Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1492
Usikker på om det er riktig underforum, så bare flytt det til riktig underforum hvis du er et crewmedlem som mener det er posta på feil underforum ja.

Ser det er mange billige el-biler av typen nissan, citroen, mitsubishi, peugot osv fra 2010-tallet med kmstand fra 50 – 150 laks for sånn 30 – 50 laks kr. Har lest at el-bil batterier varer flere tiår, men vet ikke hvor sant det er fordi jeg er en noob på alt med biler og skit. Noen som har mer peiling som veit om det er verdt eller ikke?
Jeg vet ikke mye om biler, men jeg har en liten Kia fra 2015. Batteriet har vært ca 90% i årevis, men i vinter er plutselig batterikapasiteten halvert. Leste på nettet at bransjestandarden er åtte år..

Jeg har også lest at batteriet gradvis blir dårligere, men har snakket med flere som sier at det store fallet skjedde ganske plutselig, som hos meg.

Et verksted kan sjekke batteriet for deg.

Min bil har forresten ikke gått noe mer enn rett over 100 km.
Sist endret av Susa; 4 uker siden kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Susa du har vært tidlig ute, en ekte early adopter. Du har også en modell som begynner å bli gammel nå og som vel kan kategoriseres som en v1 elbil. Fra elbilens barndom hvor produsentene ikke satt liek gode datasett og erfaring som de gjør idag.

Dagens gen 2 elbiler har egentlig ikke noe problemer med batterienes levetid. For det første lang garanti, typisk 8 år. Men produsentene har hatt en bratt læringskurve på elbil og følger man anbefalingene fra produsenten og forsøker å holde batteriet mellom 15-80% oppladet så er det minimal slitasje. Og idag kan man også velge en annen batterikjemi på flere elbiler. Lifepo. Der man kan lade til 100% og ned mot null hver dag uten at det sliter på batterilevetid. De er dog noe tyngre og fungerer noe dårligere i kaldt vær en tradisjonelle li ion batterier.

Jeg ville ikke kjøpt noe annet enn elbil idag. Men noen har jo spesielle behov, feks om de ofte trekker tung henger eller vogn. Da er kanskje ice kjøretøy å foretrekke. Men for de fleste av oss er nok elbil fremtiden.
Spørs akkurat hvor lang rekkevidde du trenger.
Det er ingenting i veien for å kjøpe en gammel elbil, bare vær obs på at du KANSKJE må lade oftere.

Vet om flere BMW I3er som har gått 200k+ og fortsatt har ekstremt bra batterikapasitet.
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Trådstarter
Er el-biler fra 2015 v1? Hva må man se etter da hvis man vil ha en gunstig el-bil? Ser mange ny boliger kommer inkl med elbil ladere i garasjen og jeg synes det begynner å bli verdt det å betale litt ekstra for bil enn å reise kollektiv omringet av suspekte fattige folk som konstant blikker deg. Tror kanskje det er derfor mange i byen også har bil. Fordi de orker ikke suspekte fattige folk i kollektiv trafikken.

Sånn rekkeviddemessing ville det vært fint med 100km+. Men ser det er ladere overalt i Oslo og omegn så må ikke være akkurat 100km+ hvis det blir for dyrt. 80km+ er liksom greit nok tenker jeg. Orker ikke å kjøpe fossildrevet bil etter å ha lest så mange mareritttråder om evneveike mekanikere som ikke greier å fikse bilen.
Jeg hadde en Peugeot iOn i 2012. Rekkevidden var maks 100 km. Den funker knall til bykjøring. Men ganske kald om vinteren og rekkevidden blir omtrent halvert.

Nissan Leaf har en lenger rekkevidde og varmepumpe. Den vil jeg anbefale hvis du går for en billig elbil. Enda bedre hvis du velger en nyere modell. Men Leaf bruker en eldre type hurtiglader.

Nå er det en annen standard på hurtiglader, så kanskje lurt å gjøre en research der hvis du har tenkt å bruke hurtiglader ofte.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Nissan Leaf har en lenger rekkevidde og varmepumpe. Den vil jeg anbefale hvis du går for en billig elbil. Enda bedre hvis du velger en nyere modell. Men Leaf bruker en eldre type hurtiglader.

Nå er det en annen standard på hurtiglader, så kanskje lurt å gjøre en research der hvis du har tenkt å bruke hurtiglader ofte.
Vis hele sitatet...
Har lenge vurdert Leaf som et fornuftig alternativ så nå fikk jeg omsider gjort denne research. Leaf utgår nok for min del da jeg ikke kommer til å lade noe særlig hjemme men blir avhengig av hurtiglading. Oppsummert:
CHAdeMO har mindre antall ladestasjoner å velge i og er begrenset til 50kW. Til sammenligning og perspektiv så starter lynlading på 150kW.
CCS er vel greia da ja.
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 09:27.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Spørs akkurat hvor lang rekkevidde du trenger.
Det er ingenting i veien for å kjøpe en gammel elbil, bare vær obs på at du KANSKJE må lade oftere.

Vet om flere BMW I3er som har gått 200k+ og fortsatt har ekstremt bra batterikapasitet.
Vis hele sitatet...
Bærumshamsteren! At bmw sluttet å produsere denne bilen er et mysterium. Pur kvalitet, svært lave vedlikeholdskostnader (kanskje dette er grunnen for utfasingen) og varer «evig». Har hørt folk med i3 2014-modeller som har redusert batterikapasitet med 10-15% på 10 år etter flere hundre km på telleren.
Nå er dette imidlertid 60 ah versjonene (kanskje 90ah), så noe langdistanse er det ikke, som id-brikke er inne på.

Anbefaler å sjekke ut bmw i3 ovners norge på Facebook og spør litt der.
Eldre elbiler mister gradvis merkbart fra ca 80000 km og alder. Mulig nyere biler holder bedre.
En som nevnte bransjestandard på 8 år.

Jeg har hørt 10 år.

Vanskelig å få testkjørt batteriet om du ikke får låne den ett døgn.

Kommer også an på hvordan batteriet er blitt ladet.

Men nå som Kina biler er så billig og man kan lease for 5000kr/mnd uten innskudd er det alt for mye bedre enn å kjøpe en 10 år gammel el-bil spør du meg.

Sjekk Polestar sin nettside.
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Trådstarter
lease for 5000kr/mnd uten innskudd er det alt for mye bedre enn å kjøpe en 10 år gammel el-bil spør du meg
Vis hele sitatet...
Det her må du nesten forklare litt mer på for dumme meg ja.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg

Men nå som Kina biler er så billig og man kan lease for 5000kr/mnd uten innskudd er det alt for mye bedre enn å kjøpe en 10 år gammel el-bil spør du meg.

Sjekk Polestar sin nettside.
Vis hele sitatet...
Du får ingen polestar leasing til 5k/mnd.

Hva får man leaset for 5k uten innskud?
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Trådstarter
Hva er god pris i forhold til kmstand for "bærumshamsteren"?
Er det noen som har fulgt godt med på prisene for brukte Tesla? I USA har aldri bruktprisene vært lavere enn akkurat nå. Model 3 kom vel også med facelift eller de har vel egentlig endret så mye at den må vel nesten kalles MK II? Da kan prisene på den tidligere modellen kanskje være ekstra gunstig nå?

Grunnen til å vurdere Tesla om du har muligheten i forhold til budsjett er todelt. Både at de historisk har holdt seg godt mtp på batterikapasitet og også annenhåndsverdi. Men også fordi selv de første modellårene av feks modell 3 er idag bedre biler enn da den var ny pga av at Tesla alltid forbedrer ting og de gjør det via software. For dere som ikke helt henger med, så kontrolleres det meste på en Tesla via firmware som Tesla har skapt selv. Dermed får du over-the-air update, aka OTA som du gjør på mobilen din.

Ingen andre produsenter er der ennå, slik at i praksis oppdaterer de kun når det er kritisk eller pålegg fra myndighetene, fordi det kreves stort sett at bilen må inn på verksted. Og da blir du jo uten bil den dagen. Noen biltestere mente at bremselengden på modell 3 var for dårlig. En uke eller to etter at de publiserte artikkelen så fikset Tesla det via OTA update. Gratis til alle kunder.

Ingen andre bilprodusenter er helt der ennå. Fordi de kjøper både deler og software fra tredjepart, da eier de ikke software og kan ikke gjøre endringer på den uten at produsenten godkjenner.

Du kan jo sjekke både modell Y og modell 3. Og når du regner på hva du takler av budsjett så husk å ta med pengene du sparer på drivstoff på å kjøre elbil kontra diesel/bensin. Sjeldnere service og ingen oljeskift, registerreim eller ventiljusteringer du trenger å gjøre. Så lavere vedlikeholdskostnader er det også.
Sist endret av _abc_; 4 uker siden kl. 20:08.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det noen som har fulgt godt med på prisene for brukte Tesla?
Vis hele sitatet...
Ja det er veldig interessante priser, jeg har hatt lyst på Tesla siden Model S kom ut. Har dog etterhvert endret oppfatning, mest på grunn av alle dårlige erfaringene. Tesla dominerer klagestatistikken

"Tesla har tolv prosent av nybilsalget men står for halvparten av klagene på nye biler i Norge. Det viser nye tall fra Forbrukertilsynet."

Polestar er et fullgodt alternativ for min del. Veldig åpen for budsjettalternativer med dual motor/AWD