Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 807
Ai, ai, jeg synes det er litt småguffent å ikke kunne ha klarhet i akkurat hva som skal til for å sette opp en boot loader med WinVista og to tre linux operativsystem. Kanskje kan noen forsøke å her peke på noen hovedmomenter som kan forklare hvordan ting bør settes opp.

Første bekymring er dette å ikke tulle til med windows os, slik at dette er første prioritering i å sette opp bootloader.

Så er det nødvendig å ha klarhet i akkurat hvordan bootloader fungerer, noe som jeg synes er vanskelig.

Jeg har lest om Lilo og Grub(2) men er ikke sikker på hva jeg bør gjøre.

Harddisk 1 = Vista, som ble installert først
Harddisk 2 = Linux#1, som like godt kan reinstalleres, og partisjoneres på nytt.
Harddisk 3 = Linux#2, som like godt kan reinstalleres, og partisjoneres på nytt.

En av harddiskene er en SSD og jeg tenkte det kunne være artig å ha denne som aktiv primær partisjon, men jeg er redd at dette ikke fungerer med hvordan Windows Vista skal få kunne boote opp.

Jeg har ikke ordnet med backup disk som vil kunne starte opp et os, men vil ordne noe sånt så sant jeg får satt opp tinga slik jeg ønsker det.

Har det noe å si om jeg lager en /boot partisjon for de to linux operativsystemene?

Jeg skjønner fremdeles ikke hva et "kernel image" er for noe. Er kernel image'et hele kernel'en? Ligger installert linux kernel duplisert på to steder eller er det bare som kernel image at man har kernel'en på harddisken?

Når det gjelder selve boot loaderne Lilo og Grub, så har jeg fått med meg at disse manipulerer MBR i første omgang, men er så avhengig av å laste data andre steder. Hva betyr det at en boot loader er installert i en /boot partisjon? Hvor installeres bootloaderne ellers?

Jeg fikk ikke til å legge til det andre Linux os'et til Lilo, selv med hjelp fra andre. Jeg fikk feilmelding om: "Warning. The boot sector and map files are on different disks", så da ga jeg opp Lilo og håper å sette opp Grub når jeg blir mer klok på akkurat hvordan Grub fungerer.

Hva ville dere andre gjort for å installere boot loader for Vista + to Linux os, når disse tre er alle på ulike harddisker?
Sist endret av Nisselue; 8. juli 2010 kl. 22:13.
Når du installerer en linux distro blir ikke grub automatisk installert da?
Trådstarter
62 6
Da jeg installerte Linux#2 med WinVista fikk jeg Grub, men da jeg installerte Linux#3 fikk jeg Lilo og klarte ikke å koble på Linux#2.

Jeg har valgt å ikke forsøke å installere Grub igjen før jeg har litt peil på hva som faktisk skjer og hvordan jeg best skal sette opp ting.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av xiyuno Vis innlegg
Når du installerer en linux distro blir ikke grub automatisk installert da?
Vis hele sitatet...
Fungerer som regel bra automatisk men når dette er på 3 forskjellige disker så....

Men du kan edite lilo eller grub ifra linux?.

/dev(x)/hd(x) /boot device og hardisk på den devicen.

Du må bare sette deg inn i hvordan du lager en sånn linje til den tredje linux partisjonen.

Kernel image er den kjernen linuxen din kjører på, man kan ha flere forskjellige å velge mellom i lilo/grub ja.

For å finne ut hvor de forskjellige partisjonene og osene ligger så kan du kjøre cfdisk "/dev/sda" og bytte ut sjekke ut hvordan diskene henger sammen i linux. Da kan de ligge under /dev/hda1/2/3 eller sda1/2/3 osvosv.

Sitat av Nisselue Vis innlegg
Da jeg installerte Linux#2 med WinVista fikk jeg Grub, men da jeg installerte Linux#3 fikk jeg Lilo og klarte ikke å koble på Linux#2.

Jeg har valgt å ikke forsøke å installere Grub igjen før jeg har litt peil på hva som faktisk skjer og hvordan jeg best skal sette opp ting.
Vis hele sitatet...
edit filen /etc/lilo.conf

etter du har funnet ut hvilken hardisk å partisjon andre linux ligger på.

image=/boot/vmlinuz-2.4.0-0.43.6 <-du vite hvilken kernel den andre har.
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.0-0.43.6.img
read-only
root=/dev/hda5 <--- Dette skal være ulikt på de 2.
Sist endret av Alphanio; 8. juli 2010 kl. 22:18.
Trådstarter
62 6
Joa, det ser ut om at jeg forsøkte med akkurat en slik edit i lilo.conf fila, men fikk med oppdatering til MBR meldingen: "Warning. The boot sector and map files are on different disks". Nå var det i mitt tilfelle slik at device og partisjonenen kalles f.eks sda og sda1 osv.

Det skal nevnes at jeg har sletta Linux#3, men problemet er jo der fremdeles på en måte for jeg ønsker å ha to, om ikke også tre linux installasjoner.

Edit: Tja, jeg kunne kanskje installere to linux os på SSD disken hvis dette var en mer grei måte å holde orden på ting.
Sist endret av Nisselue; 8. juli 2010 kl. 22:30.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
sda er fordi det er en sata disk.

Jeg ville holdt meg til 1 linux.

Eneste forskjellen på 2 hardisker er "/dev/sda1 og /dev/sda2 istedet for /dev/sdb1" osv.