Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 16463
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis det var et seriøst innlegg, og du faktisk opplever kraftig klaustrofobi og ubehagligheter pga DLD så ville jeg vurdert legebesøk snarest.
Vis hele sitatet...
Kan ikke heller du holde deg seriøs her. Mener du virkelig ikke at noen av lovene bør forandres? Alt er bare fryd og gammen? Narkotikapolitikken fungerer utmerket, og vi er på rett spor?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Hadde min unge drevet med narkotika uten at jeg visste om det og det var på vei til å gå ut av kontroll, ville jeg også at de skulle bli tatt. Bra jobba politiet!
Vis hele sitatet...
Tenk deg en verden hvor det ikke er ulovlig, hvor det ikke kommer noen negative konsekvenser ut av å gå frem med rusproblemet sitt, og hvor terskelen dermed er mindre for å oppnå åpenhet og forståelse. Et samfunn hvor politiet ikke trengte å jakte ned og bøtelegge ungen din for at du skulle få vite det.

Ting trenger ikke å være så komplisert, vi har bare kjørt oss fast i en rusmiddelpolitikk og en fremgangsmåte som bare skaper problemer.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis det var et seriøst innlegg, og du faktisk opplever kraftig klaustrofobi og ubehagligheter pga DLD så ville jeg vurdert legebesøk snarest.
Vis hele sitatet...
Argumenterer du nå kun for å provosere og drite ut? Du klipper jo bort det seriøse i innlegget hans og plukker ut småting som er lett å motsi.
Sitat av EoT Vis innlegg
Kan ikke heller du holde deg seriøs her. Mener du virkelig ikke at noen av lovene bør forandres? Alt er bare fryd og gammen? Narkotikapolitikken fungerer utmerket, og vi er på rett spor?
Vis hele sitatet...
Nei, langt ifra! Jeg er for legalisering jeg, men som mange her inne gir uttrykk for så er jo narkotikapolitikken her i Norge verre enn å bo i fattigmannsdelen av Kongo. Ingenting fungerer, Norge er på vei ned i grøfta, økonomikolaps og gudene vet hva mer som skjer om vi ikke avkriminaliserer cannabis snart.

Jeg vet det var et innlegg dratt ut av ræva, men det er mitt helhetsinntrykk etter å ha lest litt rundt på freakforum de siste par årene.

Sitat av fetter Vis innlegg
Argumenterer du nå kun for å provosere og drite ut? Du klipper jo bort det seriøse i innlegget hans og plukker ut småting som er lett å motsi.
Vis hele sitatet...
Resten av innlegget var bra det. Syntes det ble for teit å styrke den gode delen av innlegget med en slik usaklig åpning, men ja, ser at det ble litt teit.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, langt ifra! Jeg er for legalisering jeg, men som mange her inne gir uttrykk for så er jo narkotikapolitikken her i Norge verre enn å bo i fattigmannsdelen av Kongo. Ingenting fungerer, Norge er på vei ned i grøfta, økonomikolaps og gudene vet hva mer som skjer om vi ikke avkriminaliserer cannabis snart.

Jeg vet det var et innlegg dratt ut av ræva, men det er mitt helhetsinntrykk etter å ha lest litt rundt på freakforum de siste par årene.
Vis hele sitatet...
Vel, da tipper jeg dit helhetsinntrykk er galt. Når en stor andel av de politiske diskusjonene her inne nettopp går på legaliseringsdebatt, så må du jo regne med skarp kritikk. Skarp kritikk er jo på sin rette plass mot dagens politikk, og lokal politisk (selv om det også kan ha enormt positive utslag på global politikk) mener jeg at legalisering er et viktig steg samfunnet vårt må ta. Når det er sagt, så finnes det selvsagt viktigere ting man bør fikse her i verden. Sult og ekstrem fattigdom, for eksempel. Men det koster bare så lite å endre på narkopolitikken.
Sitat av EoT Vis innlegg
Vel, da tipper jeg dit helhetsinntrykk er galt. Når en stor andel av de politiske diskusjonene her inne nettopp går på legaliseringsdebatt, så må du jo regne med skarp kritikk. Skarp kritikk er jo på sin rette plass mot dagens politikk, og lokal politisk (selv om det også kan ha enormt positive utslag på global politikk) mener jeg at legalisering er et viktig steg samfunnet vårt må ta. Når det er sagt, så finnes det selvsagt viktigere ting man bør fikse her i verden. Sult og ekstrem fattigdom, for eksempel. Men det koster bare så lite å endre på narkopolitikken.
Vis hele sitatet...
Problemet i mine øyne er at stordelen av folkene som er sterkt for legalisering her på forumet oppfører seg like ekstremt som folkene som mener hasj er like farlig som heroin. Begge partene er så stasynte og nekter å se saken fra flere sider.

Bare kikk rundt i denne tråden. Folk rager vilt på politiet, feil bruk av ressurser, teite dumme Norge, idiotiske lover. Flere som ikke ser et fnugg positivitet i denne aksjonen fra politiet sin side, noe som irriterer meg.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2011 kl. 12:25.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Problemet i mine øyne er at stordelen av folkene som er sterkt for legalisering her på forumet oppfører seg like ekstremt som folkene som mener hasj er like farlig som heroin. Begge partene er så stasynte og nekter å se saken fra flere sider.

Bare kikk rundt i denne tråden. Folk rager vilt på politiet, feil bruk av ressurser, teite dumme Norge, idiotiske lover. Flere som ikke ser et fnugg positivitet i denne aksjonen fra politiet sin side, noe som irriterer meg.
Vis hele sitatet...
Jeg er en av de som ikke ser et fnugg av positivitet i denne saken. Enlighten me, please.
Er det meningen at jeg skal synes synd på de som ble pågrepet? De har brutt loven, og det vet de.
Jeg er også for legalisering, men det hjelper ikke å klage når man blir tatt for hasj.

Det jeg tror Bombasa vil frem til er at "mange" på forumet som er for legalisering, skryter opp hasj som om det skulle være Buddah/Allah/Gud/Jahve. Hvis man vil argumentere for legalisering på en fornuftig måte, må man også innse at hasj er et rusmiddel og at det ikke er positivt å drive med. På samme måte som snus, røyk og andre rusmidler generelt er dritt.
Sitat av Widow Vis innlegg
Er det meningen at jeg skal synes synd på de som ble pågrepet? De har brutt loven, og det vet de.
Jeg er også for legalisering, men det hjelper ikke å klage når man blir tatt for hasj.
Vis hele sitatet...
Så hva hjelper? Er ikke poenget med et åpent samfunn at man skal kunne klage når man mener man blir behandlet urettferdig? Jeg synes dagens lovgivning er diskriminerende, og derfor sympatiserer jeg med alle som blir offer for den. Om dere synes det er ignorant av meg får så være.
Sitat av Widow Vis innlegg
Det jeg tror Bombasa vil frem til er at "mange" på forumet som er for legalisering, skryter opp hasj som om det skulle være Buddah/Allah/Gud/Jahve. Hvis man vil argumentere for legalisering på en fornuftig måte, må man også innse at hasj er et rusmiddel og at det ikke er positivt å drive med. På samme måte som snus, røyk og andre rusmidler generelt er dritt.
Vis hele sitatet...
Jeg hører ofte dette motargumentet, men mener virkelig ikke at dette er tilfellet. I de aller fleste trådene som omhandler temaet kommer skyggesidene ved cannabisbruk godt frem. Jeg vil også påpeke at et cannabisbruk ikke nødvendigvis utelukkende er negativt; personlig mener jeg at jeg har fått mye positivt ut av urten også.
Sitat av Widow Vis innlegg
må man også innse at hasj er et rusmiddel og at det ikke er positivt å drive med. På samme måte som snus, røyk og andre rusmidler generelt er dritt.
Vis hele sitatet...
Ingen har påstått at det er positivt å drive med rusmidler. Vi poengterer ganske enkelt hvor latterlig bakvendt det er vi behandler situasjonen.

Når man ikke har satt seg ordentlig inn i saken er det lett å komme med frustrerte ytringer om politiet, når det faktisk er de som er verktøyet i den idiotiske politikken som benyttes.

Jeg syns det blir for snevert å bare avfeie alt med "de gjør bare jobben sin", for om du driver med et yrke som er såpass politisk forventer jeg faktisk et ørlite engasjement i hva jobben faktisk går ut på.

Politiet er jo de med mest innsikt i hvor dårlig fremgangsmåten faktisk fungerer, og de ser daglig de negative konsekvensene av det, men allikevel møter du nesten kun ignorante, arrogante maktkåte konstabler som er mer opptatt av å få statistikken på plass imens de reiser skuldrene og sier "hey, jeg gjør bare en jobb".
Sist endret av fetter; 6. september 2011 kl. 13:10.
Alle skal få lov til å ha sin egen mening, enten de syntes synd på sluttbrukerne; eller priser denne aksjonen. Jeg for min del ser ingen problematikk i å ha slike auksjoner en gang i blant.

Det finnes mange argumenter fra begge sider, men samtidig finner jeg mye dårlig også. Mange av dere snakker om ødelagte familier, foreldre som blir varslet, fordømte ressurser i samfunnet som nå går til spillet; og så videre. Det blir rett og slett litt for dumt. Det er ikke værre enn et relativt lite forelegg for vanlige brukerdoser (et par tusenlapper) og en prikk på rullebladet. Jeg ser at det er enkelte som ikke ønsker prikker på rullebladet; men da bør man også være mann nok til ta klokere avgjørelser. Ønsker man å bli politi, jobbe i helsesektoren, bli flygeleder eller hva det enn måtte være; er det en helt OK konsensus at man bør følge loven for å få muligheten til dette.

Videre var flesteparten i alderen 18 til 20 år, altså voksne mennesker som tar sine egne, uavhengige valg. Siden det har blitt nevnt av sikkert fire-fem av dere (om ikke fler) hittil vil jeg informere om at i disse tilfellene vil ikke foreldrene bli kontaktet. Skulle det være barn som blir tatt, så blir foreldrene kontaktet, ja; men det syntes jeg forøvrig er en soleklar fordel. De fleste 15-åringer har godt av å bli holdt litt i håret; og hasj er dessuten ikke noe ungdomskoleelever bør holde på med uansett.

For det andre gikk det ikke bare i hasj, det gikk i andre (mer skadelige) substanser også, for ikke å glemme at de fant langt større mengder en vanlige brukerdoser. Å bruke voldtektssaker som argument blir litt som å angripe fartsbøter og mordsaker. Politiet har tildelte ressurser, og de må forvaltes utover ulike saker. Man kan si seg uenig i denne forvaltningen, men sluttstykket er uansett det samme.

Det være sagt så er jeg helt for en legalisering, helt for statlig kontrollert salg av blant annet marihuana; og ser at dette også indirekte vil påvirke forvaltningen av ressurser. Enn så lenge er regelverket i denne aktuelle saken motsatt av mine ønsker, å det er noe man må innrette seg til. Du trenger ikke å respektere det, men du er nødt til å forholde deg til det. Enten det, eller ta konsekvensene - som disse personene nettopp har måtte gjøre.

Skulle norsk lovgivning basert seg på at alle skulle kunne lage sine egne regler, og fritt velge mellom hvilke som passer seg selv best; vill landet gått på tryne.

Sitat av fetter
Politiet er jo de med mest innsikt i hvor dårlig fremgangsmåten faktisk fungerer, og de ser daglig de negative konsekvensene av det, men allikevel møter du nesten kun ignorante, arrogante maktkåte konstabler som er mer opptatt av å få statistikken på plass imens de reiser skuldrene og sier "hey, jeg gjør bare en jobb".
Vis hele sitatet...
De gjør faktisk bare en jobb, og dessuten har omtrent alle politimenn jeg har møtt hvert hyggelige og forståelige. Prøv å ikke være så rappkjefta selv, så gir de kanskje litt mer tilbake.
Sist endret av Restyle; 6. september 2011 kl. 13:28.
Sitat av Restyle Vis innlegg
fordømte ressurser i samfunnet som nå går til spillet; og så videre. Det blir rett og slett litt for dumt. Det er ikke værre enn et relativt lite forelegg for vanlige brukerdoser (et par tusenlapper) og en prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hvor mye penger som går med til å planlegge, utføre og så følge opp alle foreleggene og slikt etterpå?

og av en eller annen grunn så mistenker eg at det ikke kommer til å bli noe stor arrestasjon av de som bringer dette inn i landet. Det blir for komplisert, og ødelegger statistikken til politiet. Vi får følge med i tiden fremover.
Sitat av Restyle Vis innlegg
De gjør faktisk bare en jobb, og dessuten har omtrent alle politimenn jeg har møtt hvert hyggelige og forståelige. Prøv å ikke være så rappkjefta selv, så gir de kanskje litt mer tilbake.
Vis hele sitatet...
Ikke putt ord i munnen på meg, hvem har sagt jeg er rappkjefta?
Det er uansett uvesentlig, når det jeg pratet om var kunnskapen, engasjementet (utover å bøtelegge mest mulig) og den generelle holdningen.

Hyggelig holder ikke for meg, du må vite hva du driver med om du faktisk er opptatt av å gjøre en god jobb for samfunnet. Jeg syntes faktisk ikke det er for mye å forlange av menneskene som er "på jobb for en trygg hovedstad".
Sist endret av fetter; 6. september 2011 kl. 14:00.
Kunne det vært interessant med en tråd der BARE påstander med hold i vitenskap tillates?

En tråd hvor studier fremlegges, uansett om de understøtter argumenter for legalisering eller kriminalisering. Hva sier statistikken om lovlighet og rusproblematikk i Portugal/Amsterdam/USA? Hvilken studier peker på negative/positive effekter ved jevnlig/sporadisk bruk av cannabis?

KANSKJE VI KAN GJØRE DEBATTEN MER SAKLIG, GUTTER?
Sitat av Emancipation Vis innlegg
Kunne det vært interessant med en tråd der BARE påstander med hold i vitenskap tillates?

En tråd hvor studier fremlegges, uansett om de understøtter argumenter for legalisering eller kriminalisering. Hva sier statistikken om lovlighet og rusproblematikk i Portugal/Amsterdam/USA? Hvilken studier peker på negative/positive effekter ved jevnlig/sporadisk bruk av cannabis?

KANSKJE VI KAN GJØRE DEBATTEN MER SAKLIG, GUTTER?
Vis hele sitatet...
Enda en endeløs debatt om hvilke rusmidler som er mest skadelige, underbygd av en flom helt uinteressante forskningsrapporter? Hvem trenger det?

Debatten rundt lovgivningen er politisk, det har aldri vært et helsespørsmål. Lovgivningen fungerer ikke, det er poenget.
Sist endret av fetter; 6. september 2011 kl. 14:04.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Er du klar over hvor mye penger som går med til å planlegge, utføre og så følge opp alle foreleggene og slikt etterpå?

og av en eller annen grunn så mistenker eg at det ikke kommer til å bli noe stor arrestasjon av de som bringer dette inn i landet. Det blir for komplisert, og ødelegger statistikken til politiet. Vi får følge med i tiden fremover.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er jeg klar over det. Det var ikke det jeg argumenterte mot heller. Som nevnt lengre ned er politiet pliktig i å prioritere flere saker, ikke bare saker enkelte finner viktige. For min del kunne man gjerne droppet en hel haug kriminalsaker, og kun satser på de store sakene som etter min egen oppfatning er tellende - men det gjør det ikke mer rett. Regjeringen bestemmer hvilke lover vi er nødt til å følge, og politiet opprettholder dette. Ønsker du å forandre på dette, er du nødt til å stemme i den retningen; og delta aktivt for å kjempe i saker som støtter ditt synspunkt.

De aller fleste ungdommer ønsker 16-årsgrense på billappen, det betyr ikke at de bør kunne kjøre fritt, på samme måte som mange ønsker å drikke offentlig, spise fleinsopp, kjøre stor båt uten båtførerbevis og så lignende. Det er ikke opp til hver enkelt å finne ut av hvilke lover som passer seg selv. Man kan velge å bryte dem, men da må man også ta konsekvensene. Så lenge loven er som den er, er politiet nødt til å jobbe aktivt for å overholde den.


Sitat av fetter Vis innlegg
Ikke putt ord i munnen på meg, hvem har sagt jeg er rappkjefta?
Det er uansett uvesentlig, når det jeg pratet om var kunnskapen, engasjementet (utover å bøtelegge mest mulig) og den generelle holdningen.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring har dette en stor korrelasjon. Er du hyggelig mot poltimenn -og kvinner, er de hyggelige tilbake. Det er ikke værre. Det finnes alltid unntak, men du er ganske påståelig i dine uttalelser. Politiet er ikke romvesner, de er vanlige folk. Å bøtlegge mest mulig for moroskyld er noe du plukker ut fra løse lufta.

Sitat av fetter Vis innlegg
Hyggelig holder ikke for meg, du må vite hva du driver med om du faktisk er opptatt av å gjøre en god jobb for samfunnet. Jeg syntes faktisk ikke det er for mye å forlange av menneskene som er "på jobb for en trygg hovedstad".
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva politiet hva de driver med? Mener du at norsk politi er inkompetent? Isåfall kan dette være greit å bevise med litt mer enn påstander.
Sist endret av Restyle; 6. september 2011 kl. 14:08.
Sitat av Emancipation Vis innlegg
Kunne det vært interessant med en tråd der BARE påstander med hold i vitenskap tillates?

En tråd hvor studier fremlegges, uansett om de understøtter argumenter for legalisering eller kriminalisering. Hva sier statistikken om lovlighet og rusproblematikk i Portugal/Amsterdam/USA? Hvilken studier peker på negative/positive effekter ved jevnlig/sporadisk bruk av cannabis?

KANSKJE VI KAN GJØRE DEBATTEN MER SAKLIG, GUTTER?
Vis hele sitatet...
Den siste siden av tråden har vært pirking på hvordan og hva man skal reagere på, hvor alle involverte har vært enige i at en legalisering er den rette veien å gå...
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. september 2011 kl. 14:08.
Sitat av Restyle Vis innlegg
De aller fleste ungdommer ønsker 16-årsgrense på billappen, det betyr ikke at de bør kunne kjøre fritt, på samme måte som mange ønsker å drikke offentlig, spise fleinsopp, kjøre stor båt uten båtførerbevis og så lignende. Det er ikke opp til hver enkelt å finne ut av hvilke lover som passer seg selv. Man kan velge å bryte dem, men da må man også ta konsekvensene. Så lenge loven er som den er, er politiet nødt til å jobbe aktivt for å overholde den.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det samme.

Noen lover er mer til for å beskytte de rundt deg, som for eksemel båtførerbeviset. og bil-lappen.

Hver enkelt burde få bestemme hva de vil gjøre med sitt liv og sin kropp. så lenge det ikke går utover andre.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis det var et seriøst innlegg, og du faktisk opplever kraftig klaustrofobi og ubehagligheter pga DLD så ville jeg vurdert legebesøk snarest.
Vis hele sitatet...

Haha,
overvåking er ukult. Men nei, er nok frisk i hodet enn så lenge.

Jeg er fullt klar over at samfunnet må ha snut og at vi må finne oss i noen halvkjipe lover og regler, men "offerløse" forbrytelser. Altså straffeforfølgelse fordi du har en annen formening vedrørende en vekst og inntak av denne veksten enn lovverket tilsier.

Denne uroaksjonen til politiet er meningsløs sålenge alt de får er å skrive ut bøter til shitloads med tenåringer, regner med de får ett mer anstrengt forhold til snuten enn tidligere. De får sannsynligvis ett noe mer anstrengt forhold til foreldre. Tviler på at det påvirker inntak av rusmidler i framtiden.
Så de oppnår bare det å distansere seg mer fra de unge, samt gjøre noen allerede kjipe tenåringshjem enda litt kjipere.

Jeg har en kid på 16 selv, hadde det skjedd hos oss ville jeg blitt mer pissed på statlig forvaltning av midler, og dets budbringere, enn på han for å si det sånn
Sitat av Restyle Vis innlegg
Etter min erfaring har dette en stor korrelasjon. Er du hyggelig mot poltimenn -og kvinner, er de hyggelige tilbake. Det er ikke værre. Det finnes alltid unntak, men du er ganske påståelig i dine uttalelser. Politiet er ikke romvesner, de er vanlige folk. Å bøtlegge mest mulig for moroskyld er noe du plukker ut fra løse lufta.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt det ikke finnes hyggelige politibetjenter, hvor har du dette fra? Slutt å kjøre stråmann på at jeg er en frekk faen og derfor har noe imot politi, det tullprat og helt uvesentlig ift. argumentet mitt!

Jeg har heller aldri sagt at de bøtelegger for moroskyld (du er virkelig en kløpper på å vri og vende!) det jeg sier er at de etter min erfaring er lite opptatt av eller interessert i begrunnelsen for boten og behandlingen de gir. Poenget står oppreist helt av seg selv om du tenker på hvor tydelig det faktisk er at det de gjør hver bidige dag, ikke gjør situasjonen en døyt bedre!

Sitat av Restyle Vis innlegg
Vet ikke hva politiet hva de driver med? Mener du at norsk politi er inkompetent? Isåfall kan dette være greit å bevise med litt mer enn påstander.
Vis hele sitatet...
Det var retorikk, og du vet det godt. Prøv å lese det igjen, denne gangen husk helheten. Jeg forsvarer kritikk av politiet for å utøve en jobb de selv, med et minimum engasjement og kunnskap, ser ikke fungerer. Jeg trenger ikke å bevise noen ting, jeg presenterer kun en logisk tankerekke rundt hva som burde forlanges av ordensansatte i Europas heroin-hovedstad.
Sist endret av fetter; 6. september 2011 kl. 14:43.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er ikke det samme.

Noen lover er mer til for å beskytte de rundt deg, som for eksemel båtførerbeviset. og bil-lappen.

Hver enkelt burde få bestemme hva de vil gjøre med sitt liv og sin kropp. så lenge det ikke går utover andre.
Vis hele sitatet...
Argumentasjonen din fungerer kun for enkelte, og er derfor ikke god nok i mine øyne. I mange tilfeller går rusbruk utover andre, akkurat som fravær av bilbelte fører til massive økonomiske utlegg hvert eneste år.

Rusmisbruk fører til massive summer i statlige utgifter for rehabilitering, enorme summer for utlegg av hendelser og ødeleggelser gjort under rus. Flere familier sliter, og barnevernet bruker MYE penger på familier med rusmidler (både oppfølgning og omplassering). Det er ikke gratis, og det rammer absolutt ikke bare deg selv i det store bildet. Før du går til angrep, så har jeg alleredet sagt at jeg er for legalisering, men selv legalisering gjør ikke rusmidler til et vidundermiddel, det vil trolig kun begrenser skadene.

Jeg er godt klar over at man kan diskutere mye rundt akkurat dette, men det jeg prøver og si, er at det ikke har noe med denne aksjonen å gjøre. Det er ikke noe kritikkverdig ved det politiet har gjort. Ikke ved å bruke dette som eksempel, uansett.

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg har aldri sagt det ikke finnes hyggelige politibetjenter, hvor har du dette fra? Slutt å kjøre stråmann på at jeg er en frekk faen og derfor har noe imot politi, det tullprat og helt uvesentlig ift. argumentet mitt!
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke veldig langt unna det du skrev. Les selv, du. Selv har jeg (omtrent eksklusivt) møtt hyggelige og forståelsesfulle politimenn som jobber for samfunnets beste. Jeg er også godt klar over at omtrent alle (av mine bekjente) som missliker politiet har hatt mye trøbbel med politiet før i sammenheng med diverse kriminalitet.
Politiet er jo de med mest innsikt i hvor dårlig fremgangsmåten faktisk fungerer, og de ser daglig de negative konsekvensene av det, men allikevel møter du nesten kun ignorante, arrogante maktkåte konstabler som er mer opptatt av å få statistikken på plass imens de reiser skuldrene og sier "hey, jeg gjør bare en jobb".
Vis hele sitatet...

Sitat av fetter
Jeg har heller aldri sagt at de bøtelegger for moroskyld (du er virkelig en kløpper på å vri og vende!) det jeg sier er at de etter min erfaring er lite opptatt av eller interessert i begrunnelsen for boten og behandlingen de gir.
Vis hele sitatet...
Hvis du klager så fælt over at jeg vrir på setningene dine, bør du kanskje lese over hva du skriver en gang til: "Det er uansett uvesentlig, når det jeg pratet om var kunnskapen, engasjementet (utover å bøtelegge mest mulig) og den generelle holdningen." Jeg syntes det var et helt rettferdig spørsmål å sette ved utsagnet ditt.


Sitat av petter
Det var retorikk, og du vet det godt. Prøv å lese det igjen, denne gangen husk helheten. Jeg forsvarer kritikk av politiet for å utøve en jobb de selv, med et minimum engasjement og kunnskap, ser ikke fungerer. Jeg trenger ikke å bevise noen ting, jeg presenterer kun en logisk tankerekke rundt hva som burde forlanges av ordensansatte i Europas heroin-hovedstad.
Vis hele sitatet...
Min retorikk? Jeg syntes ordet inkompetent gir svært gode assosiasjoner til din beskrivelse av politiet "med et minimum engasjement og kunnskap".
Sitat av Restyle Vis innlegg
Vel, det er ikke veldig langt unna det du skrev. Les selv, du.
Vis hele sitatet...
Tullprat! At de bøtelegger "for moroskyld" var det du som innførte. Jeg skrev at jeg syntes engasjementet er for dårlig, med en sidekommentar om at det ikke gjelder bøtelegging.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Selv har jeg (omtrent eksklusivt) møtt hyggelige og forståelsesfulle politimenn som jobber for samfunnets beste.
Vis hele sitatet...
Igjen: Jeg har aldri sagt politimenn ikke er hyggelige.

Om du som politimann virkelig føler at du jobber for samfunnets beste, samtidig som du ser resultatene av arbeidet de gjør i rusmiddel-sammenheng, så vil jeg påstå du enten er ignorant eller uengasjert i arbeidet ditt.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg er også godt klar over at omtrent alle (av mine bekjente) som missliker politiet har hatt mye trøbbel med politiet før i sammenheng med diverse kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du klager så fælt over at jeg vrir på setningene dine, bør du kanskje lese over hva du skriver en gang til: "Det er uansett uvesentlig, når det jeg pratet om var kunnskapen, engasjementet (utover å bøtelegge mest mulig) og den generelle holdningen." Jeg syntes det var et helt rettferdig spørsmål å sette ved utsagnet ditt.


Min retorikk? Jeg syntes ordet inkompetent gir svært gode assosiasjoner til din beskrivelse av politiet "med et minimum engasjement og kunnskap".
Vis hele sitatet...

Nei, det var retorikk fra min side, som du med velvilje kan tolke som at jeg sa "politiet er generelt inkompetente", som selvfølgelig faller på sin egen urimelighet og er utrolig lett å motargumentere.

Om du derimot leser det i sammenheng med resten av innlegget mitt ser du at det jeg mente er: Om du daglig jobber med rusmisbrukere, og fortsatt ikke ser at fremgangsmetoden er så til de grader bakvendt, så vil med glede kalle deg ignorant og lite engasjert.
Sist endret av fetter; 6. september 2011 kl. 15:33.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Heller det enn at ungen min sitter på freakforum og skriver triprapporter.

Og hvis det resulterer i at h*n ikke får seg jobb pga prikk på rullebladet, er jeg heller villig til å gi h*n økonomisk støtte resten av livet.
Vis hele sitatet...
du burde virkelig ikke ha barn ville heller ha hjulpet ungen min jeg, ikke ødelagt fremmtiden hans/hennes for livet!
Sitat av nemo90 Vis innlegg
du burde virkelig ikke ha barn ville heller ha hjulpet ungen min jeg, ikke ødelagt fremmtiden hans/hennes for livet!
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at de aller fleste som blir tatt for cannabisbruk ikke får ødelagt fremtiden sin pga en prikk på rullebladet og en bot på noen tusenlapper..
Sist endret av Bombasa; 9. september 2011 kl. 15:07.
Det er mange stillinger som krever plettfritt rulleblad.. jobb får man altids, men om personen for eksempel har begynt utdanningen til en stilling som han nå ikke kan få lenger, så har den lille boten og prikken på rullebladet fucka opp ganske kraftig i fremtidsutsiktene.

I det hele tatt så er det våre skattepenger som går med til å gi den personen en annen utdannelse, så samfunnet taper jo på det.
hvis dete er ''sløs og misbruk'' av politiets resurser, da er det jo bare et bevis på att politiet
trenger flere resurser. det er jo netop slike ting vi har politi til !!!
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er mange stillinger som krever plettfritt rulleblad.. jobb får man altids, men om personen for eksempel har begynt utdanningen til en stilling som han nå ikke kan få lenger, så har den lille boten og prikken på rullebladet fucka opp ganske kraftig i fremtidsutsiktene.

I det hele tatt så er det våre skattepenger som går med til å gi den personen en annen utdannelse, så samfunnet taper jo på det.
Vis hele sitatet...
Holder man på med sisteåret innen, si politiutdanning, så burde man være oppegående nok til ikke å røyke hasj når såpass mye står på spill.

For den tilfeldige Ola Nordmann så har ikke den prikken farlig mye å si. Er nok verre med boten man må betale.
Sist endret av Bombasa; 9. september 2011 kl. 15:33.
Sitat av Patty Vis innlegg
hvis dete er ''sløs og misbruk'' av politiets resurser, da er det jo bare et bevis på att politiet
trenger flere resurser. det er jo netop slike ting vi har politi til !!!
Vis hele sitatet...
Å plage brukere istedenfor å gå etter bakmennene?
Her er det hovedsaklig brukere som er tatt. Ikke dealere, selv om dealere er latterlig enkle å få fatt i, og det er selvfølgelig de som har tettest bånd til resten av kjeden.

Dette er gjort utelukkende for å heve oppklaringsprosenten.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Holder man på med sisteåret innen, si politiutdanning, så burde man være oppegående nok til ikke å røyke hasj når såpass mye står på spill.

For den tilfeldige Ola Nordmann så har ikke den prikken farlig mye å si. Er nok verre med boten man må betale.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men det skal ikkje så mange til før vi har brukt noen mill på en utdanning som ikke lenger kan brukes.
Det blir fort en god del penger som burde gått til andre ting.

Alt i alt så tviler eg sterk på at samfunnet har tjent noe som helst på denne og lignende aksjoner.
Par ting jeg bare ikke skjønner ass. De samme argumentene dukker alltid opp.
Din kropp ditt sinn, ditt valg hva du gjør med det, du skader ingen andre enn deg selv(.....). Er dette her virkelig en gjennomtenkt tanke? Om det her er faktum så må all narkotika i verden legaliseres, eller hva?

Uroaksjon er KUN for å ta småbrukere av cannabis, er kun for å få opp politistatistikkene - Det er enkel form for politiarbeid, de tar ikke selgerene(Noen som visstnok ifølge noen her er lette å ta.)
- Tror dere virkelig ikke det ligger ganske mye politiarbeid tilgrunne for å kartlegge 53personer, hvor mangen er nye for politiet?
Tror dere virkelig ikke dette er en gruppe mennesker som er helt ideelle for politiet å ta? Tidlig eksprimentering med hasj, kokain o.l. Er det virkelig galt at man da som ungdom får et møte med politiet? Kan det -IKKE- føre til en slutt på utprøvinga? Ene målet til politiet her er jo selvsagt å stoppe unge mennesker i å kjøpe,bruke,selge narkotika.
Denne gruppen er -by far- den letteste for politiet å jobbe med, når det kommer til informasjon om selgere, og en effektiv måte for de å få en stor ringvirkning hvor de kan ta mangen personer for bruk, men også selgere.(Noe som igrunn artikkelen stadfester).

Par andre her som nevner at bruken av cannabis bare øker og øker selv med politiets store innsats mot cannabis.
For det første, så har ikke politiet noen stor innsats mot cannabis. Det er det stoffet som er lavets prioritert hos politiet, og det stoffet som gir deg lavest straff(Ca.) Så siden bruken bare øker, selv med lovforbud, så burde vi legalisere det her? Så man skal alltså bekjempe kriminalitet som øker med en legalisering. Da må vi på nytt legalisere alle stoff som er, siden det er en økning rundt hele bordet. Økning i våpenbeslag og bruk. Økning i vold. Økning i voldtekter. Det her er etter vi har hevet straffen på alle 3 punkt. Så straff funker tydeligvis ikke så bra i desse tilfellene heller. Det her er nok heller en utvikling av samfunnet vi lever av, istedet for et svar på tiltale fra den vanlige mann-i-gata om hva de syns om lovforbud(?)

Så til det alltid goe argumentet for å legalisere cannabis. Man ødelegger livet til ungdom som man arresterer med cannabis(?????). Hva slags dører er det som egentlig blir lukket her? Jeg er tatt med flerforldige kiloer med cannabis. Har jobbet innen helsevesenet, har fast jobb den dag idag, har fått jobber hvor jeg må levere vandelsattest, har reist rundt om i verden(Usa inkl.). Selvfølgelig, jeg vil aldri kunne bli politi/brannmann/securitas, men om dette var mitt mål i livet burde vel konsekvens tenking vært noe jeg var komt godt igang med før jeg var 18-19. Må si jeg ikke møter noen utfordringer med det å være straffet for store mengder med cannabis. Så jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan livet til mennesker går til helvete grunnet straffet for -bruk- av cannabis.

Legalisere cannabis er nok som skjer om noen generasjonsskifter og tvilsomt før det. Det er ikke mye man kan sette fingeren på som er negativt/farlig med det. Men det finnest et par ting, noe som selvsagt alltid blir oversett i slike diskusjoner. Faktum er at det er et så lite viktig tema at det er halveis skremmende å se hvor mangen og hvor mye tid personer bruker på å diskutere legaliserings-drømmen. Bruke så mye energi og timer på å ordlegge seg i debatter, resultatet av en legalisering ville knapt nok forandret din hverdag.
En stoner oppi åra som er i fast jobb og familieliv tror jeg har bortimot 0 problematikk med sitt cannabis-bruk og politiet. Det her er noe som ikke er prioritert av politiet i det heletatt, uansett hvordan man vil snu og vende på det. Og gå rundt med de tankene om at politiet er 'ute etter å ta' hasjrøykere, da har du nok missforstått. Men politiet bruker litt ressurser på å ta ungdom som nettop er startet med dette.(Noe som selvsagt er logisk) i 2010-2011 begynnte de og å straffe ungdom som blir tatt for bruk av cannabis på en annen måte. Urinprøver under kontrakt, hold deg rein og forseelsen vil forsvinne fra ditt rulleblad.

Annen hyggelig ting som alltid dukker opp i denne diskusjonen er Amsterdam og jeg ser noen hiver med Portugal.
Statistikk kan man alltid lese hvordan man vil, men på mangen måter taler de både Amsterdam og Portugal til fordel.
Det skal siest at på de årstrinna hvor norsk ungdom eksprimenterer med tobakk og alkohol så er det et betraktelig høyere snitt blant ungdom i amsterdam som eksprimenterer med hasj.
Blir som regel og alltid nevnt at legaliseringa ikke har ført til et økt bruk - Det stemmer nok, men om man f.eks skal ta Portugal som et eksempel; De har en helt annen kultur, cannabis bruk er mye mer akseptert og utbredt. Så det vil selvsagt ikke være en eksplosjon i bruk i et land hvor bruk allerede er høyt.

For å oppsumere et langt og kjedelig innlegg:
Å kritisere politiet for slike aksjoner og å gå rundt og tro at dette er enkelt politiarbeid og kun for statestikken sin del, da er det på tide og få øyene opp. Slike aksjoner er selvsagt bra for politiet på mangen måter. På alle ledd som har med narkotika og gjøre.

Legalisere cannabis, er det virkelig -SÅ- viktig. Skjønner jo selvfølgelig at personer ikke har lyst å gå rundt og føle seg som 'kriminelle' for de tar seg en spliff. Men hvor mangen andre forseelser gjør man ikke iløpet av noen måneder i det vanlige liv som og er teoretisk sett ulovlig. Ville en legalisering virkelig satt hverdagen deres opp ned og alt hadde blitt så utrolig mye bedre?
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
85% av alle voldtektssaker blir henlagt. (husker ikke nøyaktig %) men politiet skal gidde og bruke ressurser på dette, som ikke hjelper noen men faktisk skader personen(e) når de blir tatt. Dette er bare en av mange grunner til og avkriminalisere!
Vis hele sitatet...
Hvorfor trekker du inn voldtektssaker? Hvis 85% av dem blir henlagt så er det fordi politiet ikke finner gode nok bevis. Mener du politiet ikke skal henlegge saker der de ikke klarer å finne nok bevis?
Det sier seg selv: Om holdninga hos hver enkelt person i norge ble endret, og ingen lenger brukte narkotika, ville det bli slutt på all smugling og den type kriminalitet. Derfor tar polisen sånne
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at de aller fleste som blir tatt for cannabisbruk ikke får ødelagt fremtiden sin pga en prikk på rullebladet og en bot på noen tusenlapper..
Vis hele sitatet...
Bor man på landet, så kan du være sikker på at alle arbeidsgivere får vite om det. No job, no money, no life.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det sier seg selv: Om holdninga hos hver enkelt person i norge ble endret, og ingen lenger brukte narkotika, ville det bli slutt på all smugling og den type kriminalitet. Derfor tar polisen sånne
Vis hele sitatet...
Ett rusfritt samfunn er en utopi, en umulighet.
Som nevnt over så endres ikke holdningen til de fleste av de som blir tatt.

Sitat av hideout Vis innlegg
Par ting jeg bare ikke skjønner ass. De samme argumentene dukker alltid opp.
Din kropp ditt sinn, ditt valg hva du gjør med det, du skader ingen andre enn deg selv(.....). Er dette her virkelig en gjennomtenkt tanke? Om det her er faktum så må all narkotika i verden legaliseres, eller hva?
Vis hele sitatet...
Helt riktig, alt må legaliseres. Det er eneste måten å få kontroll over stoffene.
Legalisering betyr ikke fritt salg, ei heller noe i nærheten. Så tenk igjennom hva som egentlig menes med Legalisering. Eg tror du som mange andre har misforstått legaliseringskonseptet.
Sitat av hideout Vis innlegg
Uroaksjon er KUN for å ta småbrukere av cannabis, er kun for å få opp politistatistikkene - Det er enkel form for politiarbeid, de tar ikke selgerene(Noen som visstnok ifølge noen her er lette å ta.)
- Tror dere virkelig ikke det ligger ganske mye politiarbeid tilgrunne for å kartlegge 53personer, hvor mangen er nye for politiet?
Tror dere virkelig ikke dette er en gruppe mennesker som er helt ideelle for politiet å ta? Tidlig eksprimentering med hasj, kokain o.l. Er det virkelig galt at man da som ungdom får et møte med politiet? Kan det -IKKE- føre til en slutt på utprøvinga? Ene målet til politiet her er jo selvsagt å stoppe unge mennesker i å kjøpe,bruke,selge narkotika.
Denne gruppen er -by far- den letteste for politiet å jobbe med, når det kommer til informasjon om selgere, og en effektiv måte for de å få en stor ringvirkning hvor de kan ta mangen personer for bruk, men også selgere.(Noe som igrunn artikkelen stadfester).
Vis hele sitatet...
Jo, man står ikke bare opp om morningen og hiver seg rundt for å arrestere den mengden der, der er klart det er gjort en del planlegging.
Men intill vi får vite om noen større beslag som følge av denne aksjonen, så har den kun rammet brukere og en og annen uheldig dealer.
Samtidig så er det så lett å få tak i hasj, at fjortenåringer ikke har problemer om de gir det ett forsøk.. Når det selges så åpenlyst så kan man ikke se for seg at dealerene er så vanskelige å få tatt/overvåket. Men politiet, i all sin visdom har uansett ikke gjort noen store beslag ved denne aksjonen. De fleste er tidligere kjenninger av politiet, bare en tredel var ustraffet.. Vel, se der.. straffen de fikk sist har ikke fungert har det ?

Sitat av hideout Vis innlegg
Par andre her som nevner at bruken av cannabis bare øker og øker selv med politiets store innsats mot cannabis.
For det første, så har ikke politiet noen stor innsats mot cannabis. Det er det stoffet som er lavets prioritert hos politiet, og det stoffet som gir deg lavest straff(Ca.) Så siden bruken bare øker, selv med lovforbud, så burde vi legalisere det her? Så man skal alltså bekjempe kriminalitet som øker med en legalisering. Da må vi på nytt legalisere alle stoff som er, siden det er en økning rundt hele bordet. Økning i våpenbeslag og bruk. Økning i vold. Økning i voldtekter. Det her er etter vi har hevet straffen på alle 3 punkt. Så straff funker tydeligvis ikke så bra i desse tilfellene heller. Det her er nok heller en utvikling av samfunnet vi lever av, istedet for et svar på tiltale fra den vanlige mann-i-gata om hva de syns om lovforbud(?)
Vis hele sitatet...
Du misforstår totalt grunnene til å legalisere.
Det er ikke snakk om å legalisere kriminalitet. Forøvrig øker ikke bruken så grådig heller, den går i bølger, og er en slags konstant faktum som ikke plager andre enn de politiet finner ut at de skal plage.
Dette er det som er gjeldene for majoriteten, for majoriteten får aldri ett problem med cannabis. Så hva faen er poenget med å bruke politi på folk som ikke har noen problemer, og som ikke plager andre.
Sitat av hideout Vis innlegg
Legalisere cannabis er nok som skjer om noen generasjonsskifter og tvilsomt før det. Det er ikke mye man kan sette fingeren på som er negativt/farlig med det. Men det finnest et par ting, noe som selvsagt alltid blir oversett i slike diskusjoner. Faktum er at det er et så lite viktig tema at det er halveis skremmende å se hvor mangen og hvor mye tid personer bruker på å diskutere legaliserings-drømmen. Bruke så mye energi og timer på å ordlegge seg i debatter, resultatet av en legalisering ville knapt nok forandret din hverdag. (...)
Vis hele sitatet...
Det er blandt vår viktigste tema i samfunnet per dags dato, det handler om alle de som faller utenfor samfunnet, det handler om finansiering til mektige kriminelle organiserte, Det handler om medisin til de som trenger det.. og mye mer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Annen hyggelig ting som alltid dukker opp i denne diskusjonen er Amsterdam og jeg ser noen hiver med Portugal.
Statistikk kan man alltid lese hvordan man vil, men på mangen måter taler de både Amsterdam og Portugal til fordel.
Det skal siest at på de årstrinna hvor norsk ungdom eksprimenterer med tobakk og alkohol så er det et betraktelig høyere snitt blant ungdom i amsterdam som eksprimenterer med hasj.
(...)
Vis hele sitatet...
I Nederland har experimentering gått opp, og daglig bruk (missbruk) har gått ned. Det er da nødt til å være positivt? Det finnes ingenting negativt med å prøve ut noe, det kalles nyskerrighet, som er ett tegn på intelligens.
Det handler uansett ikke om å bare si at "hey norges befolkning, nå er alt lovlig, ta for dere.." Igjen, dette er en total missforståelse av konseptet
Sitat av hideout Vis innlegg
For å oppsumere et langt og kjedelig innlegg:
Å kritisere politiet for slike aksjoner og å gå rundt og tro at dette er enkelt politiarbeid og kun for statestikken sin del, da er det på tide og få øyene opp. Slike aksjoner er selvsagt bra for politiet på mangen måter. På alle ledd som har med narkotika og gjøre.

Legalisere cannabis, er det virkelig -SÅ- viktig. Skjønner jo selvfølgelig at personer ikke har lyst å gå rundt og føle seg som 'kriminelle' for de tar seg en spliff. Men hvor mangen andre forseelser gjør man ikke iløpet av noen måneder i det vanlige liv som og er teoretisk sett ulovlig. Ville en legalisering virkelig satt hverdagen deres opp ned og alt hadde blitt så utrolig mye bedre?
Vis hele sitatet...
Helt riktig, det er meget bra for politiet, de kan plutselig vise en formidabel oppklaringsprosent. Som sagt, så hindrer de ikke flere å prøve, og de har ikke så mye som rørt noe som helst av store kvanta.. Hvorfor er det altid slik at hver gang det blir oppdaget store kvanta av stoff så er det av noen tollere som stoppet en tilfeldig lastebil og lignende?

Igjen, legalisering ER så viktig, av grunner nevnt over.
Moraliseringen og ideologien av ett rusfritt samfunn gjør ingenting annet en å skade samfunnet.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Helt riktig, alt må legaliseres. Det er eneste måten å få kontroll over stoffene.
Legalisering betyr ikke fritt salg, ei heller noe i nærheten. Så tenk igjennom hva som egentlig menes med Legalisering. Eg tror du som mange andre har misforstått legaliseringskonseptet.
Vis hele sitatet...
Jeg har trudd legaliseringsdebatten gjaldt kun cannabis(?).
Første omgang nedkriminalisere bruk av stoffet. Lavere straffer, ingen prikk på rullebladet, osv.
Neste steg vil være og avkriminalisere bruk av cannabis og siste steg vil være å starte polvirksomhet.

Jeg håper dette skjer, men har helt ærlig veldig liten tro på det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har trudd legaliseringsdebatten gjaldt kun cannabis(?).
Første omgang nedkriminalisere bruk av stoffet. Lavere straffer, ingen prikk på rullebladet, osv.
Neste steg vil være og avkriminalisere bruk av cannabis og siste steg vil være å starte polvirksomhet.

Jeg håper dette skjer, men har helt ærlig veldig liten tro på det.
Vis hele sitatet...
Ja, den gjelder egentlig bare cannabis.. men på spørsmålet om ikke alt bør legaliseres så er ihvertfall mitt svar ja, av grunner over.

Jeg tror det vil skje i løpet av 20 år.. men vi får se
Problemet med argumentasjonen som alltid blir brukt i legaliseringa for cannabis vil gjelde for alle stoff - Så om det faktisk skal være reelle argument, så må vi legalisere alt da(?)

Holdningen til mangen av de som blir tatt endres ikke, men er ikke slik at ungdommens første møte med politiet ikke har noe å si. I mangen tilfeller har det og et positivt utfall.

Du vet nok ikke så altfor mye om politiets metoder for etterforskning. Men den aksjonen der kan nok fort føre til større beslag/Politiet får en adgang til et ledd over. Men der starter det fort å bli vanskeligere, siden telefon ikke blir brukt aktivt. Så det tar som regel 1-2 år med videre politiarbeid utifra informasjonen slike uroaksjoner genererer, før de kan på ny gå til arrestasjoner. Kartlegging av slike miljøer, og arrestasjon av de på bunnen er helt nødvendig for å klare å ta noen lengre opp i systemet. De unggutta du snakker om som står gatelangs og selger hasj, de er ikke på dette leddet, mer sansynlig så er de i dette leddet som nå ble tatt. Hvertfall om det er snakk om Trondheim.

Finner det vanskelig å se hvordan det er positivt at 11-12 åringer eksprimenterer med cannabis heller, noe som selvsagt er en direkteårsak siden det blir fremstilt som lovlig.

Legaliseringsbiten er forsåvidt grei, det finst argumenter for, det finst argumenter imot. Men vær så snill og ikke vær så blind at du går rundt og tror at det her er et helt elendig tiltak fra politiet sin del og er motivert kun utifra oppklareringsprosenter og lignende. Uroaksjoner rundt om i Norge har ført til utallige store narkosaker. Det er det beste virkemiddelet politiet har på mindre steder for å få oversikt. Jeg vet om mangen leverandører i Oslo som har blitt tatt lengelenge etter uroaksjoner rundt om på småsteder i Norge. Uroaksjoner på Romerike har avdekket store narkonettverk.
Så om du skal være en ambassadør for legalisering av all-narkotika-i-verden, så vær i det minste oppegående nok til å se de reelle utfalla av slike politiaksjoner. Er vanskelig for norsk politi og hindre kriminalitet som oppstår i utlandet og blir smuglet inn til landet. Er så og si umulig, år med etterforskning avdekker noe, og heldige tilfeller ved grensene avdekker noe. Men det er jo selvsagt bortimot umulig for politiet og være proaktive mot kriminalitet som oppstår i Nederland/Andre transitland. Så selvsag starter narkosaker som regel på bunnen....

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har trudd legaliseringsdebatten gjaldt kun cannabis(?).
Første omgang nedkriminalisere bruk av stoffet. Lavere straffer, ingen prikk på rullebladet, osv.
Neste steg vil være og avkriminalisere bruk av cannabis og siste steg vil være å starte polvirksomhet.

Jeg håper dette skjer, men har helt ærlig veldig liten tro på det.
Vis hele sitatet...
Det er noe som har skjedd gjennom tidene det. De straffer unge førstegangsforbrytere som blir tatt med hasj annerledes, med et utfall at om du gjør det politiet sier, så forsvinner prikken på rullebladet etterhvert. Lavere straffer - Du får ikke engang ubetinget fengsel for 1kilo hasj, om du ikke har rulleblad fra før av. Og om du blir tatt med 1kilo hasj er det utenkelig videre salg det gjelder. Du kan ha opptil 50g hasj og få det til eget bruk, noe som aldri vil sende deg i fengsel, så lenge ikke rullebladet ditt er langt som et vondt år. På alle måter distanserer hasj seg med sterke stroffer når det kommer til straff.
Sitat av hideout Vis innlegg
Problemet med argumentasjonen som alltid blir brukt i legaliseringa for cannabis vil gjelde for alle stoff - Så om det faktisk skal være reelle argument, så må vi legalisere alt da(?)

Holdningen til mangen av de som blir tatt endres ikke, men er ikke slik at ungdommens første møte med politiet ikke har noe å si. I mangen tilfeller har det og et positivt utfall.

Finner det vanskelig å se hvordan det er positivt at 11-12 åringer eksprimenterer med cannabis heller, noe som selvsagt er en direkteårsak siden det blir fremstilt som lovlig.
Vis hele sitatet...
Legalisering er den beste måten å få kontroll på noe. Ett forbud gjør bare skaden større når det ikke følges opp av politi i en grad som faktisk blir lagt merke til av den vanlige bruker. Ikke ved å ta brukere, men ved å strupe innførselen/produksjonen. Det er ikke et problem å få tak i hasj i Norge i dag.. selv om tollvesenet og politiet beslaglegger noe som høres ut som å være en god del, men som egentlig er en liten brøkdel av det som er.

Enten så må man gi tollvesen og politi resurser til å faktisk gjøre en forskjell, eller så må man gjøre ting på en annen måte (Legaliser, og kontroller)

11-12 åringer har ingenting med psykoaktive stoffer å gjøre, og din uttalelse om det der, viser igjen hvor kraftig du har misforstått Legaliseringen til å bety fritt salg og ingen kunnskap.
? Jeg sa at i Nederland utforsker barn i 11-12års alderen med hasj(utifra stats de selv har utarbeidet) - du mente det ikke fantest noe negativt med det. Er ikke en uttalelse, er mer et sitat.

Forstår du ikke at Norsk politi ikke kan gjøre så altfor mye med kriminalitet som oppstår i andre land. Vi kan ikke gå inn i andre land og arrestere de som innfører narkotikaen. Det her er en kriminalitet som er ca. umulig å stoppe innad Norge, selv om det noengang går. Og å stenge grensene blir umulig, og å sjekke alt som kommer over grensen er umulig. Hvertfall med tanke på den utviklingen EU tar. Så det beste virkemiddelet norsk politi har, er aksjoner innad Norge, og de starter på bunn. Ok vi legaliserer cannabis, greit, ikke tro at de som styrer det her ikke vil erstatte det tapet av inntekter ved å importere andre og hardere typer stoffer. Greit vi legaliserer cannabis, ikke tro at vi ikke vil bli som nederland, en -stor- eksportør av cannabis. Så erstatte en type kriminalitet med en annen høres ikke så sinnsykt gunstig ut spørr du meg.



En annen ting, selv om det er en helt annen diskusjon, er om du skal legaliserer all narkotika som du vil på verdensbasis, så må du vite at det faktisk er et nødvendig onde. Flere land vil aldri klare å omstruktere sin økonomi, og et ukjent men seriøst stort antall mennesker vil miste sine levebrød. Så det er -store- problematikker med det her som må lagest en plan på før det i heletatt er verdt å diskutere en legalisering
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
? Jeg sa at i Nederland utforsker barn i 11-12års alderen med hasj(utifra stats de selv har utarbeidet) - du mente det ikke fantest noe negativt med det. Er ikke en uttalelse, er mer et sitat.
Vis hele sitatet...
Det er desverre sånn i Norge også...
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Det er desverre sånn i Norge også...
Vis hele sitatet...
Nja, det årstrinnet norsk ungdom utforsker med tobakk/alkohol, så er det en økning til unger der nede som går rett på cannabis.

Hva som er verst eller best vet jeg ikke men. Men slik blir det jo når man sender et signal om at dette er lovlig. Er en litt større sperre for å prøve noe på butikken til å prøve noe som er klasifisert som narkotika. Unntak finnest alltid men.
Sitat av hideout Vis innlegg
Nja, det årstrinnet norsk ungdom utforsker med tobakk/alkohol, så er det en økning til unger der nede som går rett på cannabis.

Hva som er verst eller best vet jeg ikke men. Men slik blir det jo når man sender et signal om at dette er lovlig. Er en litt større sperre for å prøve noe på butikken til å prøve noe som er klasifisert som narkotika. Unntak finnest alltid men.
Vis hele sitatet...
I dag er det ingen aldersgrense på Cannabis. Stoffet omsettes i store mengder, og det finnes i alle norske byer og tettsted. Mange av de som selger Cannabis selger også sterkere stoffer og med tanke på at Cannabis er det mest brukte rusmiddelet etter alkohol og tobakk, så kan du jo tenke deg hvor mange mennesker som må oppsøke kriminelle for å handle hasjen sin! Alle disse menneskene risikerer straffeforfølgelse for noe som i utgangspunktet er ganske så uskyldig. Det er det få som bestrider den dag i dag.

Den tredje gangen jeg skulle handle hasj havnet jeg i samme stue som tre heroinnarkomane som satt og delte sprøyte. Nå har jeg aldri skutt noe som helst, men jeg var vel bare rundt 17-år og burde blitt spart for ett slikt syn. Dessuten så finnes det masse barn langt yngre enn det som bruker narkotika. Hadde hasj vært lovlig, så hadde jeg sannsynligvis fått noen venner over 18-år til å handle for meg på butikken fremfor å selv måtte oppsøke narkomane shady 50-åringer for å få kjøpt hasjen min. For hvorfor kjøpe noe illegalt når man får det med høyere kvalitet og til lavere pris på butikken?

Jeg fikk i går vite at en i klassen til lillesøstera mi på 12-år har begynt med narkotika. Da spør jeg deg om hva du mener vil være mest effektivt for å begrensen antallet mindreårige som får tak på Cannabis og andre og sterkere typer narkotika:
  1. Fortsatt forbud: Illegal omsetning over alt, oppsøkende salg på f.eks skoler, ingen aldersgrenser, ingen restriksjoner. Cannabiskunder blir utsatt for narkotika i alle varianter pga. miljøet de tvinges inn i.
  2. Legalisering: Lovlig omsetning av Cannabis i egnede lokaler, f.eks vinmonopolet, med de samme om ikke strengere restriksjoner enn hva man har på alkoholomsetning. Dette vil hindre mange i å komme i kontakt med det kriminelle miljøet og andre typer narkotika. 18-års aldersgrense.

Forbudet er ett onde, og på sikt så tror jeg at en legalisering ville kvelt mye av det illegale markedet, noe som igjen ville ha ført til mindre nyrekruttering til hardere narkotika og en forflytning av pengestrømmen fra de kriminelle og over til vår statskasse. Er ikke det en vinn-vinn-vinn-situasjon for oss, og ett stort ballespark til de kriminelle narkonettverkene? Det er uansett på tide å tenke nytt. For svært mange mennesker, så er narkotika nå mer tilgjengelig enn hva alkohol er - og selgerne er gjerne oppsøkende. Dessverre er det bare så lite vi får utrettet ved en legalisering kun her i Norge. For å få stoppet denne krigen og all elendigheten den fører med seg, så må noe gjøres på verdensbasis.
Sitat av hideout Vis innlegg
Problemet med argumentasjonen som alltid blir brukt i legaliseringa for cannabis vil gjelde for alle stoff - Så om det faktisk skal være reelle argument, så må vi legalisere alt da(?)
Vis hele sitatet...
Ja. Det er ihvertfall min mening. Du stiller et retorisk spørsmål du virker rimelig sikker på at er latterlig, men jeg mener faktisk at nå som vi i over 50 år har prøvd en fremgangsmåte som straffer brukere av rusmidler, og vi ser at det kun virker mot sin hensikt på alle områder, er det virkelig nødvendig å fortsette?

Jeg sier ikke at det skal bli fri flyt og salg av harde stoffer i kiosken, men hvilken hensikt har egentlig bøteleggingen? De eneste som det har tilsynelatende effekt på er unge som prøver dop første gang, og selv der ser vi at mange allikevel vender tilbake.

Om vi hadde hatt et sted kontrollert av staten hvor folk kan kjøpe rusmidler, og alle registreres og følges opp, har vi mye større forutsetning for å plukke opp og hjelpe mennesker som tydelig er på vei ut på tynn is. Ingen vil lenger støtte mafia eller svart salg da man allikevel får det man trenger på apoteket, og aldersgrenser ville blitt respektert.

De fleste klarer ikke se for seg et slikt samfunn, fordi man tror lovgivningen er det som stopper rekrutteringen, men spør deg selv: ville du løpt til nærmeste utsalgssted og kjøpt heroin om det ble lovlig? ¨
Sist endret av fetter; 11. september 2011 kl. 21:04.
Bra du sier deg enig i det jeg skriver, uten at du selv oppfatter det kanskje. Legalisere cannabis for kriminaliteten sin del har ikke så mye for seg om det kun skjer i Norge. Vi blir da som Nederland storeksportør av cannabis, og kriminaliteten vil fortsatt være et element. De kriminelle nettverk som drar inn milliardvis av kroner på Norge og hasj, de vil selvfølgelig ikke legge inn årene, men starter å importere andre ting, og markedsføre det mye hardere, og til en yngre garde. Tro noe annet er over gjennomsnittet naivt.
De tilfellene du hører om med ei jente på 12 år som har prøvd narkotika vil ikke forsvinne ved en legalisering.


Stiller igrunn ikke noe retorisk spørsmål som jeg synes er latterlig. Men om dere mener desse argumenta for å legalisere cannabis er vanntette, så gjelder de for alle type stoff, og vi må legalisere alt. Det er bare slik det er det.

Er igrunn en døfødt diskusjon oppimot kriminalitet om du bare skal legalisere 1 stoff. Da må alle legaliseres. Og det er hvertfall i mine øyner døfødt og legalisere stoff som heroin,kokain,amfetamin,ketamin++

Har ikke noe problem med å være enig i at legalisering har noen gode ting ved seg. Samt ser jeg et par ting jeg synest er veldig negativt med det.(Signaler det sender o.l). Men jeg er realist, og det fører igrunn ikke en centimeter frem og sitte og diskutere noe som det her i lille Norge.

Derimot og sitte og kritisere politiet for denne aksjonen som posten handler om, og det faktum at de tar ibruk slike aksjoner. At man går mann av huse for å henge ut politiet som straffer våre landsmenn som bryter loven, å sitte der og tro at INGENTING de gjør i samband med narkotika vil virke prevantivt på ungdom......for å si det sånn, det er ikke de jeg hadde sendt ut i omverden for å debatere legaliseringsproblematikken. Blir litt vanskelig og ta det seriøst. Det kan bare være meg men.
Tidlig skal de krøkes?

Er litt av en "signaleffekt" det gir å dra skeivøyde tenåringer ut av kjelleren med hele nabolaget som tilskuere. Det blir en enten-eller situasjon. Stramme seg opp og leke skremt streiting i noen måneder eller blåse i alt og alle og låse seg inne på rommet med bongen - kanskje sende noen olme blikk på nysgjerrigperer og skyneser når de våger seg ut på
tur til butikken. De tøffeste, største taperne blant dem gir jo blanke uansett, så for dem har ikke en aksjon noen annen effekt enn mindre lommepenger en periode og mer motivasjon for å bli skurk. Føler naboene seg tryggere? Kanskje, men det skal ha vært veldig mange, og alvorlige, ordensforstyrrelser for at jeg applauderer en massearrestasjon av hasjere. 53 stykker? Bare paranoide ignoranter får mer respekt for politiet av sånt tull.

300g er ikke mye. Det er en stor vennegjeng. 30g kola er heller ikke nok for å kalle beslaget en seier for Trondheim vels dannelse. Når vi snakker kg og arrestasjoner av brutale voldsmenn eller folk med økonomiutdannelse, ja, da er det klapp på ryggen, men dette er bare malplassert bruk av makt.

Tidlig skal de krøkes?

Er litt av en "signaleffekt" det gir å dra skeivøyde tenåringer ut av kjelleren med hele nabolaget som tilskuere. Det blir en enten-eller situasjon. Stramme seg opp og leke skremt streiting i noen måneder eller blåse i alt og alle og låse seg inne på rommet med bongen - kanskje sende noen olme blikk på nysgjerrigperer og skyneser når de våger seg ut på
tur til butikken. De tøffeste, største taperne blant dem gir jo blanke uansett, så for dem har ikke en aksjon noen annen effekt enn mindre lommepenger en periode og mer motivasjon for å bli skurk. Føler naboene seg tryggere? Kanskje, men det skal ha vært veldig mange, og alvorlige, ordensforstyrrelser for at jeg applauderer en massearrestasjon av hasjere. 53 stykker? Bare paranoide ignoranter får mer respekt for politiet av sånt tull.

300g er ikke mye. Det er en stor vennegjeng. 30g kola er heller ikke nok for å kalle beslaget en seier for Trondheim vels dannelse. Når vi snakker kg og arrestasjoner av brutale voldsmenn eller folk med økonomiutdannelse, ja, da er det klapp på ryggen, men dette er bare malplassert bruk av makt.
Sitat av hideout Vis innlegg
Bra du sier deg enig i det jeg skriver, uten at du selv oppfatter det kanskje. Legalisere cannabis for kriminaliteten sin del har ikke så mye for seg om det kun skjer i Norge. Vi blir da som Nederland storeksportør av cannabis, og kriminaliteten vil fortsatt være et element.
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke legalisert i nederland, og dermed må import/eksport og produksjon foregå illegalt. Det blir derfor feil å sammenligne med.

Om vi skulle startet produksjon i Norge er det selvfølgelig viktig at salget reguleres godt og at store mengder cannabis ikke forsvinner fra statens åsyn. Det er uansett utfall en bedre situasjon enn den vi sitter i idag.

Sitat av hideout Vis innlegg
De kriminelle nettverk som drar inn milliardvis av kroner på Norge og hasj, de vil selvfølgelig ikke legge inn årene, men starter å importere andre ting, og markedsføre det mye hardere, og til en yngre garde. Tro noe annet er over gjennomsnittet naivt.
Vis hele sitatet...
Snakket vi ikke om å legalisere alle stoffer? Da elimineres jo det svarte markedet totalt, da ingen gidder å kjøpe dyr gatenarkotika av varierende kvalitet når de kan gå på apoteket å få ren og rimelig vare. Markedsførings-argumentet ditt må du nesten utdype, jeg ser ikke hvordan det ha noen som helst innvirkning.

Sitat av hideout Vis innlegg
Stiller igrunn ikke noe retorisk spørsmål som jeg synes er latterlig. Men om dere mener desse argumenta for å legalisere cannabis er vanntette, så gjelder de for alle type stoff, og vi må legalisere alt. Det er bare slik det er det.
Vis hele sitatet...
Enig. Du legger det fortsatt frem som om det er uaktuelt. Hvorfor?

Sitat av hideout Vis innlegg
Og det er hvertfall i mine øyner døfødt og legalisere stoff som heroin,kokain,amfetamin,ketamin++
Vis hele sitatet...
Du sier først at du ikke syns spørsmålet er latterlig, og så sier du det er dødfødt. Kan du vennligst begrunne påstanden din?

Sitat av hideout Vis innlegg
Har ikke noe problem med å være enig i at legalisering har noen gode ting ved seg. Samt ser jeg et par ting jeg synest er veldig negativt med det.(Signaler det sender o.l).
Vis hele sitatet...
Signaler? Hva slags signaler sender vi idag, da? At om du driter deg ut og havner i rusmisbruk er du kriminell og kan ha det så godt? Dette handler kun om årevis med propaganda for å støtte oppunder en feilslått rusmiddelpolitikk.

Sitat av hideout Vis innlegg
Men jeg er realist, og det fører igrunn ikke en centimeter frem og sitte og diskutere noe som det her i lille Norge.
Vis hele sitatet...
Så da er det bare å gi opp, da? Hva slags idiotisk holdning er det egentlig?

Sitat av hideout Vis innlegg
Derimot og sitte og kritisere politiet for denne aksjonen som posten handler om, og det faktum at de tar ibruk slike aksjoner. At man går mann av huse for å henge ut politiet som straffer våre landsmenn som bryter loven, å sitte der og tro at INGENTING de gjør i samband med narkotika vil virke prevantivt på ungdom......
Vis hele sitatet...
Hva med å holde seg til temaet du selv satte igang? Om du vil diskutere hvorfor jeg føler at politiet ikke er helt fratatt ansvar på dette området kan du svare på argumentasjonen jeg har ført for det tidligere i tråden.
"[quote=fetter;2252461]Cannabis er ikke legalisert i nederland, og dermed må import/eksport og produksjon foregå illegalt. Det blir derfor feil å sammenligne med.

Om vi skulle startet produksjon i Norge er det selvfølgelig viktig at salget reguleres godt og at store mengder cannabis ikke forsvinner fra statens åsyn. Det er uansett utfall en bedre situasjon enn den vi sitter i idag."

? Er lovlig produksjon i Amsterdam. De her plassene produserer langt mer enn det coffeshopsa har lisens på, så de eksporterer til andre land. Du tror at det her ikke ville skjedd i Norge og? Det er jo en selvfølge at det ville, hvertfall om man alltid skal bruke Amsterdam som eksempel på det som er positivt. Ikke tro at Nederland ikke prøver å regulere hva som blir dyrket, uten hell.


Det er ingen vits å legalisere kun cannabis, om man skal tenke på kriminalitet. Så å legalisere kun det utgår. Og å legalisere alle stoff, som vi da må for at det skal få noe ringvirkninger. Det er noe jeg ikke kan støtte, for jeg støtter ikke at norsk ungdom skal vokse opp i et samfunn hvor de kan få lsd,ghb,ketamin,amfetamin kjøpt lovlig når de er 18 år. Trenger jeg i det heletatt begrunne det noe mere?

Signalene vi sender idag er at narkotika er ulovlig, og bruker du det bryter du loven. Her er en terskel som er høyere å krysse for norsk ungdom som prøver ut tobakk og alkohol. Og det er -helt- greit for min del. Jeg har sittet lenge i fengsel for narkotikalovbrudd, jeg opplevde ikke det her som at jeg har driti meg ut og kan ha det så godt som kriminell. Vokste opp og fikk livet mitt på rett kjøl.


Er det noe å diskutere? Det kommer selvfølgelig positive ting ut av en slik politiaksjon. For det miljøet som ble tatt, og for politiet som skal etterforske de som bringer dette miljøet stoff. Tro noe annet er å være blind.
Sist endret av et eller annet; 12. september 2011 kl. 14:55.
Sitat av hideout Vis innlegg
Er lovlig produksjon i Amsterdam. De her plassene produserer langt mer enn det coffeshopsa har lisens på, så de eksporterer til andre land. Du tror at det her ikke ville skjedd i Norge og? Det er jo en selvfølge at det ville, hvertfall om man alltid skal bruke Amsterdam som eksempel på det som er positivt. Ikke tro at Nederland ikke prøver å regulere hva som blir dyrket, uten hell.
Vis hele sitatet...
Les. Det er verken lov å kultivere, bruke, eksportere eller importere cannabis i Nederland, derfor kan dette ikke sammenlignes.

En evt. legalisering av dette i Norge ville krevd regulering og kontroll. Kan du komme med et saklig argument på at dette ville ført til kriminalitet? Jeg ser ingen grunn til at det ville blitt et problem, med riktig regulering.

Sitat av hideout Vis innlegg
Det er noe jeg ikke kan støtte, for jeg støtter ikke at norsk ungdom skal vokse opp i et samfunn hvor de kan få lsd,ghb,ketamin,amfetamin kjøpt lovlig når de er 18 år. Trenger jeg i det heletatt begrunne det noe mere?
Vis hele sitatet...
Ja. Du har forøvrig ikke begrunnet det i det hele tatt.

Sitat av hideout Vis innlegg
Signalene vi sender idag er at narkotika er ulovlig, og bruker du det bryter du loven. Her er en terskel som er høyere å krysse for norsk ungdom som prøver ut tobakk og alkohol. Og det er -helt- greit for min del. Jeg har sittet lenge i fengsel for narkotikalovbrudd, jeg opplevde ikke det her som at jeg har driti meg ut og kan ha det så godt som kriminell. Vokste opp og fikk livet mitt på rett kjøl.
Vis hele sitatet...
Da er du en av få hvor den preventive effekten har fungert. Prøver du å påstå at straffeforfølging av rusmisbrukere generelt fungerer? Er vi nærmere et rusfritt Norge i dag enn vi var på 60'tallet?

Sitat av hideout Vis innlegg
Er det noe å diskutere? Det kommer selvfølgelig positive ting ut av en slik politiaksjon. For det miljøet som ble tatt, og for politiet som skal etterforske de som bringer dette miljøet stoff.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede delt mine synspunkter på dette tidligere i tråden i en annen dialog. Du brakte dette opp, om du vil diskutere det, svar på det jeg allerede har skrevet. Jeg gidder ikke skrive det på nytt.

Sitat av hideout Vis innlegg
Tro noe annet er å være blind.
Vis hele sitatet...
"Å tro det du tror er teit".
Kan du spare meg for meningsløs retorikk?
Sist endret av fetter; 12. september 2011 kl. 15:22.
Sitat av andyq Vis innlegg
Jeg vet ikke mye om det, men utifra det som er diskutert her, virker det som om folk vil det skal flyte fritt. Man klager på politiet for å arrestere folk i bessitelse og for bruk. Om man skal få bruke og være i bessitelse av som man vil, minner det mest om fri flyt.
Vis hele sitatet...
Du skjønner kanskje ikke at hasj flyter mye friere i hånden til kriminelle narkolangere som vil tjene penger. De selger til hvem som helst, uansett alder, tilsetter produktet med masse piss for å øke vekt. Da er det bedre at staten kan kontrollere det sånn at folk får rene produkter og det blir en aldersgrense for kjøp. Ved legalisering blir neppe sånn at man kan ned på narvesen å kjøpe tjall, blir vel heller noe liknende vinmonopolet.

Btw: legalisering betyr ikke fri flyt, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror alle her vil ha fri flyt av narkotika.

[quote=Nerdefruen;2240022]Jeg tror det hjelper. Jeg tror at dersom diverse stoffer hadde vært lovlige så hadde vi sett mye mer utbredt bruk av narkotiske stoffer i Norge, og det er jeg absolutt ikke positiv til. Politiet, enten man liker det eller ikke, har all rett til å regulere ulovlig adferd, og jeg personlig håper at dette får mindreårige til å tenke seg om to ganger før de begir seg ut på narko-veien.[/QUOTE

Å røyke hasj er ikke å begi seg ut på en narko vei. Svært få som røyker hasj går over til noe sterkere. Her jeg bor er hasj veldig vanlig og ekstremt mange i min alder røyker hasj. Noen sjeldent noen ofte, men ingen bruker noe annet.


Folk som deg som tror at alle som gjør noe annet enn å drikke seg døddrukken og røyke siggareter er farlig pleier ikke å være så lette å overbevise, men sjekk ut det her http://www.erowid.org/psychoactives/...cs_info2.shtml
Av de stoffene du nevner Hideout, så er det bare ett som er seriøst farlig for den vanlige bruker.

LSD er relativt ufarlig ved bruk i riktige doser, av personer som er psykisk normale (noe som måtte blitt et kritterie for å kjøpe Hallusinogener.)
GHB er rett og slett totalt ufarlig forutsatt riktig bruk, minner om at dette var lovlig før myndighetene fikk panikk over at det gikk an å ruse seg på det..
Ketamin er jo også ett meget safe stoff, brukes som bedøvelse i større mengder enn hva som er kreativt bruk. Igjen stilles krav til at brukeren er normalt psykisk oppegående.

Amfetamin er jo kjent som noe man burde holde seg unna, og med gode grunner til det.. dette er ikke noe man burde få kjøpe fritt, men kansje på resept.. Minner om at en del personer med ADHD melder at amfetamin fungerer bedre som medisin en det de får av legene i dag.

Det største problemet med å legalisere ting i Norge i dag er vel at vi har kjørt oss opp i ett hjørne når det kommer til å tenke selv. Vi er vant med lover og regler i relativt stor grad som gjør at vi ikke trenger å tenke selv, dette gjør at en legalisering automatisk for noen betyr at "hey, nå er det ikke farlig med det og det lenger..."

Dette gjør at en legalisering må begynne med grundig faktabasert kunnskap til folket fra skolen og myndighetene.
Jeg ønsker ihvertfall på ingen måte å våkne opp i morgen til en melding om at nå er all narkotika lovlig.

Hele poenget med en legalisering er for meg å få kontroll over stoffene i den grad det er mulig. Cannabis er ikke lovlig i Nederland, så det blir feil å bruke de som eksempler, da avkriminalisering fortsatt legger kontrollen av stoffene i kriminelle hender. Det eneste Nederland har innsett, er at cannabis er ikke så farlig, og ikke verdt bryet. Dette er en avgjørelse basert på farligheten av stoffet.

Men farligheten av et stoff er totalt irrelevant i legaliseringsdebatten.
Det eneste som er relevant er hvorvidt forbud eller legalisering vil gi best kontroll og føre til den beste løsningen for samfunnet.
Vi har sett i mange år at forbudet ikke fungerer, og leder til at vi angriper symptomer på problemer istedenfor å fokusere innsatsen på selve problemet.

Du snakker om signalet forbudet sender, joda, det høres jo fornuftigt ut.. Men blir dette signalet oppfattet? ser man på andre med mer liberal politikk, så har ikke bruken av stoff øket i noe alvorlig grad etter en avkriminalisering f.eks.

Når bruken ikke øker etter en lovendring, har da loven hatt noen effekt?
Normer og moral for hva man gjør og ikke gjør kommer ikke fra Loven, det er loven som kommer etter normene.
Den normale ungdom i dag som ikke er godt over snittet interesert i narkotika, har nermest ingen kunnskap på emnet. Dette fører til grove fordommer med ytterst lite hold i fakta.

Det du sa om 11 åringer som brukte cannabis i Nederland missforstod jeg litt, men du sier du har statistikker på dette? kan vi få se?
I amsterdam har du produksjonsplasser som har -lisens- for å produsere cannabisen som lovlig selgest i amsterdam. Det her er noe som er strengt regulert når det kommer til hvem coffeshoppen har lov å kjøp det her, og hvor mye de har lov å oppbevare. Selv om det er såpass strengt nedi der, så har de plassene hvor de dyrker lovlig marijuhana endt opp med å stå bak -mye- eksport ut av landet. Det er det ikke noe å si på i det heletatt. Men du tror det vil bli noe annerledes i Norge? Om det er fri flyt av cannabis i Norge tror du virkelig ikke det vil være kriminalitet knytta til det likevell?(Ikke heng deg opp i at jeg bruker ordtaket fri flyt, vær så snill.) Du tror virkelig ikke det vil bli eksport? Du syns ikke det er en -litt- naiv tanke? Vi må jo selvsagt ta utgangspunkt i hvordan det er i Amsterdam, hvor det fungerer så utmerket ifølge mangen. De er storeksportører. Våre kjære naboer i Danmark har/hadde avkriminalisert hasj i Christiania. Det har alltid vært en stor plass for videre eksport ut av landet. Men vi i Norge, her kommer det til å bli 100% annerledes.......(????) Jeg forstår selvsagt hva du mener med streng regulering, men det her er noe som ikke har fungert i Amsterdam oppimot de som har lisenser for å dyrke frem marijuhana som skal brukest i coffeshopsa hvor det er lovlig. Det har faktisk fungert så dårlig at det blir ikke utskrevet noen nye lisenser til dyrking eller opprettelse av coffeshops, siden dette er noe de vil kvele nå istedet for å utvikle.

Jeg vil ikke at ungdom i Norge skal vokse opp med et lovlig tilbud av farlige stoffer som heroin,ketamin,lsd,ghb,amfetamin,kokain++ på butikken. Dette er stoffer som selvsagt blir misbrukt av den aldersgruppen og, men jeg tror personlig dette vil bli mye mer utbredt om man vokser opp hvor det faktisk blir tilbudt som en polvare til deg.Er jo fritt frem å tro noe annet, men det er ikke noe jeg som person kan støtte. Noe mer begrunnning der trengst vel ikke? Gidder ikke en diskusjon på om desse stoffene ikke er farlig eller ikke.

Den prevantive effekten når det kommer til straff oppimot narkomane fungerer særdeles dårlig i Norge. Er ca. 67% tilbakefall på narkotikakriminalitet. Men jeg har jo selv vært gjennom systemet og sett hvordan det fungerer. En narkoman blir tatt med 10gram heroin, sendt i fengsel i noen måneder, løslatt tilbake til samme sted hvor han kom ifra. Gata. Her mener jeg at det er måten det straffest på som er helt feil, ikke at det straffest. Her burde avrusning/rehabilitering vært istedet for fengselsstraff. Man burde bygge rammer oppimot jobb, tiltak, skole o.l så personen har noe å gå til. Det er ikke rart tilbakefallet er så stort og at straffen har så liten betydning når vi straffer helt feil. Jeg mener det hadde vært -mye- bedre for samfunnet og personen om vi straffet på en helt annen måte, istedet for å si at vi ikke klarer å takle problemet, og legalisere alt.

For ungdom som blir straffet for narkokriminalitet så har jeg ingen stats, men det er -hvertfall- ikke tilfelle at alle ungdom som blir tatt for narkotika fortsetter. Noen vil det her fungere på, og de vil gi seg. Mangen vil selvsagt bli tatt igjen og gå over til gjengangere.

For de som driver alvorlig narkotikakriminalitet så har vi såpass strenge straffer i Norge(Narkotika har gitt folk 21 år). Og innførsel/store saker lander man fort oppi alt fra 6 år til 15. Her vet jeg hvertfall om mangen som har gitt seg. Nordmenn. Fleste utlendinger blir utvist av landet og skal i teorien ikke være vårt problem. Noen av de som blir dømt til så lange straffer begår kriminaliteten på nytt. Det er dog ikke flertallet.

Kan godt spare deg for meningsløs retorikk. Men kjære deg. Prøv å se ting litt fra andre synspunkt og. Mener du virkelig det er KUN positive ting som kommer fra en legalisering? Jeg har null problemer med å se positive ting, og har mangen tanker man kunne gjort rundt en legalisering. Syntest det er halveist trist at når man diskuterer de temaene her inne, så virker det nesten som folk er blottet fra å kunne se det fra begge standpunkt.

Jeg tror desverre ikke du vil komme så langt i en slik debatt på et politisk nivå med kun den vinklingen dere gutter her inne sitter på.

Det jeg sa om 11åringer finner du i de samme statistikkene du henviser til når du prater om Amsterdam Grønnugle. Så det er bare å google. Derfor jeg sa at på de fleste punkt peker det positivt for Amsterdam, men snittalderen hvor det blir utprøvd marijuhana er betraktelig lavere der enn i F.eks Norge.
Sist endret av et eller annet; 12. september 2011 kl. 16:34.
ArbeidsledigProletar
Uhm, de som gror i Nederland gror ulovlig, de har ingen "-lisens-". Kom med kilder. Det er jo kjent problematikk det du snakker om.. "Backdoor policy". - Med mindre du vet noe jeg ikke vet, kom med kilder.

Og om man legaliserer cannabis trenger man ikke legalisere alt!? Vi har lovlig alkohol, vi har ikke legalisert alt fordi det er lovlig? Ikke glem, alkohol har også vært ulovlig, dog i en kortere periode da de så hvilken effekt det hadde på samfunnet.