Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4039
jeg hadde en enkelsmann foretak, hadde en stor jobb .. kunden fant ut han ikke ville betale etter han fikk faktura, og purring ovs...
dagen jeg skulle sende det til innkasso .ble jeg kontaktet av advokaten hans, att jeg måte selv gå til rettsak.. innkasso tar ikke på seg oppdrag hvis mot partnen har kontaktet advokat.

så han skylder meg 750000.-
og jeg skylder 350000.- i materialer
som ikke har sjans å betale...
og har heller ikke penger for å sette inn advokat i saken...

hva gjør jeg da????
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av gzuz08 Vis innlegg
jeg hadde en enkelsmann foretak, hadde en stor jobb .. kunden fant ut han ikke ville betale etter han fikk faktura, og purring ovs...
dagen jeg skulle sende det til innkasso .ble jeg kontaktet av advokaten hans, att jeg måte selv gå til rettsak.. innkasso tar ikke på seg oppdrag hvis mot partnen har kontaktet advokat.

så han skylder meg 750000.-
og jeg skylder 350000.- i materialer
som ikke har sjans å betale...
og har heller ikke penger for å sette inn advokat i saken...

hva gjør jeg da????
Vis hele sitatet...
du tar kontakt med politiet først og fremst, så fort som mulig.
deretter sørger du for å få saken inn i forliksrådet, slik at en saksbehandler bedømmer hva som er gjort mellom dere, og grunnen til at han ikke ønsker å betale.

jeg regner virkelig med du har signert kontrakt mtp. dette arbeidsforholdet/oppdraget?

det vanlige er jo å få en sum på forskudd når det er snakk om såpass store summer, men det er irrelevant i dette tilfellet, gjort er gjort osv.
Kjør på med inkasso. Hadde det vert så enkelt, kunne alle som var skyldig penger kontaktet en advokat og gitt fan i og betale. Kanskje kan du finne noe nyttig informasjon her: Inkassoloven
Sist endret av lygra; 7. april 2010 kl. 21:53.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
Kjør på med inkasso. Hadde det vert så enkelt, kunne alle som var skyldig penger kontaktet en advokat og gitt fan i og betale. Kanskje kan du finne noe nyttig informasjon her: Inkassoloven
Vis hele sitatet...
såvidt meg bekjent kan han ikke kjøre inkasso mot noen som motstrider kravet.
Trådstarter
9 0
jeg har kontrakt, anmeldte, prøvd å sende det til innkasso, men før samme svar skaffe meg advokat .

han er en av eiernei brandstad kles kjeden , så penger har han. det klikker snart får meg.

Sitat av lygra Vis innlegg
Hvis dette stemmer, fører det seg inn i rekken av enda en grunn til ikke og starte eget foretak.
Vis hele sitatet...
litt kjett nå ja.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av gzuz08 Vis innlegg
jeg har kontrakt, anmeldte, prøvd å sende det til innkasso, men før samme svar skaffe meg advokat .

han er en av eiernei brandstad kles kjeden , så penger har han. det klikker snart får meg.
Vis hele sitatet...
hvilken begrunnelse bruker han for å slippe å betale da?
hvilken jobb er det som er utført?

http://www.dinside.no/8224/faa-gratis-advokathjelp

der har du en oversikt over gratis advokathjelp som ihvertfall kan peke deg i rett retning for hva du skal gjøre videre.
trekk ifra det du skylder han, gi han en sjangse tl å betale det resterende beløpet. Finn ut om det er andre folk han skylder penger, Snakk med de om å spleise på å slå han konkurs. dette koster ca 30 000. gå med dette til advokaten hans.
Trådstarter
9 0
jeg har bygget et dobbel garasje med leiglihet på toppen , 80kvm hver plan med loft.
jeg vet ikke hvorfor han viste regningen kom. plutselig kuttet han kontakt. så ble det sånn.
Trådstarter
9 0
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Når ett stort beløp på 75,000,- kroner, så gjør det ikke godt igjen å spamme han med emails. Hadde du tatt vekk 3 nuller, så hadde jeg tatt deg saklig.
Vis hele sitatet...
750000.- ink.mva
Trådstarter
9 0
satser det går .. begynner å bli pressa fra alle inkasso byråder som finns snart... de begynner å bli lei svarene min
Akkurat når det er snakk om så store summer så kan jeg garrantere deg at du får tak noen rimelig dyktige torpedoer for en ti-tyve prosent av beløpet det er snakk om... Personlig synes jeg det er helt okay om folk velger å ta i bruk slike metoder for å få pengene sine, drittsekker som ikke gidder betale for seg fortjener ikke bedre.

Men om dette skal løses ryddig og ordentlig så må du få tak på en advokat. En skriftlig kontrakt, en ferdigstilt garasje og ingen bankaktivitet som tilsier at trådstarter har fått betalt er mer enn nok i rettsystemet. Problemet er jo bare at det tar en del lengre tid...

EDIT: Trådstarter, hvorfor vil han ikke betale?
Sist endret av emphi; 7. april 2010 kl. 22:43.
Hva er det han begrunner det med? Han må ha et godt argument for å motstride kravet.
Trådstarter
9 0
har ikke gjort dårlig, men han ville hadyrere materialer, og veldig mye ekstra arbeid, utenom kontrakt . jeg informerte han om det, skrev under nykontrakt får ekstra...... men nei ... hjalp ikke det heller
Sitat av gzuz08 Vis innlegg
har ikke gjort dårlig, men han ville hadyrere materialer, og veldig mye ekstra arbeid, utenom kontrakt . jeg informerte han om det, skrev under nykontrakt får ekstra...... men nei ... hjalp ikke det heller
Vis hele sitatet...
Så han ville ha gjort mer arbeid enn det som var nedfelt i den originale kontrakten? Og da tegnet dere opp en ny kontrakt, og du utførte jobben slik han ønsket det?
Trådstarter
9 0
yes, det gjør... det er rest beløp storset
Sitat av gzuz08 Vis innlegg
yes, det gjør... det er rest beløp storset
Vis hele sitatet...
Ønsker deg lykke til, i alle fall. Håper du får pengene dine. Virker som du har ditt på det rene, så beste er vel å få en advokat til å se på saken og ta det derifra.

Og bare ring rundt til advokater og forklar saken din og hvordan du ikke har råd til å betale dyre dommer for en advokat før du får betalt. Skal ikke se bort ifra at det finnes en advokat eller to som vil hjelpe deg tross din manglende evne til å betale akkurat nå...
Som sagt tidligere. Er egentlig bare å skaffe seg en advokat og starte en sak!

Hvis du har ditt på det rene og har juridisk rett så vil du mest sannsynlig vinne kravet, og i saken kan du også ha med at motparten betaler advokat utgifter.

For din del er det egentlig bare å stikke ned til nærmeste advokat kontor og ta en liten samtale med dem, tror det koster 600kr bare for at de skal se sjapt over saken og gi deg svar om faktisk du har en sak å gå på!

Ta en tur innom en advokat imorgen og snakk med dem og forklar dem dette. Ta også med alt av papirer!

Husk også å få med at du har fått inkassekrav og du vil få dette dekket, samt advokat utgifter og andre tap av inntekter.
På en så stor jobb har du vel bankgaranti? Uten at jeg helt hvordan det fungerer, men kan du ikke gå på banken hans?
Helt seriøst forslag: Riv garasjen, og bruk materialene til en annen jobb du får betalt for. Om han ikke har betalt, er det vel fortsatt du som eier materialene?
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Helt seriøst forslag: Riv garasjen, og bruk materialene til en annen jobb du får betalt for. Om han ikke har betalt, er det vel fortsatt du som eier materialene?
Vis hele sitatet...
Og da har det blitt brukt mange hundre arbeidstimer, for å sitte igjen med halvbrukt material som kanskje ingen andre vil ha? Nei vet du hva.

Folk som tror de kan "snike unna" betaling på den måten er like langt nede på rangstigen min som pedofile og voldtektsmenn. Lov at du ikke gir deg i denne saken, og selv om det koster deg mye tid og masse av krefter, må du ikke hvile før rettferdigheten har seiret og du har fått inn pengene dine. Torpedoer o.l. vil jeg inne anbefale, tror det beste er å ha alt sitt på det rene. Da tror jeg man kommer lengst.
Kunne vært en Idé å tipse VG nett om saken, om det er en av eierne av Branstad kunne det gitt pr i ditt favør om de mener det er en god sak. Du vil også kunne få en liten slant som Evt kan brukes på advokater. Når det er snakk om så store beløp er media ofte ute med sympatiserende nyhetsoppslag. Økt mediedekning vil også øke seriøsiteten rundt saken din, og du vil også kunne sanke sympati fra retten. Bare et lite forslag
Mote blandt rikinger å behandle håndverkere slik nå, er en måte å prute på, de regner vel med at du ikke orker all jobben med kravet og at du godtar en mindre sum.
Kan du ikke klare riktig innkrevingsprosedyre selv lønner det seg nok å bruke en adv el lign.
Har du kontrakt så kommer du langt der, først forliksråd, siden namsmann, men han gir seg vel når han ser at du tar de riktige skrittene for å få inn pengene.
Forskudd er bestandig bra, minimum matrialkostnader.

Lykke til
Først må jeg få lov til å si at jeg blir utrolig provosert når jeg leser om sånne folk!
Så kaster jeg ut ett forslag, jeg vet faktisk ikke om det er ett bra forslag i det hele tatt. Det kan noen andre freakere sikkert svare på.

Men forslaget mitt er iallefall som følger: Ta kontakt med banken din å forhør deg om det er mulig for deg å ta opp ett lån for å dekke dine inkassokrav fra dine levrandører. Forstår jo av teksten at du driver som snekker evt byggmester. Du er jo derfor avhengig av å få handle hos dine levrandører for å sikre firmaet ditt videre drift. Jeg tror iallefall at dette ville være mer gunstig rentemessig i forhold til inkassokravene. Mine tanke er da at du selvfølgelig ikke skal gi slipp på saken, men det gir deg iallefall ett økonomisk pusterom i forhold til dine krav. Det vil jo uansett ta en stund før du får pengene du har krav på fra din kunde(som forøverig må sies å være en jævla skrotnisse).

Håper alt ordner seg, å for all del ikke gi deg!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Folkens:
1: gratis advokathjelp? For et firma? Forget it. Ingen advokater er så dumme.
2: Forbrukerrådet? Forget it. FORBRUKER
3: Politiet? Nah, er ikkje ulovlig å ikkje betale gjelda si.

Einaste sjansen til å inndrive eit krav som motparten nekter å betale er stortsett å ta det til retten. Det tar tid, og koster penger. Men har en ikkje valg så har en ikkje valg. Kontakt en GOD advokat, ikkje ein billeg, og bruk et par tusenlapper på å gå gjennom saka med vedkommande advokat for å sjå på sjansane for å vinne.
Som lefsaker sier så tilhører vel materialene deg så lenge dere ikke har skrevet under på at jobben er avsluttet?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Folkens:
1: gratis advokathjelp? For et firma? Forget it. Ingen advokater er så dumme.
2: Forbrukerrådet? Forget it. FORBRUKER
3: Politiet? Nah, er ikkje ulovlig å ikkje betale gjelda si.

Einaste sjansen til å inndrive eit krav som motparten nekter å betale er stortsett å ta det til retten. Det tar tid, og koster penger. Men har en ikkje valg så har en ikkje valg. Kontakt en GOD advokat, ikkje ein billeg, og bruk et par tusenlapper på å gå gjennom saka med vedkommande advokat for å sjå på sjansane for å vinne.
Vis hele sitatet...
om personen har et enkeltpersonsforetak regnes det som personlig økonomi og du kan behandle sakene som en privatperson. ergo: gratis advokathjelp.
Sitat av somnium Vis innlegg
om personen har et enkeltpersonsforetak regnes det som personlig økonomi og du kan behandle sakene som en privatperson. ergo: gratis advokathjelp.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel neppe dersom arbeidet er utført samt fakturert som næringsdrivende.
Hvis du vil ha full dekning så få deg en advokat før du går til retten, på den måten unngår du å måtte ta saken til forliksrådet (motparten har etter hva du opplyser allerede fått bistand av advokat i anledning saken).

Det koster penger med advokat, men har du en så god sak som du gir inntrykk av så vil du få dekket saksomkostningene. Husk å ta med kravet på forsinkelsesrenter i rettsaken (det blir ganske mye etter hvert og det gjør at du ikke går i minus ved at det påløper renter på kravet du har mot deg for materialer).

Hvis du ikke vil gå til advokat så må du bare møte opp på tinghuset selv. Du har rett til å levere inn stevning muntlig, og vedkommende du møter på tinghuset vil forfatte stevningen samt se til at den oppfyller alle vilkår som stilles til en stevning. Selv om det ikke virker som en juridisk utfordrende sak (det synes hovedsakelig å være de faktiske forhold som blir omtvistet) vil jeg allikevel anbefale deg å skaffe advokat. Ikke bare er det praktisk ift det prosessuelle i retten, men h*n er mer vant til å sette opp slike saker på en tydelig måte og vet hva som rettslig er viktig å fokusere på.
Kontakt et inkassoselskap, uansett om det er et omstridt krav eller ikke, så vet de hvordan man løser en sak som denne. (De har også advokater/jurister som er spesialister på området, dvs mye bedre enn en tilfeldig advokat.)
One of the good guys
2rs1's Avatar
Kontakt advokat og videre ta og anmeld han om mulig. Jeg har hørt flere historier om penger og værre om de bak denne kjeden.
Jeg er ikke nok informert innen rettssystemet til å uttale meg på en profesjonell måte, så dette er bare spekulasjoner (likt med nesten alt som uttales i denne tråden) men er det ikke slik at dersom han taper rettssaken, må den tapende part betale rettsomkostninger?

Hvis så er, vil du etter å ta opp slashdots råd -bruke noen få tusen på rettslige råd- kunne få tilbakebetalt rubbel og bit uansett, og ikke ha noe å tape.