Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1706
Jeg bygde meg en pc for ca 2 år siden, som skulle brukes til redigering av film, ps osv. Har nå fått meg nytt skjermkort siden jeg har begynt å spille spill som krever litt. kortet er et sapphire 7950 boost, som clocket litt mer en stock. Problemet er at jeg syns jeg får veldig lav fps i spillene bf3 og borderland 2, i forhold til hva forskjellige reviews viste.

i borderland 2 max res: 1920x1080, med alt på high og vsync på, holder den seg på 30 fps synker lavere når mye skjer. jeg forventa rundt 60+ når jeg ser noen får 120+ men alt max.

BF3 går det fra 20-50.
Jeg prøvde 3dmark for å se om det var noe problemer. Og jeg fikk opp beskjeden "graphics driver not approved".

så jeg lurte på om det kunne være noe bottleneck effekt i pc'n eller om kortet yter som det skal? eller har jeg problemer med driverne?

spec's til pc:
hovedkort: asus p6t se IX58
Cpu: I7920 2.6ghz
ram: 12 gb ddr3 1066mhz
skjermkort: amd readon sapphire hd 7950 boost.
Psu: corsfire ax 860w

prøvde nå nettopp og installere nye catalyst 13.5beta ved å fjerne alle gammle drivere med driversweaper i safemode. uten noe forandring.
formater. ligger garantert igjen noe søppel etter det gamle skjermkortet ditt.
Mulighet for at cpu er en liten bottleneck? Evt treg RAM?
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Mulighet for at cpu er en liten bottleneck? Evt treg RAM?
Vis hele sitatet...
cpu burde da ikke være noe problem med ett 7950, å ram'n håper jeg er en skrivefeil... men hvis han faktisk har 1066 mhz burde han oppgradere
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
cpu burde da ikke være noe problem med ett 7950, å ram'n håper jeg er en skrivefeil... men hvis han faktisk har 1066 mhz burde han oppgradere
Vis hele sitatet...
Og hvorfor i himmelens navn skulle han det, minnekontrolleren er på 1066Mhz.

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
formater. ligger garantert igjen noe søppel etter det gamle skjermkortet ditt.
Vis hele sitatet...
Ja, formateringer er alltid løsninger på alt, la oss for Guds skyld ikke gjøre elementær feilsøking.
Mulighet for at cpu er en liten bottleneck? Evt treg RAM?
Trådstarter
6 1
Så dere mener kortet burde klare å yte bedre?

Og ja det er 1066 ikke 1600 :P
trenger ikke formatere pcen, bare simpelten prøv andre PCIE slots funka for meg da jeg hadde sliten fps, når jeg egentlig skulle ha det dobbelte
i boarderlands ihvertfall kan det nok hende at du skal skru AV vsync ettersom det drastisk reduserer FPS hvis du ikke ligger konstant over hva skjermen takler. på bf 3 er det mulig at kortet ikke drar det ordentlig. er 20 fps minimum eller noe du kan averager på?? dersom du ligger average på rundt 40 ville jeg antat at du bare har hatt litt uflaks med kortet.

skal være sagt jeg har ingen personlig erfaring med 7950 kortet så fult mulig jeg er på en lang bærtur.
Trådstarter
6 1
Jeg tror jeg fikk driveren til å sitte. Får nå stabilt 60(59.99) fps i borderland med vsync.
50-60 i bf3 med minimum 45.
Men jeg prøvde 3dmark og får fortsatt opp beskjed "..driver not approved". men siden jeg kjører via catalyst 13.5beta kan det hende de ikke har fått prøvd denne verjsonen ennå.

Men uansett, takk for alle svar, setter jeg stor pris på!
Sitat av melfjord Vis innlegg
Jeg tror jeg fikk driveren til å sitte. Får nå stabilt 60(59.99) fps i borderland med vsync.
50-60 i bf3 med minimum 45.
Men jeg prøvde 3dmark og får fortsatt opp beskjed "..driver not approved". men siden jeg kjører via catalyst 13.5beta kan det hende de ikke har fått prøvd denne verjsonen ennå.

Men uansett, takk for alle svar, setter jeg stor pris på!
Vis hele sitatet...
Hvis du skrur av vsync, så vil du antageligvis få over 60 fps. Du vil dog ikke merke forksjell hvis ikke du har en monitor på over 60 Hz. Det vsync gjør er å synkronisere fps'en men Hz'en på monitoren din. Det som ofte skjer med meg når jeg har vsync på er at jeg ofte opplever mouselag. Er det normalt?

Jeg legger meg flat fra alle andre tråder og sier at du ikke vil merke forskjell på 60 fps og 100 fps så lenge du har 60Hz monitor.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Her er det noe feil. Ganske sikker på at dette er software relatert, og da mest sannsynlig noe gammel driverdritt fra det gamle skjermkortet.

En kompis har en litt eldre stasjonær med en AMD Phenom X3 med 4 kjerner aktivert, 7950 og han har mye høyere FPS enn TS i de samme spillene.
BF3 går fint med medium/high 50-70 FPS.
Borderlands 2 på high.
Og dette er ikke en kompis av en bekjent av broren til fettern til min onkel fra amerika.
Har personlig mange timer på maskina hans i disse spillene.

Benchmark på CPUene: http://www.cpu-world.com/Compare/85/...i7_i7-920.html

i7'en er mye sprekere en AMD'en, så det sier seg selv at det ikke er noe bottleneck på HW.

To kjekke linker ang avinstallering av drivere.

Nvidia

AMD/ATI

Anbefaler TS å ta en skikkelig runde med avinstallering av nåværende og de gamle driverne, rense litt i systemet for rusk og oppdatere alle de andre driverne til nyest mulig, om de ikke er det allerede.

EDIT:
ÅÅåååh, TS har løst det ja...
Sist endret av CHillZoNE; 11. mai 2013 kl. 18:18.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Her er det noe feil. Ganske sikker på at dette er software relatert, og da mest sannsynlig noe gammel driverdritt fra det gamle skjermkortet.

En kompis har en litt eldre stasjonær med en AMD Phenom X3 med 4 kjerner aktivert, 7950 og han har mye høyere FPS enn TS i de samme spillene.
BF3 går fint med medium/high 50-70 FPS.
Borderlands 2 på high.
Og dette er ikke en kompis av en bekjent av broren til fettern til min onkel fra amerika.
Har personlig mange timer på maskina hans i disse spillene.

Benchmark på CPUene: http://www.cpu-world.com/Compare/85/...i7_i7-920.html

i7'en er mye sprekere en AMD'en, så det sier seg selv at det ikke er noe bottleneck på HW.

To kjekke linker ang avinstallering av drivere.

Nvidia

AMD/ATI

Anbefaler TS å ta en skikkelig runde med avinstallering av nåværende og de gamle driverne, rense litt i systemet for rusk og oppdatere alle de andre driverne til nyest mulig, om de ikke er det allerede.

EDIT:
ÅÅåååh, TS har løst det ja...
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer.... Hvordan få en phenom x3 til å bli 4 kjerner? Jeg antar at du mener x4?
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg bare lurer.... Hvordan få en phenom x3 til å bli 4 kjerner? Jeg antar at du mener x4?
Vis hele sitatet...
Noen av Phenom x3 er "rebranda" Phenom x4 med en låst kjerne
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hm! Det visste jeg ikke. Takk!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Hm! Det visste jeg ikke. Takk!
Vis hele sitatet...
Akkurat som i gamle dager at Intel Celeronchips var dårlige batcher med Pentium CPUer som ble klokket ned og fjernet \ senket cache på.

Forøvrig er vel alle x3 cpuer x4 egentlig, det gir ingen mening å lage 3kjerne CPUer hvis du har et snev av innsikt i CPU-design.
Sist endret av AtXbYeA; 12. mai 2013 kl. 22:13.
Du skriver at du har satt alle innstillinger på high i Borderlands 2. Gjelder det PhysX også? Siden det ikke er støttet av AMD-kort kan jeg se for meg at det kan være medvirkende til at det går sakte, sett at innstillingen er satt til medium/high og ikke low.

edit: http://www.pcper.com/reviews/Graphic...d-HD-7970/GPU-
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du skriver at du har satt alle innstillinger på high i Borderlands 2. Gjelder det PhysX også? Siden det ikke er støttet av AMD-kort kan jeg se for meg at det kan være medvirkende til at det går sakte, sett at innstillingen er satt til medium/high og ikke low.

edit: http://www.pcper.com/reviews/Graphic...d-HD-7970/GPU-
Vis hele sitatet...
Et bra poeng, jeg glemte å nevne dette i posten min selv. PhysX på high er slemt selv med SLI, og er merkbart på FPSen.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du skriver at du har satt alle innstillinger på high i Borderlands 2. Gjelder det PhysX også? Siden det ikke er støttet av AMD-kort kan jeg se for meg at det kan være medvirkende til at det går sakte, sett at innstillingen er satt til medium/high og ikke low.

edit: http://www.pcper.com/reviews/Graphic...d-HD-7970/GPU-
Vis hele sitatet...
Kjører du eit amd-kort så er det cpu'en som tar seg av physx.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Kjører du eit amd-kort så er det cpu'en som tar seg av physx.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er medvirkende til at det går tregt om effektene er slått på. Du kan blant annet se på linken jeg oppga, men her er hvertfall et utdrag:

UPDATE: I did finally get an answer from Gearbox about the slow downs we were seeing on the AMD results. Apparently when larger collections of PhysX simulations are running on the CPU, those threads can take quite a bit longer than they would when running on the GPU. As a result, the CPU (and rest of the game engine code) becomes "blocked" waiting for a single thread to finish, which results in the lower CPU utilization we saw on the AMD results as well as the lower overall performance. Because PhysX is an NVIDIA engine, even if Gearbox chose to they likely couldn't add in additional multi-threaded capabilities to the PhysX code path so the slow down here is likely to stay.
Vis hele sitatet...