Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42259
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ren løgn? Kjent stil? Du gjengir ikke engang oppfatningene mine korrekt. Dette begynner å bli tåpelig, Deezire.
Vis hele sitatet...
Ja kommentarene dine er jo i kjent stil. For det meste sitater fra andre, vever masse greier ikke relaterte ting sammen for å prøve å danne et bilde av at det er vesten sin skyld. Typisk sett som mange andre vestlige forståsegpåere så frarøver du også de faktiske partene fra all selvråderett og fri vilje. De er bare mellommenn for folk i vesten.

Sitat av exocytose Vis innlegg
"The main culprit behind the massacre unfolding in Gaza is the West" - Recep Erdogan under en massiv støttedemonstrasjon for Gaza i Tyrkia i går.
Vis hele sitatet...
Samme tale der han sa det ikke fantes rasisme i Tyrkia, og at Tyrkia aldri hadde begått et folkemord? Erdogan er også for en enstatsløsning i midtøsten, men den er hverken Israelsk eller Palestinsk.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Tyrkia, et NATO-land, og Israel har tradisjonelt hatt gode relasjoner, selv om det har blitt noe dårligere under Erdogan. Dette markerer nok et veiskille. Det var nok også nettopp et av målene til Hamas, å slå en kile inn mellom normaliseringsforsøkene som har foregått mellom Israel og de arabiske landene (ikke at Tyrkia er et arabisk land, men til Saudi-Arabia, gulfstatene og Egypt), som har skjedd på bekostning av palestinerne. Det har nå også skjedd.
Vis hele sitatet...
Slå en kile ved å besvist drepe å kidnappe så mange sivile som de klarte før de ble stoppet.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Olav Elgvin påpeker i en kronikk i Klassekampen, Vestens unnfallenhet har skapt en avgrunn av mistillit:
Vis hele sitatet...
Her gjør du en switcharoo, du tenker Urkaina=Plaestina som forsvarer seg mot Russland=Israel, men den faktiske situasjonen er jo Urkaina=Israel forsvarer seg mot Russland=Hamas. Det er derfor det virker dobbeltmoralsk, men egentlig ikke er det.

Sitat av exocytose Vis innlegg
[i]Da Russland angrep infrastrukturen i Ukraina, skrev EU-kommisjonens president Ursula Von der Leyen på Twitter at det var «ren terror» å «kutte av vann, elektrisitet og oppvarming for menn, kvinner og barn». Da Israel gjorde det samme i Gaza, sa hun bare at Israel hadde rett til å forsvare seg selv.
Vis hele sitatet...
Du glemte denne biten av sitatet:

The Commission supports Israel's right to defend itself against the Hamas terrorists, in full respect of international humanitarian law.
Vis hele sitatet...
Så har jo ikke sagt at det er okay, men kutt av strøm er nok neppe noe brudd på internasjonale regler, og det er nok ikke kutting av vann fra Israel heller. Det var nok ikke Russlands bombing av Ukrainsk strømnett heller. De har jo forøvrig også sagt at vann og strøm vil bli skrudd på igjen om gislene blir retunert.


Sitat av exocytose Vis innlegg
For hva gjør vestlige land med USA i spissen? De blokkerer resolusjoner om våpenhvile i Sikkerhetsrådet, idet mange også stemmer mot eller "avstår" fra å stemme i Generalforsamlingen.
Vis hele sitatet...
Ja såklart den putter hele byrden på Israel, og gir dem ingenting av deres øyeblikkelige behov, de skyldige vil gå fri og vil ha muligheten til å gjøre det igjen en annen gang. Offtopic, men pussig hvor opptatt landet er av behandling av Palestinere i Gaza med tanke på hvordan de behandler Palestinere.

Det er en måte å løse ting for denne gangen, slipp gislene fri og straff lederene i Hamas. De sitter tross alt alle i Quatar og ikke på Gaza, så burde gå fint å få de utlevert.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Løsningen er én stat mellom Middelhavet og Jordanelven, med like rettigheter for alle dets borgere. Løsningen er ikke "Israel".
Vis hele sitatet...
Så du er for folkemord, og bryr deg egentlig ikke om at folk lider og at barn dør. Du bruker jo det som argumenter mot Israel, men her ser vi jo at du bryr deg egentlig ikke.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg mener at veldig mange har gode poeng, men slutt å riv ned andres meninger, det er bare en oppskrift på krangel

Jeg vet i alle fall at jeg ble litt vel over ivrig av denne diskusjonen netopp fordi folk driter på andres meninger og standpunkt, det er ikke en argumentasjon eller en diskusjon, men en krangel
Sist endret av 1Rapper; 30. oktober 2023 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Synderen Vis innlegg


Så har jo ikke sagt at det er okay, men kutt av strøm er nok neppe noe brudd på internasjonale regler,
og det er nok ikke kutting av vann fra Israel heller.
Vis hele sitatet...
Kollektiv avstraffelse er en krigsforbrytelse...
.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Så du er for folkemord, og bryr deg egentlig ikke om at folk lider og at barn dør. Du bruker jo det som argumenter mot Israel, men her ser vi jo at du bryr deg egentlig ikke.
Vis hele sitatet...
Når apartheid ble avskaffet i Sør-Afrika og like rettigheter ble gitt til alle så var vel ikke dette folkemord?
Sukk. Here we go again. Har dere aldri lært å lese?

Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja kommentarene dine er jo i kjent stil. For det meste sitater fra andre, vever masse greier ikke relaterte ting sammen for å prøve å danne et bilde av at det er vesten sin skyld. Typisk sett som mange andre vestlige forståsegpåere så frarøver du også de faktiske partene fra all selvråderett og fri vilje. De er bare mellommenn for folk i vesten.
Vis hele sitatet...
Jeg bringer sitater - fra anerkjente tidsskrifter, tenketanker, kommentatorer og aviser - fordi de inneholder verdifulle perspektiver. Det virker blant enkelte her inne som om holdningen er at disse perspektivene blir mindre interessante fordi det er jeg, ikke en meningsfelle, som bringer dem. Ellers mener jeg ikke, og har aldri ment, at “alt er Vesten sin skyld”. Jeg finner det bare verdt å snakke om hykleri og blindsoner i populær vestlig selvforståelse, ikke minst fordi den - faktisk - ikke så sjeldent fører til eller er involvert i en del destruktive affærer rundt omkring i verden. Som i den lunkne responsen på den israelske statens gjentatte demonstrasjoner av sin totale forakt for menneskeliv.

At jeg har en kjent stil er for så vidt greit nok. Men hvor er "løgnen" Deezire enda en gang har beskyldt meg for (og forresten, Deezire, hvordan var det der med Fiona Hill igjen?), og som visstnok kjennetegner den? At du ikke greier å se sammenhengen i innleggene mine får bare være, tror jeg. For andre er den nok tydelig nok.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Samme tale der han sa det ikke fantes rasisme i Tyrkia, og at Tyrkia aldri hadde begått et folkemord? Erdogan er også for en enstatsløsning i midtøsten, men den er hverken Israelsk eller Palestinsk.
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant. Poenget, som tydelig fremgår hvis man er i stand til å se "sammenhengen" i avsnitt adskilt av et par centimeter, er endringen i holdningen og retorikken overfor Israel, og de nye skillelinjene som nå forsterkes eller manifesterer seg i verdensopinionen.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Slå en kile ved å besvist drepe å kidnappe så mange sivile som de klarte før de ble stoppet.
Vis hele sitatet...
Ja. Blant annet. Og militære mål. Og å demonstrere at Netanyahu-regimet - og israelske regjeringer mer generelt - ikke er i stand til å garantere sikkerheten til nye bosetninger som Sderot, som en stor del av deres legitimitet bygger på. Og demonstrere svakheter i israelsk etterretning. Og å ta gisler for å bytte dem mot palestinske fanger, som i israelsk forvaring ikke sjeldent er ofre for tortur. Støtter jeg noe ved å forklare eller beskrive noe? Har du aldri tatt artium, gutt?

Sitat av Synderen Vis innlegg
Her gjør du en switcharoo, du tenker Urkaina=Plaestina som forsvarer seg mot Russland=Israel, men den faktiske situasjonen er jo Urkaina=Israel forsvarer seg mot Russland=Hamas. Det er derfor det virker dobbeltmoralsk, men egentlig ikke er det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok de fleste ser det noe … søkte … i disse likhetstegnene du setter opp. At flere enn jeg synes det kunne i hvert fall forklare reaksjonene i verdenssamfunnet, som i det minste de vestlige diplomatene, som Financial Times fant det verdt å bringe perspektivene til, refererer. Det er ikke jeg som sier det som står i et sitat, vet du.

Du ser i alle tilfeller ut til å være en ganske ubetinget tilhenger av Israel. Der er vi nok ikke helt på linje, du og jeg. Det er ganske enøyd, i mine øyne, å snakker om Hamas som “de skyldige”, og ignorere konteksten: settler-kolonialisme, okkupasjon og det stemmer med ikke helt så liten vekt kaller folkemord.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Du glemte denne biten av sitatet: The Commission supports Israel's right to defend itself against the Hamas terrorists, in full respect of international humanitarian law.

Så har jo ikke sagt at det er okay, men kutt av strøm er nok neppe noe brudd på internasjonale regler, og det er nok ikke kutting av vann fra Israel heller. Det var nok ikke Russlands bombing av Ukrainsk strømnett heller. De har jo forøvrig også sagt at vann og strøm vil bli skrudd på igjen om gislene blir retunert.
Vis hele sitatet...
Jeg har slett ikke “glemt” noe. Av billige retoriske grunner - eller kanskje heller en småautistisk mangel på finforståelse av retoriske virkemidler - henger du deg opp i en detalj og ignorerer helheten. Det er plenty av brudd på folkeretten vi kan diskutere her, og det er ikke noen tvil om av hvem de mest ekstreme begås, er det vel? Den slags formuleringer, “in full respect of international humanitarian law” er forresten i diplomatspråk å regne som oppfordringer, ikke beskrivelser. Bare sånn by the way, hvis du i fremtiden når du er på leting etter krutt til en diskusjon skulle lese diplomatuttalelser igjen.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Så du er for folkemord, og bryr deg egentlig ikke om at folk lider og at barn dør. Du bruker jo det som argumenter mot Israel, men her ser vi jo at du bryr deg egentlig ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke det. Joda, jeg bryr meg. Må vi virkelig snakke på dette nivået? En énstatsløsning innebærer ikke noe folkemord på israelere. Det innebærer bare et opphør av juridisk diskriminering basert på etnisitet og religion.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja kommentarene dine er jo i kjent stil. For det meste sitater fra andre, vever masse greier ikke relaterte ting sammen for å prøve å danne et bilde av at det er vesten sin skyld. Typisk sett som mange andre vestlige forståsegpåere så frarøver du også de faktiske partene fra all selvråderett og fri vilje. De er bare mellommenn for folk i vesten.

Samme tale der han sa det ikke fantes rasisme i Tyrkia, og at Tyrkia aldri hadde begått et folkemord? Erdogan er også for en enstatsløsning i midtøsten, men den er hverken Israelsk eller Palestinsk.

Slå en kile ved å besvist drepe å kidnappe så mange sivile som de klarte før de ble stoppet.


Her gjør du en switcharoo, du tenker Urkaina=Plaestina som forsvarer seg mot Russland=Israel, men den faktiske situasjonen er jo Urkaina=Israel forsvarer seg mot Russland=Hamas. Det er derfor det virker dobbeltmoralsk, men egentlig ikke er det.

Du glemte denne biten av sitatet:


Så har jo ikke sagt at det er okay, men kutt av strøm er nok neppe noe brudd på internasjonale regler, og det er nok ikke kutting av vann fra Israel heller. Det var nok ikke Russlands bombing av Ukrainsk strømnett heller. De har jo forøvrig også sagt at vann og strøm vil bli skrudd på igjen om gislene blir retunert.



Ja såklart den putter hele byrden på Israel, og gir dem ingenting av deres øyeblikkelige behov, de skyldige vil gå fri og vil ha muligheten til å gjøre det igjen en annen gang. Offtopic, men pussig hvor opptatt landet er av behandling av Palestinere i Gaza med tanke på hvordan de behandler Palestinere.

Det er en måte å løse ting for denne gangen, slipp gislene fri og straff lederene i Hamas. De sitter tross alt alle i Quatar og ikke på Gaza, så burde gå fint å få de utlevert.
Så du er for folkemord, og bryr deg egentlig ikke om at folk lider og at barn dør. Du bruker jo det som argumenter mot Israel, men her ser vi jo at du bryr deg egentlig ikke.
Vis hele sitatet...
Nr 1; Israel er 77% palestina som de vil ha tilbake. Det er faktisk ikke Israel som forsvarer seg det er omvendt. Men la oss putte det til side for bare et lite øyeblikk i det minste.

Jeg vil klarere et par punkter rundt vanntilførsel etc. Hadde de gjort det for å ramme hamas, hadde det ikke vært å anse som en krigsforbrytelse. Men når hele sivilbefolkningen lider samme skjebne er det faktisk å anse som en krigsforbrytelse.

Men det er ikke bare sånn at de skrur av krana. De fyller rett og slett brønner med betong. De er jo rene barbarer.

https://amp.theguardian.com/world/20...bank-palestine

https://www.timesofisrael.com/settle...ian-field/amp/

https://www.instagram.com/reel/CybWh...RlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/CytLE...RlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/Cyz9c...RlODBiNWFlZA==
Hvor er det anerkjent at det er krigsforbrytelser som skjer? Sånn rent utenfor dine følelser.
Sist endret av Hilbert; 30. oktober 2023 kl. 22:17.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Tror ikke den internasjonale retten har utdypt seg noe om det blir sett på som en krigsforbrytelse men ut ifra hva jeg hører her og den informasjonen jeg sitter på og rett og slett bare mine menneskelige evner kalt bla. Empati, så høres det ut som en 100% alvorlig krigsforbrytelse, og uavhengig hva du gjør, når du bruker krigshandlinger eller lignende mot sivile så bryter du internasjonale krigslover, sivile er uakseptable mål uansett hva
Sist endret av 1Rapper; 30. oktober 2023 kl. 22:26. Grunn: Skrivefeil
Nei. Da brukes ordet krigsforbrytelse feil og dere forsøker å redefinere det til noe mindre enn det faktisk er. Det er feil å gjøre. Det er viktig å bruke de korrekte ordene om det som foregår. Du kan gjerne si at det i din personlige mening er umenneskelig, men det gjør det ikke til objektivt sett og definisjonsmessig som krigsforbrytelse. Du sier også krigshandlinger mot sivile, som da forstås som sivilie som mål. Det er så langt ikke framlagt bevis eller holdbar argumentasjon på at de sivile er målet.

Har du forresten lært deg noe mer om Hitler?
Sist endret av Hilbert; 30. oktober 2023 kl. 22:32.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hvordan er ikke sivile målet når mat, vann og andre tilførsler blir lukket av israelske myndigheter, jeg stiller et spørsmål nå ikke tag meg å begynn å starte en diskusjon med meg
Det har såvidt meg bekjent vært gjennomslipp av hundrevis av lastebiler med nødhjelp, det har derimot vært en blokkade av drivstoff. Du har ikke bestemmelsesrett over hva jeg skal og ikke skal gjøre, så jeg kan "tagge" deg dagen lang om jeg vil.
Sist endret av Hilbert; 30. oktober 2023 kl. 22:37.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nå vet jeg ikke om du prøvde å være passiv aggressiv, men pass litt på, jeg prøvde å være hyggelig fordi jeg vil bli mer opplyst om saken og høre flere sider akkurat nå, så å begynne å bli sånn er veldig kjedelig, ja du kan tagge meg så mye du vil, jeg prøver ikke å tvinge deg til noe, bare at jeg prøvde å si ifra på en hyggelig måte at jeg ikke vil diskutere mer

Men gi meg gjerne info og si meningen din, det var ikke ment noe frekt i det hele tatt
Sist endret av 1Rapper; 30. oktober 2023 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Når apartheid ble avskaffet i Sør-Afrika og like rettigheter ble gitt til alle så var vel ikke dette folkemord?
Vis hele sitatet...
Ja men opposisjonen hadde ikke "Død over alle hvite" som sitt slagord, selvfølgelig er det mulig å gjøre det fredelig om begge sidene har det som mål, men sånn det er i dag har ingen av sidene et ønske om en forent stat sammen.
Sitat av exocytose Vis innlegg
og har aldri ment, at “alt er Vesten sin skyld”.
Vis hele sitatet...
"The main culprit behind the massacre unfolding in Gaza is the West" er sitatet som starter innlegget jeg svarte på. Du bruker jo sitater "fordi de inneholder verdifulle perspektiver.". Hele innleget handler jo om vesten, utenom biten "NATO landet Tyrkia".

Sitat av exocytose Vis innlegg

Det er irrelevant. Poenget, som tydelig fremgår hvis man er i stand til å se "sammenhengen" i avsnitt adskilt av et par centimeter, er endringen i holdningen og retorikken overfor Israel, og de nye skillelinjene som nå forsterkes eller manifesterer seg i verdensopinionen.
Vis hele sitatet...
Ja støtten til Palestina har faktisk falt.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja. Blant annet. Og militære mål.
Vis hele sitatet...
Nei, hovedmålet bak terrorangrepet var å ramme sivile, det ser vi fra ordrene terroristene hadde fått fra sine ledere. Hovedmålet var å drepe så mange sivile som mulig. Eventuelle militære mål var bar mål i den forstand at det de kunne hindre Hamas fra å utføre de de hadde planlagt, som var å drepe så mange sivile som mulig.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Støtter jeg noe ved å forklare eller beskrive noe? Har du aldri tatt artium, gutt?
Vis hele sitatet...
Har jeg ikke sagt heller, bare påpeker at det du beskriver som å slå en kile var et terrorangrep som hadde som mål å ramme mest mulig sivile.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Nei, jeg er ikke det. Joda, jeg bryr meg. Må vi virkelig snakke på dette nivået? En énstatsløsning innebærer ikke noe folkemord på israelere. Det innebærer bare et opphør av juridisk diskriminering basert på etnisitet og religion.
Vis hele sitatet...
Ja men du må jo se at dette er utopi utifra slik situasjonen er i dag? Å argumentere for en énstatsløsning er å argumentere for folkemord, det er et totalt urealistisk mål. Kanskje du har et sitat for oss som kan beskrive en realistisk vei til dette målet. Jeg er i grunn veldig sympatisk til Palestinerens lidelse, og blir veldig fortvilet når jeg deg spre så mye desinformasjon som bare ødelegger debatten og all mulighet for en varig løsning der begge parter er like missfornøyd. Du frarøver de faktiske aktørene i konflikter sin selvråderett og fri vilje, og ditt syn og hat mot USA forpester alt du skriver.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå vet jeg ikke om du prøvde å være passiv aggressiv, men pass litt på, jeg prøvde å være hyggelig fordi jeg vil bli mer opplyst om saken og høre flere sider akkurat nå, så å begynne å bli sånn er veldig kjedelig, ja du kan tagge meg så mye du vil, jeg prøver ikke å tvinge deg til noe, bare at jeg prøvde å si ifra på en hyggelig måte at jeg ikke vil diskutere mer

Men gi meg gjerne info og si meningen din, det var ikke ment noe frekt i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Har ikke forsøkt å være passiv-aggressiv, har forsøkt å si i mot det jeg mener er feil bruk av ord og betydninger. Hvis du føler deg såret av det jeg har skrevet så er det ikke i meningen min. Det er et sårt tema som diskuteres i tråden og man må regne med at det vil være mange som ordlegger seg hardere enn i det øvrige freak-landskap. Det er helt greit at du ønsker å lære mer om situasjonen, bli mer opplyst og høre flere sider; men her er jo ikke det du har spurt etter i alle fall de siste innleggene dine? Du har i min oppfattelse påstått, og brukt et par ord som har helt spesifike meninger.

Du vil jeg skal si min mening, men om hva? Om jeg tar parti eller støtter den ene eller andre siden?
Sist endret av Hilbert; 30. oktober 2023 kl. 22:51.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hilbert, jeg skjønte at jeg ble for engasjert og visste tydeligvis ikke alt, (lurer på hvorfor, hehe) ingen vet alt, så nå har jeg egentlig bare bestemt for å høre og spørre spørsmål, og nå vet jeg at det er mange som ikke tror på at jeg er 14 tydeligvis men det er jeg og det jeg skal fram til med det er at vi har om dette på skolen men det er veldig fort gjort at lærerne med uhell tar Israel sin side, eller formidler det på en sånn måte at det blir veldig lett å se Israel som offeret når jeg mener at både palestinerne og israelittene og jødene og muslimene og de kristne er offerene fordi det er sjeldent bare en side av en sak

Og jeg vil bare høre generelle opplysninger du har hilbert og meninger og argumenter så lenge du kan være voksen og prøve å ikke si det på en slem måte
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Nei. Da brukes ordet krigsforbrytelse feil og dere forsøker å redefinere det til noe mindre enn det faktisk er. Det er feil å gjøre. Det er viktig å bruke de korrekte ordene om det som foregår. Du kan gjerne si at det i din personlige mening er umenneskelig, men det gjør det ikke til objektivt sett og definisjonsmessig som krigsforbrytelse. Du sier også krigshandlinger mot sivile, som da forstås som sivilie som mål. Det er så langt ikke framlagt bevis eller holdbar argumentasjon på at de sivile er målet.

Har du forresten lært deg noe mer om Hitler?
Vis hele sitatet...
Men nå er jeg dog litt enig med han ræppern jeg et lite snitt fra dagsavisen

Der en kunne frykte at man var på vei mot et folkemord, så er ikke det like aktuelt lenger hvis det stemmer at Israel nå slipper opp igjen, sier han.

– Samtidig kommer det uttalelser fra politisk hold i Israel som er veldig bekymringsverdige, som at Gaza skal endres helt, legger han til.

– En ting er å stenge grensene, men hva slags militær verdi har det å skru av vannet?


– Det er lov å hindre tilgang på mat og vann for dem som er stridende. Det tar oss nesten tilbake til middelaldersk krigføring og beleiring. Det er en taktikk som fortsatt eksisterer, men de du skal sulte ut, er soldatene, ikke sivilbefolkningen.

Kutter man hele forsyningen går det hardt utover sivilbefolkningen og ledere og sentrale skikkelser i Hamas sitter jo i bunkere under bakken. Ganske sikker på at de har både mat og vann de vil ha for seg selv
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hilbert, jeg skjønte at jeg ble for engasjert og visste tydeligvis ikke alt, (lurer på hvorfor, hehe) ingen vet alt, så nå har jeg egentlig bare bestemt for å høre og spørre spørsmål, og nå vet jeg at det er mange som ikke tror på at jeg er 14 tydeligvis men det er jeg og det jeg skal fram til med det er at vi har om dette på skolen men det er veldig fort gjort at lærerne med uhell tar Israel sin side, eller formidler det på en sånn måte at det blir veldig lett å se Israel som offeret når jeg mener at både palestinerne og israelittene og jødene og muslimene og de kristne er offerene fordi det er sjeldent bare en side av en sak

Og jeg vil bare høre generelle opplysninger du har hilbert og meninger og argumenter så lenge du kan være voksen og prøve å ikke si det på en slem måte
Vis hele sitatet...
I min mening så syns jeg det er bra at du i din alder forsøker å dykke ned i den situasjonen og delta i diskusjoner rundt det utenfor skolen! Synes ikke du bare skal stille spørsmål, men gi og uttrykk for hva du tenker hvis du ønsker det. Man vil naturligvis fort kunne bli stilt til veggs for hva man ytrer, men det betyr ikke at man er kansellert, eller må holde stilt, eller at det var feil å si noe i det hele og det store. Det er jo en del av en diskusjon, å utveksle perspektiv og om mulig komme til en eller annen felles beskrivelse av den oppfattede virkeligheten.

Sitat av 420master Vis innlegg
Kutter man hele forsyningen går det hardt utover sivilbefolkningen og ledere og sentrale skikkelser i Hamas sitter jo i bunkere under bakken. Ganske sikker på at de har både mat og vann de vil ha for seg selv
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror også at lederne av Hamas og Hamas sine bevæpnede gir mindre hjelp til de sivile enn det som blir sluppet igjennom av Israel. Det er helt sikkert også en vesentlig del av sivile som ønsker de kunne kommet seg ut av kampsonene, men som blir hindret dette da de gjør seg bedre som menneskelige skjold i Hamas sitt forsøk å praktisere og etterligne effektene av müchhausen by proxy.
Sist endret av Hilbert; 30. oktober 2023 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=bNyUyrR0PHo

live fra gaza , er ganske brutalt det israel gjør ved hjelp av usa og vesten
Sitat av Synderen Vis innlegg
Nei, hovedmålet bak terrorangrepet var å ramme sivile, det ser vi fra ordrene terroristene hadde fått fra sine ledere. Hovedmålet var å drepe så mange sivile som mulig. Eventuelle militære mål var bar mål i den forstand at det de kunne hindre Hamas fra å utføre de de hadde planlagt, som var å drepe så mange sivile som mulig.
Vis hele sitatet...
Innledningsvis: Mediedekningen av krigen i Ukraina ser ut til å ha knesatt et prinsipp om at positive beskrivelser av et militært forløp er å betrakte som støtteerklæringer, og vice versa. De logiske bristene – om enn forståelige psykologiske mekanismene – involvert i dette resonnementet (egentlig sentimentet) turde etter bare litt gjennomtenkning være åpenbare. Det skal ikke være noen hemmelighet at jeg er en tilhenger av palestinernes frihetskamp, men jeg støtter ikke Hamas’ krigsforbrytelser og angrep på sivile. Ikke desto mindre er det selvfølgelig en verdi i å analysere deres handlinger og motivasjoner.

Det er godt mulig at det umiddelbare målet var å påføre så mye destruksjon som mulig, som krigshandlinger gjerne har til formål, dog med det overordnede å tvinge igjennom en tilstand som vurderes som fordelaktig. Man kan kalle det “terrorisme”, som et uttrykk for despekt overfor voldshandlinger ikke begått av statlige aktører, men det er et spørsmål om man med det ikke bare tåkelegger sitt eget synsfelt, og om man ikke i virkeligheten definerer sin egen oppgave som umulig.

Det er en viss forskjell her, om ikke en vesensforskjell, mellom denne typen handling – et omfattende, i lang tid planlagt og hemmeligholdt, komplekst koordinert angrep – og å ta en lastebil og kjøre inn i noen sivile eller stikke ned forbipasserende med en kniv. Man kan nesten spørre seg om det siste egentlig er “terrorisme” (i seg selv et ullent begrep, “skape frykt” er ikke en videre klart delineert beskrivelse), eller om det bare er sinnssyke. Man kan som Anniken Huitfeldt nervøst kalle “hele Taliban-delegasjonen terrorister” (hvorfor arrangere samtaler da?) men de drev USA, verdens sterkeste militærmakt, ut av Afghanistan. Men nok om det.

Poenget – apropos å tilskrive/frarøve mindre aktører agens, som – og dette er et godt eksempel – ikke minst i historiefaget er en konstant vanskelighet – er at denne nøye planlagte handlingen har vidtrekkende konsekvenser, og da mener jeg ikke kun for israelske og palestinske sivile. Jeg har allerede beskrevet noen av dem:

Demonstrere at israelske styresmakter ikke kan garantere sikkerheten til sine bosetninger, som en stor del av deres legitimitet bygger på, demonstrere svakheter i israelsk etterretning og punktere myten om israelsk militær usårbarhet, ta gisler som valuta i byttehandel om palestinske politiske fanger (som ikke sjeldent undergår tortur; verdenssamfunnet kan ikke gjøre noe for dem), og avlive normaliseringsforsøkene mellom Israel og den arabiske verden, som ville ha beseglet palestinernes skjebne. Hvorvidt støtten til palestinerne nå synker i vestlige land, som du påstår, vet jeg ærlig talt ikke – 7. oktober fremstår mer og mer som et halmstrå med massedrapene som nå pågår. Men det gjør den ikke i resten av verden, og selvfølgelig aller minst i den islamske.

Og dette er avgjørende: Disse kan alle forstås som koherente politiske mål, som, som han herr Clausewitz sier, enhver militær handling må sikte på hvis den skal ha en mening, og ikke være meningsløs og potensielt kontraproduktiv og farlig. Israel viser seg i dette øyeblikk ute av stand til å svare på det. Å “straffe palestinerne/Hamas” er ingen definerbar politisk tilstand. “Eliminere den aktuelle konstellasjonen ’Hamas’ som maktfaktor i Gaza” er ørlite bedre, men det er vanskelig å si hva det egentlig skulle oppnå (annet, igjen, enn straff/hevn), og hvilket politisk mål det skulle tjene på sikt. En bakkeinvasjon i Gaza vil ikke bare være kostbar (terrenget er vanskeligere enn Bakhmut), men heller ikke gi noen definitiv militær seier, da “motstanderen” i siste ende er hele den palestinske befolkningen. Israel er i en politisk og militær blindgate. Som Prof. Vrøvel innsiktsfullt poengterte ovenfor her, vil det under en slik okkupasjon alltid være et “Hamas”.

Ifølge denne definisjonen, “krig som politikk med andre midler”, som et middel til definerbare politiske mål, og krig som meningsløs og kontraproduktiv adskilt fra dette, tapte Israel denne krigen på få timer. Fem tusen døde barn, eller hele boligområder lagt i grus, vil ikke endre på dette. Men det vil innprente en uutslettelig avsky i alle mennesker i hele verden.

I de 17 årene siden Israel ensidig (dvs. uten forpliktelser) trakk seg ut av og gjerdet inn Gaza, har en ny generasjon vokst opp, som har gått igjennom, og overlevd, fire store kriger med tusenvis av drepte, sett at reaksjonene i verdenssamfunnet på deres i ekstrem grad disproporsjonale lidelse viser seg som tom retorikk, og at de “politiske prosessene” i EU og USA og andre steder, ingen med reelle konsekvenser for Israel, ikke leder noen vei.

Dette er med andre ord ikke slutt. Aksjonene og reaksjonene vil være av forskjellig type, men intet ser videre lyst ut hvis man fortsetter i samme spor som nå. Veien frem er en umiddelbar våpenhvile og igangsettelse av samtaler om en ende på okkupasjonen. Ikke som en militær seier, men som en enighet om en modus vivendi med like rettigheter for alle menneskene i landet.

Israel begår massedrap i Gaza. Under de to massakrene i apartheid-Sørafrika som brente seg inn i netthinnen til hele verden, Sharpeville og Soweto, ble henholdsvis 69 og 176 mennesker drept. Se på hva som foregår i Gaza nå. Det er ikke en modus vivendi.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hvor er det anerkjent at det er krigsforbrytelser som skjer? Sånn rent utenfor dine følelser.
Vis hele sitatet...
Artikkel 33 er en begynnelse.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja men opposisjonen hadde ikke "Død over alle hvite" som sitt slagord, selvfølgelig er det mulig å gjøre det fredelig om begge sidene har det som mål, men sånn det er i dag har ingen av sidene et ønske om en forent stat sammen.
Vis hele sitatet...
Fatah og Hamas har død over alle jøder som sitt mål?
Kambodsja etter Røde Khmer, Rwanda etter Hutuene og Tusiene, Irland etter IRA. For å komme videre så må man tilgi, forsone seg og gå videre.
Og før du prøver deg, nei, denne prosessen kan ikke starte sålenge en okkupasjon foregår.



Sitat av Synderen Vis innlegg
Nei, hovedmålet bak terrorangrepet var å ramme sivile, det ser vi fra ordrene terroristene hadde fått fra sine ledere. Hovedmålet var å drepe så mange sivile som mulig. Eventuelle militære mål var bar mål i den forstand at det de kunne hindre Hamas fra å utføre de de hadde planlagt, som var å drepe så mange sivile som mulig.
Vis hele sitatet...
Ville satt pris på noen kilder her, da det er en ganske ekstrem anklage.




Sitat av Hilbert Vis innlegg
Ja, jeg tror også at lederne av Hamas og Hamas sine bevæpnede gir mindre hjelp til de sivile enn det som blir sluppet igjennom av Israel.
Vis hele sitatet...
Den som tror den tviler, nå slenger du ut argumenter begrunnet i tro.

Sitat av Hilbert Vis innlegg
Det er helt sikkert også en vesentlig del av sivile som ønsker de kunne kommet seg ut av kampsonene, men som blir hindret dette da de gjør seg bedre som menneskelige skjold i Hamas sitt forsøk å praktisere og etterligne effektene av müchhausen by proxy.
Vis hele sitatet...
Ingen sivile vil være i en kampsone, men hvor kal de reise? Hele Gaza stripen er en kampsone der FN har erklært at ingen steder er trygge.
I tillegg så har Palestinerne dårlig erfaring med å flykte under krig.
Når Israelerne nå i tillegg legger planer om å presse Palestinerne fra Gaza og inn i Sinai, er det rart at Palestinerne ikke flykter fra sine hjem?
Og igjen, vil gjerne ha noe dokumentasjon fra deg på at Hamas aktivt hindrer folk fra å flykte for å bruke dem som menneskelige skjold.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Konkrete tilfeller.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Den som tror den tviler, nå slenger du ut argumenter begrunnet i tro.
Vis hele sitatet...
Ræl. Det er en meningsutveksling.
Sist endret av Hilbert; 31. oktober 2023 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Konkrete tilfeller.
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Tilfellene var over, du bestred så at dette var en krigsforbrytelse. Når definisjonen på krigsforbrytelsen blir presentert så går du tilbake og ber om eksempler?



Sitat av Hilbert Vis innlegg
Ræl. Det er en meningsutveksling.
Vis hele sitatet...
Daså, jeg mener Netanyahu egentlig er en reptil fra jordens indre som har et mål om å starte tredje verdenskrig.

Her legger du frem meninger som fakta, det er uærlig og bidrar lite til tråden.
Hæ? Jeg har da vitterlig referert til folkeretten, og spør etter konkrete eksempler det er anerkjent at det har blitt begått krigsforbrytelser og du refererer til artikkel 33? What the flying fuck.

Ordlyden "Jeg tror ..." er ikke presentering av fakta, det bør til og med du forstå.
Sist endret av Hilbert; 31. oktober 2023 kl. 23:12.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hæ? Jeg har da vitterlig referert til folkeretten, og spør etter konkrete eksempler det er anerkjent at det har blitt begått krigsforbrytelser og du refererer til artikkel 33? What the flying fuck.

Ordlyden "Jeg tror ..." er ikke presentering av fakta, det bør til og med du forstå.
Vis hele sitatet...

Nå må du roe ned da, se noen poster opp. En fra meg. Selv Israel selv bekrefter at de fyller opp (det de mener) er ulovlige brønner med sement! Dokumenterte hendelser. Hva er du ute etter? Dato? Tidspunkt?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...-flyktningleir

Hva med denne?


Ser tilogmed at mediene rundt om i verden har snudd litt på flisa den siste uken hvordan de uttaler seg om konflikten. Men du mener vel at Israel fortsetter å forsvare seg selv?
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå må du roe ned da, se noen poster opp. En fra meg. Selv Israel selv bekrefter at de fyller opp (det de mener) er ulovlige brønner med sement! Dokumenterte hendelser. Hva er du ute etter? Dato? Tidspunkt?
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt ute etter konkrete hendelser der det er bekreftet eller anerkjent at det er krigsforbrytelser som er utført. Dette med krigsforbrytelse som nøkkelord, og dens spesifike betydning i minne. Jeg spør altså ikke om dokumenterte hendelser, men jeg spør om hendelser det er anerkjent eller udiskutabelt overvekt av sannsynlighet er krigsforbrytelse. Ser du at det er en vesensforskjell i det jeg spør etter?

Sitat av 420master Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her kan det godt være at det er krigsforbrytelser, men det er ikke en automatikk i det fordi det blir pumpet i media. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt her: man må ha mer informasjon og det må være uttalelser fra anerkjent hold, og ikke minst internasjonal domstol. Her har FN sitt menneskerettighetskontor nå i ettertid kommet på banen og advart om at dette potensielt kan være krigsforbrytelse. Den militære gevinsten mot tapene må blant annet vurderes, og det må også vurderes hvilke konvensjoner som er gjeldende i situasjonen der militære ledere gjemmer seg blant sivile. Noen land vil eksempelvis si at det er legitimt å ignorere de sivile tap i en situasjon hvor den internasjonale straffedomstol definerer bruk av sivile som skjold som en krigsforbrytelse, andre slutter seg ikke like nært til dét.

Sitat av 420master Vis innlegg
Ser tilogmed at mediene rundt om i verden har snudd litt på flisa den siste uken hvordan de uttaler seg om konflikten. Men du mener vel at Israel fortsetter å forsvare seg selv?
Vis hele sitatet...
Det er ikke uforventet eller feil at mediene gjør det i krigssituasjoner der det oppleves en "david mot goliat"-kamp. Men å ilegge krigsforbrytelse er ikke en oppgave for verken media eller enkeltpersoner. For øvrig fint om du lar være å karakterisere meg feil eller lage stråmenn.
Sist endret av Hilbert; 2. november 2023 kl. 00:19.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Jeg er som sagt ute etter konkrete hendelser der det er bekreftet eller anerkjent at det er krigsforbrytelser som er utført. Dette med krigsforbrytelse som nøkkelord, og dens spesifike betydning i minne. Jeg spør altså ikke om dokumenterte hendelser, men jeg spør om hendelser det er anerkjent eller udiskutabelt overvekt av sannsynlighet er krigsforbrytelse. Ser du at det er en vesensforskjell i det jeg spør etter?

.
Vis hele sitatet...
Tidligere i tråden er det konkrete eksempler på krigsforbrytelser. Det er også vist til geneve konvensjonen når du etterspurte det.

Hva ønsker du egentlig? At jeg skal finne en annen person som også sier det er krigsforbrytelse? Vennligst forklar logikken her.
Begge sider står vel for krigsforbrytelser? Eneste forskjellen er at det sist Hamas gjore det var "terror" når de angrep uskyldige i landet. Men jeg tror og håper at alle ser at det finnes ikke noe gode sider i denne saken. Begge sider bedriver terror og faenskap og vi her ovenfor sitter bare og "Fordømmer"
Sitat av Unsub Vis innlegg
Tidligere i tråden er det konkrete eksempler på krigsforbrytelser. Det er også vist til geneve konvensjonen når du etterspurte det.
Vis hele sitatet...
Vis meg dette. Nå finner du bare på ting igjen.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hva ønsker du egentlig? At jeg skal finne en annen person som også sier det er krigsforbrytelse? Vennligst forklar logikken her.
Vis hele sitatet...
Jeg har uttrykkelig forklart hva jeg ønsker, hvis du ikke forstår hva det innebærer kan jeg dessverre verken hjelpe deg eller meg.
Sist endret av Hilbert; 2. november 2023 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Knock yourself out

https://www.yanisvaroufakis.eu/2023/...-october-2023/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_war_crimes

Påstanden om “sivile skjold” er forresten groteskt meningsløs. Hamas vet godt - og hele verden vet nå godt - at Israel ikke bryr seg katta om de plukker med seg noen sivile familier i slengen i bombingen av et militært mål.

Som alle geriljakrigere gjemmer Hamas seg blant sivile. Men Hamas - vi alle - vet godt at bruk av palestinske sivile som “skjold“ ikke har noe for seg.
Sist endret av exocytose; 2. november 2023 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=P_Ivo9HNUGs

kvalmt at noen kan si dette mens de sitter der på sine jagerfly og bomber sivile, også forsvare de seg med å si at gud ga det til dem
Craig Mokhiber, leder for New York-kontoret for FNs høykommissær for menneskerettigheter, med tretti års erfaring som menneskerettighetsjurist, har sagt opp sin stilling over den folkemordspolitikken Israel nå begår i Palestina.

Dear High Commissioner,
This will be my last official communication to you as Director of the New York Office of the High Commissioner for Human Rights.

I write at a moment of great anguish for the world, including for many of our colleagues. Once again, we are seeing a genocide unfolding before our eyes, and the Organization that we serve appears powerless to stop it. As someone who has investigated human rights in Palestine since the 1980s, lived in Gaza as a UN human rights advisor in the 1990s, and carried out several human rights missions to the country before and since, this is deeply personal to me.

As a human rights lawyer with more than three decades of experience in the field, I know well that the concept of genocide has often been subject to political abuse. But the current wholesale slaughter of the Palestinian people, rooted in an ethno-nationalist settler colonial ideology, in continuation of decades of their systematic persecution and purging, based entirely upon their status as Arabs, and coupled with explicit statements of intent by leaders in the Israeli government and military, leaves no room for doubt or debate. In Gaza, civilian homes, schools, churches, mosques, and medical institutions are wantonly attacked as thousands of civilians are massacred. In the West Bank, including occupied Jerusalem, homes are seized and reassigned based entirely on race, and violent settler pogroms are accompanied by Israeli military units. Across the land, Apartheid rules.

This is a text-book case of genocide. The European, ethno-nationalist, settler colonial project in Palestine has entered its final phase, toward the expedited destruction of the last remnants of indigenous Palestinian life in Palestine. What’s more, the governments of the United States, the United Kingdom, and much of Europe, are wholly complicit in the horrific assault. Not only are these governments refusing to meet their treaty obligations “to ensure respect” for the Geneva Conventions, but they are in fact actively arming the assault, providing economic and intelligence support, and giving political and diplomatic cover for Israel’s atrocities.
Vis hele sitatet...
Hele brevet er lagt ved nedenfor.

Side 1: https://imma.gr/124243x0e2a8

Side 2: https://imma.gr/124244x3bfb3

Side 3: https://imma.gr/124245x4b145

Side 4: https://imma.gr/124246x5bea8
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Begge sider står vel for krigsforbrytelser? Eneste forskjellen er at det sist Hamas gjore det var "terror" når de angrep uskyldige i landet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skrev du terror med "" ? De brøt seg inn i israel og drepte de de kunne på en musikkfestival.

Hvis ikke det er terror, da er vel ikke det Breivik gjorde på utøya terror heller da?

Blir helt oppgitt av Hamastilhengere as. Svin!



Hamas setter Israel i en umulig situasjon da generalene deres gjemmer seg i flykningsleirer. Hvis israel skal utslette terrororganisasjonen Hamas når de gjemmer seg på sykehus og flyktningsleirer, så er det åpenbart at mange sivile liv går tapt.
Sist endret av IneartheDx; 2. november 2023 kl. 17:24.
Israel er ikke ute etter å utslette Hamas, de er ute etter å utslette palestinerne. Dette er den ville vesten på nytt.
Blir helt oppgitt av Hamastilhengere
Vis hele sitatet...
. Det blir jeg også, men de er jo valgt av sine egene (valget godkjent av EU), og jeg har enda ikke sett noen Palestinere som har protestert på måten de styrer sitt land, slik vi gjør både i Norge og andre vestlige land når politikere gjør feil eller tar gale beslutninger. Ok, tenker jeg, da er det slik de vil ha det. Men barna kan jo ikke ta noe valg...

Tullprat "Prof. Vrøvel". I min og mange andres verden er det Hamas som utsletter sine egene (inndirekte), og på vilken måte er godt beskrevet i tråden.
Sist endret av oggen; 2. november 2023 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvorfor skrev du terror med "" ? De brøt seg inn i israel og drepte de de kunne på en musikkfestival.

Hvis ikke det er terror, da er vel ikke det Breivik gjorde på utøya terror heller da?

Blir helt oppgitt av Hamastilhengere as. Svin!



Hamas setter Israel i en umulig situasjon da generalene deres gjemmer seg i flykningsleirer. Hvis israel skal utslette terrororganisasjonen Hamas når de gjemmer seg på sykehus og flyktningsleirer, så er det åpenbart at mange sivile liv går tapt.
Vis hele sitatet...
Joda, Hamas er svin, men det er nå for satan IDF og.

Israel setter jo palestinerne i like umulig situasjon da de bare tar over palestinsk land, nabolag for nabolag. Det er DET som skjer når hamas eller andre bevæpnede grupper blandt palestinerne legger ned våpen. Det er altså ikke bare fred, men fred der de dag etter dag mister territorie.

Så du fremstår som like stort svin når du unngår å fortelle hele sannheten, akkurat som Hamas tilhengerne du kritiserer.
Og i den virkelige verden dør palestinerne for Israels hånd. Hver dag, enten Hamas provoserer frem en reaksjon eller ikke.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hamas setter Israel i en umulig situasjon da generalene deres gjemmer seg i flykningsleirer. Hvis israel skal utslette terrororganisasjonen Hamas når de gjemmer seg på sykehus og flyktningsleirer, så er det åpenbart at mange sivile liv går tapt.
Vis hele sitatet...
De kan gå inn med soldater istedenfor å sprenge hele sykehuset. Greit nok at de vil miste soldater men det er jo en del av krig. Brukte å være det hvertfall.
Sist endret av Astro Man; 2. november 2023 kl. 19:42.
https://www.youtube.com/watch?v=Og-T_feNayQ

her kan man se hva hamas soldater angripe stidsvogner litteraly bare ved å løpe bort, i motsettning til israelske soldater som gjemmer seg bak stridsvogner og fly og angriper sivile
Det er så enkelt at Palestina har blitt truet opp i et hjørne etter årevis med undertrykkelse.
At Hamas angrep som de gjorde, er fremprovosert av Israels behandling av Palestinere.

Hele verden har sett på dette i årevis uten å gjort nok, og nå kom reaksjonen.

Det er helt umulig for oss å sette oss inn i hvordan palestinere har hatt det, og det er begrenset hvor lenge Israel kan spille Hitler-kortet.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
At Hamas angrep som de gjorde, er fremprovosert av Israels behandling av Palestinere.
Vis hele sitatet...
Motstandskamp er jo å forvente all den tid Israel faktisk er en okkupasjonsmakt. For det er mye man kan si om Israel. Men dette? Det var pur ondskap. Handlinger som jeg er overbevist om at de færreste palestinere støtter.

Hamas er en svært pengesterk terrororganisasjon. De tre lederne sitter i bl.a Qatar og er gode for i overkant av 120 milliarder(!) kr. Mye av inntektene kommer fra smugling via tunnelene. Men bomberom og rent vann til sivile? Det skal de ikke ha. Hamas er avhengig av at palestinske sivile blør og dør, for det er de de sanker inn sympatipoeng på. De har terrorisert sine egne i alle år. Bryr seg ikke om menneskeliv. De visste hva som ville skje etter at de hadde drept så mange som mulig på de mest bestialske måtene de kunne, og nå får de ønsket sitt oppfylt. Dette blir blodig.
Jeg tror (håper) at etter hvert som Israel får bedre oversikt (etteretning med folk på Gaza) og mer kontroll, så vil det bli mindre blodig. Det er i alle fall lov å håpe på det. Men at Hamas har gjort sitt i denne delen av verden, er jeg trygg og sikker på. Det blir som "caperno" skriver at nå får de ønsket sitt oppfylt!

Måtte Gud være med barna.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Craig Mokhiber, leder for New York-kontoret for FNs høykommissær for menneskerettigheter, med tretti års erfaring som menneskerettighetsjurist, har sagt opp sin stilling over den folkemordspolitikken Israel nå begår i Palestina.



Hele brevet er lagt ved nedenfor.

Side 1: https://imma.gr/124243x0e2a8

Side 2: https://imma.gr/124244x3bfb3

Side 3: https://imma.gr/124245x4b145

Side 4: https://imma.gr/124246x5bea8
Vis hele sitatet...

At Sophie Elise har fått ny kjæreste, det klarer VG å fortelle meg alt om i detalj. Men at FNs høykommissær for menneskerettigheter har gått av i protest mot folkemordet som pågår, det klarer jeg faen ikke å finne nevnt et eneste jævla sted i noen Norske medier.

Hvor sykt rart er ikke det..?
Sist endret av Juicekongen; 3. november 2023 kl. 10:51.
Det er faktisk helt tragisk.
Et annet argument som blir fremlagt her som ikke sitter riktig hos meg. Hamas gjemmer seg blandt sivile. Så vidt meg bekjent er dette et utsagn fra Israel. Og flere kilder forteller om https://amp.cnn.com/cnn/2023/10/28/m...ntl/index.html


MEN; Om så var. La meg snu litt på flisa. Hvis en eller annen tulling med våpen tar en i famillien som gissel, peker en ladd pistol i huet på vedkommende. Hvis politiet heller bestemme seg for at; «veit du hva? Jeg er sent ute til middagen, jeg skyter heller begge to i filler» og så skylder på at vedkommende ble brukt som skjold, hadde du godkjent den forklaringen?

Hva om Hamas hadde gjemt seg i Israel? Hadde samme taktikk blitt brukt?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
At Sophie Elise har fått ny kjæreste, det klarer VG å fortelle meg alt om i detalj. Men at FNs høykommissær for menneskerettigheter har gått av i protest mot folkemordet som pågår, det klarer jeg faen ikke å finne nevnt et eneste jævla sted i noen Norske medier.

Hvor sykt rart er ikke det..?
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart i det hele tatt. Vi bor i Norge, og norske nyheter fenger mye mer. Om vg skal skrive side opp og side ned om alle mulig konflikter så blir det ikke noe mer avis igjen. Media er business. De skal tjene penger. De er ikke en utdanningsinstitusjon med ansvar for å belære sivilbefolkningen.
Sitat av caperno Vis innlegg
Motstandskamp er jo å forvente all den tid Israel faktisk er en okkupasjonsmakt. For det er mye man kan si om Israel. Men dette? Det var pur ondskap. Handlinger som jeg er overbevist om at de færreste palestinere støtter.

Hamas er en svært pengesterk terrororganisasjon. De tre lederne sitter i bl.a Qatar og er gode for i overkant av 120 milliarder(!) kr. Mye av inntektene kommer fra smugling via tunnelene. Men bomberom og rent vann til sivile? Det skal de ikke ha. Hamas er avhengig av at palestinske sivile blør og dør, for det er de de sanker inn sympatipoeng på. De har terrorisert sine egne i alle år. Bryr seg ikke om menneskeliv. De visste hva som ville skje etter at de hadde drept så mange som mulig på de mest bestialske måtene de kunne, og nå får de ønsket sitt oppfylt. Dette blir blodig.
Vis hele sitatet...
Hamas er ikke en terrororganisasjon, som f.eks. al-Qaida, i det minste ifølge flertallet av FNs medlemsland. Det er imidlertid ikke tvil om at de 7. oktober begikk krigsforbrytelser, med mye av raseriet rettet mot psytrancefesten som foregikk rett i nærheten av gjerdene til Gaza. Man kan selvfølgelig kalle dem det som et stykke retorikk, på samme måte som man kan kalle Israel en terrorstat, når de sender bomber inn i sykehus og flyktningeleirer, tar barn inn til avhør og utsetter dem for langvarig tortur, og man hører lydopptak av israelske snipere more seg med å skyte sivile, det de vet er sivile, på avstand, og le av ofrenes lidelser på bakken mens de berømmer hverandres skyteevne. Apropos “pur ondskap”.

Hva gjelder Hamas’ “ønsker”, skrev jeg et lengre innlegg ovenfor hvor jeg forsøkte å spekulere litt over det. Organisasjonen er som du sier ikke en gjeng fattige fjellkrigere, og har, forestiller jeg meg, hakket mer elaborate ambisjoner enn dem du skisserer, som fremstår mer som en nokså banal karikatur enn en beskrivelse av et fenomen i den virkelige verden.

I Israel selv er de retoriske strategiene når det gjelder Hamas grunnleggende to: Noen forsøker å trekke et så skarpt skille som mulig mellom Hamas og den palestinske befolkningen. Det legitimerer den grenseløse bombingen av Gaza, fordi det jo i siste ende gavner palestinerne selv. Når Hamas er borte, stanser bombene. Dessverre er imidlertid Hamas så onde å ikke ha en stående hær i militære fasiliteter, så det ryker nødvendigvis en del sivilister med.

Mtp. den reelle konteksten her, settler-kolonialisme, altså systematisk fortrengelse, og en stat som bygger på etnonasjonalisme og systematisk juridisk rasediskriminering, med en stor del av befolkningen stuet inn i et de facto fengsel, finner jeg for min del disse bortforklaringsforsøkene groteskt tomme.

Mange israelske politikeres retorikk går derimot den andre veien: De forsøker å assosiere Hamas til palestinere generelt så mye som mulig: Alle palestinere er (potensielle) terrorister. Disse, og det er mange av dem nå i regjering, er ikke, som israelske tidligere ambassadør til Italia Dror Eydar nylig uttrykte det, “interesserte i noen rasjonell samtale med palestinerne. Vårt mål er å ødelegge Gaza”.

I det pene vesten bruker man gjerne den første retoriske strategien som et fikenblad. Men virkeligheten, det som faktisk skjer, og det bør man merke seg, er langt mer i overensstemmelse med den andre. Det som pågår nå er faktisk et folkemord.

Kanskje det er på tide å våkne opp, samme hvor mye sympati man har med jødenes historie? Den russiske romantiske dikteren Zhukovsky uttrykte disse vakre og dype ordene om lidelse, og jeg har alltid følt å høre en dyp, jødisk klang der:

Suffering is like a giant with the head of gold and the feet of led. Whoever looks at its head gets elevated by it, whoever looks at its feet, is dragged down to the bottom.
Vis hele sitatet...
Jødene evnet i sin diaspora nettopp det, å rette blikket oppover, mot gullet, og brakte, når de kom ut fra sine shtetler på attenhundrettallet, og også i andre deler av Europa med seg kultur, kunst og vitenskap og en dyp humanisme - bare ta et blikk på antall jødiske nobelprisvinnere.

Den post-holocaust sionistiske staten Israel er, er jeg redd, føttene av bly.
Sitat av exocytose Vis innlegg
...Jødene evnet i sin...
Vis hele sitatet...
Det politisk korrekte er å rette kritikken mot Israel, og jeg er stort sett enig. Det er mange jøder som støtter Palestina, både i og utenfor Israels grenser. Vi trenger ikke å helle bensin på dette bålet.

Slik jeg ser det har vesten tatt Israels side primært på grunn av dårlig samvittighet. Dessuten er de hvitere og ikke muslimer...
Joda, vi har kommet langt siden 50-tallet. Men faktum er at vi tror på det vi gjør mer enn vi gjør det vi tror på.
Du forstår meg ikke rett. En del jøder ser på den potensielle demonteringen av staten Israel som et nytt Holocaust. Se på dette klippet av tidligere nevnte Dror Eydar, så skjønner du hva jeg mener:

https://m.youtube.com/watch?v=3BjRyeRZGGk

Du har helt rett i at mye av den sterkeste kritikken av Israel kommer fra jødiske, både liberale og ortodokse, miljøer.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Fatah og Hamas har død over alle jøder som sitt mål?
Vis hele sitatet...
Fatah er ikke like ille, men Hamas erklærer jo rett ut selv. Begge driver også martyrfond, som utbetaler støtte til familier til selvmordsbombere og masseskyttere som dreper israelere og som ender opp fengslet eller døde.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Og før du prøver deg, nei, denne prosessen kan ikke starte sålenge en okkupasjon foregår.
Vis hele sitatet...
I sine vedtekter sier Hamas at ethvert kompromiss om palestinsk land (hele området) er uakseptabelt, og at uhemmet jihad er nødvendig for å oppnå dette. Så lenge Hamas eksisterer, er det ikke mulig å oppnå et kompromiss.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Ville satt pris på noen kilder her, da det er en ganske ekstrem anklage.
Vis hele sitatet...
https://www.nbcnews.com/news/investi...lem-rcna120310
https://stratcomcoe.org/cuploads/pfi...an_shields.pdf
Det er Hamas det dreier seg om. De har også utstrakt bruk av menneskelige skjold, noe de selv innrømmer, og de oppfordrer alle palestinere til å stille opp som menneskelige skjold. De ber folk om å ignorere advarsler fra IDF og oppfordret folk til ikke å flykte fra Nord-Gaza til sør.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan kalle det “terrorisme”, som et uttrykk for despekt overfor voldshandlinger ikke begått av statlige aktører, men det er et spørsmål om man med det ikke bare tåkelegger sitt eget synsfelt, og om man ikke i virkeligheten definerer sin egen oppgave som umulig.
.
.
.
Det er en viss forskjell her, om ikke en vesensforskjell, mellom denne typen handling – et omfattende, i lang tid planlagt og hemmeligholdt, komplekst koordinert angrep – og å ta en lastebil og kjøre inn i noen sivile eller stikke ned forbipasserende med en kniv. Man kan nesten spørre seg om det siste egentlig er “terrorisme” (i seg selv et ullent begrep, “skape frykt” er ikke en videre klart delineert beskrivelse), eller om det bare er sinnssyke
Vis hele sitatet...
Var 9/11 og 22/7 ikke terrorangrep fordi de ikke var impulshandlinger og krevde planlegging av mål og metode på forhånd? Jeg vet ikke hvilken definisjon av terrorisme du bruker, men disse hendelsene, samt det som skjedde 7. oktober, er helt klart terrorisme og ikke militære angrep. Det virker innlysende at du forsøker å omdefinere dette til noe som ikke er terrorisme. Du lister opp en rekke politiske mål for dette angrepet, men de er minst like urealistiske som de du mener Israel har i neste avsnitt.
  • Normaliseringen fortsatte med de arabiske landene uforstyrret.
  • Du nevner at palestinere som er fengslet i Israel har gjennomgått tortur, og det stemmer. Men behandlingen den andre veien nevner du ikke. Se for eksempel videoer fra 7. oktober der gisler blir ført nakne gjennom Gaza mens folk heier på dem. Det er også videoer fra tidligere konflikter der Hamas har drept gisler og holdt parader i gatene med kroppsdeler.
  • Hamas angrep ingen bosetninger; ingen av områdene rundt Gaza er bosetninger.
  • Støtten til palestinerne synker; mange land har stoppet utbetalinger til Palestina etter angrepet.

Sitat av exocytose Vis innlegg
I de 17 årene siden Israel ensidig (dvs. uten forpliktelser) trakk seg ut av og gjerdet inn Gaza, har en ny generasjon vokst opp, som har gått igjennom, og overlevd, fire store kriger med tusenvis av drepte, sett at reaksjonene i verdenssamfunnet på deres i ekstrem grad disproporsjonale lidelse viser seg som tom retorikk, og at de “politiske prosessene” i EU og USA og andre steder, ingen med reelle konsekvenser for Israel, ikke leder noen vei.
.
.
.
Israel begår massedrap i Gaza. Under de to massakrene i apartheid-Sørafrika som brente seg inn i netthinnen til hele verden, Sharpeville og Soweto, ble henholdsvis 69 og 176 mennesker drept. Se på hva som foregår i Gaza nå. Det er ikke en modus vivendi.
Vis hele sitatet...
Intensjon har betydning, og det forstår du også på et personlig nivå. Israels mål er ikke å drepe sivile, mens Hamas' mål har vært å drepe sivile.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Påstanden om “sivile skjold” er forresten groteskt meningsløs. Hamas vet godt - og hele verden vet nå godt - at Israel ikke bryr seg katta om de plukker med seg noen sivile familier i slengen i bombingen av et militært mål.

Som alle geriljakrigere gjemmer Hamas seg blant sivile. Men Hamas - vi alle - vet godt at bruk av palestinske sivile som “skjold“ ikke har noe for seg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fortsetter Hamas å bruke menneskelige skjold hvis de vet at det ikke fungerer? Når IDF skal bombe et mål i Gaza opererer de med målkort. De beskriver målet samt eventuelle sivile og sivil infrastruktur som kan bli berørt. Dette dokumentet må deretter godkjennes av IDFs advokater før bombingen kan utføres. Jeg kan med sikkerhet si at de tusenvis av raketter som er rettet mot sivile og som skytes ut fra Gaza, ikke har gjennomgått en lignende prosess.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Hamas er ikke en terrororganisasjon, som f.eks. al-Qaida, i det minste ifølge flertallet av FNs medlemsland.
Vis hele sitatet...
Jo er flertall, men ikke et kvalifisert flertall som arabiske landene krevde. Mye rart kommer ut av FN som er feilaktig, for eksempel påstanden om at Palestina ikke er en stat.

Sitat av exocytose Vis innlegg
... på samme måte som man kan kalle Israel en terrorstat, når de sender bomber inn i sykehus og flyktningeleirer, tar barn inn til avhør og utsetter dem for langvarig tortur, og man hører lydopptak av israelske snipere more seg med å skyte sivile, det de vet er sivile, på avstand, og le av ofrenes lidelser på bakken mens de berømmer hverandres skyteevne. Apropos “pur ondskap”.
Vis hele sitatet...
Jeg vil igjen påpeke at intensjonen har betydning her. Hamas' målrettede angrep på sivile er ikke en overordnet strategi for IDF, selv om det finnes isolerte hendelser. Jeg vil henvise deg til din tidligere Wikipedia-lenke; flere av disse sakene har ført til at soldater har blitt dømt for handlingene de begikk. Dette står i sterk kontrast til Hamas, som oppmuntrer til og belønner slike handlinger. Det er merkelig å ha en strategi om å være ren ondskap, og samtidig straffe de som begår den ondskapen. Det er mange saker som ikke har ført til en dom, og straffene er ofte ikke proporsjonale, men det er uendelig mye bedre enn å økonomisk belønne soldatene for deres handlinger.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Hva gjelder Hamas’ “ønsker”, skrev jeg et lengre innlegg ovenfor hvor jeg forsøkte å spekulere litt over det. Organisasjonen er som du sier ikke en gjeng fattige fjellkrigere, og har, forestiller jeg meg, hakket mer elaborate ambisjoner enn dem du skisserer, som fremstår mer som en nokså banal karikatur enn en beskrivelse av et fenomen i den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Et av deres mål er å utrydde alle jøder, ikke bare i regionen, men i hele verden.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Mtp. den reelle konteksten her, settler-kolonialisme, altså systematisk fortrengelse, og en stat som bygger på etnonasjonalisme og systematisk juridisk rasediskriminering, med en stor del av befolkningen stuet inn i et de facto fengsel, finner jeg for min del disse bortforklaringsforsøkene groteskt tomme.
Vis hele sitatet...
Her er den reelle konteksten ganske komplisert; det er grovt sett tre grupper med palestinere: de på Gaza, de på Vestbredden, og de i Israel. Israel ser ikke på Gaza som sitt område, og derfor er det en selvfølge at innbyggerne der ikke er israelske og ikke har de samme rettighetene i Israel som israelere. På samme måte som jeg ikke ville hatt de samme rettighetene som en kanadier i Kanada. På Vestbredden kan palestinere søke om israelsk statsborgerskap, men de fleste har valgt å ikke gjøre det, noe jeg forstår godt siden det kan svekke palestinernes sak for et selvstendig Palestina. Jeg er ikke sikker, men tilbudet strider nok også mot internasjonal rett, da området er okkupert, og israelske lover og regler teknisk sett ikke skal gjelde på Vestbredden og det ligner på anektering. Arabiske israelere nyter de samme rettighetene som andre israelere, men de er utsatt for diskriminering både i rettsvesenet og sosialt, men flertallet av dem støtter fortsatt den israelske staten. Å si at Israel er en etnonasjonalistisk stat er som å si at alle palestinere støtter Hamas.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Du forstår meg ikke rett. En del jøder ser på den potensielle demonteringen av staten Israel som et nytt Holocaust.
Vis hele sitatet...
Såklart, og det er jo åpenbart når flere av nabolandene, dem som ønsker å demontere staten sammtidig og historisk er helt åpne om at de ønsker å drepe alle jøder? Igjen kommen du med utaleser til ekelte privat personer å påskriver deres meninger til helen den israelske staten, men sammtidig ignorer du utaleser fra nåværende leder av orginasjoner og adre land?
Sitat av Synderen Vis innlegg
Fatah er ikke like ille, men Hamas erklærer jo rett ut selv. Begge driver også martyrfond, som utbetaler støtte til familier til selvmordsbombere og masseskyttere som dreper israelere og som ender opp fengslet eller døde.
Vis hele sitatet...
Er det ganske utbredt å støtte familien til falne medlemmer, IDF gjør det samme.

Sitat av Synderen Vis innlegg
I sine vedtekter sier Hamas at ethvert kompromiss om palestinsk land (hele området) er uakseptabelt, og at uhemmet jihad er nødvendig for å oppnå dette. Så lenge Hamas eksisterer, er det ikke mulig å oppnå et kompromiss.
Vis hele sitatet...
Hvilken vedtekter snakker vi om nå? Fordi Hamas har sagt de vil akseptere 1967 grensene
Ganske så stort kompromiss å gå fra 1917 grenser til 1967, vil du ikke si det?

Sitat av Synderen Vis innlegg
https://www.nbcnews.com/news/investi...lem-rcna120310
https://stratcomcoe.org/cuploads/pfi...an_shields.pdf
Det er Hamas det dreier seg om. De har også utstrakt bruk av menneskelige skjold, noe de selv innrømmer, og de oppfordrer alle palestinere til å stille opp som menneskelige skjold. De ber folk om å ignorere advarsler fra IDF og oppfordret folk til ikke å flykte fra Nord-Gaza til sør.
Vis hele sitatet...
Den første linken er til en plan med et mål om å drepe så mange mulig (soldater?) det andre er til en rapport jeg nekter å tro du har lest selv.
Men jeg har lest den for deg, halvparten av eksemplene på menneskelige skjold har som referanse "IDF spokesperson" I tillegg har vi her en stor mangel på kilder for resten av referansene i rapporten. Igjen, hadde du lest den så hadde du kanskje sett det selv.

Sør Gaza bombes, var vel sist uke Israel bombet Egyptisk side i Rafah. FN har erklært at ingen sted på Gaza er trygge. Hvor faen skal Palestinerne flykte?
Og i tillegg så har vi rosinen i pølsa med at Israel legger planer om å presse Palestinerne ut av Gaza og inn i Sinai. Er det rart noen ikke flykter?(Ja,for ifølge FN har 1,5millioner i Gaza allerede flyktet fra sine hjem,

Sitat av Synderen Vis innlegg
Intensjon har betydning, og det forstår du også på et personlig nivå. Israels mål er ikke å drepe sivile, mens Hamas' mål har vært å drepe sivile.
Vis hele sitatet...
Veldig forenklet er det ikke? Hamas sitt mål er vel frihet, opprettelsen av en Palestinsk nasjon og en slutt på okkupasjon.


Sitat av Synderen Vis innlegg
Hvorfor fortsetter Hamas å bruke menneskelige skjold hvis de vet at det ikke fungerer? Når IDF skal bombe et mål i Gaza opererer de med målkort. De beskriver målet samt eventuelle sivile og sivil infrastruktur som kan bli berørt. Dette dokumentet må deretter godkjennes av IDFs advokater før bombingen kan utføres. Jeg kan med sikkerhet si at de tusenvis av raketter som er rettet mot sivile og som skytes ut fra Gaza, ikke har gjennomgått en lignende prosess.
Vis hele sitatet...
Fordi Gaza er en av de tettest befolkede områdene i verden.
Og igjen, tallene støtter deg ikke. Hamas går ifølge deg aktivt inn for å drepe sivile, mens Israel gjør alt de kan for å unngå sivile dødsfall. Likevel er det ikke stor forskjell i prosentvis sivile dødsfall på begge sider de siste årene. Jeg mistenker at vi når denne konflikten summeres opp at Israel vil for første gang stå for høyere andel sivile dødsfall enn Hamas.