Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2556
Jeg har helst ikke noe særlig lyst til å gå inn på detaljene, men dersom man har en pistol som er skaffet ulovlig, og registrer den.
Hva vil mest sannsynlig skje da?

- Hva vil det si å registrere en pistol? I dette tilfellet en som er skaffet på ulovlig vis.
Jeg har forstått det slik at det å registrere en pistol ikke er det samme som å ha lisens/tillatelse til å eie våpen.
Jess! Bare gå innom våpenkontoret og få et skjema. Koster 860 kr hvis du ikke har fra våpen fra før, men det er småpenger.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitter du fremdeles med ulovlige uregistrerte våpen etter at våpenamnestiet avsluttes 30. september 2008, risikerer du straff. Strafferammen for å ha ulovlige våpen er fengsel i 2 år, i grove tilfeller 4 år.
Vis hele sitatet...
Du kan jo håpe på et nytt våpenamnesti.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du får ikke registrert den. Hadde du vært medlem av pistolklubb, hatt sikkerhetskurs og et halvt års aktivitet kunne du søkt om lovlig å erverve en pistol.

Om du vil beholde den må du ta sjansen på å ha et uregistrert våpen, noe som ser moderat hyggelig ut på rullebladet om du blir tatt. Skal du kvitte deg med den er du nødt til å selge ulovlig eller kaste den på sjøen. Eventuelt, som luni sier, håpe på våpenamnesti.

Sitat av akineton Vis innlegg
Jeg har forstått det slik at det å registrere en pistol ikke er det samme som å ha lisens/tillatelse til å eie våpen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det samme. For å ha en registrert pistol må du ha fått innvilget ervervstillatelse fra politimesteren.
Sist endret av Nygaard; 5. mars 2013 kl. 11:40.
Trådstarter
78 3
Hvordan er det med disse "registreringsnumrene", eller hva de kalles?
Er disse også å finne på ulovlige pistoler?

Og hvilke type pistoler er vanligvis billigst og mest vanlige å ha illegalt? Vanlige eller semi-automatiske?
Sitat av akineton Vis innlegg
Hvordan er det med disse "registreringsnumrene", eller hva de kalles?
Er disse også å finne på ulovlige pistoler?

Og hvilke type pistoler er vanligvis billigst og mest vanlige å ha illegalt? Vanlige eller semi-automatiske?
Vis hele sitatet...
Serienr. er det på alle våpen, om de er slipt bort eller ikke er en annen sak. Det må du nesten se selv om noen har tukla med den. Det skal ihvertfall alltid stå på utsiden av pistolen. Helst på rammen av pistolen, ikke sluttstykket eller "sliden" om det er en semi-automat.

Til det andre spørsmålet ditt vil jeg tro at det mest vanlige er å eie en semi-automatisk pistol i det illegale miljøet.

De billigste semi-automatvåpnene kan du få til kanskje 1000-2000 kr. Hvorav en 45. Glock kan du vel få for en 5-6k. Dette er et pålitelig våpen som er brukt av mange internasjonale styrker, samt kriminelle.
Sist endret av Abaways; 5. mars 2013 kl. 20:24.
Trådstarter
78 3
Hva er greien med serienummer egentlig? Det virker som om mange kriminelle er veldig opptatt av å få dette fjernet, men hvorfor?
Sitat av akineton Vis innlegg
Hva er greien med serienummer egentlig? Det virker som om mange kriminelle er veldig opptatt av å få dette fjernet, men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Om nummeret er borte kan man ikke spore tilbake til den som solgte den først osv.
Her var det mye rart.

Hvis du skal eie en pistol må du få tillatelse innvilget. Du må da typisk dokumentere at du driver med pistolskyting før du skaffer våpenet, samt ha medlemsskap i en pistolklubb osv. Det der er en laaaang og komplisert prosess, men hvis du melder deg inn i en pistolklubb, så hjelper de deg på vei.

Angående pistolen. Det er ikke bare å troppe opp med et uregistrert våpen og få det lovlig registrert. Du vil bli stilt en del kinkige spørsmål om hvordan du kom våpenet i hende. Hvis du har funnet det på loftet etter en bestefar som var i krigen, så vil du kanskje kunne beholde det hvis du er medlem i en pistolklubb og alt det der. Hvis våpenet var betaling for narkogjeld eller noe i den duren - nei.

Alle seriøse våpenprodusenter utstyrer sine våpen med serienummer. Hvor dette er plassert avhenger av våpentype og produsent. Hvis du kan fortelle hva slags våpen det er snakk om, så kan jeg hjelpe deg med å finne regnummeret.

Avlutningsvis: det virker ikke som om du har satt deg særlig inn i hverken lovverket eller det rent praktiske rundt dette. Jeg foreslår at du leser deg opp litt før du gjør noe... overilt. Dersom du ikke har hatt våpenet særlig lenge kan du trolig gi det til politiet uten konsekvenser, men ikke forvent å få det tilbake. Dersom du bare vil bli kvitt det og ikke vil ta kontakt med politiet, foreslår jeg at du sager det i småbiter med en skjærebrenner og dumper bitene i havet. Sjekk først at våpenet er uladd.
Her var det mye rart.

Hvis du skal eie en pistol må du få tillatelse innvilget. Du må da typisk dokumentere at du driver med pistolskyting før du skaffer våpenet, samt ha medlemsskap i en pistolklubb osv. Det der er en laaaang og komplisert prosess, men hvis du melder deg inn i en pistolklubb, så hjelper de deg på vei.

Angående pistolen. Det er ikke bare å troppe opp med et uregistrert våpen og få det lovlig registrert. Du vil bli stilt en del kinkige spørsmål om hvordan du kom våpenet i hende. Hvis du har funnet det på loftet etter en bestefar som var i krigen, så vil du kanskje kunne beholde det hvis du er medlem i en pistolklubb og alt det der. Hvis våpenet var betaling for narkogjeld eller noe i den duren - nei.

Alle seriøse våpenprodusenter utstyrer sine våpen med serienummer. Hvor dette er plassert avhenger av våpentype og produsent. Hvis du kan fortelle hva slags våpen det er snakk om, så kan jeg hjelpe deg med å finne regnummeret.

Avlutningsvis: det virker ikke som om du har satt deg særlig inn i hverken lovverket eller det rent praktiske rundt dette. Jeg foreslår at du leser deg opp litt før du gjør noe... overilt. Dersom du ikke har hatt våpenet særlig lenge kan du trolig gi det til politiet uten konsekvenser, men ikke forvent å få det tilbake. Dersom du bare vil bli kvitt det og ikke vil ta kontakt med politiet, foreslår jeg at du sager det i småbiter med en skjærebrenner og dumper bitene i havet. Sjekk først at våpenet er uladd.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Abaways Vis innlegg
Serienr. er det på alle våpen, om de er slipt bort eller ikke er en annen sak. Det må du nesten se selv om noen har tukla med den. Det skal ihvertfall alltid stå på utsiden av pistolen. Helst på rammen av pistolen, ikke sluttstykket eller "sliden" om det er en semi-automat.

Til det andre spørsmålet ditt vil jeg tro at det mest vanlige er å eie en semi-automatisk pistol i det illegale miljøet.

De billigste semi-automatvåpnene kan du få til kanskje 1000-2000 kr. Hvorav en 45. Glock kan du vel få for en 5-6k. Dette er et pålitelig våpen som er brukt av mange internasjonale styrker, samt kriminelle.
Vis hele sitatet...
Vanligste våpen og få tak i illegalt er 22cal konkurranse pistoler og diverse våpen i cal 7.65 og 380 auto fra krigens dager disse ligger på alt fra 5000 til 10000 kr på svartebørs grovere kaliber som 9 mm og 45 fra 10 til 15 tusen siden disse er mye vanskligere og få tak i