Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1625
Hvorfor føler nordmenn en trang til å uttale norske ord, spesielt navn, med engelsk aksent når de snakker med utlendinger? Hørte her om dagen en som skulle presentere seg for en amerikaner og da kalte han seg for "Ohdin". Er svært ofte jeg legger merke til dette. Hvorfor gjør vi det?
Sist endret av VonMunter; 29. september 2023 kl. 04:09.
Sitat av VonMunter Vis innlegg
Hvorfor gjør vi det?
Vis hele sitatet...
Hvor ofte man snakker engelsk, med hvem, om hva og i hvilke settinger er kanskje med å påvirker det?

Hvis jeg leser engelsk tekst vil jeg si jeg har nært opptil 100% forståelse, men jeg har shitty utale og for eksempel på ferie
må jeg bruke det aktivt i hvert fall i ett par dager før jeg ikke høres helt hjerneskadet ut.
Fordi norsk er et vanskelig språk. Så du bli enklere oppfattet korrekt visst du sier I am a northman from Norway, enn visst du sier nordmann. Da høres det bare rart og hjernedødt ut.

Bare lytt til når politikere snakker engelsk og hvor falsk det høres ut som.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
For egen del: Fordi det gjør det enklere for samtalepartneren å oppfatte og huske hva jeg heter. I tillegg er det noe litt snålt med å ha ikke-norsk uttale før og etter navnet, men navnet på klingende norsk. Skal sies at jeg har et navn som er vanlig både i Norge og engelskspråklige land, kan hende det var noe annet om jeg het Trym-Ørjan eller noe slikt.
northman from Norway
Vis hele sitatet...
Men ville noen sagt dette? Er ikke det litt Petter Solberg engelsk?
Sitat av VonMunter Vis innlegg
Hvorfor føler nordmenn en trang til å uttale norske ord, spesielt navn, med engelsk aksent når de snakker med utlendinger? Hørte her om dagen en som skulle presentere seg for en amerikaner og da kalte han seg for "Ohdin". Er svært ofte jeg legger merke til dette. Hvorfor gjør vi det?
Vis hele sitatet...
Fordi at det er like greit å servere ikke-norske med en okei utale på navnene våre istedet for at de skal butche uttale i en evighet før det er i nærheten av riktig(og da ender de fort opp med en nesten engelsk versjon alikevel, hvorfor ikke gjøre ting letter for alle fra start).
Heter du Simen for eksempel, er det i tillegg et ekstra ledd som gjør at å slenge på litt aksent er å foretrekke.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men ville noen sagt dette? Er ikke det litt Petter Solberg engelsk?
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort det, fordi det er slik en amerikaner uttaler nordmann. Mest for å gjøre meg forståelig og tydelig hørt.

Slik de sier i Vikings. Bortsett fra når Ivar snakker norsk der så snakker han svensk.
Mitt navn er vanskelig for utlendinger da det begynner med en "I", den blir konsekvent uttalt "Ai", J har vurddrt om jeg skulle begynne å skrive "Eevar" når jeg er i engelsktalende land.

Er det noen som bruker "Railway Square" og "Big Street" til utlendinger i Oslo? Evnt "Bridge Street" og "Greenland"? :-D
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
I am a northman from Norway
Vis hele sitatet...
Man sier vel da at man er Norwegian?
Sitat av VonMunter Vis innlegg
Man sier vel da at man er Norwegian?
Vis hele sitatet...
Dumme meg. Ja, det sier jeg selvfølgelig. Kom ikke på det før nå.
Fordi det er lettere for dumme amerikanere å uttale og huske det.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Fordi det er lettere for dumme amerikanere å uttale og huske det.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke bare amerikanere. Mange nordmenn som uttaler navn og steder med amerikansk aksent til andre germansk-språkelige folk. "Bøhrgen" "Ooslo", "My name is Hæns" osv.

De gangene jeg har vært på ferie rundt om i Europa har jeg aldri opplevd at lokalbefolkningen gjør det samme.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
I am a northman from Norway, enn visst du sier nordmann. Da høres det bare rart og hjernedødt ut.
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt amerikanere eller noen si northman, men de bruker ofte scandinavian har jeg hørt.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg ville gjort det, fordi det er slik en amerikaner uttaler nordmann. Mest for å gjøre meg forståelig og tydelig hørt.
Vis hele sitatet...
Klinger rart for mine ører okkesom. Dessuten blir det litt smør på fleskt.

I am a northman from Norway
Vis hele sitatet...
Ville enkelt og greit bare si: I'm from Norway. Evt bare si du er norwegian.

Hvor har du northman fra? Det har jeg aldri hørt amerikanere bruke. De bruker ofte Norwegian i entall eller fler.

Da er det underforstått at du norsk. Har du noen gang møtt svensker som sier de er svensker fra sverige?
Sist endret av _abc_; 29. september 2023 kl. 13:24.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvor har du northman fra? Det har jeg aldri hørt amerikanere bruke. De bruker ofte Norwegian i entall eller fler.

Da er det underforstått at du norsk. Har du noen gang møtt svensker som sier de er svensker fra sverige?
Vis hele sitatet...
Fra Vikings tv-serien. Men mer spesifikt der kalt the northmen. Og gjelder også svennsker og dansker. Så store og mektige vi ville vært om hele Skandinavia med både nordmenn, svensker, dansker og finner. Hadde vi brukt 3% av statsbudsjettet hvert år på militæret så ville vi vært blant verdens største militærmakter. Definitivt blant topp 10, men kanskje også på topp 5. Ville iallefall vært mektigere enn russland. Kanskje vi ville fått 4 eller 5. Plass. Spesielt om vi også hadde fått med oss Island, Grønland, Estland og de nordiske øyene som har selvstyre men som eies av England eller Skottland. Og visst Svalbar ville blitt 100% norsk.

Jeg selv ser for meg at iallefall oss og Sverige blir ETT land til slutt. Spørs på tiden og siden vi sakte men sikkert destruerer oss selv og planeten nå så er heller spørsmålet om det vil skje før jordkloden er blitt en for varm stekeovn å kunne overleve i. Iallefall når det kommer til oss mennesker. Mange andre, spesielt havdyr og insekter som vil overleve og tilpasse seg helt fint. Men de fleste stemmer fortsatt i stortingsvalg mest basert på økonomi, ikke de som vil redde jordkloden og senke de globale oppvarmingen. Nå er vi der at vi trenger flere drastiske og sterkt upopulære "ting". Men MDG har ikke engang 10%. Det har derimot FRP. Samme med Venstre. SV har bare så vidt rundt 10%. For 10 år siden var det nok med miljøpolitikken til Venstre og SV. Nå har det gått så langt at kun MDG er det realistiske valget. Jeg har stemt de hver gang det har vært valg, utenom første gang da det var lokalvalg, jeg var 17 men skulle til å bli 18 samme år, da stemte jeg Venstre. Pga. Narkotikamålene deres.

Neste gang så stemmer jeg SV. Pga. Deres Økonomiske mål for slike som meg. Altså at minstesatsen på Uføretrygd økes. Jeg har Ung Uføretrygd og aldri vært i jobb. Jeg har en inntekt på kun 22.000,- etter skatt per måned. Jeg blir faktisk straffet med å få utbetalt så lite fordi jeg aldri har hatt jobb. Jeg har alltid ønsket det, men har vært for syk. Hovedsakelig pga. Sterk Sosial Angst, Generalisert Angstlidelse, Asperger Syndrom, Schizoid Personlighetsforstyrrelse og mye mer jeg ikke kommer på her og nå. Og det eneste som jeg vet om og som virker bra nok til å kunne vært delvis i jobb er fast bruk av opioder som morfin, oxycodone eller noe annet innen opioder definisjonen som er minst like sterkt som 50 mg morfin x 4 ganger per dag. Somadril kunne kanskje også vært noe, men har aldri prøvd det. Problemet med alt som er effektivt mot angst er noe man får toleranse av til slutt.

Men selv om jeg stemmer SV neste gang så er SV også et miljøparti. Skal jeg ombestemme meg og fortsette å støtte MDG så må alle meningsmålinger rett før valget si at MDG vil få minst 10.1% eller mer av stemmene.

Selv om jeg ikke stemmer MDG så kan jeg istedenfor å gi de min stemme donere 1-2000,- til de. Eller mer. For penger, det er noe av det de trenger mest. Penger til reklame.

Men må få nok av disse aktivistene som bla. Ødelegger kunst eller skrikende fra publikum på noe direktesendt. Det har bare motsatt effekt. Det er flaut å se på og får folk heller til å stemme FRP, Høyre eller AP istedenfor miljøpartiene. Veldig sikker på at MDG, Venstre og SV ville fått langt flere stemmer om slikt ikke skjedde. Iallefall ville MDG merket en positiv endring.

Når det er SV er jeg mest mot de pga. At de vil ut av NATO, akkurat som Rødt. Jeg vil også inn i EU og ikke bare ha en EØS-avtale. Er usikker på hvor SV står der. Har aldri brydd meg om å finne ut.
Sist endret av einsteindragon; 29. september 2023 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Javel nå vet jeg litt mer om ditt politiske ståsted, og jeg skjønner du ikke er nasjonalist, men fortsatt skurrer talemåten din. Kjenner ikke den tv serien. Men kjenner noen fra usa og har aldri hørt de bruke den betegnelsen. Selv ville jeg nok ikke brukt den uansett hvor vanlig det er fordi det er underforstått at du er nordmann når du alt har sagt hvilket land du kommer fra.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Fra Vikings tv-serien. Men mer spesifikt der kalt the northmen. Og gjelder også svennsker og dansker. Så store og mektige vi ville vært om hele Skandinavia med både nordmenn, svensker, dansker og finner. Hadde vi brukt 3% av statsbudsjettet hvert år på militæret så ville vi vært blant verdens største militærmakter. Definitivt blant topp 10, men kanskje også på topp 5. Ville iallefall vært mektigere enn russland. Kanskje vi ville fått 4 eller 5. Plass. Spesielt om vi også hadde fått med oss Island, Grønland, Estland og de nordiske øyene som har selvstyre men som eies av England eller Skottland. Og visst Svalbar ville blitt 100% norsk.

Jeg selv ser for meg at iallefall oss og Sverige blir ETT land til slutt. Spørs på tiden og siden vi sakte men sikkert destruerer oss selv og planeten nå så er heller spørsmålet om det vil skje før jordkloden er blitt en for varm stekeovn å kunne overleve i. Iallefall når det kommer til oss mennesker. Mange andre, spesielt havdyr og insekter som vil overleve og tilpasse seg helt fint. Men de fleste stemmer fortsatt i stortingsvalg mest basert på økonomi, ikke de som vil redde jordkloden og senke de globale oppvarmingen. Nå er vi der at vi trenger flere drastiske og sterkt upopulære "ting". Men MDG har ikke engang 10%. Det har derimot FRP. Samme med Venstre. SV har bare så vidt rundt 10%. For 10 år siden var det nok med miljøpolitikken til Venstre og SV. Nå har det gått så langt at kun MDG er det realistiske valget. Jeg har stemt de hver gang det har vært valg, utenom første gang da det var lokalvalg, jeg var 17 men skulle til å bli 18 samme år, da stemte jeg Venstre. Pga. Narkotikamålene deres.

Neste gang så stemmer jeg SV. Pga. Deres Økonomiske mål for slike som meg. Altså at minstesatsen på Uføretrygd økes. Jeg har Ung Uføretrygd og aldri vært i jobb. Jeg har en inntekt på kun 22.000,- etter skatt per måned. Jeg blir faktisk straffet med å få utbetalt så lite fordi jeg aldri har hatt jobb. Jeg har alltid ønsket det, men har vært for syk. Hovedsakelig pga. Sterk Sosial Angst, Generalisert Angstlidelse, Asperger Syndrom, Schizoid Personlighetsforstyrrelse og mye mer jeg ikke kommer på her og nå. Og det eneste som jeg vet om og som virker bra nok til å kunne vært delvis i jobb er fast bruk av opioder som morfin, oxycodone eller noe annet innen opioder definisjonen som er minst like sterkt som 50 mg morfin x 4 ganger per dag. Somadril kunne kanskje også vært noe, men har aldri prøvd det. Problemet med alt som er effektivt mot angst er noe man får toleranse av til slutt.

Men selv om jeg stemmer SV neste gang så er SV også et miljøparti. Skal jeg ombestemme meg og fortsette å støtte MDG så må alle meningsmålinger rett før valget si at MDG vil få minst 10.1% eller mer av stemmene.

Selv om jeg ikke stemmer MDG så kan jeg istedenfor å gi de min stemme donere 1-2000,- til de. Eller mer. For penger, det er noe av det de trenger mest. Penger til reklame.

Men må få nok av disse aktivistene som bla. Ødelegger kunst eller skrikende fra publikum på noe direktesendt. Det har bare motsatt effekt. Det er flaut å se på og får folk heller til å stemme FRP, Høyre eller AP istedenfor miljøpartiene. Veldig sikker på at MDG, Venstre og SV ville fått langt flere stemmer om slikt ikke skjedde. Iallefall ville MDG merket en positiv endring.

Når det er SV er jeg mest mot de pga. At de vil ut av NATO, akkurat som Rødt. Jeg vil også inn i EU og ikke bare ha en EØS-avtale. Er usikker på hvor SV står der. Har aldri brydd meg om å finne ut.
Vis hele sitatet...
Satan så relevant det var for engelsk uttale av norske ord og navn.
Jeg gjør det fordi det er enkelt. Å nekte å uttale norske navn osv. på noe annet enn norsk pusher samtalen inn i et hjørne som ligner en dårlig sketsj og dreper den. Ingen av partene i samtalen føler seg spesielt smarte når de har brukt 5 minutter på å finne ut hvordan man skal uttale et navn riktig, så ved å gjøre det enkelt for de som ikke snakker norsk kan man hoppe over Karl&Co og fortsette samtalen.
Sitat av robhol Vis innlegg
Satan så relevant det var for engelsk uttale av norske ord og navn.
Vis hele sitatet...
Jeg har Aspergers Syndrom, og vi er ekstremt opptatt av at alt skal være så perfekt som mulig. Er nok derfor jeg er så opptatt av dette.

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Ingen av partene i samtalen føler seg spesielt smarte når de har brukt 5 minutter på å finne ut hvordan man skal uttale et navn riktig
Vis hele sitatet...
I do. Jeg er ekstremt opptatt av hvert eneste ord jeg skal bruke i en setning. Og hater nynorsk, som er det man egentlig snakker her jeg bor.

Men jeg avskyr nynorsk og spesielt dialekten man bruker her.
Sist endret av einsteindragon; 29. september 2023 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Fordi norsk er et vanskelig språk. Så du bli enklere oppfattet korrekt visst du sier I am a northman from Norway, enn visst du sier nordmann. Da høres det bare rart og hjernedødt ut.

Bare lytt til når politikere snakker engelsk og hvor falsk det høres ut som.
Vis hele sitatet...
Norsk er ikke vanskelig. Er blant de letteste språk som finnes.
Sitat av Gavlan Vis innlegg
Norsk er ikke vanskelig. Er blant de letteste språk som finnes.
Vis hele sitatet...
Ikke ifølge utlendinger. Spesielt de fra Midt-Østen og Nord-Afrika som Somalia og Tunisia synes engelsk er mye lettere enn norsk. Fordi de har mange ord, setninger til felles. Mens norsk er et mareritt å lære seg å skrive og uttale synes de.

Hadde nemlig for noen år siden en støttekontakt som hadde emigrert fra det jeg tror var Tunisia.
Han sa engelsk er så mye enklere å forstå enn norsk.

Vi i Norge og resten av Skandinavia har til og med lengre alfabeter og dermed bokstaver kun vi har. Slik som Æ, Ø og Å.
Sist endret av einsteindragon; 30. september 2023 kl. 04:00.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Gavlan Vis innlegg
Norsk er ikke vanskelig. Er blant de letteste språk som finnes.
Vis hele sitatet...
Er jo kanskje litt lett for oss å si..
PRøv å lær arabisk, så ser du fort hvir vanskelig det er. Bl.a. så har dem ikke entall og flertall, dem har entall, totall og flertall, i tillegg til 3 kasus (de som kan tysk og russisk vet hva kasus er).