Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 8227
Hei!
Kan en stjelt mobil uten simkort spores opp e.l?
Sist endret av Candysteal; 23. mars 2009 kl. 17:56.
Sitat av Candysteal Vis innlegg
Hei!
Kan en stjelt mobil uten simkort spores opp e.l?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du legger i "e.l", men det er jo slik at en mobiltelefon har et unikt IMEI-nummer. Dette nummeret er registrert hos operatørene sammen med SIM-kortet. Når en telefon blir stjålet kan det legges overvåking på IMEI-nummeret. Når man setter i et nytt SIM-kort får man koblingen mellom en stjålet telefon og et SIM-kort, som noen forhåpentligvis eier.

Og posisjonering via GSM-nettet er etterhvert ingen tryllekunst.

Da har man i teorien sporet opp en stjålet telefon.

Det går også an for en operatør å blokkere et IMEI-nummer fra sitt nett, slik at en stjålet telefon ikke vil fungere.

Teknologi er fint. Jeg liker spesielt sånn teknologi som gjør at tyvgods blir funnet igjen eller gjort ubrukelig.
Dette har folk spurt om mange ganger før....
Ja det er mulig, men det er sjeldent at de gjør det....
Om du stjeler min mobil sliter du, jeg har coocket mitt eget rom som gjør at selv om du tar en hard reset eller bytter simkort på telefonen vil sporingsprogramvaren som overvåker alt av sms, telefonsamtaler, mail etc videresende dette til meg sammen meg GPS koordinater fra hvor du befinner deg. Jeg tror det ville vært morsommere å bare overvåke deg og freeke deg ut når du minst ventet det enn å gi meg til kjenne...

lesson: ikke stjel mobiler, og ihvertfall ikke mobilen til en nerd..
Sist endret av campod; 23. mars 2009 kl. 18:20.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av capidog Vis innlegg

Teknologi er fint. Jeg liker spesielt sånn teknologi som gjør at tyvgods blir funnet igjen eller gjort ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du på undergrunn forumet da?

ja, det er mulig, men det koster mere, og er mere stress en å gi tilbake en på forsikring etc...
Sist endret av CHillZoNE; 23. mars 2009 kl. 18:22.
Sitat av El_idioto Vis innlegg
Hva gjør du på undergrunn forumet da?
Vis hele sitatet...
Eh..? Svarer på et spørsmål om det er mulig å spore en stjålet mobiltelefon.

Og nå svarte jeg akkurat deg på et annet spørsmål.

Keep 'em coming.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
svarte jeg også, men fikk ikke noe annet spm :=)
Sjeldent de gjør det???
Jeg fikk en mob i gave, den imei-sporet 'onkel'. Fordi den var svindlet. Og de kom til meg..
Så de bruker d i hvert fall
Ja, den kan spores. Hvis du er blitt sporet får du gjerne plutselig en telefon av snuten som ber deg opp på kontoret.
Er mobilen ny er sjansen stor for at det skjer. Er det en oppripa gammel mobil så er sjansene som regel små for sporing.
Snakker av erfaring.
Sist endret av anxo; 24. mars 2009 kl. 11:50.
Trådstarter
15 0
Okei, takk for info..

En iPod da?
Har hørt at iphone kan spores uten dette IMEI nummert på en lettere måte. Noen som vet?
En Ipod kan ikke spores med mindre den brukes på nettet (Hvis jeg ikke tar helt feil) fordi den er ikke koblet opp mot noe.

Men det finnes saker der politiet tar IMEI-nummeret og sporer opp stjelte mobiler.
Det har ikke noe med saken og gjøre: Men jeg syntes det er sykt dumt at politiet ikke forteller HVEM som stjelte mobilen din. Det hadde hvertfall jeg likt og vite.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva hvis man tar ut SIM-kortet, kjører 15 min for så å kaste det i elva?
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Hva hvis man tar ut SIM-kortet, kjører 15 min for så å kaste det i elva?
Vis hele sitatet...
Du må alltids putte inn ett nytt sim-kort, eller skal den stå te pynt? Og når Sim-kortet er inne, så kan telefonen bli sporet.
Sist endret av Kejerith; 6. april 2009 kl. 15:24.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Du må alltids putte inn ett nytt sim-kort, eller skal den stå te pynt? Og når Sim-kortet er inne, så kan telefonen bli sporet.
Vis hele sitatet...
Akkurat for øyeblikket så trenger jeg en ny mobil for personlig bruk uansett
Jeg hadde en samsung mobil for litt siden, da kunne jeg aktivere en funksjon som gjorde att når noen andre satt i sitt simkort, så fikk pappa en melding der nummeret og opperatøren stod.
Ikke lengesiden fikk en kompis tak i en mobil som ikke kom fra butikken.
Da han begynte å bruke den, tok det ikke mer en 3-4 dager før han fikk telefon fra politiet om at han måtte komme ned en tur.

Så ja, det går.
Sitat av OoM Vis innlegg
Ikke lengesiden fikk en kompis tak i en mobil som ikke kom fra butikken.
Da han begynte å bruke den, tok det ikke mer en 3-4 dager før han fikk telefon fra politiet om at han måtte komme ned en tur.

Så ja, det går.
Vis hele sitatet...
Så det er mao ganske stor risiko for å bli busta? Hva tror dere om denne planen her?

1. Stjeler mobilen og kaster SIM kortet
2. Drar til Trondheim (2 timer unna hvor jeg bor akkurat nå) for å oppbevare den der. Gjøre arbeidet litt vanskligere med forskjellige politidistrikt.
3. Selge mobilen via kryptert (hushmail etc)

Hva tror dere?
Sist endret av Carlsberg; 6. april 2009 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Så det er mao ganske stor risiko for å bli busta? Hva tror dere om denne planen her?

1. Stjeler mobilen og kaster SIM kortet
2. Drar til Trondheim (2 timer unna hvor jeg bor akkurat nå) for å oppbevare den der. Gjøre arbeidet litt vanskligere med forskjellige politidistrikt.
3. Selge mobilen via kryptert (hushmail etc)

Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Om du skal selge den slår du den bare av for deretter og selge den. Problemet er dog at du må finne ut en anonym måte å selge den på. Hvordan skal kjøper betale deg uten å få navn å addresse?
Så 100% sikkert hvis en mobil er skrudd av så er det ikke mulig å spore den opp?
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Så 100% sikkert hvis en mobil er skrudd av så er det ikke mulig å spore den opp?
Vis hele sitatet...
Det finnest sikkert noe utstyr for det også.
Men, med en vanlig telefon som er blitt stjelt på byn, så er du 100% sikker ja.
dette er tatt opp til det kjedsommelige tidligere, men det må tydeligvis presiseres igjen:

Når mobiltelefoner kobler seg opp mot nett, det foretas et anrop osv så sendes en del data over til mobiloperatøren. Dette inkluderer blant annet telefonens IMEI-nummer og serienummer på SIM-kort. Om man finner, stjeler, kjøper en mobiltelefon på gata e.l. og setter inn sitt SIM-kort i den er det null problem for en mobiloperatør å få oversikt over hvem som står som innehaver av nytt abonnement, når det nye SIM-kortet ble tatt i bruk, når siste anrop med forrige SIM ble gjort, hvor (med varierende nøyaktighet utifra mobilnettets utforming i området) den er blitt brukt etc. Siden det ikke sendes data når en telefon er avskrudd kan naturlig nok ikke en avskrudd telefon spores.

For å oppsummere veldig kort: skal du være safe med stjålet telefon må du endre IMEI. Dog hvor ofte Politiet faktisk bruker ressurser på å spore opp telefonen, fremfor å bare be mobiloperatøren om å sperre IMEI-nummeret er det ingen her som har noe annet enn vill gjetting på, alle har hørt om en kompis hvor det har skjedd osv.
Sitat av campod Vis innlegg
Om du stjeler min mobil sliter du, jeg har coocket mitt eget rom som gjør at selv om du tar en hard reset eller bytter simkort på telefonen vil sporingsprogramvaren som overvåker alt av sms, telefonsamtaler, mail etc videresende dette til meg sammen meg GPS koordinater fra hvor du befinner deg. Jeg tror det ville vært morsommere å bare overvåke deg og freeke deg ut når du minst ventet det enn å gi meg til kjenne...

lesson: ikke stjel mobiler, og ihvertfall ikke mobilen til en nerd..
Vis hele sitatet...
Hvordan har du gjort dette? Ble veldig intresert nå
Fungerer dette bare med noen telefoner? Har du evt mulighet for å lage en guide om hvordan du gjør dette?
Jeg er også interessert. Tipper han lagde programmet med C#
Ett sleipt tyveritriks for ramp. Når du stjeler en telefon pakker du den inn i aluminiumsfolie. Telefonen vil miste dekning, så den kan ikke spores eller ringes til. Du kan nå ta telefon ut av folien og bruke abonnementet til personen du stjelte den fra, samtidig som personen som eier telefonen tror mobilen er borte og avskrudd. Pakk telefon inn i aluminiumsfolie når du er ferdig.

Jeg så dette på film, å har testa at dekningen forsvinner når telefon er inni folie.
Sitat av puffman Vis innlegg
Ett sleipt tyveritriks for ramp. Når du stjeler en telefon pakker du den inn i aluminiumsfolie. Telefonen vil miste dekning, så den kan ikke spores eller ringes til. Du kan nå ta telefon ut av folien og bruke abonnementet til personen du stjelte den fra, samtidig som personen som eier telefonen tror mobilen er borte og avskrudd. Pakk telefon inn i aluminiumsfolie når du er ferdig.

Jeg så dette på film, å har testa at dekningen forsvinner når telefon er inni folie.
Vis hele sitatet...
Dekningen forsvinner også fort om du tar ut batteriet. Men selvfølgelig, pakke inn telefoner i folie er vel mer undergrunn.
Sist endret av ymgve; 7. april 2009 kl. 03:27.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Dekningen forsvinner også fort om du tar ut batteriet. Men selvfølgelig, pakke inn telefoner i folie er vel mer undergrunn.
Vis hele sitatet...
Er vel ment slik at personen kunne bruke telefonen, uten å bytte til sitt eget simkort.
Veldig kjedlig å måtte pakke inn telefonen for hvert bruk, og ikke minst å alltid passe på at det er batteri.
Er det ingen mulighet for å få tilbake en stjålet ipod fra gymmet?
Fikk en mobil av en kompis som var utover det normale kriminell, han brøt seg inn på ett bo og behandlingsenter tok to mobiler, 3 bilnøkler og stjelte så de tre bilene. som stod utenfor.. Gjett hvem som fikk politiet på dør..:P Der fikk jeg noe som heter bortforklarnigsproblemer...

Edit: og siden jeg hadde brukt mitt simkort i denne mobilen så kommer imei? nummeret opp, og hvilket simkort som befinner seg i mobilen.
Sist endret av hjalti21; 8. april 2009 kl. 03:21.
Det beste man kan satse på er å få telefonen til utlandet før man slår den på, og satse på at det ikke har blitt lagt inn telefonsperre.
Har en kompis som stjelte en mobil for noen år tilbake, han ble sporet opp siden han brukte den med eget simkort, politiet kom på døren hans etter noen få dager. Da føler du deg bra smart
Hva med å bruke telefonen med eget SIM-kort et par uker etter at den har blitt stjålet? Vil det ikke da være mindre sansynlighet for at politiet "leter" etter telefonen fortsatt? De må jo liksom gi opp etter en stund?
Å putte inn eget sim kort i en stjålet tlf er like smart som å bruke din egen bil når du raner en bank. Du legger igjen en god del spor. Det beste må isfåfall være å registrere ett kontant kort på en annen person, å bruke det. Dog så synes jeg at det å stjele en annen person sin mobil er å synke lavere en lavest. Det gjelder egentlig all slags tyveri fra privatpersoner. Litt kjedelig for den 15åring som kanskje har jobba i helger osv og spart til iphonen i flere mnd.
Sist endret av legalize_it; 8. april 2009 kl. 16:55.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
har vel vært over gjennomsnittet kriminell selv, og har hatt en GOD del tyvegods inkludert mobiler fra lager osv, eller privat personer...
aldri noe problem, pga jeg har ADLRI opplevd att politiet har giddet å lete de opp... krever for mye ressurser... koster ofte mindre å sperre den/gi faen og få igjen på forsikringen
Siden trådstarter har fått svar så benytter jeg sjansen:P

Sitat av campod Vis innlegg
Om du stjeler min mobil sliter du, jeg har coocket mitt eget rom som gjør at selv om du tar en hard reset eller bytter simkort på telefonen vil sporingsprogramvaren som overvåker alt av sms, telefonsamtaler, mail etc videresende dette til meg sammen meg GPS koordinater fra hvor du befinner deg. Jeg tror det ville vært morsommere å bare overvåke deg og freeke deg ut når du minst ventet det enn å gi meg til kjenne...

lesson: ikke stjel mobiler, og ihvertfall ikke mobilen til en nerd..
Vis hele sitatet...

forklar hvordan du har gjort dette?
ta ut batteriet å sim-kortet som stod i med en gang, kast sim-kortet, la telefonen ligge bortgjemt i noen måneder så har tidligere eier brukt forsikringen istedet og voila så er problemet løst
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Woum Vis innlegg
Siden trådstarter har fått svar så benytter jeg sjansen:P




forklar hvordan du har gjort dette?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut http://forum.xda-developers.com/ Der finner du all relevant informasjon.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Om det er satt på sånn Imei sporing av politiet, hvor lenge vil denne være aktiv? altså når slutter de å spore den?