Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2091
Hei! Har "hengt" noen år på dette forumet, men har ikke hatt behov for å skrive noe før nå. Beklager om tråden er postet feil.

Trenger rett og slett råd!

Kort om min historie:
Begynte for ca. et år siden å bruke phenibut, og bruken eskalerte ganske fort til avhengighet og måtte ha phenibut i kroppen 24/7 for å kunne fungere normalt. For noen måneder siden kom det til et punkt hvor jeg ble drittlei av dette og det tærte på psyken min å måtte ta phenibut for å kunne fungere og få sove. Prøvd et par ganger å slutte på egenhånd, men har rett og slett ikke klart det. Kontaktet hjelp, og går nå fast en gang i uka hos en poliklinikk for rusavhengighet. Disse fortalte meg tidlig at de visste veldig lite om phenibut, men ville behandle det som en benzoavhengighet, siden en lege der mente at oppbygningen av phenibut rent kjemisk ligna på benzo. Jeg synes dette hørtes rart ut, men tenkte ok, så gjør vi det da.

Så kommer problemet:
På mitt siste møte der fortalte denne legen meg alternativene for slutting: Enten måtte jeg lage en seriøs nedtrappingsplan og klare det på egenhånd med psykologhjelp og et "team" rundt meg derfra. Alternativ nummer to var 4 ukers innleggelse og cold turkey. Jeg skal prøve alternativ èn sa jeg, og hvis det ikke går får vi ta alternativ to, for jeg SKAL av dette stoffet. Så begynte helvettet, hun begynte plutselig å snakke om at i tillegg til dette ville hun vurdere å melde dette inn til fylkesmannen slik at han fikk ta en vurdering på sertifikatet mitt. Dem som var avhengig av benzo og den slags var nemlig en fare for trafikken. Jeg fikk nå helt panikk og sa at livet mitt raser sammen hvis jeg mister lappen, og bablet ut om at phenibut og benzo var jo ikke det samme, og at jeg kunne miste jobben hvis dette skjedde. Hun spilte bare videre på at hun var lovpålagt til dette, men det jeg stusset litt på var at hun plutselig sa "så dette er noe vi må vurdere hvis du ikke viser vilje til å slutte med stoffet".

Kan man virkelig miste lappen for å være phenibutavhengig? Har ALDRI følt meg noen type sløv eller en fare for trafikken på dette stoffet, så det føles helt sykt. Får ikke ro i sjela før jeg får vite om det er noe slags "hold" i det hun truer meg med her.

Beklager for alt for lang post. Tusen hjertelig takk hvis noen orker å svare.
Det er nå en gang sånn at rusa folk ikke har noe som helst i trafikken å gjøre, jeg blir jo ikke sløva ned av amfetamin eller kokain f.eks, men jeg mener selv at jeg ikke har noe i trafikken å gjøre når jeg er påvirket.
Så vidt jeg vet så kan legen kontakte fylkesmannen om hun har grunn til å tro at du ikke er skikket til å være i trafikken. Så det er nok 'hold' i det hun sier. Men er ikke 100% sikker!
Ja, de kan ta fra en lappen for at en inntar rusmidler hver dag. Det er fylkeslegen som gjør dette. Er veldig vanlig når folk søker seg inn i behandling for sine rusproblemer.
Det et nærmest rutine der jeg var på behandling.
Så ja. Viss hun mener at du ikke oppfyller kravene, så er hun pliktig til å melde deg. Å de vil ta lappen din om de tror du tar "noe som er som benzo" hver dag. Uten at det er forskrevet fot lege og sikkert på en dose som er meget mye høyere enn normalen.
Unlicensed Surgeon
Sitat av sirkus1234 Vis innlegg
Hei! Har "hengt" noen år på dette forumet, men har ikke hatt behov for å skrive noe før nå. Beklager om tråden er postet feil.

Trenger rett og slett råd!

Kort om min historie:
Begynte for ca. et år siden å bruke phenibut, og bruken eskalerte ganske fort til avhengighet og måtte ha phenibut i kroppen 24/7 for å kunne fungere normalt. For noen måneder siden kom det til et punkt hvor jeg ble drittlei av dette og det tærte på psyken min å måtte ta phenibut for å kunne fungere og få sove. Prøvd et par ganger å slutte på egenhånd, men har rett og slett ikke (.....)
Vis hele sitatet...
sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/utfordrende-tilstander/rus/melderett-og-plikt-ved-rus

Sjåfører og rus – plikt til å gi melding om at innehaveren av førerkort ikke fyller helsemessige krav.
Lege skal gi muntlig eller skriftlig advarsel til pasient hvis hun finner at det av helsemessige grunner er uforsvarlig at vedkommende kjører. Pasienten har da ikke kjørerett. Noter i journal at muntlig advarsel er gitt. Hvis pasienten fortsetter å kjøre bil, til tross for advarsel, må det gis skriftlig melding til fylkesmannen. Anser legen at helsekravene ikke vil være oppfylt i 6 måneder eller mer, skal skriftlig varsel sendes pasienten. Samtidig skal melding om at slik varsel er gitt sendes fylkesmannen (fylkeslegen).
Vis hele sitatet...
Espen søkte rushjelp, derfor mister han lappen

Det er nok hold i det
Hei, sirkus1234.

Først og fremst må jeg si at jeg synes det er sykt av legen og sammenligne det med benzodiazepiner, da begynner jeg å lure på vedkommende og hva han driver med. Skal sånne leger få lov til å jobbe med rus og medisinere folk, når han ikke er på nett, " det ligner kjemisk på benzodiazepiner" som du skrev han sa. Han burde vite såpass at den farmalogiske forskjellen på Phenibut og Benzodiazepiner er stor ( Xanor, Rivotril, Valium, Sobril osv. )

Phenibut binder seg til GABA-B( ligner mest av alt på Baclofen( muskelspasme medisin, ikke benzo), og GHB/GBL, men binder seg ikke til GHB-reseptoren i hjernen og det er vid uenighet om Phenibut påvirker GABA-A ( samme reseptor som benzodiazepiner binder seg til) men nyere forskning viser til at det altså ikke gjør det.

Til deg vil jeg si at det er fort gjort og havne i Phenibut fellen da det føles veldig bra i starten, null angst, ikke noe nerver og søvnen er herlig. Dessuten føler man seg ikke spesielt ruset, men generelt veldig bra så jeg forstår at du har forsatt og ta det. Tross alt så er det jo lovlig =)

Jeg forstår deg godt at du blir frustrert over situasjonen da det er vanskelig å gå cold turkey når man har tatt Phenibut over lengre perioder. Det er noe jeg har full erfaring med.

Det at psykologteamet ditt begynner å snakke om at du er avhengig av benzo og at " vis du ikke viser vilje med å slutte med stoffet" er hårreisende. For det første kontaktet du dem for at du faktisk viser vilje til å slutte med stoffet, det er jo derfor du tok kontakt. Hadde dem vist litt om de farmalogiske egenskapene til Phenibut så ville dem holdt seg for gode til en sånn kommentar. Og for det andre er det helt på trynet å skulle ta fra noen lappen ett stoff som er helt og holdent lovlig per dags dato. ( det er på samme nivå som Paracet, men det burde blitt revurdert. Phenibut bør bli reseptbelagt etter min mening )

Håper for din del og alle andres del at dette sier litt om åssen psykiatrien / rusteam operer på. De kan rett og slett ikke jobben sin.
Sist endret av Valadar; 16. februar 2015 kl. 20:25.
Tusen takk for svar folkens. Er helt enig i at jeg ikke har noe å gjøre i trafikken dersom rusmiddelet hadde vært det samme som benzo og lignende. Som Patricia over meg sier påvirker phenibut GABA-B reseptoren, IKKE GABA-A reseptoren, sånn som benzo gjør. Dette gjør vel saken ganske annerledes, eller gjør den det? Påvirker GABA-B reseptoren kroppen noe som helst som tilsier at du ikke skal få ha sertifikatet?