Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4226
Er det mulig å få en klokke(vanlig armbåndsur) til å gå fortere uten å gjøre noe med selve klokken, isåfall, hvordan?
Ikke uten å bytte ut \ file ned tannhjulene.
Vil høyere spenning på batteriet fungere?
Vil anbefale deg som AtX sier å bytte ut tannhjulene. Det å file ned tannhjulene kan være ganske vanskelig om du ikke har peiling på klokker.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ødelegger ikke dette inngrepet ditt hele prinsippet med klokker?
Få klokka til å gå fortere uten å gjøre noe med den?? Tenkte du på en trylleformel eller noe sånt da??
Tenkte for eksempel på skolen, hadde vært kjekt hvis tida hadde gått fortere. Det å bytte ut tannhjulene er uaktuelt i og med at jeg ikke har tilgang til klokken og at den ikke skal gå fort hele tiden.
Er helt n00b innen elektronikk, men går det ikke an med noe magnet greier eller elektriske impulser eller noe sånt? xD
Sitat av JackBauerCTU Vis innlegg
Tenkte for eksempel på skolen, hadde vært kjekt hvis tida hadde gått fortere. Det å bytte ut tannhjulene er uaktuelt i og med at jeg ikke har tilgang til klokken og at den ikke skal gå fort hele tiden.
Er helt n00b innen elektronikk, men går det ikke an med noe magnet greier eller elektriske impulser eller noe sånt? xD
Vis hele sitatet...
Lykke til med å få tiden til å gå bokstavelig fortere.
På vgs hos oss så går klokken av og til vanvittig fort og det er en mekanisk klokke.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
På vgs hos oss så går klokken av og til vanvittig fort og det er en mekanisk klokke.
Vis hele sitatet...
Er det ikke fordi du har det sykt morsomt da? Enten saa foelger jeg med i morsom forelesning, eller saa har jeg en PSP i veska. Enklere enn aa bytte tannhjul.
Sitat av lambador Vis innlegg
Er det ikke fordi du har det sykt morsomt da? Enten saa foelger jeg med i morsom forelesning, eller saa har jeg en PSP i veska. Enklere enn aa bytte tannhjul.
Vis hele sitatet...
Nei, den går rett og slett fryktelig fort. Er snakk om 3-4 RPM.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Om klokken er mekanisk, regner jeg med den har en sirkulær fjærbasert pendel som spinner frem og tilbake om en akse, og den er derfor uavhengig av tyngdekraft. Ikke engang verdens kraftigste neodymiummagnet kan korte frekvensen ved å simulere gravitasjonelle endringer. Jeg foreslår du holder ut til timen er ferdig på ordentlig. Det ser ut som om du kan ha godt av å lære litt om ditt og datt.
Sist endret av Kakcoo; 27. september 2009 kl. 23:19.
Nå har det jo blitt ganske vanlig med armbåndsur og klokke på mobilen, så ville nok blitt rettet opp av en vaktmester. Ville aldri funket.
Løp frem og still klokken til ønsket tidspunkt. Jeg tror det blir den enkleste løsningen for deg.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Lykke til med å få tiden til å gå bokstavelig fortere.
Vis hele sitatet...


HAhaha, det eneste, og enkleste, er vell bare og stille den ...?

Går nok ikke ann og bare få det til og si poff, så går tiden fortere.

Men du kan jo prøve og sette joggesko på klokka, så GÅR den fortere... .. .
Trur han mener måten på hvordan få klokka til å virke som den går fortere.

hvis pulsen din er høy å du er varm i kroppen vil tiden følse som går veldig mye raskere.

Derfor hvis du er "stressa" vil det virke som du ikke får gjordt noen ting :-/
Vi hadde en billig ikea-klokke i klasserommet, som en i klassen på underlig vis klarte å modifisere slik at minuttviseren gikk 60 ganger fortere, altså som en sekundviser. Hvordan han klarte dette vet jeg ikke, men jeg tror det var en rimelig enkel operasjon, for han ble like overaska selv. Bare kjipt lærerne på min skole er så oppegående at de merker når klokka går 5timer på 5min ...
Vel, en klokke som beveger seg vil faktisk gå fortere relativt til en klokke som står i ro. Så det så. Om forskjellen er stor nok til å i det hele tatt kunne registreres er en helt annen sak, med mindre klokken kan bevege seg opp mot lysets hastighet.
prøv og sett klokka i en floss hatt og si
*Abra kadabra simsalebim la denne klokken gå for fort på en blunk"
og ta den ut av hatten og se hva som skjer..
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Vi hadde en billig ikea-klokke i klasserommet, som en i klassen på underlig vis klarte å modifisere slik at minuttviseren gikk 60 ganger fortere, altså som en sekundviser. Hvordan han klarte dette vet jeg ikke, men jeg tror det var en rimelig enkel operasjon, for han ble like overaska selv. Bare kjipt lærerne på min skole er så oppegående at de merker når klokka går 5timer på 5min ...
Vis hele sitatet...
Bytte om sekunderviseren med minuttviseren antar jeg (?)
Sitat av lillepuke Vis innlegg
Bytte om sekunderviseren med minuttviseren antar jeg (?)
Vis hele sitatet...
Nei, han må ha koblet minuttviseren på sekundakslen og timeviseren på minuttaksen ved å presse urverket på baksiden inn mot klokken eller noe. Viserne gikk proporsjonalt.

Eller, det vil si,. minuttviseren brukte sikkert 5 - 10 sek på en omdreining, men det var kun fordi urverket var for svakt til å drive en så fysisk stor viser rundt i samme hastighet som en liten sekundviser ville gått.
Hva med å stille klokken 5 min fram? Funket alltid på ungdomsskolen.
Sitat av Zalox Vis innlegg
Hva med å stille klokken 5 min fram? Funket alltid på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Da må du jo gjøre det midt i timen, ellers går det jo opp i opp i og med at du da bynder 5 min tidligere også...?
Sitat av kaaake Vis innlegg
Da må du jo gjøre det midt i timen, ellers går det jo opp i opp i og med at du da bynder 5 min tidligere også...?
Vis hele sitatet...
Du gjør det i et friminutt o.l da vettu..
Du skal få klokken som læreren har på armen til å gå fortere? Lykke til!
Sitat av Jazzin Vis innlegg
HAhaha, det eneste, og enkleste, er vell bare og stille den ...?

Går nok ikke ann og bare få det til og si poff, så går tiden fortere.

Men du kan jo prøve og sette joggesko på klokka, så GÅR den fortere... .. .
Vis hele sitatet...
Du får ikke tiden til å gå fortere selvom du stiller klokken. Du "spoler" ikke fremover så ting går fortere. Å få klokken til å gå fortere, er derimot en annen sak. Men ja, skjønte poenget, ville bare kverulere litt...
Tror ikke han er så dum at han tror tiden kommer til å gå fortere fordi klokken gjør det..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om det er en slik klokke jeg tror så kan alt gjøres elektronisk.
Inni klokken er det en liten krystall som begynner og resonere på en gitt frekvens når den får spenning.
Den ligger på noe rundt 32Khz, klokkens nøyaktighet avhenger av krystallens nøyaktighet, om du får tak i en krystall som har en karakterstikk på høyere frekvens så er det bare og bytte.

Om dere lurer på hvorfor det ligger akkurat på en så høy frekvens og ikke bare på 1Hz så er grunnen at det er enklere og lade dem på 32Khz og at inni kretsen er det en liten IC som deler frekvensen på en spesiell måte slik at du får 1Hz ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Om det er en slik klokke jeg tror så kan alt gjøres elektronisk.
Inni klokken er det en liten krystall som begynner og resonere på en gitt frekvens når den får spenning.
Den ligger på noe rundt 32Khz, klokkens nøyaktighet avhenger av krystallens nøyaktighet, om du får tak i en krystall som har en karakterstikk på høyere frekvens så er det bare og bytte.
Vis hele sitatet...
32768Hz for å vere nøyaktig.

Grunnen er åpenbar: 2^15 = 32768, så en enkel teller vil funke som frekvensdeler som vil gi ut 1Hz.