Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1480
Jeg har endelig tatt til vett og bestemt meg for å oppgradere til Windows 7, men er ikke sikker på hvordan dette foregår, og er redd for at jeg kan få slettet filene mine.

Har forstått at det er et alternativ for å oppgradere uten at filene mine blir skadet, http://windows.microsoft.com/en-us/w...a-to-windows-7

Funker dette uten å ødelegge filene mine, mon tro?
Sist endret av Darkerface; 28. juni 2010 kl. 06:57.
Hvilke filer? Om du er redd for at noe skal gå tapt, så er det jo bare å sikkerhetskopiere det.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvilke filer? Om du er redd for at noe skal gå tapt, så er det jo bare å sikkerhetskopiere det.
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke noe å kopiere over til, jeg lurte bare på hvor sikkert det er?
Når du installerer windows 7 så vil alt det gamle havne i en mappe på harddisken som heter "Windows.Old". Uansett hvor trygt det er så anbefaler jeg deg å skaffe en lagringsenhet. I disse dager koster det ikke mange kroner for en grei minnepen. Feks en 16gb minnepen på class koster around 350kr om jeg ikke tar feil, kanskje billigere.
Sist endret av mo3; 28. juni 2010 kl. 07:24.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Når du installerer windows 7 så vil alt det gamle havne i en mappe på harddisken som heter "Windows.Old". Uansett hvor trygt det er så anbefaler jeg deg å skaffe en lagringsenhet. I disse dager koster det ikke mange kroner for en grei minnepen. Feks en 16gb minnepen på class koster around 350kr om jeg ikke tar feil, kanskje billigere.
Vis hele sitatet...
Jaja, takk for hjelpen. Får vel investere i en ekstern harddisk
Et smart valg.
Backup bør man ha uansett, selv om du ikke skal oppgradere.

mo3: om man bruker en oppgraderingsplate fremfor installasjonsplate blir det ingen windows.old da det er en oppgradering, ikke en nyinstallasjon. Denne skal i utgangspunktet overføre alle programmer og filer uten å endre dem, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med det. Men, man vet jo aldri. Backup it is.
du kan jo brenne ting ut. dvdplater får du fra 2.- pr stk og en slik rommer 4,4 Gb Så hvis det er bilder og fokumenter f.eks så er det billigst. Har du masse tvserier filmer og musikk kjøper du en harddisk.

Så til oppgraderingen. Ikke oppgrader gjør en clean innstallering helt fra grunnen så får du vekk alt av gammel møkk fordi du formaterer disken din.
Sitat av mortalf Vis innlegg
du kan jo brenne ting ut. dvdplater får du fra 2.- pr stk og en slik rommer 4,4 Gb Så hvis det er bilder og fokumenter f.eks så er det billigst. Har du masse tvserier filmer og musikk kjøper du en harddisk.

Så til oppgraderingen. Ikke oppgrader gjør en clean innstallering helt fra grunnen så får du vekk alt av gammel møkk fordi du formaterer disken din.
Vis hele sitatet...
Ok, da har jeg en plan! Lagrer alt jeg skal ha over på en harddisk, og kjører resten av møkka lukt til h*****e

Da blir dataen ren og fin til videregående også
Du får nå en 16Gb minnepenn fra Elkjøp....... For 199,-!
Sitat av woff Vis innlegg
Du får nå en 16Gb minnepenn fra Elkjøp....... For 199,-!
Vis hele sitatet...
det er snakk om rundt 100-200 GB, så det hadde blitt rundt 13 minnepenner, til en samlet pris på rundt 2600 kr, tror jeg heller kjøper en ekstern harddisk på 1 tb til 869 kr
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du må ikke finne på å kjøre upgrade fra Vista til Win7. Det forekommer så sinnsykt mange feil og problemer uansett. Det beste er å ta backup av alle filer og FORMATERE og deretter installere Win 7

Jobber som tekniker og har ofte maskiner inne med bluescreen etter upgrade :P
Sitat av T.J. Vis innlegg
Du må ikke finne på å kjøre upgrade fra Vista til Win7. Det forekommer så sinnsykt mange feil og problemer uansett. Det beste er å ta backup av alle filer og FORMATERE og deretter installere Win 7

Jobber som tekniker og har ofte maskiner inne med bluescreen etter upgrade :P
Vis hele sitatet...
Rart, for meg gikk det smooth som bare det. Ble faktisk ganske overrasket over at jeg ikke fikk noen problemer.

Men så tror jeg du egentlig har litt mer peiling enn meg. Så kan være jeg er en av de få som ikke fikk noe problemer
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Da kan jeg si at du var meget heldig. Du har sikkert vært snill mot Vistaen siden den ikke ba på noen problemer :P
jeg og vurderer å oppgradere til windows 7, har vista 32 bit nå på en 64 bit laptop.. er vel en fordel og kjøpe 64 bit da?
og hvordan kjører spill o.l. på windows 7?
Er ikke noe problem med spill i Windows 7. Du kan like gjerne kjøre inn 64-bit hvis du først skal oppgradere OSet.
Hvorfor ikke lage en egen partisjon for w7 så har du to operativsystemer? Det har jeg nå, da kan jeg gå frem og tilbake til de gamle filene mine så mye jeg vil. Jeg kan også finne dem lett fram fra w7 via min datamaskin.
Sitat av simen929 Vis innlegg
Hvorfor ikke lage en egen partisjon for w7 så har du to operativsystemer? Det har jeg nå, da kan jeg gå frem og tilbake til de gamle filene mine så mye jeg vil. Jeg kan også finne dem lett fram fra w7 via min datamaskin.
Vis hele sitatet...
Fordi det er latterlig tungvindt å måtte reboote maskina bare for å få tak i filer som ble lagret før et gitt tidspunkt (da 7 ble installert). I tillegg vil man, etter hvert som man lærer seg til å utnytte fordelene i W7, venne seg av med å starte opp i Vista. Tunge brukere tilpasser PC-ene sine til å passe sine behov og ønsker, og å gjøre dette med to OS på samme PC er unødvendig tungvindt om de ikke hver for seg har svært spesifikke fordeler (som f.eks. å dualboote Windows og/eller Linux og/eller Mac OS).
Sitat av Darkerface Vis innlegg
det er snakk om rundt 100-200 GB, så det hadde blitt rundt 13 minnepenner, til en samlet pris på rundt 2600 kr, tror jeg heller kjøper en ekstern harddisk på 1 tb til 869 kr
Vis hele sitatet...
Denne: http://www.expert.no/product/product...ntifier=127429 ?
Ja, eller lignende, noe problem i det??
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Ja, eller lignende, noe problem i det??
Vis hele sitatet...
Nei, mye maskin for pengene det