Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2946
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men. Jeg sitter her i 7. etasje og ser utover byen. Lysene nærme ser jeg klart, men de litt lengre unna flimrer og blinker. Jeg veit jo at det bare er avstanden og at de faktisk ikke gjør det, men hvorfor er det egentlig sånn? Synsbedrag?
marte da , nei jeg har rett og slett ikke peiling hvorfor

Bor selv i 5 etasje i oslo , og har en ganske så god utsikt over dalen men har aldri tenkt på at lysene flimmrer, og det ser ikke sånt ut akkurat :P
MFV
Trådstarter
Hvorfor kan du navnet mitt? O.o Haha.

Jo, det ser jo skikkelig sånn ut. Ihverfall her. Fnis
Det er luften i atmosfæren som gjør at lysene langt unna ser ut som om de blinker. Det kalles atmospheric distortion.
Sist endret av MikeHunt; 21. oktober 2010 kl. 00:10.
MFV
Trådstarter
Astronomiske ser refererer til uskarphet og blinkende av astronomiske objekter som stjerner forårsaket av turbulent blanding i jordas atmosfære variere optiske brytningsindeksen. Bildet svingninger sett når man ser på bunnen av en innsjø på en vindfull dag er forårsaket av brytningsindeks svingninger, men i tilfelle av en innsjø de ikke resultat av turbulent blanding. Den astronomiske se forholdene på en gitt natt på et gitt sted beskrive hvor mye jordens atmosfære perturbs bildene av stjernene som sett gjennom et teleskop. Den vanligste å se målingen er diameter (teknisk full bredde på halv maksimum eller FWHM) av å se platen (punktet spredt funksjonen for imaging gjennom atmosfæren). Poenget spredt funksjonen diameter (se disc diameter eller "se") er en referanse til den best mulige vinkeloppløsning som kan oppnås med et optisk teleskop i en lang fotografisk eksponering, og tilsvarer diameteren på fuzzy blob sett når observere en pek-like star gjennom atmosfæren. Størrelsen på å se platen er bestemt av astronomiske å se forholdene på tidspunktet for observasjonen. De beste forholdene gir en ser disk diameter på ~ 0,4 buesekunder og er funnet på høytliggende observatoriene på små øyer som Mauna Kea eller La Palma. En detaljert beskrivelse av å se platen finnes i FWHM av å se platen ledd av følgende artikkel.

Seeing er en av de største problemene for Earth-baserte astronomi: mens de store teleskoper har teoretisk milli-arcsecond oppløsning, vil den virkelige bildet aldri bli bedre enn gjennomsnittet ser platen under observasjonen. Dette kan lett bety en faktor på 100 mellom potensialet og praktisk løsning. Starter på 1990-tallet, har nye adaptiv optikk blitt introdusert som kan hjelpe korrigere for disse effektene, dramatisk forbedre oppløsningen av bakkebaserte teleskoper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Astronomical_seeing

huhu, spennende.
Google translate. <3
Jeg ble fortalt at det var pga trær og vind oO
Sitat av MFV Vis innlegg
Jeg veit jo at det bare er avstanden og at de faktisk ikke gjør det, men hvorfor er det egentlig sånn? Synsbedrag?
Vis hele sitatet...
Jo, de blinker faktisk. Du er bare langt nok vekke til at øyet oppfatter det.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Jo, de blinker faktisk. Du er bare langt nok vekke til at øyet oppfatter det.
Vis hele sitatet...
Hva med lys som stearinlys da?
Eller en lommelykt. Eller månen ?
Her er det en forklaring'
Det som er forklart her er med stjerner, men det blir det samme med gatelys, vil jeg tro.