Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4345
Hey. For noen dager siden stoppet sivilbilen meg for mistanke om ruskjøring, så de tok meg til stasjonen der jeg måtte pisse. Den viste positiv, men den hadde ikke grunnlag eller bevis for at jeg kjørte i stein tilstand. Så de kjørte meg til sykehuset der jeg tok blodprøve. Hadde ikke røkt på rundt 3 dager. Og jeg er ikke en fastrøyker heller, har kun prøvd 3-4 ganger. Jeg godtok også på beslag av førerkort. Men dette plager meg hele tiden.. Burde jeg være bekymret for at blodprøven skal vise positiv? Og gjorde jeg det rett i å samtykke på førerkortbeslaget?
Om jeg var deg ville jeg trukket tilbake samtykke for førerkortbeslag så fort som overhode mulig.

Om det var 3 dager siden du hadde røykt trenger du ikke bekymre deg over at blodprøven skal gi utslag.

THC kan oftest påvises i blodet inntil om lag et halvt døgn etter inntak av en vanlig rusgivende enkeltdose, mens omdanningsstoffet THC-syre kan påvises i urin i flere dager etterpå. Etter betydelig og gjentatt bruk i høye doser kan THC i enkelte tilfeller påvises i blod flere døgn etter siste inntak, og omdannelsesproduktet THC-syre i urin i flere uker etter siste inntak.
Vis hele sitatet...
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5647:8:::0:0
Sist endret av Naturgrønn; 8. oktober 2011 kl. 05:21.
Trådstarter
10 5
Hvis jeg trekker samtykket tilbake, risikerer jeg ikke da å møte opp i rettsak + betale saksomkostninger?
Sist endret av elu92; 8. oktober 2011 kl. 05:21. Grunn: stavefeil
Sitat av elu92 Vis innlegg
Hvis jeg trekker samtykket tilbake, risikerer jeg ikke da å møte opp i rettsak + betale saksomkostninger?
Vis hele sitatet...
Det er bare selve førerkortbeslaget som kommer opp for tingretten. Der avgjør dommeren om politiet har en sterk nok sak på deg til at de kan fortsatt ha førerkortet ditt.
Sist endret av Naturgrønn; 8. oktober 2011 kl. 05:24.
Trådstarter
10 5
Da stikker jeg innom stasjonen i mårra eller noe og trekker tilbake samtykket mitt. Men det som er JÆVLIG rart er at i følge politimannen som sjekka meg, så hadde jeg blodsprengte øyne, store pupiller og at pulsen var høy. Pulsen var høy fordi at jeg var jævlig nervøs, har aldri blitt stoppet før dette, og plutselig så hanker de meg inn.
Hva mener du egentlig med førerkort beslaglagt i 3 uker? Skulle de bare holde det i 3 uker?
Trådstarter
10 5
De nevnte noe med 3 uker, men er usikker på om det kun var i forbindelse med en av valgene mine, om jeg samtykka eller ikke. Så det jeg lurer på er at siden jeg samtykket, så tar dem all verdens tid på mitt beslag..
Sitat av elu92 Vis innlegg
De nevnte noe med 3 uker, men er usikker på om det kun var i forbindelse med en av valgene mine, om jeg samtykka eller ikke. Så det jeg lurer på er at siden jeg samtykket, så tar dem all verdens tid på mitt beslag..
Vis hele sitatet...
Ja, om du ikke hadde samtykket har de 3 uker på seg til å ta beslaget til tingretten. Var nok det de mente.
Og ja, det kommer til å ta sin tid om du ikke trekker det tilbake. Eller, spørs hvilket distrikt som har saken din.

Men om alt er som du forteller så kommer du fra det med et forelegg for bruk av cannabis.
Sist endret av Naturgrønn; 8. oktober 2011 kl. 05:41.
Trådstarter
10 5
Altså, bot på 1500-3000 kroner er jeg forberedt på. Men så er jeg så å si direkte og bokstavelig talt avhengig av bilen min, så noe må jeg gjøre for å få førerkortet mitt tilbake fort som faen. Jeg har Troms Politidistrikt, som sikkert har tusenvis av saker på alkohol og hasj, noe som er helt for jævlig vanlig her oppe. Har allerede begynt og skrive min skriftlige tilbaketrekk av samtykke, så jeg tror jeg tar meg en tur til onkel blå i morgen jeg...
Jeg ble også stoppet for å være uoppmerksom tilbake i min tid. Lot de først få beholde førerkortet i 6 måender før jeg til slutt ble så irritert at jeg trakk tilbake samtykket mitt. Eneste effekten var at jeg fikk et forelegg dumpende ned i postkassa på 4000 kr.
Når jeg ikke godtok det ble saken henlagt. Vil tro du har krav på å få se resultatet av blodprøven. Uten den har de ingen sak egentlig.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva mener du egentlig med førerkort beslaglagt i 3 uker? Skulle de bare holde det i 3 uker?
Vis hele sitatet...
3 uker er vel en midlertidig periode de kan holde det i uten en dom hvis man ikke samtykker. Dette er vel en grense som er satt så folk som er avhengige av lappen i jobb ikke skal miste jobben for deretter å få tilbake lappen 3 dager senere.
Politiet har lov til å fysisk holde førerkortet ditt i 21 dager, så lenge du frivillig gir det fra deg
Sitat av legalize_it Vis innlegg
3 uker er vel en midlertidig periode de kan holde det i uten en dom hvis man ikke samtykker. Dette er vel en grense som er satt så folk som er avhengige av lappen i jobb ikke skal miste jobben for deretter å få tilbake lappen 3 dager senere.
Vis hele sitatet...
Er du helt på bærtur? Ser du ikke at jeg svarer på det selv?

Jeg bare lurte siden trådstarter skriver beslag i 3 uker og jeg skulle bare få det bekreftet at det ikke var noe misforståelser.

Og nei, det er ikke snakk om en dom som du sier. Det er bare spørsmål om beslag som kommer opp, man får ingen dom.
Sist endret av Naturgrønn; 8. oktober 2011 kl. 18:09.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Og nei, det er ikke snakk om en dom som du sier. Det er bare spørsmål om beslag som kommer opp, man får ingen dom.
Vis hele sitatet...
Dom= at en dommer bestemmer om fortsatt beslag eller ikke.

Og nei jeg så ikke at du svarte på det, hvorfor skulle jeg ha svart da?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dom= at en dommer bestemmer om fortsatt beslag eller ikke.

Og nei jeg så ikke at du svarte på det, hvorfor skulle jeg ha svart da?
Vis hele sitatet...
Ville ikke akkurat sagt man kan kalle det en dom, men men.

Beklager tonen i forrige post forresten.
Samme skjedde med kompisen min 2 ganger. første gang lot han politiet beslaglegge lappen i tre uker, og da blodprøvene kom tilbake var det ikke tegn til misbruk. Han fikk lappen tilbake tross i at han hadde røyka fire timer før.

Andre gang nekter han dem i å beslaglegge lappen og politiet nekter å gi han tilbake lappen de kan nå "konfiskere den" for å teste den en gang til :L bare for å holde gutten borte fra veien) ' testen kan ta et halvt år. Men han får trolig tilbake lappen etter dette. så hadde han godtatt beslag ville han trolig fått lappen tilbake etter noen uker.

Onkel liker å facke litt med hodet ditt :L
Trådstarter
10 5
Bullshit. Politiet har MAX lov til å holde på lappen din i 3 uker dersom du nekter