Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2442
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har vært i en innsjø i dag som i flere tiår har blitt regnet som en av landets mest forurensede innsjøer. Da det er fulgebæsj overalt blant annet.
Har en del sår og sprekker i hendene pga. tørr hud, og disse var flere ganger i kontakt med vannet og møkka rundt.
Etter 2-3timer der, dro jeg hjem og vasket hendene godt og helte på antibakk som svei noe i h**vete i sårene.

Noen grunn for å ta en sjekk hos legen? Er det noen sykdommer (AIDS-ish) som ”pleier” å smitte slik?
Eller er det mest sannsynlig bare å slappe av?

Du trenger ihvertfall ikke bekymre deg over at antibacen svei, det er helt normalt..
Kommer vel an på hva slags forurensing det er snakk om. er det store utslipp av olje eller kvikksølv?

hvilken innsjø er det snakk om?

ser det ut å være infeksjon? gjør det vondt eller svir?

EDIT: At du får seksuelt overførbar sykdom er nok liten sjanse for :P men kan nok komme infeksjoner eller en slags forgiftning, men om det var sprekker i hendene og ikke større kuttskader eller lignende så tror jeg du er trygg
Sist endret av WhiteHat; 21. juli 2011 kl. 21:03.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Bare pass på nøye for å se om det går infeksjon i det. Kroppen har en egen evne til å fikse ting, og jeg kan garantere deg at du ikke får AIDS .
Ettersom det er i håndflaten(?) så vil jeg anbefale deg å være litt forsiktig de neste dagene. Smør inn fuktighetskrem og pass på at det ikke kommer for mye skitt i sårene, kan fort bli infeksjon. Vil tro at det skal gå bra når du vasket hendene og hadde på deg anti bac, blir det rødt, hovent og vondt så bør du oppsøke lege.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Kommer vel an på hva slags forurensing det er snakk om. er det store utslipp av olje eller kvikksølv?

hvilken innsjø er det snakk om?

ser det ut å være infeksjon? gjør det vondt eller svir?

EDIT: At du får seksuelt overførbar sykdom er nok liten sjanse for :P men kan nok komme infeksjoner eller en slags forgiftning, men om det var sprekker i hendene og ikke større kuttskader eller lignende så tror jeg du er trygg
Vis hele sitatet...
Ikke utslipp av det (som jeg vet om).
Det er snakk om Østensjøvannet (Oslos største fuglereservat)
Svir litt, men det er nok på grunn av grundig vask og antibakk.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Ettersom det er i håndflaten(?) så vil jeg anbefale deg å være litt forsiktig de neste dagene. Smør inn fuktighetskrem og pass på at det ikke kommer for mye skitt i sårene, kan fort bli infeksjon. Vil tro at det skal gå bra når du vasket hendene og hadde på deg anti bac, blir det rødt, hovent og vondt så bør du oppsøke lege.
Vis hele sitatet...
Takk, hovedsakelig fingrene
Sist endret av Thoryllo; 21. juli 2011 kl. 21:07.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Ikke utslipp av det (som jeg vet om).
Det er snakk om Østensjøvannet (Oslos største fuglereservat)
Svir litt, men det er nok på grunn av grundig vask og antibakk.


Hovedsakelig fingrene
Vis hele sitatet...
kjenn heller hvordan lungene har det, er nok lufta som er problemet på steder som det. f.eks sykdommer som er i avføringen og som kan havne i lufta. altså bæsj tørker og blir støvete etc :P

så trur ikke at hendene blir det største problemet.
Det største problemet med fuglebæsj og sånn på fingrene er vel hvis du gnir deg i øyene etterpå, Sånn små sorte dammer fylt med fuglelort og annet snacks, som er typisk rundt fortøynings øyer/bolter.
Er du sikker på man ikke kan få aids? http://www.fat-pie.com/bfm9.htm
Er ofte ved østensjøvannet å jogger, og kan si at det ikke er noe fare å få fuglebæsj på seg evt. sår. Har selv fått fuglebæsj etter å ha snublet i en sten og landet midt i gresset, der det lå fuglebæsj og andre møkk ved østensjøvannet.

Men det gikk fint. Ingen skader, kun små blødninger på kneet, og litt møkk utpå brukte hverken antibakk, kun rent vann og såpe. AIDS hehe, neida
Fuglebæsj virker jo ikke helt ufarlig heller, landet noen fine noen på scooteren min og jeg hadde rett og slett ikke ork til å fjerne det. Etter noen dager regnet det og lakken er misfarget der dritten landet.
Sist endret av happy violence; 21. juli 2011 kl. 22:50.
Vet ingenting
Riktig, fuglebajs etser seg inn i lakk.
Sist endret av margido; 21. juli 2011 kl. 22:56.
jeg vet ikke hvordan det er med tørka fuglebajs, men fugler generelt bærer jo ofte mye sykdommer rundt. Så det SIKRESTE vil jo altid være å stikke til legen, forklare hendelsen, og eventuelt ta en blodprøve for å være føre var (eller hva)
Fekal koliform (omtrentish sånn det skrives?) er fæle greier. Du kan få feber, oppkast, diaré, magesmerter og/eller rødhet rundt såret. I så fall bør du gå til legen. Noe mer varige greier av typen skumle virus vet jeg ikke noe om hva finnes i fugleavføring.
Sist endret av GothQueen; 22. juli 2011 kl. 00:36.
Østensjøvannet ja, ikke akkurat den typen vann man legger badeturen til nei. Har selv blitt bitt til blods av gjedde der (om vinteren riktignok), og jeg får virkelig en god følelse i meg når jeg tenker på at de samme tennene sikkert har gnafset i seg utallige vannrotter og diverse andre uvesener som tilbringer sine usle dager i denne sumpen. For ikke å snakke om den brun-grønne massen man kaller vannet i innsjøen, som utallige fjærkre både med og uten fugleinfluensa har tilbrakt dagene gulpende rundt i, som så siger inn i det åpne såret og videre inn i blodstrømmen. Men jeg lever enda jeg, sett bort i fra at jeg sikkert dør noen år tidligere selvsagt

Men AIDS, hehe, jeg måtte le litt
Sist endret av KreaDep; 22. juli 2011 kl. 00:44.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Takker for svar folkens. Da puster jeg rolig ut og følger med på sårene litt fremover

janelvis: Jeg måtte sjekke det ut, for så inngangen når jeg syklet forbi i går. Ganske stengt av, men ved hjelp av en del tau så kom jeg og en kamerat et stykke inn (nå skjønner ingen andre noe som helst, så nok offtopic )
Lokal infeksjon? Tegn å være på utkikk etter når man er utøvende kloakksvømmer:

Tumor, rubor, calor dolor =

Hevelse, rødhet, varmefølelse, smerte. (Kan også legge til nedsatt funksjon i tillegg til overnevnte symptomer.)

Har du flere av disse rundt sår er det en god indikasjon på at noe ulumskheter kan ha slått seg ned. Sår som begynner å væske puss etc er også som regel lure å få sjekket ut. Feber og dertilhørende symptomer (kaldsvette, hetetokter) kan også forekomme.

Vask sårene godt med NaCl eller vanlig såpevann, dekk dem til fra skitt og lort og se på hvordan de ser ut fra dag til dag.