Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2969
Jeg skal ha eksamen i morsmålet mitt om en uke, nivå 3, for å erstatte tysk1 på vgs. Går nå andre året vgs. Han som styrer med slike saker viste seg fort å ha lite peiling, for han var fast bestemt på en del ting som var helt feil.


Uansett, han sa jeg måtte ha kroatisk nivå 3 for å ertsatte de tre årene med tysk på vgs, men etter tre år har du da bare nivå 2, eller tar jeg helt feil? Kjipt å ta et nivå høyere enn nødvendig og få dårligere karakter på vitnemålet bare fordi han fyren ikke har peiling.
Er morsmålet ditt Kroatisk?
jeg tror at på ungdommskuolen får du nivå 1
VGS første år får du nivå 2
å et evt 3 år får du nivå 3

ikke stol på meg for dette men jeg tror det er noe sånn
Er0
Er0's Avatar
Trådstarter
Rainbow: Ja.


Tromsøfreak: Nei, første året har du nivå 1, så nivå 2 bruker du 2. og 3. året på.
Hm, da får du vel bare klage til høyere hold da?
Det er nivået som er problemet, ikke at det er Kroatisk?
Er0
Er0's Avatar
Trådstarter
Rainbow: Joda, men jeg lurte på om noen vet om det er noen andre regler som gjelder for eksamen i morsmål for å slippe fremmedspråk, selvom jeg tviler.


Eksamen er torsdag neste uke, tviler på at jeg kan forrandre på noe som helst nå uansett, men skal ringe inn senere å høre med de.
Om man har tysk på ungdomskolen så slipper man tysk 1 og starter direkte på tysk 2 og fullfører tysk 2 i andre året og om man vil kan man ta tysk 3 i vg3.

Men hva er det egentlig du lurer på skjønnte ikke helt spørsmålet?
Er0
Er0's Avatar
Trådstarter
Hadde ikke tysk på undomskolen. Vil bare høre om noen kan bekrefte at jeg er satt opp til et nivå høyere eksamen enn det jeg egentlig skal ha. Såvidt jeg har fått med meg kan jeg ikke ha eksamen i fremmedspråk til neste år heller.. :/
Har liten peiling på fremmedspråk, men du kan se litt her selv,http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/
Er0
Er0's Avatar
Trådstarter
Har hørt litt rundt med folk og funnet ut at om jeg tar nivå tre i språk, teller det som et programfag, altså jeg slippet å ha et neste år (eller noe). Om jeg failer på denne eksamen kan jeg bare ta den igjen neste år likvevel, var bare en ny ordning.

Lettet nå. Tråden trenger ikke svar lenger
tar selv eksamen i Islandsk om 1 uke. de som har haty fremmendspråk på ungdom skolen bjunner med nivå 2 på vgs de om ikke hadde noe begynner på nivå 1 (tysk)