner den kristne guden som din gud og Jesus Kristus som din frelser. Med den guden så eksisterer det ingen moral.

Sitat av minigolf Vis innlegg
Da tenker jeg hovedsaklig på "Du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal elske din neste" osv. "Småting" som homofobi og drap som kristendommen har medført er jeg naturligvis sterk motstander av.
Vis hele sitatet...
"Småting"? Gjennom tusenvis av år har mennesker blitt forfulgt, torturert og drept i den gudens navn fordi de ikke tror på Bibelen, uavhengig av "gode" handlinger - og det er småting?
Sist endret av adiabatic; 1. desember 2008 kl. 20:56.
Så er jo spørsmålet, hvorfor konfirmere seg borgerlig? konfirmasjon er en kristen tradisjon.

Jeg konfirmerte meg kristenlig, av en enkel grunn, det var det som passet meg best.
Møtene var i nabolaget (bor litt ute på bygda) og venna gikk der sammen med meg.Hvorfor jeg konfirmerte meg i det hele tatt? en enkel grunn, pga. pengene.
Uten dem hadde jeg aldri konfirmert meg, da jeg ikke ser noen grunn til å gjennom et såpass (etter min mening) tåpelig rituale, for hva?.

Konfirmasjon symboliserte før at man var blitt voksen, nå har vi andre retningsregler for det området. Etter min mening burde hele greia avskaffes.

For the record, ser ikke på megselv som verken kristen eller human-etiker, ikke troende er bedre navn på meg

"Småting"? Gjennom tusenvis av år har mennesker blitt forfulgt, torturert og drept i den gudens navn fordi de ikke tror på Bibelen, uavhengig av "gode" handlinger - og det er småting?
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme at de kristne også har blitt forfulgt, verden lærer aldri.

Kristne blir forfulgt som minoritet, blir majoritet og gjør det samme mot andre.
Dette er typisk for samfunnet gjennom tidene.
Sist endret av Unsub; 1. desember 2008 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg synes posten din er veldig provoserenes og du har tydeligvis fordommer mot mennesker som ikke går Gud's vei.
Vis hele sitatet...
Må bare si det, at jeg ikke har noen som helst slags "fordommer" mot noen som velger å gå den veien de syntes er best.
Det samme gjorde jeg, men om alle ikke vil gå den veien jeg gikk så syntes jeg det er helt greit, jeg hadde ikke akkurat forventet det heller.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Så er jo spørsmålet, hvorfor konfirmere seg borgerlig? konfirmasjon er en kristen tradisjon.
Vis hele sitatet...
De aller fleste kulturer og religioner har overgangsritualer. At ikke-religiøse har alternative ritualer som f.eks. humanistisk konfirmasjon (det finnes flere ikke-religiøse alternativer) er helt naturlig. Man kan gjerne diskutere om hvorvidt vi ikke-kristne burde kalle ritualene våre for noe annet, men akkurat det ser jeg ikke på som så viktig. Konfirmasjon er et innarbeidet ord i norsk språk, tror ikke noen tar skade av at det heter humanistisk konfirmasjon i stedet for humanistisk overgangsrituale, hehe.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Så er jo spørsmålet, hvorfor konfirmere seg borgerlig? konfirmasjon er en kristen tradisjon.

Jeg konfirmerte meg kristenlig, av en enkel grunn, det var det som passet meg best.
Møtene var i nabolaget (bor litt ute på bygda) og venna gikk der sammen med meg.Hvorfor jeg konfirmerte meg i det hele tatt? en enkel grunn, pga. pengene.
Uten dem hadde jeg aldri konfirmert meg, da jeg ikke ser noen grunn til å gjennom et såpass (etter min mening) tåpelig rituale, for hva?.

Konfirmasjon symboliserte før at man var blitt voksen, nå har vi andre retningsregler for det området. Etter min mening burde hele greia avskaffes.

For the record, ser ikke på megselv som verken kristen eller human-etiker, ikke troende er bedre navn på meg



Må ikke glemme at de kristne også har blitt forfulgt, verden lærer aldri.

Kristne blir forfulgt som minoritet, blir majoritet og gjør det samme mot andre.
Dette er typisk for samfunnet gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at konfirmasjon er et tåpelig rituale, og det kan jo diskuteres, og jeg tviler ikke et sekund på at det er mye tåpelig og hjernevaskende ritualer i den kristne konfirmasjon, men i en borgelig konfirmasjon, så går man faktisk igjennom viktige verdier i livet, og snakker om etikk. Her ligger den store forskjellen mellom kristelig konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon, verdiene.

Den kristelige konfirmasjonen frister med deilig tur på fjellet, og filmvisning som bruce allmighty, mens borgerlig konfirmasjon faktisk byr på litt viktige ting som etikk.

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og fikk faktisk endel ut av dette, til tross for at jeg faktisk ga litt faen, men kompisene mine som tok kristelig konfirmasjon sa at de bare tulla rundt, og spilte trommer. Og 90% av disse kompisene konfirmerte seg kristelig på grunn av dems rike bestemor ville det. Er dette riktig? Skal man ikke for faen kunne stå fram som en 15-åring og bestemme litt her i livet, og ikke la pengene råde? Som n1ce nevnte, så konfirmerer mange folk seg kristelig rett og slett av de materielle fordelene man får. Men gutter og jenter, ta å stå fram litt for hva dere mener.

Kristelig konfirmasjon bød på en sommerleir oppi Blefjell, mens borgerlig konfirmasjon bød på en faktisk lærerrik tur, der vi var på "flukt", og jeg spiste ikke mer enn en neve ris på et døgn, og løp hele tiden. Det var kjedelig og egentlig litt jævlig i det øyeblikket, og enda verre ble det da jeg tenkte at mine kompiser gosset seg med søte jenter og bål oppi Blefjell, men jeg fikk faktisk litt ut turen vår.

Jeg er selv for begge konfirmasjoner, men syns at DU skal få bestemme selv, og ikke la deg bli styrt av dine konservative besteforeldre og tanter. Er du ikke kristen, eller er ateist, for all del, ikke konfirmer deg kristent!
Sitat av Poke Vis innlegg
Det var voldsomt da. Ingen har sagt at jeg trenger å bry meg, men som menneske er det da naturlig å observere.
Vis hele sitatet...
Ble kanskje litt krass i brødboksen selv der, beklager det.

Har ikke svart på topic egentlig enda, så;

Jeg konfirmerte meg borgerlig og har i grunnen i ettertid reflektert endel over det selv. Var det noe poeng i dette i det hele tatt? Som mange allerede har nevnt er endels motivasjon for å konfirmere seg materielle goder, det handler ikke om noe overgangs rite i det hele tatt, så jeg stilte meg spørsmålet; Er det virkelig nødvendig med et ritual som markerer overgangen fra barn til voksen i 14 (stemmer ikke det?) års alderen i vår tid? for 1000 år siden var kanskje barna "voksne" ved alderen 14, men i dag ser jeg ikke på meg selv som voksen engang, og jeg er 21 ( kanskje andre grunner til det også :P ).

Uansett, om du konfirmerer deg borgerlig eller ikke; det er da et valg du må ta selv, og jeg syns du bør ta det valget. Jeg kjenner selv mange som i likhet med trådstarter konfirmerte seg kristelig fordi de enten gjorde som alle andre, eller fordi de ikke ville fått like mye penger ved en borgerlig konf. Jeg synes at dette er på randen til hykleri, hvorfor ingå i et viktig rituale i den norske kirke der dåpen blir bekreftet og du anses som et voksent medlem av kirken hvis du ikke engang tror på bibelen eller deler kirkens livssyn?! Og hvorfor skal man la besteforeldre bestemme hva man skal "tro" og ikke, de har da ingenting med det å gjøre!

Sitat av Eplefisk Vis innlegg
OP burde hatt med et tredjevalg "Ingen av delene". Jeg valgte å ha et voksenselskap istedet for å ta borgelig konfirmasjon. Jeg er personlig ateist og humanist, men så og ser ikke helt poenget med en ureligiøs konfirmasjon som etterligner den kristne bare at bibelen er tatt ut av settingen. Det var fortsatt en fest med familie og kjente, og jeg fikk fortsatt gaver så jeg tapte ingenting materielt på valget mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er et fint alternativ, man markerer begynnelsen på en ny del av livet ilag med de man bryr seg om, hva mer trenger man egentlig?
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Du sier selv at konfirmasjon er et tåpelig rituale, og det kan jo diskuteres, og jeg tviler ikke et sekund på at det er mye tåpelig og hjernevaskende ritualer i den kristne konfirmasjon, men i en borgelig konfirmasjon, så går man faktisk igjennom viktige verdier i livet, og snakker om etikk. Her ligger den store forskjellen mellom kristelig konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon, verdiene.

Den kristelige konfirmasjonen frister med deilig tur på fjellet, og filmvisning som bruce allmighty, mens borgerlig konfirmasjon faktisk byr på litt viktige ting som etikk.

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og fikk faktisk endel ut av dette, til tross for at jeg faktisk ga litt faen, men kompisene mine som tok kristelig konfirmasjon sa at de bare tulla rundt, og spilte trommer. Og 90% av disse kompisene konfirmerte seg kristelig på grunn av dems rike bestemor ville det. Er dette riktig? Skal man ikke for faen kunne stå fram som en 15-åring og bestemme litt her i livet, og ikke la pengene råde? Som n1ce nevnte, så konfirmerer mange folk seg kristelig rett og slett av de materielle fordelene man får. Men gutter og jenter, ta å stå fram litt for hva dere mener.

Kristelig konfirmasjon bød på en sommerleir oppi Blefjell, mens borgerlig konfirmasjon bød på en faktisk lærerrik tur, der vi var på "flukt", og jeg spiste ikke mer enn en neve ris på et døgn, og løp hele tiden. Det var kjedelig og egentlig litt jævlig i det øyeblikket, og enda verre ble det da jeg tenkte at mine kompiser gosset seg med søte jenter og bål oppi Blefjell, men jeg fikk faktisk litt ut turen vår.

Jeg er selv for begge konfirmasjoner, men syns at DU skal få bestemme selv, og ikke la deg bli styrt av dine konservative besteforeldre og tanter. Er du ikke kristen, eller er ateist, for all del, ikke konfirmer deg kristent!
Vis hele sitatet...
Altså, det du sier der er jo bare idiotisk, du konfirmerte deg borgelig, hvem er du da til å uttale deg om kristenlig konfirmasjon, har du noen erfaring med det?
Iogmed jeg er ikke troende kunne det til tider være kjedelig, men var lærerikt og morro, presten var faren til en kammerat av meg, og hans karisma gjorde alt så mye bedre, vi hadde også en "utflukt" til Skien der vi spilte håndball, samt et par skogturer der vi lagde bål, så alt i alt var det en morro opplevelse om man ser bort ifra det religiøse.

Mener fortsatt hele greiene er tåpelig, men ikke kritiser noe du ikke aner noenting om. Om du har noen venner som gjorde det, det er typisk for en femtenåring å si at kirka suger nomatterwhat, sier ikke at den ikke gjør, men håper inderlig du forstår poenget mitt.

Muligheten til å få rundt 10-20tusen for å konfirmere seg er et fristende tilbud, ingen 50åringer med vettet i behold ville sagt nei til det heller, så det er ikke noe med 15åringen, heller kapitalismen i samfunnet.
Sist endret av Unsub; 1. desember 2008 kl. 23:34.
Sitat av zitcon Vis innlegg
Konfirmerte meg kristelig av den enkle grunn at besteforeldrene mine er kristne og ikke ville gi meg noen gave om jeg konfirmerte meg humanetisk . - Sånn er det faktisk for mange .
Stort sett eneste grunn til at mange av oss ungdommer konfirmerer oss er på grunn av pengene.
Vis hele sitatet...
Beklager man akkurat den problemstillingen skjønner jeg ikke! Det er rett og slett smakløst å konfirmere seg kirkelig bare pga penger! Det å bruke en religion, som du indirekte innrømmer, som et skalkeskjul for å få en materiell gode, er utrolig respektløst overfor de som faktisk tror på denne religionen!(Hvilket jeg tolker at du ikke gjør)

Min mening er at konfirmasjonen er unødvendig. Hadde jeg fått valget idag, så hadde jeg rett og slett ikke konfirmert meg, så enkelt er det. Det er ikke annet enn et symbolsk rituale som på ingen måte tjener noen annen hensikt for deltakerne enn nettopp det å få gaver(oftest iform av penger)!

Kan innrømme at jeg også tenkte i de baner(gaver/penger), men jeg hadde værtfall baller nok til å benytte meg av det alternativet jeg mente var riktig, og ikke det som ga størst økonomisk avkastning!

Rett og slett smakløst!
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Muligheten til å få rundt 10-20tusen for å konfirmere seg er et fristende tilbud, ingen 50åringer med vettet i behold ville sagt nei til det heller, så det er ikke noe med 15åringen, heller kapitalismen i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Tviler. Finn en 50 år gammel ateist som vil konfirmere seg for 20K.
Det er nok ikke mangen av dem, tro handler om mer en penger, det handler faktisk som oftest om alt annet en penger.

Jeg tror, i min perfekte lille verden, at det ikke er mangen som vill legge verdiene sine på hylla for 10-20k
Sitat av Hardcore Vis innlegg
Jeg tror, i min perfekte lille verden, at det ikke er mangen som vill legge verdiene sine på hylla for 10-20k
Vis hele sitatet...
Djeeze... Du føler deg ikke bare bittelittegranne naiv nå vel?

Det må være en fin drømmeverden, for i den virkelige verden legger skuffende mange mye mer enn verdiene sine på hylla for 20K...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Djeeze... Du føler deg ikke bare bittelittegranne naiv nå vel?

Det må være en fin drømmeverden, for i den virkelige verden legger skuffende mange mye mer enn verdiene sine på hylla for 20K...
Vis hele sitatet...
Bittelitte granne kansje?
Ok, så lever vi ikke i min drømmeverden, og mennesker vil gjøre det meste for penger, det er vell strengt talt derfor verden går rundt.

Det var vell en litt forhastet måte og komme med et poeng på.
Jeg tror ikke så mangen 50årige Ateister, Muslimer, budhister, whatewer, konfirmerer seg for en liten pengesumm.

I det mindste ikke om de er serlig seriøse med religionen sin.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Jasså, moral er medfødt? Da har du noen store kulturelle forskjeller å svare for.
At kristendommen har hatt en viss innvirkning på overgangen fra øye-for-øye-mentaliteten til dagens tankegang er derimot ikke usannsynlig. Å spore den generelle moralen direkte tilbake til vers i Bibelen går nok ikke, men det er klart en religion med en slik posisjon har påvirket normutviklingen.
Vis hele sitatet...
Ta og skjær av deg en finger. Det gjør vondt ikke sant? Og du blør? Du skjærte den kanskje ikke av, men antok at det ville gjøre vondt og at du ville blø? Trengte du en bok for å vite noe av dette, eller bare er det slik det er?
Sist endret av tafsern; 2. desember 2008 kl. 09:09.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ta og skjær av deg en finger. Det gjør vondt ikke sant? Og du blør? Du skjærte den kanskje ikke av, men antok at det ville gjøre vondt og at du ville blø? Trengte du en bok for å vite noe av dette, eller bare er det slik det er?
Vis hele sitatet...
Du er jo helt på jordet. Hvordan kan du sammenlikne det og moral? Det du beskriver her er smerte, og det er derimot noe man unngår fra man blir født. Moral må læres.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ta og skjær av deg en finger. Det gjør vondt ikke sant? Og du blør? Du skjærte den kanskje ikke av, men antok at det ville gjøre vondt og at du ville blø? Trengte du en bok for å vite noe av dette, eller bare er det slik det er?
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig ikke uttale deg om noe du åpenbart mangler så grunnleggende kunnskap om. Du meler ikke din egen kake, for å si det slik.

Eller synes du det virker logisk at stor sett alle historiens største filosofer har diskutert både hva moral er og hva det springer ut av, mens du har det helt klart for deg, og i tillegg bruker en banal metafor for å vise hvor enkelt det er å skjønne?
Sist endret av egeulf; 2. desember 2008 kl. 15:46.
Til alle dere som sier bibelen er "gått ut på dato". Er det noen av dere som har åpnet den siden dere leste fader vår som 5 åring? Jeg leser flittig bibelen, og selvsagt er noe skrevet som ikke angår oss idag på samme måte som for 2000 år siden. Men, visst du leser tar den opp tema som fortsatt er relevante. Homofili, skilsmisse, ja til og med de ti bud, som ble nedskrevet lenge før Jesus ble født er fortsatt relevante!

Om Jesus eksisterte er vel lite å diskutere, så mye peker mot at nettopp han har levd, og at mye av det han gjorde stemmer. Om Gud eksiterer, og hva han/hun/det er, er ett spørsmål om tro. Men han har fått tiden til å gå bakover, sjekk opp med forskere og de vil si at en god del år før kristus, husker ikke hvem av proftene som skriver det, så gikk jorden "feil" vei, og vi gikk tilbake i tid. Dette er uforklarelig for forskere, i bibelen var det skrevet ned før det skjedde, men jeg kan dessverre ikke huske hvor det står.

At kirken har missbrukt sin maktrolle med tiden er det liten tvil om, den har hatt for mye makt, og da spesiellt den katolske kirke, men dette er mennesker, ikke Gud.

Jeg ser at mange komfirmerer seg pga tradisjon, men for meg var det viktig å komfirmere meg i kirken, jeg gikk i pinsekirken og lærte mye om livet som kristen, hvordan møte problemer og mye mer. I statskirken har jeg forstått at flere som går der bare er ute etter å bli ferdig med "plikten" sin. For de er kanskje den borgerlige komfirmasjonen best.
Jorda gikk FEIL VEI? Hvor i all verdens land og rike har du hørt det?
Av ren nysgjerrighet: Hva sier bibelen om homofili?
Sitat av Bibelen Vis innlegg
Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom
Vis hele sitatet...
Sitat av egeulf Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet: Hva sier bibelen om homofili?
Vis hele sitatet...

Den diskusjonen kan fort bli noen sider lang om du bare får med de rette debattantene...
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.
Vis hele sitatet...
Dette er så feil som det kan bli. Selv om De 10 Bud inneholder leveregler en må følge slik at man ikke ryker rett til helvete, betyr ikke det at ateister som ikke lever etter budene går rundt og puler og dreper i hytt og pine. Tvert i mot.

Religionen er for noen (gjelder ikke alle religioner) mer enn bare en tro. Det går på hva du gjør, har på deg, spiser og ikke minst sier. Når det kommer til kristendommen i Norge har jeg lenge vært irritert over folk som kaller seg kristne, men som alikevel velger å "tolke" bibelen slik det passer dem best. Det står blant annet at din hustru skal slås hvis hun ikke gjør som mannen hennes sier i bibelen. Tolk i vei, men om du ikke liker brutale ting som det der, burde du ikke kalle deg kristen. Hele Norge består av folk jeg liker å kalle "hobbykristne". En gjeng med folk som liker tanken på at de lever så mye bedre og "renere" bare fordi de lever etter diverse regler som ble skrevet av hasjrøykere for flere tusen år siden (absolutt ikke vondt ment ovenfor hasjrøyking, men derimot vondt ment mot "skribentene"). Det er, for meg, fantastisk at folk i det hele tatt kan tro på en gud. I det åpne respekterer jeg at folk hører til diverse religioner, men vennligst ikke kall deg kristen når du ikke en gang har lest det første kapittelet i bibelen.

Nå er også religion årsaken til 90 % av alle krigene i verden, men det har jeg ikke lyst til å gå inn på. Det er forøvrig idiotisk at folk tror at ateister er kriminelle og voldelige bare fordi de ikke følger de skrevne ordene til "Gud". Ateister har like mye moral og etikk som enhver kristen. Det vil si; det kan diskuteres, men å si at ateister er kriminelle er bare trangsynt. Jeg skal selvsagt ikke si hva som er "best"; det er opp til enhver å bestemme, men jeg synes faktisk at enhver persons religion burde være upåvirket helt til en fyller 18 år (ja, faktisk).

Er ikke ute etter krig, men dette er min mening.
Sist endret av zEUN; 8. desember 2008 kl. 01:07.
Religion er sjelden årsak til en krig, religion er vel en mer passende faktor å legge skylden på.

Fleste kriger kommer som følge av kamper om ressurser.
Jeg vil heller påsta at 90% av kriger i verden skylder på religion som årsak.
Slik som palesina/israel konflikten, den har ikke mye med religion å gjøre, det har seg bare slik at de forskjellige sidene har forskjellige religioner. Palestinerne kjemper for å få tilbake landet som Israel har tatt, mens Israel mener de har krav på landet/samt de trenger større landområder til den voksende befolkningen.
Korstogene + andre verdenskrig er vel nok?

Underliggende så er jo religion årsaken til Midtøsten-konflikten også. Jøder fikk tidlig rettigheter til å kjøpe land på muslimsk "eiendom". De hadde fulle rettigheter til å kjøpe tomten til en hvilken som helst palestiner. Deretter fikk jødene Israel av FN. Dette var etter andre verdenskrig, der religion også var årsaken til det hele (indirekte eller direkte).
Sist endret av zEUN; 8. desember 2008 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
zEUN: Historieløst...


Er det religion som fordrer krig og enldighet eller menneskene som (miss)bruker religion som middel for å starte krig og elendighet? Dersom religion ikke fantes ville vi da hatt en bedre verden, eller en verden hvor begrunnelsen for å gå til krig var en annen?

Personlig tror jeg religion har bidratt med langt mer godt enn vondt i verden (og ja, det gjelder alle typer religion) men jeg tror at små grupper mennesker alltid vil søke å undertrykke større menneskegrupper. Kan de bruke religion for å oppnå det så gjør de det, og kan de bruke andre virkemidler så gjør dem det.

Religion er i tidlige faser, hvor massene er lite opplyst i religionens skrifter er ideell til dette. Det ser vi av kristendommens historie, og det ser vi av Islams historie og possisjon i dag. Unntaket er kanskje hinduismen som i stor grad har fortsatt systemet i langt større utbredelse enn de to andre nevnte religionene.
Du mener at korstogene egentlig hadde en helt annen underliggende grunn (tenker egentlig på kristningen av diverse land)?
Sist endret av zEUN; 8. desember 2008 kl. 01:26.
Hvorfor trekke inn WW2 i denne diskusjonen?
Han ba om et eksempel.
Eksempel på hva? Jeg håper du ikke ser på WW2 som en konflikt som bunner i religion.
Jepp, jorden gikk feil vei. Litt usikker på hvor det står. Les alle profetiene i bibelen så finner du det. Og sjekk opp med forskere og de vil være enig i at det har skjedd.

Bibelen om homofili: i 3. Mosebok kapittel 18 vers 22, lese følgende: ”Med en mann skal du ikke ligge slik som du ligger med en kvinne. Det er avskyelig”. Videre i vers 23 sammenlignes homofili med å ha seksuell omgang med dyr! I 3. Mosebok kapittel 20. vers 13 står det at: ”Hvis en mann ligger med en mann slik som han ligger med en kvinne, har de begge gjort noe avskyelig. De skal sannelig dø.”. Her ser vi at homofili blir trukket frem som en dødssynd.

I Romerbrevet kapittel 1 vers 27-32 står det om forskjellig måter å synde på, noen som blir nevnt er: grådighet, ondskap, mord, svik, hat og seksuell omgang mellom menn. Det står til slutt i vers 32: ”Disse kjenner Guds rettferdige dom, og de vet at de som driver med den slags, fortjener døden.”

Dermed er det vel tydelig at bibelen er imot homofili.
Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Jepp, jorden gikk feil vei. Litt usikker på hvor det står. Les alle profetiene i bibelen så finner du det. Og sjekk opp med forskere og de vil være enig i at det har skjedd.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om, så vis til kilder helst gutt ; www.bibelen.no og disse "forskerne" som er enig.

Det du sier er at jorden plutselig begynte å snurre feil vei, og tiden ble "spolt tilbake" ? Hvis det er dette du sier er dette en påstand som ikke på noen som helst måte kan bevises eller motbevises; forskere vil dermed ikke annse det som en vitenskapelig teori. Tiden på jorden ble altså spolt tilbake, for så å begynne igjen, dette vil dermed si at vi var tilbake i det tidsrommet før dette skjedde, og ingenting ville kunne tilsi at det skjedde. Videre kan vi si at det ikke heller skjedde, fordi det ikke har skjedd enda, og hvis det ikke skjedde mer enn en gang kom d et heller ikke til å skje igjen. Dermed vil du kunne si at det aldri skjedde!

Uansett, hvis til den bibelteksten hvor dette står og til disse forskerne dine.
Rart at det er 78% humanister her når bare 17% konfirmerer seg borgelig.
Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Jepp, jorden gikk feil vei. Litt usikker på hvor det står. Les alle profetiene i bibelen så finner du det. Og sjekk opp med forskere og de vil være enig i at det har skjedd.
Vis hele sitatet...
"Sjekk opp med forskere." Hvilke forskere? Teologer?
Sitat av plohg Vis innlegg
Rart at det er 78% humanister her når bare 17% konfirmerer seg borgelig.
Vis hele sitatet...
Jeg konfirmerte meg kristelig ene og alene fordi jeg måtte.. Hadde valget vært mitt hadde jeg konfirmert meg borgerlig.

Jeg velger da og tro at majoriteten her opplevde det likt, eller delvis likt som meg..
Futurama har et artig innslag som dreier seg litt om dette :P (ikke konf riktignok)
Season 4 ep 8 - "godfellas."

heller kanskje litt i favør av kristendommen ?
-T
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg ser sitatene fra Bibelen fordømmer seksuell omgang mellom menn.
Av ren nysjerrighet, sier bibelen noe om seksuell omgang, som det så fint heter, mellom kvinner?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg ser sitatene fra Bibelen fordømmer seksuell omgang mellom menn.
Av ren nysjerrighet, sier bibelen noe om seksuell omgang, som det så fint heter, mellom kvinner?
Vis hele sitatet...

Kvinner er vel generelt ikke omtalt mer enn strengt tatt nødvendig. I tråd med gjeldende syn på hvilket kjønn som er vesentlig i samfunnet...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kvinner er vel generelt ikke omtalt mer enn strengt tatt nødvendig. I tråd med gjeldende syn på hvilket kjønn som er vesentlig i samfunnet...
Vis hele sitatet...
Kunne vel strengt tatt tenkt meg frem til det selv
Joda. Rom. 1. vers 26: "Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige." kommer rett før nevnte vers om seksuell omgang mellom menn (som ikke nødvendigvis har noe med dagens tolkning av begrepet homofili å gjøre).

Forøvrig er det relativt mange kvinner nevnt i Bibelen, og både Rut og Ester fikk plass blant bøkene.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av fabianca Vis innlegg
Forøvrig er det relativt mange kvinner nevnt i Bibelen, og både Rut og Ester fikk plass blant bøkene.
Vis hele sitatet...
Det er vel fortsatt ikke allverden i forhold til menn.
Hvilke av de to er det beste valget?!
Det burde jo strengt talt være opp til hver og en, det vil si hva de personlig syns passer dem best.

Jeg kommer selv fra en human-etisk familie, og det kom da som et stort sjokk for dem at jeg valgte å bli døpt for å kunne konfirmeres. De var store motstandere av dette og religion generelt og prøvde derfor å overtale meg til å ikke gjøre det. ''Dette var jo bare tull''.
Er forresten blitt veldig vant til barnslige vitser om kristendommen og håning av den.

Syns det blir for dumt at human-etikere OG kristne skal drive å prakke på alle folk sin tro. Folk bør få gjøre sine valg uten at andre folk skal bry seg.
Sist endret av IGLESIA; 9. desember 2008 kl. 17:02.
Hehe.. Borgelig konfirmasjon har i dag blitt en slags "trøst"... Konfirmasjon handler om bekreftelse for dåpen. Det burde ikke hete noe som heter "Borgelig konfirmasjon". Uansett så tror jeg det er et stort %tal som konfirmerer seg kristent fordi man får så utrolig mer penger for det (vanlig vis). Om man har eldre kristne i slekten.. feks.
Ja, om folk har lyst til å være sell-out er det et valg også
Sitat av IGLESIA Vis innlegg
Ja, om folk har lyst til å være sell-out er det et valg også
Vis hele sitatet...

Ja.. Det er mange som gjør det. Men kor i allverden ligge moralen i å gjere sånt?
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Hehe.. Borgelig konfirmasjon har i dag blitt en slags "trøst"... Konfirmasjon handler om bekreftelse for dåpen. Det burde ikke hete noe som heter "Borgelig konfirmasjon". Uansett så tror jeg det er et stort %tal som konfirmerer seg kristent fordi man får så utrolig mer penger for det (vanlig vis). Om man har eldre kristne i slekten.. feks.
Vis hele sitatet...
1. Det heter ikke borgerlig konfirmasjon lengre. Det heter Humanistisk Konfirmasjon.

2. Konfirmasjon kommer fra latin, "confirmare", som ikke bare betyr å bekrefte eller stadfeste, men også støtte og styrke. At Human-Etisk Forbund har brukt det samme ordet som Den Norske Kirke, har vel noe med at det skal

a) fungere som et gjenkjennelig alternativ

b) å bruke det beste ordet til det konfirmasjonen faktisk går ut på

c) i starten, mulig for å etterape på en ironisk måte

3. At du mener noe ikke burde være som du tenker, er nettopp en av de tingene Humanistisk Konfirmasjon står i mot. Det er opp til hver enkelt å bestemme seg hvordan de vil ha det, ikke hvordan alle andre burde ha det.
Beklager "skrivefeilene" da.
Mhm.. så kva meiner du konfirmasjonen går ut på fra ditt syn da?
Fleirtallet ser uansett på konfen som eit pengealternativ-valg.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Beklager "skrivefeilene" da.
Mhm.. så kva meiner du konfirmasjonen går ut på fra ditt syn da?
Fleirtallet ser uansett på konfen som eit pengealternativ-valg.
Vis hele sitatet...
Fra mitt syn er konfirmasjon mange ting. Et valg, et standpunkt tidlig i livet om hvor man står. En familiefeiring av den tenåringen som vokser i huset, en seremoni, en måte å møte likesinnede ungdommer i et nytt type forum og så videre.

At ungdom får penger er også en stor del av konfirmasjonen, en støtte fra familien fram til man skal ut i verden - eller for å gi tenåringen en mulighet til å investere i hva han eller hun vil ha - en tillitserklæring på at hun kan få penger, eller en smak av hvordan det er å være voksen. Med valg og muligheter.

Det finnes mange feil med konfirmasjonen, etter mitt og kanskje ditt syn. Men det er fortsatt mye positivt med det, spesielt det at det er flere alternativ.
Jeg blir så sinnsykt irritert på de som sier at humanistisk konfirmasjon bare er en kopi, eller en etterligning av kristelig konfirmasjon bare uten kristendommen. Jeg kjenner til og med folk som ikke konfirmerer seg i det hele tatt fordi de ikke er kristne men ikke vil konfirmere seg borgerlig av samme grunn.

Kristendommen fant ikke opp konfirmasjonen! Jeg er ganske sikker på at alle folkeslag og religioner har hatt en form for overgang fra barn til voksen i alle tider, se på jødedommen som eksempel med bar mitsvah, du ser ikke jøder som ikke feirer sin bar mitsvah fordi "det er en kopi av kristne tradisjoner"! Jeg kunne aldri tenkt meg å ha kristen konfirmasjon fordi jeg er ateist, derfor valgte jeg borgerlig, og det var en av de beste opplevelsene jeg noen gang har hatt. Jeg lærte mye, vi hadde masse bra diskusjoner og jeg fikk nye venner. Skal jeg og andre som ikke tror på kristendommen ikke ha like muligheter som de som tror på kristendommen?

Hva blir det neste? at folk sier at Jul er en kristen tradisjon derfor kan ikke jeg feire den? i så fall så sier jeg bare God Jol til alle sammen!
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Ja.. Det er mange som gjør det. Men kor i allverden ligge moralen i å gjere sånt?
Vis hele sitatet...
Om man skal diskutere moral i denne saken må man også sette spørsmål med hvofor de som konfirmerer seg kristent skal få penger og gaver i det hele tatt. Får de ikke nok tilfredsstillelse av å gå gjennom et kristent rituale? Skal kristne konfirmanter stå bedre økonomisk stilt enn de som ikke er kristne, til tross for at jeg, som ateist, har stort sett de samme moralene som kristne har og begge «typene» av moralske regler har sitt utspring fra samme kilde?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Beklager "skrivefeilene" da.
Mhm.. så kva meiner du konfirmasjonen går ut på fra ditt syn da?
Fleirtallet ser uansett på konfen som eit pengealternativ-valg.
Vis hele sitatet...
Du har heilt rett i at ordet konfirmasjon har ei spesifikk betydning (stadfesting) i den kristne trua, men i dagens samfunn har konfirmasjon blitt eit ord for overgangsrituale. Alle kulturar har overgangsrituale mellom barndomen og voksenlivet, på omlag samme punkt i livet.

Kva ein vel å kalle det er for min del rimelig likegyldig, men å kalle det humanistisk konfirmasjon er jo på ingen måte galt - det er ei stadfesting av eit humanistisk livssyn, og det er, som eg nemde over, også gyldig fordi konfirmasjon i praksis betyr overgangsrituale mellom barndomen og voksenlivet i vår kultur.
Det beste valget er å gjøre det i kirken, så har man hvertfall safet seg hvis det en dag viser seg at bibelen er en sann historie. Slipper og komme til helvete og sånne kjipe ting.

Ka godt det kan komme ut av en humanistisk konfirmasjon skjønner ikke eg, da hadde jeg heller latt være.

Er like lite humanist som kristen, konfirmerte meg i kirken pga. tradisjon.