Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2090
Jeg sitter her med en netbook (Samsung N210) som kjører Jolicloud (linux).
Jeg har også en usb-stick fra Telenor som heter Huawei E1752.
Jeg fikk satt opp det mobile nettet i Ubuntu på den samme maskinen, men i dag fant jeg ut jeg ville kjøre Jolicloud på den heller, og her sliter jeg.

Jeg har googla som faen, og prøvd endel forslag og ting og tang jeg har funnet, men finner faen ikke ut av det. Telenor sier selvsagt at de bare støtter Win og OS X. På nettsiden til Jolicloud (www.jolicloud.com) er usb-modemet å finne i listen over støttede enheter, så jeg skjønner liksom ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det til å funke.

Noen tips/ideer?
Tja.. denne guiden for ubuntu kan jo funke?

modem huawei E1752 on ubuntu 9.04
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Nope.
Og ikke dette geniale scriptet heller, som forøvrig funker supert i Ubunto 10.04: http://ubuntudanmark.dk/forum/viewto...p?f=11&t=10088
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp at denne er løst burde det jo fungere :

http://www.ubuntu.no/node/2741
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Fungerer ikke med Telenor. Har prøvd denne guiden også.

Og der var det problemet løst.
I tilfelle andre skulle dumpe borti samme problemet (altså Telenor Mobilt Bredbånd med Huawel E1752 USB-dongle i Jolicloud). Her er løsningen - med teskje - for n00bs like myself :
  1. Åpne Terminal
  2. Skriv sudo aptitude install usb-modeswitch og trykk Enter
  3. Så skriver du sudo gedit /etc/usb-modeswitch.conf og trykker Enter
    Du vil nå sitte med en tom fil.
  4. Kopier og lim inn følgende tekst:
    #

    ########################################################
    # Huawei E1752
    #
    # Contributor:

    DefaultVendor= 0x12d1
    DefaultProduct= 0x1446

    TargetVendor= 0x12d1
    TargetProdct= 0x1001

    MessageEndpoint= 0x01

    MessageContent= "55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000 000"
    Vis hele sitatet...
  5. Lagre dokumentet (ctrl+s) og lukk programmet (ctrl+q).
  6. Stapp i USB-dongelen fra Telenor
  7. Skriv sudo usb_modeswitch i Terminal

Gi maskinen et minutt eller noe, og vips så skal du være på nett med 3G
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp pakken du installerte, var problemet at pennen aldri byttet fra minnepenn->modem ?

Har sett mye lignende problem på andre Huawaimodemer, og er en grunn til at jeg prøver å anbefale folk jeg kjenner til å bytte hos leverandør hvis mulig.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Det var det som var problemet, ja. Maskinen reagerte ikke på at jeg putta inn pennen i utgangspunktet. Den kom ikke opp som minnepenn en gang.

Sånn helt på tampen - kjerringa vil at jeg installerer et eller annet program som gjør at jeg kan chatte, evt. snakke, med webcam med henne nå når jeg skal reise litt vekk for å jobbe. Er det Skype man går for da, eller finnes det andre alternativer? Linux i min ende av tråden, Mac OS X i hennes...
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Det var det som var problemet, ja. Maskinen reagerte ikke på at jeg putta inn pennen i utgangspunktet. Den kom ikke opp som minnepenn en gang.

Sånn helt på tampen - kjerringa vil at jeg installerer et eller annet program som gjør at jeg kan chatte, evt. snakke, med webcam med henne nå når jeg skal reise litt vekk for å jobbe. Er det Skype man går for da, eller finnes det andre alternativer? Linux i min ende av tråden, Mac OS X i hennes...
Vis hele sitatet...
Skype og amsn er fine
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Pidgin støtter vel også Cam i lunix nå, men AMSN fungerer i lange baner dersom dere begge har MSN.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Finner ikke utav Pidgid og cam her. Prøvde aMSN, men det sugde kraftig pikk her på Jolicloud ihvertfall