Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6626
Hei

Bare lurer på om det kan bli noen problemer med å bli lege hvis man blir tatt med feks et par gram hasj? Trenger man politiattest?
Det er nok en stor sjanse for at du trenger en ganske ren vandel ja, spesielt med tanke på at man kommer til å håndtere ganske sterke medikamenter.
Man trenger ingen vandelsattest for å ta legestudier. Men det spørs vel hvor ettertraktet man er som lege dersom man har en dom for besittelse/bruk av kontrollerte/forbudte (rus)midler.

Dersom dette er et relevant spørsmål for deg, så er det vel bare å veie hasjen opp mot ønsket om å bli lege, så finner du vel fort ut om det er en risiko du er villig til å ta.

Vurderer du å bruke utdannelsen din i andre land, som kanskje har en stor mangel på kvalifiserte leger, så tror jeg nok at den hasjklumpen ikke betyr noe.
Var selvfølgelig ikke selve studiene jeg refferer til, men det å faktisk jobbe som lege. Det er nok absolutt mulig at man kan jobbe som lege, dog man må regne med å ikke kunne skrive ut resepter, og hvem vil egentlig ansette en lege som ikke har lov til å skrive ut medisiner? Jeg vet iallefall at dette er faktum for sykepleiere, man kan fint jobbe som sykepleier med en liten narkodom i fortiden, men man kan se langt etter nøkkelen til medisinskapet.
Sitat av Ivellios
Var selvfølgelig ikke selve studiene jeg refferer til, men det å faktisk jobbe som lege. Det er nok absolutt mulig at man kan jobbe som lege, dog man må regne med å ikke kunne skrive ut resepter, og hvem vil egentlig ansette en lege som ikke har lov til å skrive ut medisiner? Jeg vet iallefall at dette er faktum for sykepleiere, man kan fint jobbe som sykepleier med en liten narkodom i fortiden, men man kan se langt etter nøkkelen til medisinskapet.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant. studiene kan man ta men en lege uten medisin ansvar er vel ingen lege.
Teoretisk sett er han vel det, men han får ikke gjort så jævlig mye med utdannelsen sin akkurat.
Sitat av Lundern
Kan huske at jeg har lest at man trenger rimelig rent vandel for å bli lege. Dog jeg er ikke sikker, men du burde prøve å finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Ingen krav for det nei. Men hvem vil vel ansette en lege med feks. en narko dom? Det er der dilemmaet for en arbeidsgiver ligger.
Og så kan det være problemer med godkjenningen fra Helsedirektoratet for å praktisere da. Litt avhengig av hva det dreier seg om, og hvor grovt bruddet på reglemenet og lovverket er.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hva om denne dommen var for 5 år siden og den er borte fra den anminnelige vandelen?
Sitat av geskgesk Vis innlegg
Hva om denne dommen var for 5 år siden og den er borte fra den anminnelige vandelen?
Vis hele sitatet...
det blir aldri helt "borte"fra strafferegisteret,men politiet gir det ikke ut mer etter ett parr år hvis det ikke er av spesielle årsaker

MEN det er klart ved spesielle stillinger,forsvar,politi,rettsvesen,kanskje lege?så får du ikke jobb der hvis du ble tatt med narko og shit for 8 år siden feks!

Jeg vil dessverre tro det krever en maks granskning på linje med å bli politi og at det ikke vil gå igjennom!

Jeg ville ringt politiet å hørt..slipper du å lure mer!
Sist endret av murmade; 27. desember 2010 kl. 13:01.
Politiattest må leveres inn når man begynner på medisinstudiet i Norge.
dem såm kjenner til mosjøen VET at det går fint ann å røyke mens man er lege.

første å mest kjente lege som var her i byen var alkoholiker å drev å spiste paralgin forte åpenlyst dagen lag på kontoret sitt å VET at det var en del narkotika inn i bildet der også. men fikk sparken etter en god del år etter at det ble avklart.

andre legen min ble tatt med en stor mengde kokain, å jobbet som lege i månder senere før har måtte gå

nå så har jeg fått en lege fra Nederland, så jeg venter spent på å se resultater her også hehehehe
ettersom begge mine foreldre er leger vet jeg at en i 99,9% av tilfellene må en ha PLETTFRI vandel for å i det hele tatt bli tatt i betraktning for en sånn jobb. en skal jo tross alt ha ansvar for mange pasienter og en er i kontakt med sterke legemidler.
Gjelder det også forenklet forelegg? En kompis av meg studerer medisin nå og er ganske aktiv røyker.
Vil tro at politiattesten som trengs for medisinsk relaterte yrker er en begrensa en. Dette for å sjekke at man feks ikke har drevet med overgrep eller liknende før. Litt hasj tviler jeg sterkt på at vil ha noe og si.

Sitat av Space-Time Vis innlegg
Gjelder det også forenklet forelegg? En kompis av meg studerer medisin nå og er ganske aktiv røyker.
Vis hele sitatet...
Isåfall så ville det veldig få leger her i landet om du mista muligheten til å bli det ved å kjøre litt for fort. Om kompisen din har blitt tatt for hasj fikk han nok ikke noe forenkla forelegg.
Sitat av DMTlover Vis innlegg
dem såm kjenner til mosjøen VET at det går fint ann å røyke mens man er lege.

første å mest kjente lege som var her i byen var alkoholiker å drev å spiste paralgin forte åpenlyst dagen lag på kontoret sitt å VET at det var en del narkotika inn i bildet der også. men fikk sparken etter en god del år etter at det ble avklart.

andre legen min ble tatt med en stor mengde kokain, å jobbet som lege i månder senere før har måtte gå

nå så har jeg fått en lege fra Nederland, så jeg venter spent på å se resultater her også hehehehe
Vis hele sitatet...
samme det,alkohol er lov å drikke og han "fikk"vell medisinen for en eller annen grunn..intet ulovlig enda,selv om alle "vet"noe,godt mulig han gikk over noen grenser i de senere år og ble tatt.

de har nok grei oppsigelsetid de også,jeg var statsansatt uten noe særlig høy stilling og fikk 6 måneders oppsigelsestid så..

det er nok bare logisk,hadde det vært overgrep/misbruk av jobb-rollen eller noe sånt ville det vært annerledes!
Sist endret av murmade; 27. desember 2010 kl. 14:20.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Vandelsattest er påkrevd innenfor alle helsefag i Norge. Du kan gå på studiet noen måneder uten å vise vandelsattesten, men det er begrenset hvor lenge de gidder å vente på den. Det som er helt sikkert er at du ikke får bli utplassert, bedrive praksis eller får lov til å være klinikker hvis vandel ikke har blitt levert inn. Alt annet vil være et avvvik.
vadelsattest for å jobbe som lege
det er slike ordninger som gjør at dette samfunnet vil møte seg selv i døra i framtiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
vadelsattest for å jobbe som lege
det er slike ordninger som gjør at dette samfunnet vil møte seg selv i døra i framtiden.
Vis hele sitatet...
Øh? Så du vil at folk som knasker piller til den store gullmedaljen utan viare kan bli leger? Eller at folk som er dømde for overgrep potensielt skal få omgåast mennesker i svært sårbare posisjoner?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Øh? Så du vil at folk som knasker piller til den store gullmedaljen utan viare kan bli leger? Eller at folk som er dømde for overgrep potensielt skal få omgåast mennesker i svært sårbare posisjoner?
Vis hele sitatet...
Problemet er at legen din kan knaske så mye piller han vil, så lenge han har resept på dem ("venne"-tjenester innenfor legemiljøet). Dette er ikke ulovlig, men allikevel langt mer alvorlig enn en lege som røyket hasj da han var 22, og sistnevnte vil med dagens system sannsynligvis ikke engang få jobb.

Det er forskjell på narkotikamisbruk (implying at alle som bruker illegale rusmidler er misbrukere :P) og overgrep/vold. Sistnevnte er voldelig kriminalitet som er utført mot en annen person, narkotikabruk (som all annen rusbruk) er POTENSIELL skade mot egen kropp, noe som hverken vitner om lav moral eller andre holdninger/verdier som tilsier at en ikke skal få lov til å arbeide som lege.
Sitat av DMTlover Vis innlegg
dem såm kjenner til mosjøen VET at det går fint ann å røyke mens man er lege.

første å mest kjente lege som var her i byen var alkoholiker å drev å spiste paralgin forte åpenlyst dagen lag på kontoret sitt å VET at det var en del narkotika inn i bildet der også. men fikk sparken etter en god del år etter at det ble avklart.

andre legen min ble tatt med en stor mengde kokain, å jobbet som lege i månder senere før har måtte gå

nå så har jeg fått en lege fra Nederland, så jeg venter spent på å se resultater her også hehehehe
Vis hele sitatet...
Norske versjonen av Dr. Gregory House?

Men OT: Men hva med legepraksis i land der cannabis er legalisert? Hadde det vert noe problem om man hadde en narkotikadom for cannabis på rullebladet?
Sist endret av Psytrip; 27. desember 2010 kl. 16:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Øh? Så du vil at folk som knasker piller til den store gullmedaljen utan viare kan bli leger? Eller at folk som er dømde for overgrep potensielt skal få omgåast mennesker i svært sårbare posisjoner?
Vis hele sitatet...
se for deg scenario 1: det er krig, 40 % av befolkningen har fått rullebladet sitt møkkete av å røyke seg en rev. Folk dør og kun leger med plettfri vandel kan brukes til å hjelpe døende folk, fordi hasjrøykere er kriminelle nærkiser.

Faktisk så er det mange leger som har meld seg frivillig til å hjelpe men de får ikke lov til å praktisere eller få adgang på medisin. Du er hardt skadet og ingen "lovlige" leger har tid til å hjelpe deg før du dør.

(do i need to state the obvius?)


Sånn situasjonen er nå i dag, er det kanskje moralsk forsvarlig å ekskludere leger uten plettfri vandel, men som verdenshistoren har lært oss så mange ganger før, så an sitasjonen fort bli en helt annen!

ego ditt er ikke vært så mye når det står mellom liv og død, man tar det man kan få og er takknemmelig.

jeg kan også dra fram scenario 2 hvis noen vil høre?
Sist endret av skeptfisk; 27. desember 2010 kl. 16:42.
Så du tror at samme regler gjelder nå som under krig? lol!
Dummeste scenario jeg har lest.
Sist endret av nikons; 27. desember 2010 kl. 16:42.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Norske versjonen av Dr. Gregory House?

Men OT: Men hva med legepraksis i land der cannabis er legalisert? Hadde det vert noe problem om man hadde en narkotikadom for cannabis på rullebladet?
Vis hele sitatet...
hehe ja nesten...

Ja der tror jeg du er inne på noe. noen som vet noe?

murmade: ALLE her vet hvem han var å var ikke noe feilet denne mannen til å bruke disse pillene. alle viste at om dem trengte noe så var det bare å høre med han.. han skreiv ut piller med begge hender for å si det slik

åja.. kom på at pappa hadde vært på fest med han en gang å ble spurt av denne legen om han ville ha noen tabeletter.. er utallige rare historier på denne mannen.. men kan jo selfølgelig ha noe med oppsigelses tid å gjøre også.

han ble iverfall en gang suspendert men ble faktisk henta inn igjen pga. mangel på leger her
Sist endret av DMTlover; 27. desember 2010 kl. 17:13.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Norske versjonen av Dr. Gregory House?

Men OT: Men hva med legepraksis i land der cannabis er legalisert? Hadde det vert noe problem om man hadde en narkotikadom for cannabis på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Regner med at det er prinsippet om at en ikke har overholdt og vist respekt for de formelle lovene i et land..
noen som veit om, hvis man har noe snusk på rulleblad pga. substansbruk, og disse substansene i fremtiden ble gjort fullt lovlig, ville man da blir "frikent" for denne "forbrytelsen"?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
se for deg scenario 1: det er krig, 40 % av befolkningen har fått rullebladet sitt møkkete av å røyke seg en rev. Folk dør og kun leger med plettfri vandel kan brukes til å hjelpe døende folk, fordi hasjrøykere er kriminelle nærkiser.
Vis hele sitatet...
Hørt om skjønnsvurdering og begrensa vandelattest? Det er ikke slik at du blir eksludert fra så mange yrker selv om du er blitt tatt med hasj en gang, men heller slik at de vurderer om det du har blitt tatt med har noe og si for yrket. Hadde du blitt glad om du hadde unger og fant ut at lommemannen var den nye barnehageonkelen i barnehagen dems. Eller om han var ansatt på barneavdelingen på sykehuset der du har ungen din?

Hadde sikkert ikke vært så kult om du fant ut at Geir som har vært opiatmisbruker i 40 år skal kutte i deg etter han har vært og henta et par flasker Morfin i underetasjen på sykehuset.

Har du derimot blitt tatt for å røyke en joint for et par år siden så har nok ikke det noe å si på en karriere innenfor helsevesenet, eller om du har lyst til å jobbe i en barnehage.
Sist endret av legalize_it; 27. desember 2010 kl. 21:23.
Sitat av Space-Time Vis innlegg
Gjelder det også forenklet forelegg? En kompis av meg studerer medisin nå og er ganske aktiv røyker.
Vis hele sitatet...
Man får ikke forenklet forelegg i narkotikasaker.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
noen som veit om, hvis man har noe snusk på rulleblad pga. substansbruk, og disse substansene i fremtiden ble gjort fullt lovlig, ville man da blir "frikent" for denne "forbrytelsen"?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil man ikke.
Tror ikke det er så mye å tenke over. Stort sett overgrep og beskadigelse av andre som gjelder i helse- og politivesenet
Sist endret av p0zz; 28. desember 2010 kl. 01:49.
Sitat av p0zz Vis innlegg
Tror ikke det er så mye å tenke over. Stort sett overgrep og beskadigelse av andre som gjelder i helse- og politivesenet
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke sett bort i fra at man bryr seg om hvorvidt en lege har blitt dømt for befatning med narkotika, med tanke på at narkotikalovgivningen her til lands reguleres av legemiddelloven.
Riktignok ikke innenfor helsevesenet, men denne artikkelen er for meg ett godt bilde på hvor mye litt uskyldig omgang med hasj kan ødelegge for deg i jobbsammenheng.
Sist endret av caperno; 28. desember 2010 kl. 02:08.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tror ikke det blir sjekket i det hele tatt om du for noen år tilbake ble domfelt for besittelse av hasj. Det vil alltid ligge på rullebladet ditt, men dommer foreldes etter 5/10 år avhengig av alvorlighetsgraden. Mao vil du kunne bestå en normal sikkerhetsklarering dersom det kreves. Med tanke på at det tar noen år å bli lege så er saken ute av verden innen den tid.

Å bli snut kan du selvsagt ikke bli, men det var vel heller ikke saken her..

Fuck, smart av meg å svare på en flere år gammel tråd.. Jaja
Sist endret av Zolly; 31. august 2011 kl. 09:29.