Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 10066
Igjen er debatten rundt pelsfarmer oppe.

Gang på gang blir det dokumentert dårlige forhold for dyr i bur.

Hvorfor har ikke dette blitt avskaffet for lenge siden?
Det begriper jeg ikke.

http://www.dagbladet.no/2010/10/31/n...riks/14085693/
"Øko-Terrorist"
Fordi den Norske stat er altfor opptatt av å beskytte arbeidsplasser, uansett hvor barbariske de er, bare se til Hvalfangst og selfangst.(Som begge er ulovlige allerede innen EU)
Sist endret av tr80r; 31. oktober 2010 kl. 21:57.
På en av de plassene de filmer,bor jeg. Her har det blitt diskutert veldig mye om vi skal ha revfarmer eller ei.

Det er jo ei næring, og folkene som driver gårdene lever som oftest kun på dette.
Jeg vil kalle det dyremishandling. Hvis du noen gang har vært på en slik plass, vet du hvor trangt de har det. Og livet til de små dyra er ganske miserable. Når de blir født, blir de proppa i mat, sånn at de skal bli store fort. Om noen uker blir de "slaktet" og flådd. Ekkelt.

VI lever tross alt i 2010, ikke på midten av atten-pil-og-bue
"Øko-Terrorist"
The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the ways its animals are treated

~ Mahatma Gandhi'
Det burde uten tvil innføres strengere lover og regler for dette, men å forby det fordi det er "barbarsk" mener jeg er å overdrive.

Det er da ingen forskjell på å mate opp pelsdyr for pelsen og å mate opp andre husdyr for kjøttet? Tror dessverre litt for mange har mistet kontakten med virkeligheten når det kommer til å dyrehold etc. Er kanskje ikke så rart da de færreste faktisk har sett et dyr bli drept og slaktet, selv om de spiser kjøtt nesten daglig. Men nå beveger jeg meg litt bort fra tema.

Det som forundrer meg mest er hvordan disse pelsfarmene kan drives lønnsomt. Det kan jo ikke bli noen fin pels fra dyr som driver og gnager på hverandre? Hadde jeg skulle startet en pelsfarm ville jeg jo sørget for at dyrene var friske og fikk korrekt næring slik at de får flott pels.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det burde uten tvil innføres strengere lover og regler for dette, men å forby det fordi det er "barbarsk" mener jeg er å overdrive.
Det er da ingen forskjell på å mate opp pelsdyr for pelsen og å mate opp andre husdyr for kjøttet? Tror dessverre litt for mange har mistet kontakten med virkeligheten når det kommer til å dyrehold etc. Er kanskje ikke så rart da de færreste faktisk har sett et dyr bli drept og slaktet, selv om de spiser kjøtt nesten daglig. Men nå beveger jeg meg litt bort fra tema.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan du si at det ikke er noen forskjell? dyr avlet opp til mat blir brukt til nettop dette, mat.

Pels derimot er noe ingen trenger, dette er kun for pyntens skyld.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Hvordan kan du si at det ikke er noen forskjell? dyr avlet opp til mat blir brukt til nettop dette, mat.

Pels derimot er noe ingen trenger, dette er kun for pyntens skyld.
Vis hele sitatet...
Vi trenger overhodet ikke bruke i nærheten av så mye kjøtt vi gjør nå, sammenligningen faller litt...
Sist endret av Kinseek; 31. oktober 2010 kl. 22:20.
De skal jo uansett drepes, så hvem bryr for være opp til han / hun. Jeg har hvertfall mine problemer å bry meg om, og jeg driter langt i hvordan et jævla rev behandles eller ei.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
De skal jo uansett drepes, så hvem bryr for være opp til han / hun.
Vis hele sitatet...
Og vi skal alle dø, så hvorfor dette styret om å bry oss om hverandre?

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Jeg har hvertfall mine problemer å bry meg om, og jeg driter langt i hvordan et jævla rev behandles eller ei.
Vis hele sitatet...
Men du bryr deg nok til å taste noen tastetrykk om at du ikke bryr deg? Er det alltid et poeng for deg å understreke alle de tingene du ikke bryr deg om?

Det er 1 milliard ting jeg også driter i - men jeg oppsøker ikke forum, skriver "cares" poster og generelt må få frem at jeg ikke bryr meg...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Vi trenger overhodet ikke bruke i nærheten av så mye kjøtt vi gjør nå, sammenligningen faller litt...
Vis hele sitatet...
Vi trenger ihverfall ikke pels, da syntetiske materialer er mye billigere, og kan isolere bedere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mech Vis innlegg
Vi trenger ihverfall ikke pels, da syntetiske materialer er mye billigere, og kan isolere bedere.
Vis hele sitatet...
Det samme gjeld eit fullstendig vegetarisk kosthold. Vi treng ikkje kjøt, og å produsere samme matmengde frå planter tar vesentleg mindre energi og tid.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det er da ingen forskjell på å mate opp pelsdyr for pelsen og å mate opp andre husdyr for kjøttet? Tror dessverre litt for mange har mistet kontakten med virkeligheten når det kommer til å dyrehold etc. Er kanskje ikke så rart da de færreste faktisk har sett et dyr bli drept og slaktet, selv om de spiser kjøtt nesten daglig. Men nå beveger jeg meg litt bort fra tema.
Vis hele sitatet...
Det er to viktige forskjeller:
  1. Vi trenger mat. Forbruket av kjøtt burde helt klart ned, men det er en svært viktig konseptmessig forskjell på å drepe et dyr for å dekke et primærbehov og å drepe et dyr av ren forfengelighet. Man kan erstatte kjøtt med et rent vegetabilsk alternativ, men dette krever mye i form av å få i seg all næring og alle essensielle aminosyrer kroppen trenger, og det er utvilsomt noe som krever vesentlig mer oppofring, fokus og tid enn å bare la være å gå med den forbanna pelskåpen.
  2. Det er en vesentlig forskjell på hvordan sauer og kyr går fritt på utmarksbeite på sommerhalvåret, og i en del tilfeller går fritt ut og inn av fjøset i vinterhalvåret, og hvordan rever og mink lever hele sitt liv i bur med stålnettinggulv hvor de knapt kan snu seg. For all del, det er rom for mye forbedringer i landbruket og kjøttindustrien, både i form av krav til bønder og slakterier og overholding av lovverket, men det er totalt urimelig – for ikke å si uredelig – å skulle bruke disse ufullkommenhetene til å forsvare pelsdyrindustrien.
Fatter ikke at dette fortsatt finnes i Norge.
Syntes dette er noe vi burde kjempe mot, uansett om vi er kjøttetere eller ikke.
Greit nok at dyr er enkle i forhold til oss mennesker og tolererer forjævlige forhold. De vet ikke om noe bedre og vil derfor aldri klage, men da burde vi som den overlegne arten vi er sørge for at de får det så godt som mulig.

Hvis det ikke er mulig å gi de litt begrensa frihet, eller ihvertfall en illusjon av at en del av livet er som et livet de skulle hatt fra naturens side, kan vi la vær.
Det er masse regler og bestemmelser rundt fjøsdyr og de fleste har det nok ikke så ille, men dette er ikke rovdyr.
Trur det er veldig vanskelig å drive oppdrett på ville rovdyr uten at de har det helt jævlig.

Eller vi kan jo gå over til bjørneavl, eller jerv? gaupe? Nei la de loke rundt i skogen og spise smådyr, så kan ve lage klærne våre av sau.
Sist endret av Bothrops; 1. november 2010 kl. 10:42.
Dette blir halvveis OT, men:

Hvis du er vegetarianer så greit, det er din business, men til alle dere som sier det er sunt å være veganer (ja jeg vet det er en forskjell mellom vegaer/vegetarianer), så er svaret nei. Kroppen trenger næring fra kjøtt, først og fremst proteiner og det er en grunn til at vi er født kjøttetende vesener. Jeg er klar over at det er proteiner i f.eks bønner, men min erfaring er at de fleste veganere blir unaturlig tynne og muskelløse. Nå er det selvfølgelig mulig å spise for mye fett kjøtt, men det betyr ikke at "kjøtt er usunt".

Selv kjøper jeg ikke kjøtt fra leverandører der det har blitt påpekt dårlige forhold for dyrene, så ikke gi meg den om at jeg er dyremishandler osv.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor enkelte er så fanatiske motstandere av sel- og hvalfangst. Er det fordi de er søte? I norge jakter man ikke på uttrydningstruede hvaler, selv om det ofte er et argument nei-siden bruker. I dag brukes granatharpuner som dreper hvalen så godt som med en gang i nær sagt alle tilfellene. Hva er så mye verre med det enn f.eks elgjakt eller slakting av kyr? (se south park seson 13 episode 11... :P )

Dette ble kanskje litt personlig, men jeg syntes ihvertfall ikke det er problematisk å spise kjøtt, så lenge dyrene ikke har hatt det vondt. Det virker som om enkelte her ikke klarer å se et skille mellom dyr og mennesker.

Btw: Når det gjelder pelsoppdrett er jeg helt enig med provo.
Sist endret av kyllingfisk; 1. november 2010 kl. 13:08.
"Øko-Terrorist"
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Dette blir halvveis OT, men:
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor enkelte er så fanatiske motstandere av sel- og hvalfangst. Er det fordi de er søte? I norge jakter man ikke på uttrydningstruede hvaler, selv om det ofte er et argument nei-siden bruker. I dag brukes granatharpuner som dreper hvalen så godt som med en gang i nær sagt alle tilfellene.
Vis hele sitatet...
Sorry men det stemmer ikke, det skjer fortsatt meget ofte at hval bruker mellom 5-15 minutter på å dø, av og til oppimot 20-30 minutter.(orket ikke lete noe mer, så linker dette: http://www.cosmosmagazine.com/news/1...ling-legal-bid ) Det har blitt vist at hval er "Self-Aware" (Aware of oneself, including one's traits, feelings, and behaviors.) og knytter meget nære familiebånd, på lik linje med mennesker.

Det er du og jeg som betaler lønnen til disse hvalfangerene ettersom de ikke får solgt kjøttet eller spekket videre(Japan kjøpte et parti på "goodwill" for 2 sesonger siden, men har ikke fornyet dette. Spekket vil de ikke røre pga høyt innhold av kvikksølv og andre tungmetaller.) det er omtrent ingen I norge som spiser hval ofte nok til at det er et lønnsomt salg.
Derfor lever disse på en stats støttet lønn.
Sist endret av tr80r; 1. november 2010 kl. 13:20.
http://www.dagbladet.no/2010/11/01/n...berg/14092136/
Vi vil heller bruke de 40 millionene som oppdretterne får i fôrtilskudd, til ulike omstillingstiltak, sier miljøpolitisk talsmann Snorre Valen.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig logikken bak at disse får tilskudd?

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
men til alle dere som sier det er sunt å være veganer (ja jeg vet det er en forskjell mellom vegaer/vegetarianer), så er svaret nei. Kroppen trenger næring fra kjøtt, først og fremst proteiner
Vis hele sitatet...
Nøtter, frø, korn og soya blant annet er rike på proteiner. Alle disse er utbredt verden over.

Sannsynligvis har vel aldri kjøtt vært en særlig utbredt del av menneskets diett før de siste par ti tusen år, grunnet vanskeligheter med å fange og tilberede maten. Planter er (før befolkningsvekst) mye mer tilgjengelig. Våre nærmeste slektninger, apene, spiser ikke kjøtt.

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
og det er en grunn til at vi er født kjøttetende vesener.
Vis hele sitatet...
Jeg antar dette egentlig bygger på sirkelargumentasjon. Vi spiser kjøtt derfor er vi født kjøttetende. Hva om et samfunn så godt som aldri spiser kjøtt? Det er ikke så uvanlig, spesielt før i tiden. Var disse da ikke født kjøttedende? Eller er de egentlig kjøttetere de også, bare ikke klar over det?

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Jeg er klar over at det er proteiner i f.eks bønner, men min erfaring er at de fleste veganere blir unaturlig tynne og muskelløse.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis en feilaktig erfaring. Jeg mener tro at de meste av dokumentasjon peker til at de som ikke spiser kjøtt har mindre helseproblemer.

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Det virker som om enkelte her ikke klarer å se et skille mellom dyr og mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe man "ser", det er noe man bestemmer seg for.
Sist endret av Kinseek; 1. november 2010 kl. 13:26.
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Hvis du er vegetarianer så greit, det er din business, men til alle dere som sier det er sunt å være veganer (ja jeg vet det er en forskjell mellom vegaer/vegetarianer), så er svaret nei. Kroppen trenger næring fra kjøtt, først og fremst proteiner og det er en grunn til at vi er født kjøttetende vesener. Jeg er klar over at det er proteiner i f.eks bønner, men min erfaring er at de fleste veganere blir unaturlig tynne og muskelløse. Nå er det selvfølgelig mulig å spise for mye fett kjøtt, men det betyr ikke at "kjøtt er usunt".
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si noe bombastisk rundt hva som er sunnest av et kosthold som inkluderer kjøtt og et som ekskluderer det, men mye tyder på at man kan få i seg de samme nødvendige næringsstoffene med et vegetarkosthold – man må bare være litt ekstra påpasselig på hva man spiser. Jeg er ikke vegetarianer selv, men de jeg kjenner og har kjent som er vegetarianere har kroppsbygninger i alle former og størrelser, så jeg er usikker på om veganerne du snakker om er et representativt utvalg.

Sitat av mr.kuchinawa
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor enkelte er så fanatiske motstandere av sel- og hvalfangst. Er det fordi de er søte? I norge jakter man ikke på uttrydningstruede hvaler, selv om det ofte er et argument nei-siden bruker. I dag brukes granatharpuner som dreper hvalen så godt som med en gang i nær sagt alle tilfellene. Hva er så mye verre med det enn f.eks elgjakt eller slakting av kyr? (se south park seson 13 episode 11... :P )
Vis hele sitatet...
De vanligste og mest fornuftige argumentene mot selfangst og hvalfangst er i hovedsak basert på slakteforholdene og nødvendigheten.

Innvendingene i forhold til slakteforholdene til sel er at selene ofte slaktes i store grupper, og at dette er en voldsom påkjenning for selene. Videre er det vedtatt at slakting med hakapik er en human avlivingsmetode hvis den brukes riktig – det krever da ett enkelt kakk i hodet – men riktig bruk er relativt sjelden. Ofte må selene slås en rekke ganger, og de krokes ofte levende og kastes i dynger, før de flås. Kanadiske veterinærrapporter avslører også at så mange som over 40% av selene flås levende.

Når det kommer til nødvendigheten, så er det slik at veldig lite av selkjøttet brukes. Selene flås, og mens selskinnet tas vare på, blir resten av kadaveret lagt igjen på isen. Og her igjen er selskinn kun for å tilfredsstille forfengeligheten, og har ingen nytteverdi som kan forsvare den inhumane slaktingen. Trenger man skinn, så slaktes og jaktes det på mange dyr med egnet skinn hvor man også benytter resten av dyret til mat.

Hva hvalfangst angår, så nevner du granatharpunene, men dette er ingen sikker måte å drepe en hval hurtig på. Å drepe en hval er en langsom og smertefull prosess selv om harpunhodene eksploderer – det sier seg selv at eksplosjonene er sterkt begrenset, ettersom man her er ute etter å benyttet dyrets kjøtt. Hovedargumentet mot hvalfangst er altså at det medfører veldig stor lidelse for hvalen i forhold til hvor nødvendig det er å spise akkurat hvalkjøtt fremfor andre typer kjøtt. Hvaldyrenes intelligens trekkes også frem, da mye tyder på at flere hvaldyr er veldig intelligente sammenliknet med andre dyr – deriblant også sjimpanser og andre aper. Om høy intelligens gjør det mindre moralsk å drepe de er selvsagt et spørsmål i seg selv.

Sitat av mr.kuchinawa
Dette ble kanskje litt personlig, men jeg syntes ihvertfall ikke det er problematisk å spise kjøtt, så lenge dyrene ikke har hatt det vondt.
Vis hele sitatet...
Jeg er i stor grad enig i akkurat det, men strekker meg litt lenger og ønsker ikke bare at dyret ikke har hatt det vondt, men at dyret har hatt det bra. Dette tror jeg de fleste er enige i, så spørsmålet er selvsagt "hvor bra".

Sitat av mr.kuchinawa
Det virker som om enkelte her ikke klarer å se et skille mellom dyr og mennesker.
Vis hele sitatet...
Pervertert problemstilling, og enten et tegn på at du har reflektert litt lite over dette, eller en bevisst forvrengning av det egentlige poenget. Spørsmålet er ikke om man personlig er i stand til å skille mellom dyr og mennesker (noe som i seg selv forutsetter en rekke ting som er langt fra selvsagte), men hvordan dyr bør behandles, og hvordan menneskelig moral og empati bør og skal omfatte andre levende vesener, og på hvilken måte.

Sitat av Kinseek
Våre nærmeste slektninger, apene, spiser ikke kjøtt.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Våre nærmeste slektninger er sjimpansene, altså den vanlige sjimpansen og dvergsjimpansen. Førstnevnte er altetende og spiser en del kjøtt som de skaffer gjennom organisert jakt, mens sistnevnte i hovedsak spiser frukt, men supplementerer med noe kjøtt. Det er imidlertid liten tvil om at begge disse artene er vesentlig bedre egnet til jakt med primitive våpen og bare nevene enn hva vi mennesker er, så at menneskegrenen fra vår og sjimpansenes forfar baserte seg mer på vegetabilsk kost enn kjøtt er nok helt riktig.
Sist endret av Provo; 1. november 2010 kl. 13:59.
En arbeiderpartipolitiker som fortsatt har noe fornuftig å si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
De skal jo uansett drepes, så hvem bryr for være opp til han / hun. Jeg har hvertfall mine problemer å bry meg om, og jeg driter langt i hvordan et jævla rev behandles eller ei.
Vis hele sitatet...
Du skal uansett dø, så da kan vi jo strengt tatt drepe deg med en gang.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3884406.ece

Da har pelsdyrnæringen, frontet av Bertran Trane Skadsem, vært i møte med landbruksminister Lars Peder Brekk, og resultatet var nøyaktig som forventet. For hundrede gang har bransjen fått "sin siste advarsel", hvor det presiseres at "verstingene må ut", at Mattilsynet skal kjøre oppsyn oftere og reagere kraftigere, og at næringen må ta problemene på alvor. Nøyaktig det samme ble sagt forrige gang liknende bevis ble fremlagt, og nøyaktig det samme ble sagt i Dyrevernmeldingen fra 2002, men det skjer selvsagt aldri noen ting.

Denne ryggradsløse vedtaksvegringen man ser i politikken – spesielt i slike saker – er direkte kvalmende, og gjør meg rett og slett eitrende forbanna! Det er de samme tomme ordene de spyr ut av seg gang på gang på gang! Det skal pleies og strykes og slikkes i alle retninger i frykt for å miste velgere. Makthaverne er bekymret for å miste støtte og velvilje fra de aktuelle bransjer og industrier, mens opposisjonen skor seg på denne frykten i håp om å temme frustrasjonen til folk som reagerer til sin egen fordel – og når situasjonen snur, og makthaverne er i opposisjon, og opposisjonen i makt, så er det akkurat den samme forbanna runddansen igjen. Venstre har gitt næringen "sin siste sjanse", Arbeiderpartiet har gitt næringen "sin siste sjanse", og Senterpartiet har gitt næringen "sin siste sjanse" – og på tross av at titusenvis av dyr lever i ekstrem lidelse landet over, så skjer det fortsatt aldri noen ting!

Det er på tide at politikerne får sitt beundrende blikk ut av sitt eget rektum og over på det faktiske problemet her! Dette handler ikke om å beholde eller skaffe posisjon, men å gjøre noe med problemet! Dyr som skal leve vilt blir født i trange nettingbur, og lever hele sitt liv i de samme trange nettingburene! De gnager av sine egne kroppsdeler i frustrasjon! Og dette er ikke unntak, men selve regelen! Vi kan virkelig ikke ha det slik at en sivilisert nasjon som tar ære i sin høye moral, sin evne og vilje til å hjelpe andre, og som bidrar og bistår til å gjøre slutt på menneskelig lidelse og undertrykkende regimer verden over, skal ha denne formen for organisert – og faen ta meg også subsidiert – grov dyremishandling! Det er direkte forkastelig, horribelt og pinlig, og jeg unner hverken pelsdyrbransjens deltakere, de vedtaksvegrende politikerne eller de ansvarlige for Mattilsynets patetisk dårlig skjulte forsøk på å fremstille seg selv som ansvarlige og alvorlige i denne saken noe godt.
Litt OT, men jeg leste at Rogaland har høyest konsentrasjon av pelsfarmer i Norge (med 31.noe prosent), selv har jeg vokst opp i Rogaland og bare sett 1 (tom / nedlagt) pelsfarm.

Hvordan finner man en pelsfarm? Finnes det lister over pelsfarmer i Norge?
Eller er de gjemt bort for å unngå at aktivister finner dem?
Det finnes lister og di fleste er i henda på aktivitster allerede.
Har selv vært med på en aksjon uten og nevne sted eller tid men farmen er blitt nedlagt i ettertid.
Skal vi vente på at politikerne skal handle skjer det ikke noe før om noen tiår. De har gitt dem frist på frist til å rydde opp men det skjer ikke.
Tydeligvis det eneste som funker er å brenne ned pelsfarmene, bryte opp burene, og generelt sett gjøre nok herværk til at det ikke lønner seg økonomisk lenger
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det finnes lister og di fleste er i henda på aktivitster allerede.
Har selv vært med på en aksjon uten og nevne sted eller tid men farmen er blitt nedlagt i ettertid.
Skal vi vente på at politikerne skal handle skjer det ikke noe før om noen tiår. De har gitt dem frist på frist til å rydde opp men det skjer ikke.
Tydeligvis det eneste som funker er å brenne ned pelsfarmene, bryte opp burene, og generelt sett gjøre nok herværk til at det ikke lønner seg økonomisk lenger
Vis hele sitatet...
Problemet med slik oppførsel er at pelsfarmerene får sympati, og at folk flest kommer til å oppfatte hele dyrevernbevegelsen som pøbler. De siste dagers mediatrykk er med på å endre opinionen i riktig retning, og det hadde vært katastrofalt for det videre arbeidet om noen idioter skulle brenne ned pelsfarmer, selv hvor gøy dere synes det skulle være.

Og om så skulle skje at en enkelt farmer blir nødt til å legge ned pga hærverk så står det garantert to til i kø for å opprette en farm et annet sted. Markedet for pels finnes jo dessverre der uansett om man brenner ned en farm.
Nja hvis en person har en halvt fungerende hjerne så får man noe og le av når de står på tv.

Typiske uttalelser jeg er så glad i dyra mine, de er som barn for meg!
Jaha? Stikker du en strømstav ned i halsen på dine barn og et opp i endetarmen og så skrur på strømmen?

Minken klarer ikke jakte siden den er farm mink og vil dø en sakte og pineful død der ute!
Jaha? Vi hadde ikke villmink i norge før vi fikk farm mink.... Go figure

Minken gjør ubotelig skade på faunaen og dreper alt den kommer over.
Vent nå litt, sa ikke du nettopp at den ikke kunne jakte? Åssen kan den da gjøre ubotelig skade på faunaen?

Så¨sympati får de uansett kun fra idioter som ikke klarer og bruke halve hjernen selv. Uttalelsene dems faller på sin egen dumhet.
At dette er lovlig og marijuana ikke er er bevis på at er klare beviser på at det må friskes opp i norske lover.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Nja hvis en person har en halvt fungerende hjerne så får man noe og le av når de står på tv. (...) Så¨sympati får de uansett kun fra idioter som ikke klarer og bruke halve hjernen selv. Uttalelsene dems faller på sin egen dumhet.
Vis hele sitatet...
Dessverre fungerer det ikke slik. Det ser man lett fra hver gang det har vært slike raid fra dyrevernere, ettersom det alltid er pelsdyroppdretteren som får sympati og dyrevernerne som blir stemplet som pøbler i mediene. Først nå som strategiene har endret seg har man fått positive resultater.
Eneste grunnen er at pelsfarmere står igjen og kan fortelle sin historie til mediene når man raider en farm har man ikke annledning til å bli stående igjen og konfrontere pressen.
Og positive resultater? Hvilke positive resultater kan du vise til? Nå syter og klager de i mediene igjen fordi politiet kjeftet litt på dem.
Jeg ser det som mere positivt når vi har 10,000 mink på rømmen og farmen må legge ned fordi omsetningen svikter og du kanskje har reddet 100,000 andre mink fra en lignende skjebne....
Det eg har problem med å skjønne er verdien/gleden av å gå med "huden" til eit dyr!
Dersom det er nokon pelskledde freaker her, please, forklar...
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Eneste grunnen er at pelsfarmere står igjen og kan fortelle sin historie til mediene når man raider en farm har man ikke annledning til å bli stående igjen og konfrontere pressen.
Og positive resultater? Hvilke positive resultater kan du vise til? Nå syter og klager de i mediene igjen fordi politiet kjeftet litt på dem.
Jeg ser det som mere positivt når vi har 10,000 mink på rømmen og farmen må legge ned fordi omsetningen svikter og du kanskje har reddet 100,000 andre mink fra en lignende skjebne....
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig helt enig med deg, er i mot hele umoralske røklet og hadde nok blitt tilfredsstilt ved synet av en tom brennende oppdrettsfarm. Men ene kuken som driver med dette kom med et argument jeg ikke klarer å la være fundere på. Det er uansett et marked for det, og hvis "produktet" ikke kommer herfra så vil noen andre dekke opp etterspørselen. Tror de har det bedre i Norge enn i Kina o.l. Heller hunte på de som går med pels og brenne de i stedet.
Sist endret av Don Veto; 3. november 2010 kl. 01:00.
Barn sulter i afrika. Ta med alle sparepengene deres dit ned og bruk tiden deres på noe nyttig. Bygg skoler til dem, lær dem hvordan den vestlige kultur er overlegen alle andre og hvordan DERES synspunkt er det korrekte og at alle burde følge deres levevei.

Tenk på all fisken som svømmer rundt i merder rundt om i landet. Og hva blir stakkarene foret med?

Problemet er vel heller ikke pelsoppdrett i seg selv, men måten det drives på. At noen bryter loven er ingen grunn til å forby næringen. Er uansett naivt å tro at næringen vil forsvinne om det blir forbudt. Eneste som skjer er at prisen øker.
Sitat av toeless Vis innlegg
Barn sulter i afrika. Ta med alle sparepengene deres dit ned og bruk tiden deres på noe nyttig. Bygg skoler til dem, lær dem hvordan den vestlige kultur er overlegen alle andre og hvordan DERES synspunkt er det korrekte og at alle burde følge deres levevei.

Tenk på all fisken som svømmer rundt i merder rundt om i landet. Og hva blir stakkarene foret med?

Problemet er vel heller ikke pelsoppdrett i seg selv, men måten det drives på. At noen bryter loven er ingen grunn til å forby næringen. Er uansett naivt å tro at næringen vil forsvinne om det blir forbudt. Eneste som skjer er at prisen øker.
Vis hele sitatet...
Første del av innlegget ditt er bare et innføringskurs i sarkasmefail, men siste del krever argumenter. Hva får deg til å påstå at nok fashionistas og gamle tanter vil handle på en slags "svartebørs" i stor nok grad til å holde næringen ved like, dersom pelsoppdrett blir gjort ulovlig i Norge?
Hvorfor? Blir dyremishandling den nye kokain?
Sitat av luni Vis innlegg
Hva får deg til å påstå at nok fashionistas og gamle tanter vil handle på en slags "svartebørs" i stor nok grad til å holde næringen ved like, dersom pelsoppdrett blir gjort ulovlig i Norge?
Hvorfor? Blir dyremishandling den nye kokain?
Vis hele sitatet...
Hvilken svartebørs? Norge er ikke det eneste landet i verden, og da er det noe som heter import.
Hvorfor er pelsfarm feil, nor folk spiser kjøtt?
Hva med den radikale ideen om å instille livskvalitetregler på slike farmer? Og faktisk straffe regelbrudd? noe slikt vi gjør med kjøtt?

Selv synes jeg kaninkjøtt smaker helt fantastisk, og synes det er mere å tjene på i å faktisk bruke pelsen til kaninen i tilleg til å spise den. Har selv ikke hørt om noen spise mink, men "lakseskinfrakk" er vell også en særhet. Kan man spise dyr, kan man vell også lage pels.
Sitat av toeless Vis innlegg
Barn sulter i afrika. Ta med alle sparepengene deres dit ned og bruk tiden deres på noe nyttig. Bygg skoler til dem, lær dem hvordan den vestlige kultur er overlegen alle andre og hvordan DERES synspunkt er det korrekte og at alle burde følge deres levevei.
Vis hele sitatet...
Dette godtar jeg ikke.

Du kan ikke bare trekke frem et "bry-dere-heller-om-barna-i-afrika"-kort for å skrotlegge all debatt. I mitt samfunn kan man iherdig debattere alle ting.

Det er sannsynligvis også et vikarierende argument som du nok ikke bruker konsekvent i andre ting. Det er nok mange andre saker her i landet du kunne ha prioritert "barna i afrika", men helt glemmer dem bort. Gjør du poeng av å oppsøke fotball-puber og si at folka heller burde bry seg om barna i afrika fremfor om RBK vinner serien? Selvsagt ikke - men av en rar grunn er det greit å gjøre ovenfor dyr.

Folk bryr seg om en sak og du slenger i trynet om at de bryr seg om feil sak? Det er bra motivasjon for at folk kommer seg opp fra sofaen det!

Sitat av toeless Vis innlegg
Tenk på all fisken som svømmer rundt i merder rundt om i landet. Og hva blir stakkarene foret med?
Vis hele sitatet...
Ja hva er poenget? Ønsker du å diskutere fisk også? Det er folk som demonstrerer mot det også - oppsøker du også dem og ber dem tenke på barna i afrika og at de må huske på at det er stakkars pelsdyr i farmer?

Sitat av toeless Vis innlegg
Problemet er vel heller ikke pelsoppdrett i seg selv, men måten det drives på. At noen bryter loven er ingen grunn til å forby næringen.
Vis hele sitatet...
Når man ser gjentatte brudd over tid og sted etter flere advarsler og store krav om endringer så er det åpenbart at næringen ikke er istand til å forbedre seg. Det er grunn til å forby næringen. Den evner ikke forbedre seg.

Å sette dyr i bittesmå bur på deling er heller ikke en måte å "høste av naturen på" - det er en måte å sette den i bur på og gjøre vesener til industrielle produkter. Det lar seg fint gjøre å hevde at pelsoppdrett i seg selv er et problem.

Sitat av toeless Vis innlegg
Er uansett naivt å tro at næringen vil forsvinne om det blir forbudt. Eneste som skjer er at prisen øker.
Vis hele sitatet...
Blir næringen i Norge forbudt så vil næringen i Norge så godt som forsvinne. Enkelt og greit. Du klarer ikke drive den typen næringen i skjul.

Det kan godt være næringen i utlandet blir litt styrket - men man skulle jo allerede tro den var i god posisjon til å utkonkurere den norske uansett mtp. enda dårligere kontroll av dyrevilkår og lavere lønnsnivå og andre driftskostnader.

Vi skal selvsagt ta ansvar for våre handlinger her til lands. Med din logikk så kunne vi latt være gjennomføre mesteparten av våre lover og endringer siden utlandet uansett kompenserer.

Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Hvorfor er pelsfarm feil, nor folk spiser kjøtt?
(...)
Kan man spise dyr, kan man vell også lage pels.
Vis hele sitatet...
Ikke alle er enige i at det er moralsk greit å spise dyr, eller holde dyr i fangenskap for å få mat. Disse vil som regel også være mot pelsdrift.

Å holde dyr i fangenskap bare for pelsen sin, og overhodet ikke for matverdien, demonstrerer hvordan dyr holdes fanges og plages for ren menneskelig forfengelighet. De som mener det er greit å holde dyr fanget til å bli mat kan argumentere med at mennesket er kjøtteter og "trenger" kjøtt (dog er det i beste fall en unøyaktig påstand, og kanskje direkte feil - vi spiser mye mer kjøtt i Vesten enn er bra for helsen), men kan ikke gjøre det samme for pelsdyr.

Nødvendigheten av pels er mye mindre enn nødvendigheten av kjøtt (mat) - derfor vil mange påstå det også er galt. Det er denne påståtte nødvendigheten som brukes som forsvar at det er greit å bruke dyr til mat - forsvinner den så forsvinner jo også den moralske legitimiteten av det.

(ja man kan godt bruke skinnet til dyr som ble slaktet for primært matbruk for min del, det er jo ikke noe forskjell for dyrets vel og ve om den drepes bare for å bli til mat eller mat og pels)
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Hvorfor er pelsfarm feil, nor folk spiser kjøtt?
Vis hele sitatet...
Har du lest det som har blitt skrevet tidligere eller? Det er forklart flere ganger hvorfor det er forskjell på dyrehold når det gjeldet kjøttdyr (kuer,griser , sauer og høner til en viss grad) og pelsdyr.

Man kan ikke avle og oppbevare rovdyr og forvente det samme resultatet som med storfe og sau!
De må ut og jakte, hvis ikke ødelegger de seg selv og omgivelsene.

Hadde vært bedre og hatt de liggende ubevisst i en matrix-ish kuvøse, og gro de som en grønnsak til de er store nok til å høstes hvis vi absolutt skal ha denne pelsen.
Sist endret av Bothrops; 3. november 2010 kl. 10:20.
Jeg synest personelig det er ekkelt med ekte pels og skinn.

At folk går med døde ting på seg som en gang var levende er for meg bisart.

Jeg klarer ikke se forskjell på ekte eller menneskeligskapt uansett.
Takke meg til teknologien.
Trenger man per i dag en type løyve for å drive pelsfarm? Vist ikke kan dette være en idé å innføre? Sånn at ikke alle idioter med et bur kan bli pelsfarmer? Og vist dette eksisterer, sett strengere krav og krav på fornying hvert år eller noe sånt?
Det finnes løyveer ja for å drive dette. Burene skal være så så store osv.
Problemet er at reglene sjelden blir overholdt.
Flere andre land har forbudt pelsfarming så vil ikke være sånn at et annet land vil ta over hele tiden.
Da er det som å si ikke gjør narkotika ulovelig fordi da vil et annet land ta over.
Blir det stor nok motstand iblandt folk vil pels rett og slett ikke lønne seg. Spesielt når farmen blir brent ned og ødelagt.
De bryr seg ikke om dyra de bryr seg om pengene de tjener. Tjener de ikke penger så gidder de rett og slett ikke til slutt.
Jeg vil også nevne at vi har aldri har skadet noen pelsfarmere, er kun aksjonister som har blitt skadet.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Flere andre land har forbudt pelsfarming så vil ikke være sånn at et annet land vil ta over hele tiden.
Da er det som å si ikke gjør narkotika ulovelig fordi da vil et annet land ta over.
Vis hele sitatet...
Ikke at et annet land vil ta over hele tiden, men at etterspørselen da øker i disse andre landene og det blir mer av det der. Så til eksempelet ditt, ja da ville noen andre tatt over for å dekke etterspørselen. Politiet fengsler en dealer, hva så? En vil overta den plassen fordi det er penger å tjene der. Og så lenge det er penger å tjene vil det alltid være folk som vil dekke det behovet.
Så hva er egentlig problemet?

Pelsoppdrett in general?

Eller pelsoppdrett med dårlige forhold og at mattilsynet ikke gjør jobben sin?
Sitat av toeless Vis innlegg
Så hva er egentlig problemet?

Pelsoppdrett in general?

Eller pelsoppdrett med dårlige forhold og at mattilsynet ikke gjør jobben sin?
Vis hele sitatet...
All pelsoppdrett. De klarer ikke overholde reglene. Få det vekk.
Sist endret av Bothrops; 4. november 2010 kl. 08:12.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
De skal jo uansett drepes, så hvem bryr for være opp til han / hun. Jeg har hvertfall mine problemer å bry meg om, og jeg driter langt i hvordan et jævla rev behandles eller ei.
Vis hele sitatet...
Moralfag here. Da kan vel du bli torturert siden du skal dø en eller annen gang. Er ikke no problem det?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Eneste grunnen er at pelsfarmere står igjen og kan fortelle sin historie til mediene når man raider en farm har man ikke annledning til å bli stående igjen og konfrontere pressen.
Vis hele sitatet...
Om du mener det, og samtidig mener dette er en problemstilling du ikke kommer utenom, så må du vel også være enig i at sabotering av farmer kun skaffer bransjen positiv oppmerksomhet?

Sitat av mp34567
Og positive resultater? Hvilke positive resultater kan du vise til? Nå syter og klager de i mediene igjen fordi politiet kjeftet litt på dem.
Vis hele sitatet...
De positive resultatene er et stadig økende fokus på problemet både i politikken, i media og blant folk flest. Selv om det er skuffende lite tak i politikerne og mattilsynet, så vil til slutt en rungende enighet blant folk flest levne politikerne med lite valg. Hva er best; politikere med vedtaksvegring og enighet blant folket om at pelsdyroppdrett er en uting, eller politikere med vedtaksvegring og enighet blant folket om at pelsdyroppdrett er helt greit? Politiet har for øvrig ikke kjeftet på pelsdyrindustrien. De har fått kritikk fra politikere, media, ideelle organisasjoner og så smått fra et dårlig fungerende mattilsyn.

Sitat av mp34567
Jeg ser det som mere positivt når vi har 10,000 mink på rømmen og farmen må legge ned fordi omsetningen svikter og du kanskje har reddet 100,000 andre mink fra en lignende skjebne....
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men hvor ofte må egentlig en pelsdyroppdretter legge ned driften på grunn av dette? Sabotering av farmene har foregått over lang tid, og bransjen står like støtt – det er færre farmer nå enn for 30 år siden, riktignok, men dette skyldes nok i stor grad en mye labrere interesse for pels nå enn på 80-tallet. Jeg ville blitt svært overrasket hvis farmene ikke har forsikringer som dekker tapene de får ved sabotasje. Ved å gi pelsdyroppdretterne positiv oppmerksomhet, så vil etterspørselen holde seg oppe, men med negativ oppmerksomhet vil etterspørselen dale – og dette vil nok redde betraktelig flere minker.

Sitat av toeless
Så hva er egentlig problemet?

Pelsoppdrett in general?

Eller pelsoppdrett med dårlige forhold og at mattilsynet ikke gjør jobben sin?
Vis hele sitatet...
Pelsdyroppdrett generelt er problematisk på grunn av forholdene dyrene er nødt til å leve under selv i en farm hvor dyrene ikke opplever betydelige fysiske skader. Pelsdyroppdrett med dårlige forhold og et pinlig dårlig fungerende mattilsyn er enda verre.
Sist endret av Provo; 4. november 2010 kl. 10:32.
politikerene har lovet bot og bedring i 150 år. Det har enda ikke skjedd en dritt!

Direkte aksjon skaper ofte debatt.
Vi vet vi har alle argumentene på
vår side og har derfor alt å vinne på
debatt. Mange hevder at oppmerksomhet
etter aksjoner blir negativ
og resultatet deretter. Eksempler
fra virkeligheten viser noe annet. I
England skjer det flest direkte aksjoner
for dyrs frigjøring i hele verden.
Tross disse, eller skal vi si takket være
disse, har England det høyeste antall
vegetarianere i Europa. Det samme
gjelder den svenske byen Umeå, som
har vært kjent for en massiv bølge
av direkte aksjoner mot dyremishandlere.
I Umeå er også antallet veganere
og vegetarianere mye høyere
enn gjennomsnittet i andre svenske
byer. I etterkant av aksjoner oppstår
det ofte diskusjoner, som muligens
aldri ville kommet uten aksjonen. En
ting som er negativt, når det gjelder
direkte aksjon, er enkelte dyrevernorganisasjoners
manglende
evne til å utnytte disse tilfellene til å
fokusere på dyrenes situasjon. Å snu
debatten fra mishandlernes synsvinkel
og til dyrenes er enkelt, bl.a.
ved å belyse de argumentene som er
gitt her.
Herregud. Det er dyr. Er dere helt seriøse når der vil ha ALLE pelsfarmer nedlagt, fordi 10 av hele 300(!) i hele landet har noen skadde dyr blant tusen andre?
Dette er DYR men allikevel er de beviste og føler smerte. Vi har ingen bruk for pelsfarmer. Syntetiske pelser gjør jobben like bra om ikke bedre. Det blir ikke brukt til mat heller så er helt unødvendige lidelser.
At du har så lite empati for levende ting er skremmende....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
I England skjer det flest direkte aksjoner for dyrs frigjøring i hele verden. Tross disse, eller skal vi si takket være disse, har England det høyeste antall vegetarianere i Europa. Det samme gjelder den svenske byen Umeå, som har vært kjent for en massiv bølge av direkte aksjoner mot dyremishandlere. I Umeå er også antallet veganere
og vegetarianere mye høyere enn gjennomsnittet i andre svenske byer.
Vis hele sitatet...
Det er altså en korrelasjon mellom antall vegetarianere/veganere og antall dyrevernaksjoner. Dette skyldes sannsynligvis at begge er kraftig korrelert med antall dyrevernaksjonister som bor på det aktuelle stedet, og er langt fra noe bevis, eller i det hele tatt noen indikator, på at dyrevernaksjoner medfører større utbredelse av vegatarianisme/veganisme.

For all del, jeg berømmer ditt engasjement for dyrevern, og er selv opptatt av dyrs rettigheter; vi er bare uenige om fremgangsmåten.

Sitat av laksir
Herregud. Det er dyr. Er dere helt seriøse når der vil ha ALLE pelsfarmer nedlagt, fordi 10 av hele 300(!) i hele landet har noen skadde dyr blant tusen andre?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du hverken har fått med deg hele saken eller hele diskusjonen, og jeg vil gjerne at du forklarer helt konkret hva du mener med "herregud, det er dyr".
Sist endret av Provo; 5. november 2010 kl. 20:01.
Jeg mistenker at mattilsynet ikke har ressurser nok til å føre den kontrollen som må til, hverken av pelsoppdrett, kjøttproduksjon eller kebabsjapper. Dette er veldig synd, og personlig er det greit for meg om de bruker litt mer av skattepengene mine på dette, slik at jeg vet at biffen min er trygg å spise, og at den hadde det greit før den ble biff. Dyremishandling finnes det overalt det er dyr, ikke bare i pelsoppdrett. Dette er et problem, og burde selvfølgelig slås hardt ned på, i den grad det er mulig.

Å ville forby pelsoppdrett fordi det er "unyttig", er derimot helt på trynet. Bønder produserer ikke kjøtt fordi mennesker ikke klarer å overleve uten biff, men fordi mennesket er villig til å betale for varen bøndene produserer. PC-en din har nok en mørk fortid den også, da jeg tror de asiatiske fabrikkene har en annen standard på arbeidsforhold og forurensing. Alle er enige om at dette er synd, og burde vært forbedret, men vi kan ikke forby alle luksusvarer i Norge av den grunn.

Dyremishandling er allerede forbudt, problemet er at det er en manglende kontroll på om reglene følges, og muligens også en manglende vilje til å slå ned når det blir funnet mangler.

Tl;dr: Pels kan ikke forbys bare fordi det ikke er nødvendig for menneskets overlevelse.
Da foreslår jeg at vi starter med oppdrett av asiatere også. Fordi de eventuelt kan bruke som nyttedyr på fabrikker!
Slavehandel foregår jo fortsatt i feks Kina og er ikke nødvendig for menneskers overlevelse så hvorfor forby det? jo fordi det strider mot grunnleggende menneskerettigheter.
Og ja er jeg er villig til å bryte loven for å få det til. Akkurat som de allierte soldatene som brøt ned portene i auswitch og lignende brøt tyskerne sine lover og regler.
Nord og sør krigen i usa var jo også om mørke folk sine rettigheter. De sloss for noe de trodde på selv om det var lovlig på den tiden og nesten helt nødvendig for sukker avlingene.
Vi driver oppdrett av dyr for matproduksjon allerede, og de fleste har ingen problemer med det. Slaveri har vært forbudt i Norge ganske lenge tror jeg.