Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 9470
jamen yolo da.
luni's Avatar
Som tittelen sier er jeg altså ute etter hva folket egentlig mener når de snakker om "den norske kulturen". Jeg ser begrepet blir mye brukt i innvandringsdebattene som florerer, men det er sjelden noen som utdyper hva de legger i dette. Definisjonene på kultur er mangfoldige og brukes i mange sammenhenger, men jeg har forstått det som at de fleste mener noe sånt som hva som definerer Norge, utenom de rent fysiske grensene, i disse debattene. Det være seg atferd, fremtoning, aktiviteter, normer, verdier, tradisjoner, mat osv.

Det er kanskje ikke så lett, og spesielt ikke med tanke på hvor stor påvirkning vi har fått fra andre land, men nettopp derfor hadde det vært interessant å høre hva folk sikter til når de bruker begrepet og enkelte ganger avslører såpass sterke følelser knyttet til det.

Wikipedia nevner
Kultur i Norge er ikke bare bunad og å være født med ski på bena som vi liker å skryte av. I Norge har vi, som et av svært få andre land i verden, den mye omtalte; matpakken! Den begynner i barnehagen og holder seg helt ut arbeidslivet. Dette er, selv om de fleste ikke ville tro det, norsk kultur.
Vis hele sitatet...
Selv tenker på for eksempel på målet om å benytte naturen som rekreasjonssted, kle seg etter været, delta i aktiviteter, lese skjønnlitteratur, ha et presentabelt hjem, tilbringe tid med familien og å reise til andre land. Kunne sikkert kommet på mer, men egentlig er jeg mest interessert i hva andre mener. Kjenner dessverre ikke så mange utlendinger, men de jeg møter påpeker ofte ting de synes er "erkenorske" som jeg ikke har tenkt på.

Det blir vel fort bare positive ting, ettersom "norsk kultur" som regel nevnes i samme setning som "bevare", men negative aspekter må gjerne tas med.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
En gang i mitt galskapelige sinn kom jeg til å sammenligne normenn med hobbiter.
De fleste av oss er glade i åpne jordbrukslandskap, god mat (gjærne til flere tider på døgnet) og godt drikke. En god fest fornektes ikke, selv i andre land, for vi elsker også eventyr utenfor landets grenser, selv om vi er hjemkjære som få.

Kanskje ikke det mest seriøse innslaget til saken, men morsomt å huske tanken
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kjøttkaker, isbjørner, fjøs og heimbrent!
Flotte turer innover de mange fjordene vi har, smugle tobakk/alkohol/godis mm. over svenskegrensa og ikke minst isbjørner i gatene.
Hva som er norsk kultur?
Jeg vil si den følelsen man har av stolthet på 17. Mai.
Jeg vil si den gleden man får når man møter mennesker i skiløypa.
Jeg vil si den gleden man har av å kunne se på naturen.

Norsk kultur forandrer seg, noe alle kulturer gjør. Nådagens kultur er også en kebab på fylla, en sen kveld på On the Run (tm). Gjerrigheten som driver oss i flokk over grensene, gleder man får av snus til 30 kroner og billige kjøttvarer. Gleden av en kald øl en varm sommerdag på svaberget. Men også det tilbakestående synet mange har på innvandrere uavhengig av nasjon eller rase. Det gretne oppsynet folk legger på seg en regnværsdag og depresjonen som treffer 2 uker etter det første snøfallet, og den ufyselige drikkekulturen vi har, der vi fokuserer på kvantitet. Om å gjøre å bli mest drita..

Det er hva Norge er for meg.
Sist endret av Skambank; 20. februar 2009 kl. 03:24.
Alkohol,fylla og pule.
Bortskjemthet, selvovervurdering, "vi er verdens navle"-holdning, xenofobi, følelseskulde, stupiditet (f.eks. uttrykt ved troen på at vi har en overlegen kultur), en vemmelig trang til å "kose seg" til enhver tid, konsumerisme, og - som nevnt over - flatfylla.

Åh forresten, jeg glemte geitost, rømmegrøt og bunad. Jepp.
Jeg sitter her og ler, helt for meg selv i min store stue :P seriøst bra, Norsk kultur= ski, hardanger(ikke spør) fjorder landskap, øl, blondiner, ski, brunost, osteskjærer, pesimisme, fremmedfrykt, gjerrighet,fyll både + og - , penger, olje, ski, nevnte jeg ski? og bunad, penger, ski, gjerrighet, olje, frykt for andre som er ulike oss, ski, snø, redd for mennesker som er brunere en, redd for å bli blakk, ski, penger, store biler, dyr bensin, dyr diesel, hevngjerrig, flattfyll, drita....dette er noe jeg kom på i farta+ ski seff glemte dt tror jeg....
Hamsun, Ibsen, Bjørnson og Tysland.
Er det middelmådig, irrasjonelt og lukter av fjøs så er det definitivt norsk kultur!
Norsk kultur? hmm
Brunost!
ski
bunad
samer faktisk, da disse er norges urbefolkning.
Olje(?)
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Norsk kultur? hmm
Brunost!
ski
bunad
samer faktisk, da disse er norges urbefolkning.
Olje(?)
Vis hele sitatet...
Gløymt fisk, elg og vikinger?
Det er jo klassiske eksempel.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Som tittelen sier er jeg altså ute etter hva folket egentlig mener når de snakker om "den norske kulturen".
Vis hele sitatet...
Det som rent umiddelbart dukker opp i mitt hode når man nevner den Norske kulturen er Gammeldags, akterutseilt, fjøs, fjord, dum, redd, treg, nisselue, flatfyll.

Ingen av overnevnte i positiv sammenheng.
Seile med skip til utlandet, plyndre dem, brenne husene, voldta kvinnene deres og reise tilbake til Norge for å drikke mjød. Det var jo kulturen vår da vi samlet Norge. Nå har vi forandret oss veldig, hmm... Det er jo utlendingenes feil!
Fisking, gå tur, hjemmebrent, grøftefyll, snus og kjøttkaker.
Kultur er alt som vi har arvet fra våre forfedre, være det mamman din eller en tilfeldig fisker på 1400 tallet. De tingene vi gjør, som de gjorde før oss og vi har lært fra dem. Det er hva jeg kaller kultur. Vi er også med på å skape kultur, for de tingene vi gjør som våre barnebarn kommer til å gjøre vil de se på som deres kultur.

Da snakker jeg om alt fra å tisse på maurtuer til skriftspråket vårt
Sist endret av gulunderstrek; 20. februar 2009 kl. 10:38.
Er dette prologen til en antirasismetråd?
Går man på en buss og det allerede sitter én passasjer der setter vi oss gjerne i motsatt ende av bussen.
Vi er også litt "hjemmekjære", men trives godt i utlandet når vi først er på tur. Og hvor stolt kan man ikke være når man sier "Hi, I'm from Norway "..

Sammenlignet med den steriotype amerikaneren, er vel også janteloven mycket gjeldende her til lands.

Nordmenn er sære, men hvilke folkeslag er ikke det?
Dyne! Denne fantastiske fantastiske oppfinnelsen som jeg ikke aner hvorfor 90% av verden ikke benytter.

Vorspiel. Fordi vi har så ufattelig dyrt alkohol på byen.

Hjemmefester av ingen annen grunn enn å drikke.

Raspeballer. Fantastisk mat.

Dumhet, fremmedfrykt, konservative holdninger.

Råning.
Hehe, jeg meldte meg for to minutter inn i en gruppe på facebook som heter så mye som: "You know you have been in Norway too long when...", og der står det en god del punkter som treffer oss 'spot on'.

Kanskje ikke ukas mest seriøse innlegg; men mye av det er ganske riktig, og er med på å forme våres kultur - og ikke minst hvilke signaler vi sender ut til resten av verden.

Sitat av You know you have been in Norway too long when...
..you start believe that if it wasn't for Norway's efforts the world would collapse.

...you only buy your own drink at the bar even when you are with a group of people.

...you can't remember when to say "please" and "excuse me".

...you always prepare to catch the closing door if following closely behind somebody.

...a stranger on the street smiles at you, you assume that:
a) he is drunk
b) insane
c) American
d) all of the above

...silence is fun.

...you use "Mmmm" as conversation filler.

...you actually believe that there is no such thing as bad weather, only bad clothing.

...you know Norway's results in the last three years in the "Melodi Grand Prix" song contest (Eurovision Song Contest).

...it seems nice to spend a week in a small wooden cottage up in the mountains, with no running water and no electricity.

...you know at least five different words for describing different kinds of snow.

...an outside temperature of 9 degrees Celsius ( 45F ) is mild in mid June.

...you know the difference between Blue and Red ski wax.

...you don't fall over when walking on ice.

...you associate Friday afternoon with a trip to the Government liquor store.

...you think nothing of paying $50 for a bottle of 'cheap' spirits at Vinmonopolet ("the wine monopoly").

...it's acceptable to eat lunch at 11.00 and dinner at 15.00.

...it no longer seems excessive to spend $100 on drinks one night.

...you know that "religious holiday" means "let's get pissed".

...you find yourself more interested in the alcohol content than in the name of the wine.

...you enjoy the taste of lutefisk (jelly-like, bad-smelling fish) and cod prepared in any way, including fried cod tongues.

...you like to wrap your hotdog in a cold pancake.

...you associate warm rice porridge with Saturday and Xmas-eve.

...you can prepare fish in five different ways without cooking it.

...you wear sandals with socks.

...your wardrobe no longer has suits, but blue shirts and mustard coloured sportjackets.

...you don't look twice at business men in dark suits wearing sport socks.

...it feels natural to wear sport clothes and backpack everywhere, including the cinema, bowling alley, and to church.

...you find yourself speaking halfway Swedish with Swedes.

...you can't understand why foreigners haven't heard about Bjorn Daehlie.

…you don’t question the habit of always making “matpakke” (sandwich in paper – some sort of lunch packet)

…you know the meaning of life has something to do with the word “koselig” (cosy)

…you get scared when a stranger randomly starts up a conversation with you.

…you can’t stand leaving the country because people everywhere else are so nice, it’s annoying.

…you look away when you walk by people on the street.

…you vigorously defend whaling and enjoy consuming whale meat.

…you have two cars, a cabin and a boat, if not more.

…you think it's weird if a house isn't wooden.

…you earn more than you spend.

…you associate Easter with cross-country skiing with friends and family in the familys mountain cabin.

…you are shocked if it's not 2 months of snow every year, at least!

…you can see mountains and the ocean, no matter where you are.

…you expect all dinner parties and meetings to start precisely on time, if not before.

…you fall 3 meters, and don't get hurt. If you do, you're not worried at all.

…you get your hands on Norwegian chocolate and guard it with your life

…you are more afraid of the Customs than terrorists.

…you would rather miss your flight than not have enough time to buy the duty free alcohol quota.

…you order drinks at Gardemonen (Oslo Intl Airport) at 6 am

……you say ”oh well, down it goes” when served bad wine.

…you actually think that fishballs have taste.

…you barbecue when it’s raining.

…you have bad conscience if you’re not outside when it’s sunny

…you get dozy after only two days of sun

…you go for a swim when it’s only 12 degrees Celsius (53F) in the water and claims that it’s “fresh”

...in winter, you go to work in the dark and come home in the dark - while only working eight-hour days.
Vis hele sitatet...
Gruppa finner dere her.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Seile med skip til utlandet, plyndre dem, brenne husene, voldta kvinnene deres og reise tilbake til Norge for å drikke mjød. Det var jo kulturen vår da vi samlet Norge. Nå har vi forandret oss veldig, hmm... Det er jo utlendingenes feil!
Vis hele sitatet...
Nordmenn reiser da enda på sydenturer. Dette er ikke alltid et like delikat syn.
Det jeg hovedsaklig legger i norsk kultur er nynorsken. Dette fantastiske målet oppsummerer alt som er viktig for meg å bevare i Norge (eller kan i det minste brukes til det).

På den ikke fullt så hyggelige siden tror jeg det er typisk norsk å være ekstremt kald mot nye mennesker, uansett hvem det er man møter på gaten. Trist å se at nesten ingen smiler til hverandre, verken gamle, unge, innvandrere eller gingers.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Sitat av Franklin Vis innlegg
Er dette prologen til en antirasismetråd?
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan godt anse det som et forsøk på å forstå et av innvandringsmotstandernes mest brukte argument.
Trådstarter: Hva vil du frem til? At kulturen vår bare er tull og vi skal bare la muslimene bygge moskeer over hele landet fordi vi ikke har noen skikkelig kultur å tape?

Sitat av Pantheon Vis innlegg

fremmedfrykt
Vis hele sitatet...
*Host*SoS-Rasisme på nFF*Host*
Sist endret av Mexxy; 20. februar 2009 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Nei, men du kan godt anse det som et forsøk på å forstå et av innvandringsmotstandernes mest brukte argument.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke egentlig motstander av innvandring. Innvandrerne har vært mange i vårt land helt siden jeg ble født. Men jeg har fått sterkere og sterkere følelser for hva jeg mener om dem, og innvandringspolitikken til Norge generelt. Jeg bryr meg ikke om tro eller hudfarge eller om de ikke er etnisk norske. Men når de utlendingene som kommer inn her ikke klarer å oppføre seg som normale folk, så detter miner følelser mot det å være motstander istedenfor hjelpearbeider.

Jeg mener vi ikke kan unnskylde dem bare fordi de er kommet til en ny kultur hvor alt er nytt for dem. De forventer vår hjelp, fordi vi tilfeldigvis er verdens rikeste og beste land og bo i. Men de klager og lager kvalme fordi Norge ikke er mer likt deres eget land. Grunnen til at så mange i dette landet er motstandere av innvandring, tror jeg rett og slett er fordi vi nordmenn mener vi fortjener å få litt respekt tilbake. De respekterer ikke vår kultur (nærmere om norsk kultur under ^^). Så de lager heller sin egen, hvor det blir dannet gjeng- og rusmiljøer og andre kriminalitetsopplegg.

Hvis de bare hadde satt seg litt inn i hvordan nordmenn tenker og handler, istedenfor å kjøre sitt eget løp med en gang de kommer hit og får det perfekte liv, så hadde alt vært mye bedre for alle. Det sies at hvis man får bo i Norge, så er man like heldig som en som har vunnet i lotto ti ganger på rad. Og en som vinner i lotto ti ganger på rad, burde for all del ikke oppføre seg slik som mange utlendinger gjør.

Norsk kultur er det som gjør Norge til Norge. Det er kulturen som har gjort nordmenn til nordmenn.

Jeg siterer http://www.norskkultur.net/hvaern.htm :
Norsk kultur er det komplekse hele som inkluderer norske tradisjoner for kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker, ferdigheter og vaner som er utviklet gjennom vår historie og som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn.

Norsk nasjonalkultur har flere særtrekk, men er dessuten en del av en nordisk kulturkrets og av et vesteuropeisk sivilisasjonsfellesskap. En del kulturelle trekk kan gjenfinnes på tvers av sivilisasjonsgrensene.

Norske kulturtradisjoner kan variere, jamfør lokale forskjellen på dialekter fra nord til sør. Likevel tilhører de ulike kulturformene en felles nasjonal kulturramme. Engelsk språk - eller urdu og svahili - tilhører ikke denne felles nasjonale kulturen, selv om flere med norsk statsborgerskap kan tale slike språk. Individer med en norsk kulturtilknytning kan, i alle fall delvis, gå over i andre kulturell rammer uten at disse rammene dermed blir norske. Et nasjonalkultur er ikke det samme som summen av alle individuelle kulturytringer fra folk som bor i en nasjon.

Det nasjonalkulturelle program har gått ut på å finne mest mulig sammenfall mellom kulturelle og politisk grenser. Dette antas å øke det indre samhold og å gjøre det mulig å opprettholde en indre orden uten for mye tvangsmakt. Norge har i lang tid vært et forholdsvis homogent samfunn. Dette har bidratt til fredelige samfunnsforhold og få splittende konflikter.
Vis hele sitatet...
De forventer ikke vår hjelp, vi har tilbydd dem hjelpen og de har tatt imot.

Hvor jævla egoistisk går det egentlig an å bli? Da fortjener vi litt respekt tilbake!? Vi burde vise hensyn til situasjonen de er, og har vært i. Ikke yppe oss frampå å kreve jubel, applaus og mangfoldige klapp på skulderen fordi vi er så flittige som tar de inn i det fullstendig tilfeldige rike landet vårt. Vi hever oss da høyere enn det? Vi klarer da vell å gi litt hjelp uten at vi krever betaling tilbake? (i form av hyllest)

At du ikke forstår at det vil oppstå problemer under de første generasjonene med innvandring synes jeg bare er stakkarslig. Ha litt tålmodighet, så skal du se at vi smelter sammen etterhvert.

Norsk kultur er det som gjør Norge til Norge. Det er kulturen som har gjort nordmenn til nordmenn.
Vis hele sitatet...
Utsagn som det der gjør meg bare kvalm.. Synes det er høyest på tide vi begraver nasjonalismen sammen med alle arvesannhetene våre.
Sist endret av gulunderstrek; 20. februar 2009 kl. 20:56.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Godt innlegg Boo-Boo, og jeg ventet i spenning på at du skulle utdype hva innholdet i norsk kultur egentlig er. Dessverre kan man i sitatet ditt bytte ut "Norge"/"norsk" med "Tyskland"/"tysk" og det hadde gitt like mye mening... Trodde jeg hadde formulert spørsmålet ganske presist, men si ifra hvis jeg skal presisere.

gulunderstrek: Dette var vel ikke noen tråd om ditt syn på innvandring. Det har du utbrodert i svært mange innlegg allerede.
Begrepet "norsk kultur" er blitt dratt ned i driten den siste tiden, "alle" bruker det til å argumentere for at man skal stå på norske verdier og begrense den kulturelle inflytelsen. Hvorfor kan ikke norsk kultur bli påvirket av andre kulturer, det er jo framdeles norsk kultur?
Beklager, glemte meg bare bort i opphisselsen over Boo-Boo sitt innlegg angående hans syn på innvandring..

Slikt som hender det veit du
Sist endret av gulunderstrek; 20. februar 2009 kl. 21:06.
gulunderstrek: Begrave nasjonalisme som en arvesannhet? Hva er en arvesannhet? Og hvorfor denne negative etterklangen av et ord som godt kan tolkes som ren stolthet overfor nasjonen sin? Uten nasjonalisme eksisterer ikke nasjonalstaten. Selverklærte nasjonalister har gjort dumme ting i nasjonalismens navn, men det betyr ikke at ordets egentlige betydning endres. Det er ikke noe i veien med å være glad i landet sitt, selv om man kan argumentere for at det strider mot globaliseringens ånd.
Men det er jo faktisk det som er kultur. Kulturen er den samme i vært land, hvis vi tenker på det teoretiske. Hvordan vært land utfører det kulturelle er det som gjør det til landets særegen kultur.

Over til innvandringsdebatten igjen; så vil jeg legge til at utlendingene som kommer hit, burde forstå oss. De trenger ikke nødvendigvis å følge oss. Men forstå oss, og respektere våre meninger og holdninger. De burde forstå at vi ikke vil innrette oss etter de bare fordi de bor her. Det blir feil at muslimske skoleelever skal få lov til å gå fra timen fordi de er nødt til å be på forskjellige tidspunkt. Det samme gjelder arbeidsfolk. De må forstå at de er nødt til å ofre litt for å innrette seg våres regler og normer. Men det er ikke det som irriterer meg mest med innvandringen. Det som irriterer meg mest er det forbanna kriminalmiljøet de drar inn hit. Igjen; hvis de ikke kan oppføre seg som folk, så får de godta konsekvensene. Være det nordmenn og resten av verden.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
De forventer ikke vår hjelp, vi har tilbydd dem hjelpen og de har tatt imot.

Hvor jævla egoistisk går det egentlig an å bli? Da fortjener vi litt respekt tilbake!? Vi burde vise hensyn til situasjonen de er, og har vært i. Ikke yppe oss frampå å kreve jubel, applaus og mangfoldige klapp på skulderen fordi vi er så flittige som tar de inn i det fullstendig tilfeldige rike landet vårt. Vi hever oss da høyere enn det? Vi klarer da vell å gi litt hjelp uten at vi krever betaling tilbake? (i form av hyllest)

At du ikke forstår at det vil oppstå problemer under de første generasjonene med innvandring synes jeg bare er stakkarslig. Ha litt tålmodighet, så skal du se at vi smelter sammen etterhvert.



Utsagn som det der gjør meg bare kvalm.. Synes det er høyest på tide vi begraver nasjonalismen sammen med alle arvesannhetene våre.
Vis hele sitatet...
Vi har aldri krevd betaling tilbake. Men vi burde kreve at de godtar våre skikker, normer og regler. Jeg forstår også at det vil oppstå problemer. Men av problemer forventer jeg alt annet enn et gjeng- og dopmiljø. Ha tålmodighet? De første innvandrerne fra Pakistan kom på slutten av 60-tallet. Hvor lang tid trenger de for å klare å godta våre skikker, og vårt straffestystem som de så tydelig ikke forstår betydningen av...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Men det er jo faktisk det som er kultur. Kulturen er den samme i vært land, hvis vi tenker på det teoretiske. Hvordan vært land utfører det kulturelle er det som gjør det til landets særegen kultur.
Vis hele sitatet...
Nei, nei og atter nei. Jeg har ikke bedt om noen definisjon på hva begrepet kultur er. Det står greit forklart i ordbøker, wikipedia etc. Jeg har bedt deg definere hva du mener den norske kulturen består av, ikke ramse opp ord som "normer, holdninger, meninger og tradisjoner". Forstår du ikke det, foreslår jeg at du holder deg unna akkurat denne tråden og forflytter deg til en om innvandringspolitikk.
Jeg kan jo begynne å ramse opp ting som ski, hytte, grøt om lørdagen og diverse andre ting som er nevnt i denne tråden. En listetråd om det er uinteressant. Det som er interessant er om hver person er enig i definisjonen på kultur. Alle vet definisjonen. Men alle har sin egen tolkning av den. Og det er hver enkelts tolkning som er interessant å høre. Ikke en listetråd om hva nordmenn flest holder på med. De fleste av nFF's "befolkning" er nordmenn og vet godt hva som regnes med norske særtrekk. Som f.eks. ski, fjell, hardangerfjorden osv.

Jeg forklarte det jeg mener er den rette definisjonen på kultur. Men hvis du nå mener jeg har ødelagt tråden din, så skal jeg heller melde meg ut av diskusjonen.
Jeg kunne sikkert skrevet et svært lang innlegg om hvorfor dårlig integrasjonspolitikk, fordommer hos nordmenn og arbeidsgivere og et ressurssvakt norskt politi har skylden for kriminaliteten blandt innvandrere, men det blir off topic, og jeg orker ikke uansett.



Norsk kultur er så mye, og varierer fra landsdel til landsel, men jeg prøver meg på litt generelle ting som gjelder for hele landet:
russefeiringen
flatfylla
humor-tv fra nrk (klm, fleksnes og alle de gode gamle og fram til nåtiden.. personlig mener jeg at den beste norske tv humoren fortsatt kommer fra nrk)
svenskehandel
årlige familieferier på hytta på fjellet/ved sjøen/båten
charterferier til syden
matpakke
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg kan jo begynne å ramse opp ting som ski, hytte, grøt om lørdagen og diverse andre ting som er nevnt i denne tråden. En listetråd om det er uinteressant. Det som er interessant er om hver person er enig i definisjonen på kultur. Alle vet definisjonen. Men alle har sin egen tolkning av den. Og det er hver enkelts tolkning som er interessant å høre. Ikke en listetråd om hva nordmenn flest holder på med. De fleste av nFF's "befolkning" er nordmenn og vet godt hva som regnes med norske særtrekk. Som f.eks. ski, fjell, hardangerfjorden osv.

Jeg forklarte det jeg mener er den rette definisjonen på kultur. Men hvis du nå mener jeg har ødelagt tråden din, så skal jeg heller melde meg ut av diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Igjen. Du gir meg definisjonen på kultur som er totalt unødvendig. At noen nevner aktiviteter som mest fremtredende aspekter ved den norske kulturen er interessant i seg selv, og kan tolkes som at det er liten oppfattelse av felles tanker og verdier i det norske samfunnet, men som du ser er det også noen som nevner f.eks. distansert oppførsel mot fremmede som typisk norsk. Dersom du mener det er viktig å bevare den norske kulturen må du også kunne svare på hva du legger i det. Ski, fjell og Hardangerfjorden er neppe ting som står i fare for å forsvinne, så du må nødvendigvis sikte til noe annet.
La oss snu det rundt litt da, fabianca. Hvilke aspekter av den norske kulturen er folk redde for å miste/at kommer til å forsvinne?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det som irriterer meg mest er det forbanna kriminalmiljøet de drar inn hit. Igjen; hvis de ikke kan oppføre seg som folk, så får de godta konsekvensene. Være det nordmenn og resten av verden.
Vis hele sitatet...
Slike meninger irritere meg, snakk om stereotype. Det utsagnet der er ofte brukt blandt gamle konservative som ikke takler forandring. Kanskje innvandrere tyr til kriminallitet pga for dårlig integrering, at man kan føle at en ikke blir hørt. (hijab-debatten ble sikkert et slag i trynet blandt enkelte) Innvandrere kan ha sin egen oppfatning av "norsk kultur" og kanskje kan de endre den "norske kulturen" til noe bedre. Hvem vet, å være konservativ hjelper ofte lite, se på kina som nå åpner seg og merker en stor økonomisk framgang som er til glede for mange av befolkningen der.
Sist endret av Coco Jamboo; 20. februar 2009 kl. 22:14.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Sitat av emphi Vis innlegg
La oss snu det rundt litt da, fabianca. Hvilke aspekter av den norske kulturen er folk redde for å miste/at kommer til å forsvinne?
Vis hele sitatet...
Hehe, ja... skulle Tabloid tatt opp spørsmålet hadde de kanskje formulert det sånn? Det snevrer det hele inn litt, men gjør det samtidig kanskje lettere å svare på.
Kultur baserer seg ikke ene og alene på lutefisk, geitost og langrennski. Det er vi ikke redd for å miste. Hva vi egentlig er redd for å miste er vår identitet. Den kan du ikke ramse opp uten å hente fram en definisjon av kultur, for flatfyll, russefeiring, damer, pule og råning klarer våre kjære nye landsmenn fint å sette seg inn i ...
Det er snakk om kjøttboller dåp og konfirmasjon.
Vurderte om jeg skulle skrive noe i denne tråden i det hele tatt. Ski, flatfyll, lefser osv. osv har jo vært gjennomgående. Samt at man avsporer avsindig til innvandringsdebatten. Men det jeg syns vi kan være stolt av, utenom musikere fra forskjellige perioder ( Ole Bull, Grieg, Robert Normann, A-ha, Røyksopp osv. osv.) er den særegne norske, av og til litt tørre, humoren.

Inspirert av nettopp nytt på nytt tillater jeg meg å svare i denne tråden uten mer fjas. Ha en god helg alle
Pølser! Ingen som spiser så mye pølser som dette landet..
Kultur baserer seg ikke ene og alene på lutefisk, geitost og langrennski. Det er vi ikke redd for å miste. Hva vi egentlig er redd for å miste er vår identitet. Den kan du ikke ramse opp uten å hente fram en definisjon av kultur, for flatfyll, russefeiring, damer, pule og råning klarer våre kjære nye landsmenn fint å sette seg inn i ...
Vis hele sitatet...
Vår identitet er er basert på hva som er særegent "Norsk" og jeg vil tørre å påstå at både lutefisk, geitost og langrennski er særegent Norsk.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Bortskjemthet, selvovervurdering, "vi er verdens navle"-holdning, xenofobi, følelseskulde, stupiditet (f.eks. uttrykt ved troen på at vi har en overlegen kultur), en vemmelig trang til å "kose seg" til enhver tid, konsumerisme, og - som nevnt over - flatfylla.

Åh forresten, jeg glemte geitost, rømmegrøt og bunad. Jepp.
Vis hele sitatet...

Jeg kunne faktisk ikke ha vært mer enig.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Vår identitet er er basert på hva som er særegent "Norsk" og jeg vil tørre å påstå at både lutefisk, geitost og langrennski er særegent Norsk.
Vis hele sitatet...
Min feil, det skal selvsagt ikke mer til enn å kjøpe seg langrennski, spise lutefisk og ha en lager med geitost, så er Ali Baba og de 40 bestemødre integrert i den norske kulturen.

Derfor er det vanskelig å bruke ord som identitet uten å ta med definisjon av kultur samtidig.
Siden Norge har blitt så multikulturelt, så syns jeg Norsk kultur er veldig abstrakt, og ikke-definerbart. Hva er Norsk kultur? Skitur med appelsiner og kvikklunsj? Eller er det kanskje troll og tusseladder? Det er ikke noe som lenger heter typisk norskt, annet enn språket. Språket endrer seg også, men ikke i den grad som annen kultur i Norge, så derfor mener jeg at man ikke kan definere norsk kultur, siden det er så mye!

Vi har tatt inn masse innvandrere, og dette fører jo selvfølgelig til at vi får flere kulturer inn i Norge, og vi burde ta disse kulturene som en norsk kultur etterhvert.

Sånn helt personlig, så syns jeg norsk kultur er så utrolig mye, så det er vanskelig å si. Skiturer, smalahove og en Norsk kultur der selve tingene ikke er i sentrum, men stemningen. Slikt er det jo ikke lenger da, men vi skal ikke se det som et minus, man skal se på det positive med de nye kulturene som har kommet i landet, og ta det godt imot
Norsk kultur? Nah..
Det har ikke funnes på mange hundre år.
Kan norsk kultur defineres av nordmenn selv? Kvinnemishandling eller undertrykkelse, frivillig ignoranse og glødende overbevisning om at det du føler er riktigere enn det som kan bevises er aldri kultur noe sted, det er sykdommer som følger med sivilisasjon.
Sist endret av CaptainP; 21. februar 2009 kl. 02:30.