Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6295
Hei!

En kompis av meg har igår natt pådratt seg en psykose, tror vi.
Etter en lang dag med mye røyking, ca. kl.5 på natta, kjente han at noe plutselig skjedde i hodet, og han føler at har "mistet seg selv" for å bruke hans ord.
Han er åpenbart bekymra for hvor lenge dette kommer til å vare, eventuelt om det er permanent.
Både hans mor og far har slitt med angst/depresjoner før.
Han har tenkt å slutte å røyke, hovedfokus nå er selvsagt å bli frisk, men han lurer også på om han kan røyke litt igjen når dette roer seg.
Noen som har vært i samme situasjon, som kan dele erfaringer med en stakkar?

Takk for svar.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Enkelte blir utsatt for det her da de røyker

http://sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation
For hans eget beste gjør han lurt i å kutte totalt med røykings , enten for en lengre periode (3-12 mnd ), eller for evig tid.

røyking i framtiden kan trigge psykosen(e) igjen
Sikker på han ikke bare ble veldig fjern? Mista selv selv, liksom?
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Sikker på han ikke bare ble veldig fjern? Mista selv selv, liksom?
Vis hele sitatet...
Ah, glemte å understreke at symptomene ikke har gitt seg enda.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Tror nok det er best om han bare kutter røykingen helt, ikke trappe ned, men bare droppe det med en gang. Hvis han har anlegg for mentalsykdommer og har fått utløst en psykose tror jeg ikke det er smart å være borti noe som helst av psykoaktive stoffer. Håper det ordner seg
Er nokk ikke en psykose, men depersonalisering/deralisering. Har hatt det i 1 år pga hasj. Det kan gå over for "kompissen" din i morra, eller om 10 år Men farlig er det ikke tho ^^. Les mer på dpselfhelp.com
Depersonalisering går under Dissosiative lidelser og betegnes som en psykotisk tilstand
Sitat av pluss12 Vis innlegg
Er nokk ikke en psykose, men depersonalisering/deralisering. Har hatt det i 1 år pga hasj. Det kan gå over for "kompissen" din i morra, eller om 10 år Men farlig er det ikke tho ^^. Les mer på dpselfhelp.com
Vis hele sitatet...
Stemmer bra, rett etter at jeg opprettet tråden sa han at han helt plutselig følte seg litt bedre, og at han klarer å konsentrere seg mer nå.
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Depersonalisering går under Dissosiative lidelser og betegnes som en psykotisk tilstand
Vis hele sitatet...
Javel, greit nok det. Men når jeg sier psykose tenker jeg mer på de som tror de har telepatiske evner osv. Ikke de med dp/dr som føles ut som de drømmer + har angst. Vis du skjønner
førstemann på månen
Jeg er ganske sikker på at jeg fikk en kraftig depersonalisering etter en sopp-trip for ca. 3 år siden(siste trippen min). Spiste ganske mye og kom inn i en veldig negativ tankegang hvor alt var veldig mørkt og depressivt, hvor det til slutt (under trippen) utviklet seg til hva jeg tror var en depersonalisering. Det var veldig skummelt og depressivt! Det gikk over etter 3-7 dager.
Dere har ikke vurdert å dra til lege? Det du snakker om kan være et alvorlig problem, er ganske greit å finne det ut helt sikkert. Og han bør ikke vurdere å slutte, han bør slutte straks.
Hvis han føler seg bedre allerede nå, så kan det hende det ikke var noe psykose.
Kanskje han fikk noen ville tenkiser og stor selvinnsikt i cannabisrusen som har gjort at ting har føltes litt rart i etterkant og at det har tatt tid at inntrykkene har sunket inn.
Men om problemet vedvarer og foreldrene har slitt psykisk så bør han absolutt holde seg unna cannabis!
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Depersonalisering går under Dissosiative lidelser og betegnes som en psykotisk tilstand
Vis hele sitatet...
Kan du referere meg til hvilken paragraf i DSM-IV-TR dette står? Jeg har lest at DP/DR er ikke i seg selv en psykose, men kan være symptomer av en psykose.
Jeg bare lurer på hva han føler? Fungerer han fortsatt som et vanlig menneske, bare ikke inni sitt eget hode?
Jepp han er nok en av de som ikke tåler cannabis noe særlig, og bør da ikke røyke noe særlig mer. Går nok over, men ikke godt å si når. Går sikkert greit for han og røyke en gang iblant, men av en eller annen grunn så er det de som opplever slike ting som ofte sliter mest med å la være å bruke cannabis av en eller annen grunn.. Husk at cannabis ikke fører til sånne ting hos normalt friske folk, men med psykiske problemer i familien så ville jeg vært forsiktig. Cannabis kan utløse latente psykiske problemer i likehet med alt ifra alkohol til piller. Dette er ting man nesten må prøve seg fram med sidne det er umulig å vite på forhånd. Måtehold er viktig ved cannabis akkurat som ved etterhvert annet rusmiddel, noe veldig mange som bruker ser ut til å glemme
Sitat av murloc Vis innlegg
Dere har ikke vurdert å dra til lege? Det du snakker om kan være et alvorlig problem, er ganske greit å finne det ut helt sikkert. Og han bør ikke vurdere å slutte, han bør slutte straks.
Vis hele sitatet...
Han vurderer ikke å slutte, han har gjort det.
Sitat av pluss12 Vis innlegg
Er nokk ikke en psykose, men depersonalisering/deralisering. Har hatt det i 1 år pga hasj. Det kan gå over for "kompissen" din i morra, eller om 10 år Men farlig er det ikke tho ^^. Les mer på dpselfhelp.com
Vis hele sitatet...
Alvorsgrad er individuelt betinget. Uansett er det liten tvil at jo tidligere en tar fatt i problemet, dess bedre kan prognosen bli. Depersonalisering kan innta en gradvis forverring med komorbid tilstand av angst eller depresjon og dermed medføre nedsatt funksjonsevne på flere områder, og om fenomenet opptrer sekundært kan primære symptomer eskaleres; eksempelvis ved panikkangst eller depresjon. Derealisering kan også forsterke dissosiasjon, til eksempel om dp/dr var rusindusert, er det mulig "flashback-fenomener intensiviseres" (i mangel på et bedre ord), noe som kan være litt plagsomt da. Men det tipper jeg han merker om han skulle bli fristet til å røyke mer i ny og ne ...

I tillegg til nettforumet du linket til kan det kanskje være av interesse å lese denne artikkelen her også.
Sitat av pluss12 Vis innlegg
Javel, greit nok det. Men når jeg sier psykose tenker jeg mer på de som tror de har telepatiske evner osv. Ikke de med dp/dr som føles ut som de drømmer + har angst. Vis du skjønner
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår, men du er nok litt utpå vidda her. Derfor skal jeg forklare litt om hva en psykose innebærer. Det er rett og slett en unormal tilstand av sinnet, og en betegnelse på en mental tilstand som gir tap av kontakt med virkeligheten. Personer som lider av psykose, kan bli beskrevet som psykotiske. Personer med psykose kan ha ett eller flere av symptomer av varierende grad. De vanligste kjennetegnene er realitetsbrist, funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Man kan også oppleve sansebedrag. Det vil si, se, høre, lukte, føle og smake ting som ikke er til stede eller andre mennesker kan oppfatte. Man kan også oppleve vrangforestillinger og tankeforstyrrelser.

Vi har ulike former for psykose. Reaktiv psykose, Paranoid psykose, Schizofreni, Schizoaffektiv lidelse, Bipolar lidelse (i enkelte tilfeller) og Organisk psykose. Dette er de seks vanligste hovedformene, og utarter seg på ulike måter. Når det gjelder Schizofreni bruker vi begrepene positiv og negative symptomer. De positive går på vrangforestillinger, hallusinasjoner og tankeforstyrrelser. De negative er fenomener hentet fra pasientens egen persona. Vanlige negative symptomer er følelsesavflatning, svak kommunikasjon, manglende evne til å oppleve glede, manglende ønske om å inngå i forhold og apati. Det hevdes at disse negative symptomene i høyere grad enn de positive bidrar til dårligere livskvalitet og nedsatt funksjonsevne.

Depersonalisering på sin side, er en tilstand der personen opplever en følelse av uvirkelighet og distanse fra seg selv. Den ytre verden virker svært uvirkelig og fremmed. Symptomene kan opptre både samtidig og hver for seg. Men en av de vesentlige forskjellene fra en psykose er at personen vanligvis har en innsikt i at dette bare er et subjektivt fenomen, og ikke en objektiv virkelighet.

Håper det var nyttig informasjon!

- Lucy
Stjeler tråden litt.
De siste 3 månedene har jeg slitt ganske mye med det psykiske, kan si noen symptomer jeg har fått av cannabis røykingen. Har tenkt litt i det siste at cannabis ikke må være årsaken. Men jeg er ganske sikker på det.
- Føler meg fjern konstant, sliter med å reagere på ting.
- Ser ikke poenget i ting. Har spilt mye fotball gjennom livet, og når jeg så på Norge kampen i stad skjønte jeg ikke hvorfor de gadd å løpe rundt der for å sparke en ball. Sånn generelt ser jeg ikke poenget i ting.
- Angst i en liten grad, og paranoide tanker. Når jeg sier i en liten grad, mener jeg at angsten kunne vært ti ganger værre.
- Mangel glede.
- Mistet føleleser for en jente jeg lenge har hatt sterke følelser for. Jeg vet det ikke må ha noe med denne tilstanden jeg er i for tiden, men kan hende.
- Stokker om ordene i setninger jeg sier, mumler veldig. Samtidig som jeg sliter med å bygge opp setnigner som normale mennesker gjør.
- Uvirkelighetsfølelse. Den er så rar, kan føle meg som i en film noen ganger.
Noen her som kjenner seg igjen i noe av det jeg skriver? Noen tips? jeg er ganske desperat etter hjelp. Ringt til noen rustelefoner, de hjalp ingenting. Ingen verdens ting.
Takker på forhånd.
Sist endret av SmokeyTheMan; 27. mai 2012 kl. 01:11.
Om cannabis er årsaken til det du opplever blir vill gjetting. Har det vært noe forandringer i din vanlige hverdag i det siste? Hvor mye røyker du igrunn? Etter alle de 'symptomene' du skriver starta å dukke opp, har du sluttet å røyke? Skulle tro endel av tingene du nevner ville gå over etter 2-3måneders fravær fra cannabis, om det er årsaken.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om cannabis er årsaken til det du opplever blir vill gjetting. Har det vært noe forandringer i din vanlige hverdag i det siste? Hvor mye røyker du igrunn? Etter alle de 'symptomene' du skriver starta å dukke opp, har du sluttet å røyke? Skulle tro endel av tingene du nevner ville gå over etter 2-3måneders fravær fra cannabis, om det er årsaken.
Vis hele sitatet...
Greia er at den 7 februar stakk jeg ut for å fyre en nattings med noen kompiser. Den ødela meg dagen etter, dagen etter det igjen og resten av uken. Faktisk helt til den dag i dag. Røykte ikke spesielt mye, 2-3 ganger om uken. Da var det som regel en J per gang jeg røykte. Før 7 februar var jeg helt normal, ingen av de punktene jeg skrev var der.
Sluttet selvfølgelig å røyke.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Kan du referere meg til hvilken paragraf i DSM-IV-TR dette står? Jeg har lest at DP/DR er ikke i seg selv en psykose, men kan være symptomer av en psykose.
Vis hele sitatet...
I Norge bruges vel fortsatt ICD-10 kriteriene? I såfall skal en symptomerne til dissociativ lidelse ikke utryk for en psykotisk lidelse.
Sitat av SmokeyTheMan Vis innlegg
Greia er at den 7 februar stakk jeg ut for å fyre en nattings med noen kompiser. Den ødela meg dagen etter, dagen etter det igjen og resten av uken. Faktisk helt til den dag i dag. Røykte ikke spesielt mye, 2-3 ganger om uken. Da var det som regel en J per gang jeg røykte. Før 7 februar var jeg helt normal, ingen av de punktene jeg skrev var der.
Sluttet selvfølgelig å røyke.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en lei situasjon.. Noe fasitsvar vil du nok ikke få tak i. Mennesket sin psyke og underbevissthet kan fort spille deg et puss hvor du tror at cannabis er årsaken og frykten for at symptomene skal vedvare kan gjøre til at de gjør akkurat det. Kanskje cannabis hadde en finger med i spillet, kanskje det er så enkelt at du rett og slett deprimert. Hiv deg på trening en times tid 4-5x i uken, få i deg det du skal av mat og vitaminer. Bestill deg noe som heter 5-htp og GABA som mangen finner gunstig å bruke når de slutter å røyke. Det kan hvertfall hjelpe på angst/paranoia, mangel på følelser/glede og gi deg 'ny' energi.
http://healthland.time.com/2012/01/0...ess-psychosis/

Utifra denne artikkelen så er det THC som kan trigge psykoser, mens CBD undertrykker det.

Jeg har selv pådratt meg en svak (eller "håndterbar") psykose etter MDMA. Aldri vært noen stor fan av cannabis, men tenkte jeg skulle prøve for å se om det hjelper.
Kjenner meg igjen i så og si alt du beskriver Men det blir bare sånn hvis jeg røyker hver dag i 3-4mnd, men da slutter jeg og røyke på et par uker og så går alt tilbake til det normale etter 3-7 dager

Nå vet ikke jeg om du har røyket mye eller om du kanskje har pådratt deg psykiske problemer pga. hasjrøyking. Hvis du ikke merker noe forbedring etter en ukes tid uten noe som helst rusmidler (foruten tobakk, hvis du "må" hadet) så ville jeg kontaktet lege som kunne henvist deg videre til psykolog Hvis tilstanden din blir værre så må du kontakte lege, foreldre eller noen andre som kan hjelpe deg, ingenting er verre enn og slite med psyken og prøve og skjule det. Jo raskere du får hjelp, jo raskere blir du frisk

Ikke ta imot noe medisiner, det gjør bare alt vondt værre. Hvis du MÅ ha medisiner så skal du selvsagt ta imot, men jeg er hvertfall av den oppfatning at alt jeg har fått av "medisiner" mot søvnplager og angst har kun gjort ting værre!

Men til syvende og sist er det selvsagt du som bestemmmer. Ville bare si hva jeg mener ut ifra mine egne erfaringer.

PS:
Jeg var ikke til psykolog pga. rusmisbruk men pga. utredning av ADHD.
Sitat av ViciousDelicios Vis innlegg
Kjenner meg igjen i så og si alt du beskriver Men det blir bare sånn hvis jeg røyker hver dag i 3-4mnd, men da slutter jeg og røyke på et par uker og så går alt tilbake til det normale etter 3-7 dager
Vis hele sitatet...
Dette kan være et farlig mønster å følge, da det kan hende at en dag kommer du ikke tilbake til det normale etter 3-7 dager.
Enig. Har røyket hver dag i 3 år, hvor jeg røyket fra morgen til kveld i 2 år. Det tok bortimot et år før jeg restituerte meg.
Gikk inn i en dyp depresjon med angst, depersonalisering og derealisering. Var antageligvis deprimert (som en følge av bruken) før jeg avsluttet bruken.

Toleransen sier som regel noe om omfanget. Personlig ble jeg ikke fjern på noe annet enn olje og vannhasj.
Det var ikke slik at jeg følte meg avhengig av hasj. Etter avsluttet bruk var hasj det siste jeg ville ha, men jeg måtte røyke for å føle meg bra. Så det ble en slags selvmedisineringsprosess mot de negative effektene.
Cannabis er et kompleks rusmiddel. Det meste du hører om det er bygd på svada og dårlige studier.

Tid x toleranse = psykiske/fysiske forandringer - "avhengighet".

Pauser er smart. Det trenger nødvendigvis ikke være farlig å røyke hver dag. Det kommer ann på hvor mye du inntar.
Sist endret av sonmarak; 31. mai 2012 kl. 13:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har i snart et år hatt en slags psykose med angst, depersonalisering og derealisering. Mye humørsvingninger. Trener hver dag og holder hodet oppe i håp om at jeg til slutt "blir meg selv igjen", og verden ikke lenger føles 'fremmed'. Har også en del tanker om hvorfor ting er som de er, men det hører jo til denne tilstanden. Denne tilstanden kom 100% sikkert fra cannabis.
Sitat av stagg Vis innlegg
Enkelte blir utsatt for det her da de røyker

http://sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation
Vis hele sitatet...
Stemmer for dette. Det er noe jeg selv har opplevd, men aldri med cannabis. Gjelder for det meste MXE og sjeldne ganger pillecoctail med litt alkohol. Har heldigvis ikke fått noe direkte negativ effekt av dette, men heller positiv.
@ SmokeyTheMan
har akkurat samme syptomer, det er cannabisen som fucker opp hodet ditt, går over om noen mnd.