Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1136
Hei,

Har bodd de siste 5 årene i utlandet, var i Norge og fikk fornyet passet mitt for ikke alt for lenge siden.

Kom først på at jeg måtte fornye legitimasjonen min i banken, etter at de hadde sagt opp både min bank forbindelse og kodebrikke (bank id)

Jeg står nå registrert i Norge med en gammel adresse, så kan ikke få tilsendt noe dit heller…

Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre for å få fikset meg en ny bank id? Usikker på om jeg får opprettet noe ny forbindelse i de bankene jeg har, da jeg hadde noe minus på kortene, før kontoen ble slettet.
Sitat av fredzzzerg Vis innlegg
Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre for å få fikset meg en ny bank id? Usikker på om jeg får opprettet noe ny forbindelse i de bankene jeg har, da jeg hadde noe minus på kortene, før kontoen ble slettet.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel litt an på hva du legger i noe minus og hvordan kunde du har vært.
Beste sjansen din er vel å kontakte banken, balansere kontoen og gjenopprette kundeforholdet.
Sist endret av vindaloo; 3. november 2022 kl. 16:12.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det kommer vel litt an på hva du legger i noe minus og hvordan kunde du har vært.
Beste sjansen din er vel kontakte banken, balansere kontoen og gjenopprette kundeforholdet.
Vis hele sitatet...

Var ikke snakk om mere en 2-3k, men de sakene har gått videre til inkasso.. og det er vel bare sparebanken og DnB som fortsatt har kunde kontor? Eller er det andre banker jeg kan forhøre med meg… har konto i Sbanken, men de måtte sende kodekort i posten til deg for å få det opprettet… det kan bli vanskelig da den adresssen jeg står registrert på, er det 5 år siden jeg bodde på..
Kan du ikke bruke appen?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan du ikke bruke appen?
Vis hele sitatet...
Kan man bruke den uten om at jeg har legitimert meg i banken?
Sitat av fredzzzerg Vis innlegg
Kan man bruke den uten om at jeg har legitimert meg i banken?
Vis hele sitatet...
Jeg tror man må ha bank-ID fra før for å kunne ta i bruk appen, men jeg kan ta feil.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tror man må ha bank-ID fra før for å kunne ta i bruk appen, men jeg kan ta feil.
Vis hele sitatet...
Prøvde nå.. helt riktig det du sier… så spørsmålet er hvordan får jeg tak i det? Eneste norske banken jeg har som er aktiv er Sbanken, og tror ikke de har noe kontor jeg kan reise innom for å legitimere meg…

Jeg får heller ikke byttet adresse, da det krever bank id…

Jævla knipe det her altså.. haha
Mener du bytte adresse i banken eller i folkeregisteret?

Hvis det er snakk om folkeregisteret kan du gjøre det i papirform også.
Sist endret av vindaloo; 3. november 2022 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er du sikker på at S-banken ikke kan sende bank-idbrikken til adressen din i utlandet? Legitimering kan vel ordnes ved rekommandert sending?
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Er du sikker på at S-banken ikke kan sende bank-idbrikken til adressen din i utlandet? Legitimering kan vel ordnes ved rekommandert sending?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan da avsender være sikker på at postverket i landet til trådstarter faktisk følger retningslinjene for legitimering ved utlevering?

Men, jeg har et forslag, prøv å kontakte den norske ambassaden. Mulig de faktisk kan hjelpe. Prøv å få DNB med på å sende kodebrikken via. den norske ambassaden. Har null erfaring med det, bare en kreativ ide.
Hadde kodebrikke, men våknet en morgen og da funket den ikke lenger… dette var pga at jeg ikke hadde vært innom en bank tror jeg å legitimert meg med det nye passet.

Så nå har begge bankene jeg hadde bank id i, sagt opp kundeforholdet. Så har kun igjen Sbanken, men pga at jeg hadde noe utestående hos de 2 overnevnte bankene, tenker jeg meg at det kan bli problematisk å få fikset ett nytt kundeforhold hos de?

Og når jeg reiser hjem, så har jeg begrensa med tid i Norge, før jeg må reise til utlandet igjen pga (jobb)
Men trenger bank id i form av Digipost etc etc… så jaa, jeg aner ikke hva som er best å gjøre. Haha
Hvis du bor i utlandet, burde du jo skaffe deg en bankforbindelse der.
Sitat av fredzzzerg Vis innlegg
Hadde kodebrikke, men våknet en morgen og da funket den ikke lenger… dette var pga at jeg ikke hadde vært innom en bank tror jeg å legitimert meg med det nye passet.

Så nå har begge bankene jeg hadde bank id i, sagt opp kundeforholdet. Så har kun igjen Sbanken, men pga at jeg hadde noe utestående hos de 2 overnevnte bankene, tenker jeg meg at det kan bli problematisk å få fikset ett nytt kundeforhold hos de?

Og når jeg reiser hjem, så har jeg begrensa med tid i Norge, før jeg må reise til utlandet igjen pga (jobb)
Men trenger bank id i form av Digipost etc etc… så jaa, jeg aner ikke hva som er best å gjøre. Haha
Vis hele sitatet...
Sbanken kan du bruke pass hos, de gjør det gjennom posten. Jeg gikk post i butikk så scanna de passet i en maskin, vips så var det godkjent hos sbanken. Bare å spørre de på chat så kan det sikkert fikses.