Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 859
Håper dette er på riktig subforum.

Under press fra andre nerder som skrøt sånn over Ubuntu, klarte jeg å installere det på PCen min.
Jeg vil ha tilbake Windows, dette Ubuntu greiene er fullstendig ikke min greie.

Problemet er, jeg har ikke Recovery disken på PCen min, og jeg har heller ingen Windows-CDer.

Jeg har lastet ned en Vista .iso-fil, men jeg har ingen DVD å brenne den til.
Før har jeg bare pleid å mounte den, men det var visst lettere sagt enn gjort med Ubuntu.

Klarte å finne et program kalt Gmount for å montere .iso-filen, og trodde jeg skulle kunne kjøre det sånn noenlunde. (har Wine også, hvis det har noe å si).
Men får bare masse errorer og shit.

Hvordan kan jeg få Windows'n min tilbake? I miss u.. <'3
Du må nok brenne det ut på en plate, hvis ikke det er noen mulighet å installere fra usb...

Du kan mounte fila i ubuntu, men det hjelper deg ikke når du må restarte for å installere vista..
Trådstarter
10 0
Jau, men jeg har mangel på DVD-plater. Og jeg synes det er for risikabelt/stress å bryte seg inn på Clas Ohlson.
Kan bare boote fra: Harddisk, CD eller NIC (hva nå enn det er)

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
men det hjelper deg ikke når du må restarte for å installere vista..
Vis hele sitatet...
Tror ikke den greien jeg har her gjør det.
Tror den kopierer alle installasjonsfilene til en mappe før den installerer, sånn at den automatisk finner tilbake til den mappen når installasjonen skal fortsette... eller noe sånt...

Takk for hjelpen forresten
Du har en hel del arbeid foran deg.

1. Sjekk om du kan boote fra USB - restart maskinen, og med en gang du får bilde på skjermen står det som regel «Press * key to enter setup», der * som oftest er F2, F10 eller Del. Trykk den knappen som din maskin sier du må trykke.

2. Du er nå inne i BIOS/setup. For å finne ut om du kan boote fra USB, bla i menyene til du finner noe ala «Boot options» eller «Boot alternatives» eller noe i den duren. Om du da kan flytte «USB harddisk» eller «USB diskette key» (...eller noe i den duren) øverst på lista kan du boote fra USB. Gratulerer, du kan gå videre til steg 3. Trykk F10 for å lagre og restarte maskinen. Om du ikke finner noen USB-alternativer under Boot options, må du nok finne en eller annen lur måte å få brent ut den Vista-ISOen på DVD.

3. Boot opp Ubuntu, og kopier over Vista-installasjonsfilene fra ISOen til USB-stick (minst 4GB). Denne guiden for Windows sier at man må bruke en spesiell kommando for å kopiere filene (xcopy d: \*.* /s/e/f e: \), men om denne gjør noe annet enn vanlig kopier og lim inn må du spørre eksperter om. Jeg tror i hvertfall dette vil fungere.

4. Nå må du gjøre maskinen klar for Windows Sett i Ubuntu-CD'en, og restart maskinen. Start opp i Ubuntu Live-modus (Try Ubuntu without any changes to my machine). Velg System->Administration->Partition Editor. Her velger du hele disken (eller de delene du har tenkt å bruke i hvertfall) og formater det til FAT(32).

5. Restart maskinen, plugg i USB-sticken og installer Windows.

Sitat av Kewk91 Vis innlegg
Tror den kopierer alle installasjonsfilene til en mappe før den installerer, sånn at den automatisk finner tilbake til den mappen når installasjonen skal fortsette... eller noe sånt...
Vis hele sitatet...
Umulig. For at Windows (inkl. Windows-installeren) skal kunne lese filer på disken må disken være formatert i FAT eller NTFS, og i Ubuntu (og de fleste andre Linux-distribusjoner) er det EXT3 som er «the filesystem of choice».
Sist endret av charz0r; 23. november 2008 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
10 0
Takk for hjelpen alle sammen jeg klarte det ved hjelp av minnekortet i telefonen min, og en kortleser...

Fant en guide fra en som har gjort akkurat det jeg var ute etter:
Link, hvis noen er interessert.

I prinsippet gjorde jeg bare det du sa, charz0r. Men det skal diverse programmer og forandringer til for å gjøre filene på USB-greien "bootable".
Sist endret av Kewk91; 23. november 2008 kl. 20:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.