Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4079
Har lest og hørt at man kan dø hvis man bråstopper med benzo?:/ hvor lang periode og hvor store doser benzo er det snakk om da? Sikkert litt individuelt tipper jeg men noen freaks som vet noe? Har selv gått på xanor i ca 2 år 2-4 mg daglig og har trappet ned i snart mnd og er på 0,5mg depot i sammerbeid med lege og psykiater men blir jo litt engstelig når jeg leser og hører dette flere steder..
Hør med legen din. Dersom du er på nedtrapping i samråd med fagfolk, så bør du kanskje søke informasjon der også.
Takk for ingenting
Sitat av greatness Vis innlegg
Takk for ingenting
Vis hele sitatet...
Det er det beste rådet du vil få.
Sist endret av Bombasa; 8. april 2014 kl. 19:45.
Du skal ha en ganske så skrøpelig kropp og en veldig alvorlig avhengighet om du skal få fatale konsekvenser ved abstinens.

Du har nok ikke gått på det lenge nok. Og du trapper jo ned under legens anvisning. Man skal aldri "brå slutte" når man er avhengig av et benzo preparat. Du er helt på den trygge siden. Ikke at du kommer til å få det lett. Lykke til!
Sist endret av ZionRoad; 8. april 2014 kl. 19:50.
Ja, man kan dø. Både av direkte årsaker som katatoni eller anfall, og av indirekte årsaker som selvmord eller anfall-lignende symptomer i farlige situasjoner som f.eks. mens man kjører bil. Wikipedia har mye info om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodi...rawal_syndrome

Se spesielt:

An abrupt or over-rapid discontinuation of benzodiazepines may result in a more serious and very unpleasant withdrawal syndrome that may additionally result in:

Catatonia, which may result in death[59][60][61]
Confusion[62]
Convulsions, which may result in death[63][64]
Coma[65] (rare)
Delirium tremens[66][67][67]
Delusions[68]
Hallucinations
Hyperthermia[49]
Homicide ideations[69]
Mania[70][71]
Neuroleptic malignant syndrome-like event[72][73] (rare)
Organic brain syndrome[74]
Post-traumatic stress disorder[25]
Psychosis[75][76]
Suicidal ideation[77]
Suicide[2][29][78]
Urges to shout, throw, break things or harm someone[37]
Violence[79]
Vis hele sitatet...
Ja, du kan dø av å bråslutte. Men nei, det er ikke sannsynlig i det hele tatt. Faktisk er det ekstremt sjeldent. Her er en rapport fra 2009:

Further review of the decedent's medical history as well as information provided by the next of kin provided by the next of kin revealed that the deceased had been taking diazepam for several years but had recently been switched to alprazolam. The decedent had abruptly stopped taking the alprazolam approximately 4 days before admission when she ran out of the medication, after taking approximately 200 mg in a 6-day period. Given the inconsistent clinical presentation and the findings at autopsy, we suspect that she suffered from benzodiazepine withdrawal and not an overdose as initially reported. Although it is possible that the zolpidem, reportedly taken in the 12 hours before admission, masked the initial symptoms of withdrawal, the constellation of symptoms and signs at presentation are more consistent with benzodiazepine withdrawal than of zolpidem overdose. (...)

This is only the second case within the English literature of death because of benzodiazepine withdrawal.
Vis hele sitatet...
Denne dama hadde altså gått på valium i flere år. Så hadde hun byttet til xanor, og tatt ca. 200 mg på seks dager, før hun bråsluttet. Hun døde.

Dette er kun en av to eksisterende rapporter i den vitenskapelige litteraturen på engelsk hvor bråslutting av benzo var direkte dødsårsak. Og da var det altså snakk om obskøne mengder.

Å bråslutte er absolutt ikke å anbefale, da det kommer til å være svært ubehagelig. Det finnes også en risk for anfall m.m. Men mest sannsynlig kommer symptomene til å være angstrelaterte.

Ikke engst deg. Du trapper ned fint og rolig, og det kommer til å gå helt bra. Selv om du ikke hadde trappet ned rolig, hadde du likevel med all sannsynlighet ikke kommet til å dødd. Det er som sagt ekstremt sjeldent, og overdrevent hvor stor risken faktisk er i forhold til de tilgjengelige vitenskapelige data.

Men samtidig kan jeg se hvorfor folk overdriver: det er virkelig ikke å anbefale å bråslutte. Men engst deg ikke for å dø, det er antagelig større sannsynlighet for at du dør i en bilulykke enn at du dør av benzo-abstinens.
Svaret ditt ZionRoad og panopticon var hjelpsomme tusen takk! Takk til deg og Grix, men står over å gå å lese mer om sånne ting. Leser jo meg selv paranoid :-p
Jeg har selv erfaring med benzonedtrapping. Ja, du kan dø av å bråstoppe. Men det er ikke det du gjør nå. Du trapper ned. Du vil føle deg kjip, være engstelig, respondere dårlig på stress og sove dårlig.

Du er på slutten av nedtrappingen nå, og det er for mange det tyngste. Bare hold motet oppe og fortsett som planlagt så skal du se at ting ordner seg
Jeg opplevde grufulle anfall under nedtrapping. Omtrent annenhver dag seinet jeg om og våknet opp timer senere i en dam av fråde og blod. Høres kanskje overdrevet ut, men true story. På Rikshospitalet testet jeg positivt på EEG. Ble diagnostisert med epilepsi av overlege og satt på medisiner deretter. Ett år senere var EEG-en negativ. Med andre ord var jeg epileptisk i den abstinente perioden som strakk seg over et års tid. I dag er jeg friskmeldt og hundre prosent anfallsfri.

Har du ikke fått anfall eller kjent store smerter i muskulaturen, har du etter alt å dømme grunn til å føle deg trygg. Dødsfallene som følge av benzoabstinenser skyldes for det vesentlige ulykker knyttet til anfall. Man dør ikke uten videre.

Fortsett med nedtrapping, og ikke frykt annet enn tilbakefall
Kan jeg spørre hvilken benzo, lengde og dose du brukte?