Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2653
Hei på skolen er det tid for OD = Operasjon dagsverk så kom jeg til på tenkte på en ting. Fotballklubben Barcelona i Spania gir jo 1% av klubbens inntekter til Unicef, og har dem gratis som sponsor framme på drakten(Selv om de har dårlig råd) . Så hvorfor gir ikke alle selskapene i verden bare 1% til slike forskjellige fond? Eller at 1% blir trekt og gikk til noen som virkelig trenger det når vi kjøper ting?

Diskuter
Sist endret av Fkleppe; 20. oktober 2010 kl. 12:35.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Så hvorfor gir ikke alle selskapene i verden bare 1% til slike forskjellige fond? Eller at 1% blir trekt og gikk til noen som virkelig trenger det når vi kjøper ting?

Diskuter
Vis hele sitatet...
For da taper selskapene penger...
I dagens samfunn er penger det eneste som betyr noe for de fleste bedrifter, dessverre.
Kan jo nevne at Norge gir 1% av sin BNP i bistand, det er hvert fall noe. Er jo også flere selskaper som villig donerer penger til gode saker, bare ikke alltid like globalt og til de som trenger det mest.
Fordi verden i dag er bygget på at noen er rike å forbruker, og mange er fattige og jobber for overlevelseslønn.
Hvem skulle vasket doen din, laget den billige maten din osv. hvis ingen var fattige nok til å ta sånne jobber.
Sitat av Destroyer Vis innlegg
Fordi verden i dag er bygget på at noen er rike å forbruker, og mange er fattige og jobber for overlevelseslønn.
Hvem skulle vasket doen din, laget den billige maten din osv. hvis ingen var fattige nok til å ta sånne jobber.
Vis hele sitatet...
Har du fattige som vasker doen din ?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Selskapene i verden genererer skattepenger. Skattepenger brukes til bistand.
Kleskjeden Stormberg gir 1% av sin omsetning til veldedige formål...
Mange problemer trenger penger for å løses, men det er aldri bare penger som trengs.
Sitat av spelley Vis innlegg
For da taper selskapene penger...
I dagens samfunn er penger det eneste som betyr noe for de fleste bedrifter, dessverre.
Vis hele sitatet...
Hva kan en bedrift slått konkurs utrette her i verden da? Jævla hippie.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Mange problemer trenger penger for å løses, men det er aldri bare penger som trengs.
Vis hele sitatet...
Good point Verden hadde heller ikke gått rundt vis alle var "rike".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hva kan en bedrift slått konkurs utrette her i verden da? Jævla hippie.
Vis hele sitatet...
Så er det ein skilnad på konkurs, og å bryte menneskerettar for eit par prosent større profittmargin. Du veit, det er ikkje svart-kvitt.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Hei på skolen er det tid for OD = Operasjon dagsverk så kom jeg til på tenkte på en ting. Fotballklubben Barcelona i Spania gir jo 1% av klubbens inntekter til Unicef, og har dem gratis som sponsor framme på drakten(Selv om de har dårlig råd) . Så hvorfor gir ikke alle selskapene i verden bare 1% til slike forskjellige fond? Eller at 1% blir trekt og gikk til noen som virkelig trenger det når vi kjøper ting?

Diskuter
Vis hele sitatet...
Flott at du bryr deg om å reflekterer over OD-Dagen!!

Det er dessverre slik at i verden så sitter det noen rike svin og "styrer" noe som vi kaller makt elite eller næringseliten! Og disse svina hadde aldri i verden godtatt at den ene prosenten skulle gått ut av dems lommebok og inn i noen andres!

Elevrådsleder Raufoss VDG aka Thebigt!
Alle land som er medlemmer av FN skal egentlig gi 1% av BNP til uhjelp, men det blir ikke gjennomført av alle landene bla. USA.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Alle land som er medlemmer av FN skal egentlig gi 1% av BNP til uhjelp, men det blir ikke gjennomført av alle landene bla. USA.
Vis hele sitatet...
Har du kilder for dette? Siden dette var totalt nytt for meg?
Problemet ligger i hjelpeorganisasjonene, klarer bare ikke å stole helt på dem...
Sitat av thebigt Vis innlegg
Har du kilder for dette? Siden dette var totalt nytt for meg?
Vis hele sitatet...
Det var læreren vi har i samfunnsfag som sa det, jeg kan ikke bekrefte om det stemmer, men jeg syns ikke det hørtes alt for urimelig ut?
Har også hørt at Microsoft ga bort all intjeninga demmes i et år til en eller annen veldedighet. Har ikke no kilde på det da...
Sitat av thebigt Vis innlegg
Flott at du bryr deg om å reflekterer over OD-Dagen!!

Det er dessverre slik at i verden så sitter det noen rike svin og "styrer" noe som vi kaller makt elite eller næringseliten! Og disse svina hadde aldri i verden godtatt at den ene prosenten skulle gått ut av dems lommebok og inn i noen andres!

Elevrådsleder Raufoss VDG aka Thebigt!
Vis hele sitatet...

Tusen takk for at du tok ordene ut av munnen min.

Operasjon Dagsverk Skolekomitè leder Korgen Sentralskole aka Zaprimus

Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Problemet ligger i hjelpeorganisasjonene, klarer bare ikke å stole helt på dem...
Vis hele sitatet...
Operasjon Dagsverk gir pengene de tjener inn til Kirkens Nødhjelp, men pengene deles opp på 5-år.
For hvert år krever de en årsplan om hva som har skjedd, og hva som kommer til å skje.
Dersom de ikke oppfyller disse kravene, eller det blir noe kødd blir all pengetilførsel stoppet med øyeblikkelig virkning.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Det var læreren vi har i samfunnsfag som sa det, jeg kan ikke bekrefte om det stemmer, men jeg syns ikke det hørtes alt for urimelig ut?
Vis hele sitatet...
Det faktiske tallet er 0,7%. Ikke at det har noe å si iogmed at det er under 10 land som faktisk bidrar med 0,7% eller mer.
Husker ikke helt, men jeg er ganske sikker på at snittet blant alle land i verden ligger på ca 0,3%

Ontopic
Grunnen til at de fleste selskaper (mange gjør det) ikke gir ekstra til veldedighet, er nok fordi de betaler skatt. Min personlige mening er at alle land burde følge FNs anbefaling, og det gjøres ved å gi penger de har fått - i stor grad - fra selskaper.
Sist endret av Wilibald; 20. oktober 2010 kl. 22:20. Grunn: 0,7% kan jo i grunn ha økt siden jeg hadde om dette
Unnskylder litt for min holdning, men jeg synes pengene brukes på feil måte. Alle vet at hvis du begynner å gi fugler og andre dyr mat og pleie så vil etterhvert overlevelses instinktet forsvinne, jeg mener at det er delvis på samme måte med menneskene i de fattige landene. De er vant til å få litt støtte til mat, rent vann osv at de helt glemmer å prøve selv. Nå har jeg ikke sett tilstanden i landene der selv og hvordan de har det, men dette er noe jeg tror, så skal ikke si dette for sikkert.

Jeg synes de får ekstremt mye penger, men det virker jo ikke som om situasjonen bedrer seg, så hjelper hjelpen vår egentlig?

Dette var litt off-topic, men som nevnt her. Grunnen til at selskaper ikke vil gi bort penger er at de er grådige. Men det er et naturlig instinkt fra menneskenes side.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Unnskylder litt for min holdning, men jeg synes pengene brukes på feil måte. Alle vet at hvis du begynner å gi fugler og andre dyr mat og pleie så vil etterhvert overlevelses instinktet forsvinne, jeg mener at det er delvis på samme måte med menneskene i de fattige landene. De er vant til å få litt støtte til mat, rent vann osv at de helt glemmer å prøve selv. Nå har jeg ikke sett tilstanden i landene der selv og hvordan de har det, men dette er noe jeg tror, så skal ikke si dette for sikkert.

Jeg synes de får ekstremt mye penger, men det virker jo ikke som om situasjonen bedrer seg, så hjelper hjelpen vår egentlig?

Dette var litt off-topic, men som nevnt her. Grunnen til at selskaper ikke vil gi bort penger er at de er grådige. Men det er et naturlig instinkt fra menneskenes side.
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du det hadde vært uten noe som helst hjelp da? Da hadde det jo bare blitt enda verre? Jeg syns det er greit vi bidrar, og det å betale 1% er ingenting. Tror faktisk vi tjener mer på å hente ut ressurser enn det vi bidrar med i u-hjelp.
Jeg skal lett bidra med mer enn 1% når jeg blir ferdig med utdanninga.
Sitat av daaa Vis innlegg
Hvordan tror du det hadde vært uten noe som helst hjelp da? Da hadde det jo bare blitt enda verre? Jeg syns det er greit vi bidrar, og det å betale 1% er ingenting. Tror faktisk vi tjener mer på å hente ut ressurser enn det vi bidrar med i u-hjelp.
Jeg skal lett bidra med mer enn 1% når jeg blir ferdig med utdanninga.
Vis hele sitatet...
Det ville jeg og, men jeg mener det er delvis deres egen feil at de er såpass fattige. De har hatt nok med ressurser som de ikke har utnyttet. Ikke kom å si at de hvite har ødelagt mye, for vi hvite har ikke vært der i alle tider.
Sist endret av SemiColon; 20. oktober 2010 kl. 22:32.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Må si jeg blir overrasket. Afrika har alltid vært stammesamfunn, med noen unntak. De har aldri hatt behov for å utvinne ressurser som gull, olje og edelstener, ettersom dette er noe den vestlige verden har satt verdien på. Tror det er bred enighet at Afrika sin fremtid ble fucked idet de første oppdagelsesfarerne fra Europa oppdaget alle de enorme rikdommene dette kontinentet har. Kolonitiden er et perfekt eksempel, og vil nevne Belgisk Kongo som et ekstremeksempel.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Hei på skolen er det tid for OD = Operasjon dagsverk så kom jeg til på tenkte på en ting. Fotballklubben Barcelona i Spania gir jo 1% av klubbens inntekter til Unicef, og har dem gratis som sponsor framme på drakten(Selv om de har dårlig råd) . Så hvorfor gir ikke alle selskapene i verden bare 1% til slike forskjellige fond? Eller at 1% blir trekt og gikk til noen som virkelig trenger det når vi kjøper ting?

Diskuter
Vis hele sitatet...
Man kan ikke tvinge bedrifter, ei heller enkeltpersoner til å gi bort til veldedighet.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Unnskylder litt for min holdning, men jeg synes pengene brukes på feil måte. Alle vet at hvis du begynner å gi fugler og andre dyr mat og pleie så vil etterhvert overlevelses instinktet forsvinne, jeg mener at det er delvis på samme måte med menneskene i de fattige landene.
Vis hele sitatet...
Det dem trenger er ikke mat, men hjelp til å få bygget opp et fungerende samfunn. Om vi bare gir mat, blir det som du sier, liten framgang.

Se på marshallhjelpen USA gav til Europa etter andre verdenskrig, meget suksessfull.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det dem trenger er ikke mat, men hjelp til å få bygget opp et fungerende samfunn. Om vi bare gir mat, blir det som du sier, liten framgang.

Se på marshallhjelpen USA gav til Europa etter andre verdenskrig, meget suksessfull.
Vis hele sitatet...
Det ble jo gitt til land som allerede (før krigen, altså) var velfungerende med gode, vestlige byråkratier. Derfor ble den lett omfordelt, lite(om noe i det hele tatt?) korrupsjon og pengene hadde mer klare formål, altså å fysisk bygge opp Europa igjen.

I Afrika er situasjonen en helt annen. Landene er infisert av korrupsjon, ofte blir mesteparten av pengene gitt til griske statsledere. Og man har sjelden kontroll over hvor pengene går. Derfor blir bistanden ofte gitt til rene hjelpeorganisasjoner, slik som Kirkens Nødhjelp, istedet for direkte til landene. Disse hjelpeorganisasjonene kan ikke alene bygge opp et land, derfor gjør de det neste beste i deres makt; gi nødvendige ting til innbyggerne, som mat, vann, dyr som dem kan bruke videre, skolebøker og medisinske varer.

Er ganske sikker på at mange store hoder i FN og verden generelt har tenkt nøye om hvordan dem kan få stablet Afrika på bena, uten å måtte være avhengig av den vestlige verden. Men det er nok ikke så lett som mange tenker seg! De fleste landene i Afrika har også masse gjeld, og for hver éne krone som blir gitt i bistand, går FEM tilbake som tilbakebetaling av gjeld! Det sier litt om hvor håpløs situasjonen i Afrika er. Derfor er det viktig at alle som kan, MÅ hjelpe til!
Sist endret av Snipes; 20. oktober 2010 kl. 23:43. Grunn: skrivefeil
for hver éne krone som blir gitt i bistand, går FEM tilbake som tilbakebetaling av gjeld

Hvis landene er så infisert av korrupsjon og diktatorer, faller det utsagnet på sin egen urimelighet.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
for hver éne krone som blir gitt i bistand, går FEM tilbake som tilbakebetaling av gjeld

Hvis landene er så infisert av korrupsjon og diktatorer, faller det utsagnet på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, tenkte jeg faktisk ikke over. Burde lagt til at jeg siterte han fra Operasjon Dagsverk som holdt foredrag på skolen vår. Han kom ikke med noen kilder whatsoever, så burde nok hvert mer kritisk til akkurat den påstanden.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Godt poeng, tenkte jeg faktisk ikke over. Burde lagt til at jeg siterte han fra Operasjon Dagsverk som holdt foredrag på skolen vår. Han kom ikke med noen kilder whatsoever, så burde nok hvert mer kritisk til akkurat den påstanden.
Vis hele sitatet...
Det som har skjedd i enkelte land er at krigsherrer og diktatorer tar opp store lån på landets vegne som de bruker på seg selv og sine, og lar landet sitte igjen med stor gjeld som kreves inn av vestlige land. Mange låneinstitusjoner bryr seg heller ikke om hva pengene brukes til, så lenge de tjener grovt på å kreve lånene tilbake fra allerede lut fattige land. Dette er også en av grunnene til at nyvalgte demokratiske regjeringer i enkelte afrikanske land sliter enormt med oppslutningen, siden de ofte arver en enorm gjeld fra tidligere diktatorer og militærstyrer. Litt som Obama i USA med andre ord.


Det er ikke lengre slik at nasjoner overfører penger til Afrikanske ledere som de bruker som de ønsker selv (selv om det finnes eksempler på at bistandspenger blir brukt feil). De fleste bistandsprosjekter igangssatt av vestlige land gjennomføres av organisasjoner som følger opp prosjektene og pengebruken på nært hold, for å unngå i så stor grad som mulig at penger kommer på avveie.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Flott at du bryr deg om å reflekterer over OD-Dagen!!

Det er dessverre slik at i verden så sitter det noen rike svin og "styrer" noe som vi kaller makt elite eller næringseliten! Og disse svina hadde aldri i verden godtatt at den ene prosenten skulle gått ut av dems lommebok og inn i noen andres!

Elevrådsleder Raufoss VDG aka Thebigt!
Vis hele sitatet...
Disse såkalte svina bidrar mer til verdenssamfunnet enn det du noen gang kommer til å gjøre.

Så sitt ikke på din høye trone (som sikkert er farget blodrød) og kritiser de som skaper velstand.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvilket selskap som gir mest til u-land?
Jeg vet at TNT gir en del penger til veldedighet, mest World Food Program tror jeg
Sist endret av happy violence; 13. februar 2011 kl. 22:06.
Søkeord: Creative Capitalism.

Handler om at bedrifter gir penger til hjelpeorganisasjoner og en i første omgang bekjemper sykdom og sult. Når befolkningen er tilnærmet sunne og friske, investerer i, eller skaper bedriften arbeidsplasser. Da får disse tidligere fattige menneskene penger mellom hendene, og et nytt marked åpner seg der bedriftene kan tjener mer penger.

Det hjelper mennesker, men er ganske kynisk da en på lang sikt tjener penger på det.