Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1339
Jeg er som sikkert veldig mange andre her på forumet svært interessert i spill og nye spillteknologier, og det har blitt en tradisjon å følge med på E3-messa som er hvert år, men nå lanserte Microsoft et nytt produkt som fikk meg til å måpe. Herligheten kalles "Project Natal"

Konseptet er vel en blanding av eyetoy og Wiis motion sensor. Produktet har et lite kamera som leser bevegelsene dine, samtidig som den forstår hva du sier. Dere kan titte her for å se, for det er vanskelig å forklare.
http://www.youtube.com/watch?v=WSWERIJvve8

Anbefaler alle å sjekke ut dette, for det virker jo utrolig morsomt hvis de klarer å gjennomføre det, og jeg regner med at de akter å gjøre det siden halve konferansen deres handlet om dette. Sjekk også www.IGN.com for mer info.

Jeg tror dette kan være nådestøtet for Wii. Dette er jo rett og slett en forbedring av dems teknologi, samtidig som at grafikken ikke likner NES.

Kan legge til denne linken også. http://www.dagbladet.no/2009/06/01/k..._2009/6508384/

Diskuter. Vil dette, samt at det kommer Metal Gear Solid til 360 knuse Wii og kanskje PS3?


Edit: Jeez. Gidder du å flytte tråden til "spill"?
Sist endret av bendiks; 2. juni 2009 kl. 00:08.
Teknologien er kommet utrolig lagt ser jeg. Fantastiske måter å spille på, men jeg tror vi kommer til å holdes oss til tastatur+mus, joystick, håndkontroller og div. en god stund til. Det er jo ofte slik med ny teknologi, at folk er skeptiske i begynnelsen.

Blir utrolig morsomt å finne frem de gamle spillkonsollene når ungene mine blir gamle nok til å spille å vise dem hva jeg spillet på da jeg var ung.
Holy makaroni med ost det var dødskult!
Nå spørs det bare om microsoft får den til å fungere som vist i reklamefilmen...
Uten å virke for skeptisk, i call bullshit.

Nekter å tro at de har kommet såpass langt rett å slett.

Ninjaedit: det virker enkelt og godt bare for godt til å være sant..
Sist endret av NoillStress; 2. juni 2009 kl. 01:13.
hahaha hun som kjører ?
hun girer men jeg ser aldri at hun gasser med foten ?!
automat gass ? :P
Fail
Sist endret av Incogn1to; 2. juni 2009 kl. 01:18.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Uten å virke for skeptisk, i call bullshit.

Nekter å tro at de har kommet såpass langt rett å slett.

Ninjaedit: det virker enkelt og godt bare for godt til å være sant..
Vis hele sitatet...
+1, jeg husker eyetoy til ps2, det var gøy men den slet litt. Kan umulig skjønne hvordan dette skal funke 100% Er virkelig teknologien kommet så langt?
Microsoft har jobbet med slike teknologier i flere år, så det er vel ikke så overraskende at de utnytter teknologi de allerede i stor grad har også i spillmarkedet.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Bare de fortsatt lager støtte for håndkontrollere/Mus/Tastatur. Jeg er altfor lat til og drive å sprette rundt for å styre spillavataren. Hvis jeg må lette på ræva for å spille fifa drar jeg heller ut å spiller bedriftsfotball (aka won't happen).
det går jo ikke ann å jukse på sånne høyteknologiske spill :S
jeg holder meg til ludo
Tror dette spillet kommer til å bli mer sånn som eye-toy var da det i sin tid ble lansert. Ganske høy "wow-faktor", men på langt nær så utrolig og høyteknologisk som det ble framstilt i reklamefilmene.

...Og hva reklamefilmen angår:
"Kjøp dette spillet, så kommer du og din familie til å tilbringe kveld etter kveld i sofaen, moteriktig kledd og nysminket mens dere smiler og ler!!!"
Sitat av ztaale Vis innlegg
Uten å virke for skeptisk, i call bullshit.

Nekter å tro at de har kommet såpass langt rett å slett.

Ninjaedit: det virker enkelt og godt bare for godt til å være sant..
Vis hele sitatet...
+1, tviler på at teknologien er komt så lang. Kanskje om 10 år.
Dessuten, om en beveger seg vekk fra kontroller og slikt som nå , så har man plutsleig irl. Kanskje microsoft skulle tatt seg en tur ut?
En fin visjon, men tviler på at det der blir særlig akutelt med det første. Hvordan skal den skille mellom spillrelaterte bevegelser og ikke? F.eks. da de valgte seg en film, hvordan vet maskinen at "sette seg tilbake i sofaen"-bevegelsen ikke betyr noe?

Tviler på at dette kommer på Xbox 360, men kanskje deres neste konsoll.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg synes nå det beste med Wii-moten er at du kan ha hendene i en avslappet stilling når du spiller vanlige (ikke motion-baserte) spill, siden hver hånd er adskilt med en kabel. Når kommer slike Xbox-kontrollere?

En annen ting er at det er mange spill jeg ser for meg at Natal ikke vil takle, men som Wii-moten gjør. FPS og RTS funker fint med Wii-mote, men kan ikke se for meg at det vil være bra for Natal. Det samme gjelder spill som boom blox.

Og ja, jeg tror dette kommer til Xbox 360, om ikke alt for lenge. Det er ikke egentlig så fantastisk teknologi. Et par hakk opp fra Eye-toy, sure. Men face-recognition har jo blitt utrolig modent nå, og å gjennkjenne hele kroppen er jo ikke så langt steg fra det. Og jeg tror det kan bli veldig kult, og ta noe marked fra Nintendo.. men blir sikkert litt mer knot og ikke like intuitivt for mange spill som det virker når man bare ser det demonstrert.
Det er ikke bare face-recognition, men voice-recognition også. Det er litt morro at de stapper så mye inn i den.

Hvor mye vil denne koste lurer jeg på. Den er sikkert ikke så billig å lage, men jeg tror Microsoft ikke vil tjene noe særlig penger på denne, da denne dingsen rett og slett kan gjøre at folk går over fra Wii/PS3, så de tjener uansett på det ville jeg tro. Eller?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Men hvor mye av det vi så her er egentlig kommet på plass og fungerer så bra som reklamen skal ha det til? Tenker spesielt på at det står "Product vision: actual features and functionality may vary."

Jeg er ganske skeptisk til denne måten å markedsføre produkter på. Vi får jo ikke egentlig se noe som helst!
Dere innser at alle demoene de har vist har vært 100% regissert med dataanimerte 'spill'?

Det er en del store problemer med denne typen teknologi: Det første er presisjon. Når du spiller dataspill vil du virkelig ha 100% presisjon, hver gang du vil gjøre noe og forventer å gjøre noe så trykker du ned en knapp. Det blir fort utrolig frustrerende hvis ting ikke virker bare en brøkdel av gangene og jeg nekter å tro at presisjonen er så god som de later som på videoene...

Spillene blir også fort dummere av sånt, siden det er en stor mangel på presisjon. Hvordan styrer forskjellige mennesker gassen? Noen har større utslag - og da blir det fort til at kameraet heller tolker bevegelsene som en av/på-motorikk heller enn en glidende skala som man er vant til fra analoge kontrollere... "No experience needed" får meg til å tro at de prøver å ta segmentet med familievennelige spill til Wii som jeg personlig ikke har noen interesse av, en plattform hvor drit på drit blir skuffet ut med middelmådige kontrollere rettet mot folk som er under tjue og ikke har spilt noe særlig dataspill.

Og så er det det absolutt viktigste en kontroller kan ha - fysisk tilbakemelding. Når du taster på et tastatur eller trykker ned knapper på en kontroller så er hovedgrunnen til at du kan gjøre det så fort som du gjør at fingerne dine oppfatter "klikkene" mye raskere enn hjernen registrerer endringen via synsnerven. For at det skal virke sikkelig uten noe slikt MÅ man ha 100% presisjon ellers blir det fort veldig frustrerende.

Det er interessant konseptuelt, men stemmegjenkjenning og bevegelsesforståelse er felt som har mye igjen før det er perfekt. Personlig gleder jeg meg til spørreprogrammet skal skjønne ængelsken til Lars (16) fra Trøndelag!

Men hvor mye av det vi så her er egentlig kommet på plass og fungerer så bra som reklamen skal ha det til? Tenker spesielt på at det står "Product vision: actual features and functionality may vary."

Jeg er ganske skeptisk til denne måten å markedsføre produkter på. Vi får jo ikke egentlig se noe som helst!
Vis hele sitatet...
Hadde de hatt noen sikkelig fungerende ting å vise til så tipper jeg de hadde vært de første til å demonstrere det. Dette blir mer for å demonstrere at de "hadde ideen først" i tilfelle noen andre kommer med lignende teknologi før de er klare til å lansere om x antall år.
Sist endret av ivioynar; 2. juni 2009 kl. 11:56.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Personlig gleder jeg meg til spørreprogrammet skal skjønne ængelsken til Lars (16) fra Trøndelag!
Vis hele sitatet...
Du tror ikke at de kommer med forskjellige språkpakker da, slik at man kan snakke Norsk til Natal'en?
Ivioynar, du har helt rett i at denne typen teknologi har mye igjen før det er perfekt. Det er så langt i fra perfekt, men det viktigste, syns jeg, er at det er 3D. Du kan gå innover og bakover og maskina merker det faktisk. Dette gjør duppedingsen unik i forhold til hva de andre konsollene har kommet med, og dette kan være det som skal til før vi går et videre steg i spillteknologi.
Mulig at Microsoft sin "Natal" ikke vil være så bra, men de ploger seg i vei med teknologien sin, så får heller Sony eller Nintendo forbedre dette?

Og du tittet sikkert litt på linken som linket til den offisielle videoen av Natal, men hvis du titter litt på E3-messa så demonstrerte de den faktisk, og den virket svært presis, særlig med tanke på at herligheten enda ikke er blitt publisert, altså den kan forbedres.

Jeg mener dette kan være noe av det bedre som Microsoft har kommet med de siste åra. De siste åra har det vært ganske dødt i spillverdenen spør du meg, lite som revolusjonerende, men dette kan faktisk være det.
Den eneste videoen jeg har sett av en praktisk demonstrasjon var den lille guttungen (som ble delvis styrt av en ingeniør bak scenen) som tittet hit og dit - på ingen måte noe som krever noe særlig presisjon. Finnes det noen som faktisk demonstrerer oppløsningen? La oss anta et HD-kamera på 1080p, noe som er vannvittig optimistisk for et sånt kamera. Med tre meter synsfelt i vidden gir det en presisjon på ca 2 millimeter uten å kompansere for usikkerhet og at det antagelig trengs mer enn en pixel for å oppfatte ting: På papiret skal det være mulig å gjøre noe med sånn data, men jeg vet ikke helt hvor mye penger de har tenkt at denne enheten skal koste? Dette begynner å bli snakk om ganske dyre greier for en spillekonsoll.

Sony kom nå med en ganske røff, men interessant teknologisk demo med millimeterpresisjon. Teknologisk sett er det i mine øyne langt mer imponerende - spesielt siden de faktisk viser en fungerende prototype, selv om begge teknologiene har vært introdusert for lenge siden. (Eyetoy på playstation gjorde mye av det natal gjorde uten å være spesielt vellykket og wii har jo hatt motionkontrollere lenge) Vi får nå se om de faktisk klarer å lage mer enn en håndfull interessante spill slik som nintendo åpenbart ikke klarte.

Sony sin demo er mye mer imponerende hvis du ser på det med utviklerøyne, siden microsoft sin presentasjon var 10% ingeniørkunst og 90% PR - denne demoen var totalt motsatt, med røff grafikk og en stotrende ingeniør som tross alt hadde et prinsipielt sett ferdig produkt.
Sist endret av ivioynar; 3. juni 2009 kl. 01:44.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Uten å virke for skeptisk, i call bullshit.

Nekter å tro at de har kommet såpass langt rett å slett.

Ninjaedit: det virker enkelt og godt bare for godt til å være sant..
Vis hele sitatet...
Åjoda, teknologien for dette har ekistert en stund, men så var det da å gjøre det kompakt nok, fungere med kameraer av lavere standard, og å selvfølgelig designe og utvikle spill til å virke med natal.

Jeg er litt sjeptisk til den "The Perfect Family"-reklamen, men de viste det jo live på scenen for mange hundre folk på E3 09 da. Var veldig buggy da han snudde seg og gjorde gester (jeg hørte noen le og fnise over feilen, hehe) men det ser 100% legit ut, og jeg kan ikke vente til det kommer på markedet.

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Tviler på at dette kommer på Xbox 360, men kanskje deres neste konsoll.
Vis hele sitatet...
Demonstreringen deres på E3 ble jo kjørt på 360, på spill de hadde mekket sammen. Tror de fokuserer mer på å gjøre dette systemet kompatibel med alle de millionene av 360'er i verden, enn å kjøre utviklingen paralellt med en ny konsoll... De sa jo og i konferansen at "Natal kommer til å virke på ALLE versjonene av Xbox 360." (Tatt ifra hukommelsen, feil kan forkomme og ved oversettelse ) Men poenget er, det kommer 99.97777% til dagens generasjon 360.
Sist endret av Zhylo; 5. juni 2009 kl. 00:09.