Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 950
Hei.

Kan virkelig ikke skjønne hva som skjer med meg. Bodd i samme leilighet i 2,5 år og aldri hatt samme problem. Nå har jeg følelsen at noe ser på meg og jeg er nødt til å sove med lyset på.

Våkner også flere ganger, som nylig nå etter kun timen med søvn.

Noen som har vært borti lignende? Fryktelig slitsomt at jeg plutselig skal bli mørkeredd og tro på at det finnes noe i gangen min.

Hjelp!
Hei.

Kan ikke snakke for mørket, men ble plutselig redd for høyder for noen år siden. Alltid hatt respekt for høyder, men ikke redd. Det ga seg ganske brått da jeg ikke lenger hadde så mye stress og angst i livet. Kan anbefale å gå til psykolog, da det kanskje er noe underliggende angst og stress som du ikke nødvendigvis klarer å identifisere alene.
Hei.

Det som er interessant med frykt for mørket er at det etter all sansynlighet ligger i instinktet til oss mennesker. Vi mennekser har veldig dårlig nattsyn i forhold til rovdyr og før når vi var lengre ned i næringskjeden, så hadde vi virkelig noe å frykte om natten da rovdyr kunne angripe oss. Dette kan man jo også kjenne på hvis man bråvåkner av lyder på natten. Da har man gjerne høy puls og er inne i et slags angrepsmodus for å forsvare/gjemme seg. Å være redd for mørket har derfor hatt en nytteverdi. Denne egenskapen er mindre nyttig nå, så gjelder å forsøke å tenke rasjonelt for å overvinne frykten. Kanskje angripe frykten ved å gå seg en tur i skogen med lommelykt eller eventuelt begynne med noe annet mindre skremmende først.
Sist endret av Ipeds; 1 uke siden kl. 09:48.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Har du opplevd noen traumatiske lignende opplevelser i det siste
Jeg hører ganske ofte om mennesker som har gått gjennom noe jævlig også blir dem plutselig redd for ting som dem aldri har vært redd for før
Husker når jeg var yngre og av og til ble litt redd for mørket hjalp det veldig å forestille meg selv banke dritten ut av spøkelsene hahaha sa ting som "kom da! Demonfitte bare prøv deg" til meg selv og sånn og da endra stemninga seg helt
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 14:52.
Fikk plutselig høydeskrekk når jeg var 19. Mange år senere forsvant det fullstendig. At det gikk så brått over tilskriver jeg mye arbeid med gamle traumer.
Trådstarter
Takk for tips. Klikka litt for meg i går ja, da var jeg klar for å slåss rett og slett. Kanskje ikke rart man sliter sove da. Blir vel å prøve noen former eksponeringsterapi. Jeg sover ofte i skauen, men det er ofte med en annen og et par pils innabords. Kanskje slenge meg på en solotur uten alkohol. Takk for svar!