Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4669
Lurer på en ting... Hva gjør egentlig kongen?

sitter i en diskusjon om kongen som ikke trengte å betale fartsbot...
representer landet, snakker fint og stygt om oss til andre land, spiser masse gode middager med storinget, er med på å bestemme ting med regjerninga, men kan bare si nei til en sak 3 ganger.
Han gjør egentlig ikke no, han bare er konge da
kongen er bare et pent fjes som representerer landet vårt. Hva han har av makt er ikke særlig. Han er også øverste sjef for våre væpnede styrker:P
Kongens oppgave bester også av å åpne nye ting i Norge
Han gjør vel egentlig ikke noe spesielt. Konge er jo egentlig bare et symbol på at vi har monarki i norge.
Jeg vet med sikkerhet at kongens rolle er litt mer kompleks enn og sitte på rompa dagen lang, kunne dette ut og inn tidligere men har glemt endel, derfor vil jeg ikke ymte frampå med noe som jeg ikke med sikkerhet vet (som mange andre liker å gjøre).
Norge trenger ikke president etter min mening, stortinget gjør jobben han ville gjort, og som en bonus slepper vi muligheten av at en stormansgal mann kan få albuerom så mye han vil (bush?)
Sitat av InTrance
kongen er bare et pent fjes
Vis hele sitatet...
...

har har en gang et pent fjes, når alt kommer til alt?
Nikker på hodet når Stortinget vil, og rister på hodet når Stortinget vil. Det er vel egentlig det han gjør
Hva trenger vi konge til da? Skulle ha fått president
kongen er veldig viktig for norge, hadde vi hatt 100% prestestyre hadde vi ikke sett ut utenfra. kongen gjør den viktigste jobben i landet, han er den viktigste personen i landet.
hadde han enda hatt noen skikkelige unger så, bare tull på de han har
Om man klarer å se bort i fra at artikkelforfatteren helt tydelig er for avskaffelse av kongehuset tror jeg (Jeg kan ikke noe om kongehuset, men jeg googlet litt.) denne artikkelen gir et visst innblikk i hva de driver med på slottet. http://www.dagbladet.no/kultur/2004/02/16/390982.html
Sist endret av Trond; 13. februar 2005 kl. 23:47.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Kongen er ansvarlig for omtrent 2 mrd. av norges inntekter, det er det jeg har hørt...
bortsett fra å være øverste krigsherre hvis russera skulle ramle inn med tanks, trur jeg jobben hans var gjordt da han kjørte ho slegga sonja på tjukka for andre og siste gang. Ellers røkern mye.
fr0zty's Avatar
Trådstarter
Sitat av Delusional
Kongen er ansvarlig for omtrent 2 mrd. av norges inntekter, det er det jeg har hørt...
Vis hele sitatet...
wow, hørt det henner a? hehe det er noen kroner

OFFTOPIC: "debatten" min sporet av og endte på hygienen min da... hihi
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Kongen kan ikke betale fartsbøter, han kan heller ikke være innblandet i noe som helst som har med rettsystemet
Sitat av nas
Hva trenger vi konge til da? Skulle ha fått president
Vis hele sitatet...
Hva trenger vi president til da?
Man ser jo hvordan det politiske system i USA fungerer.

Vi kunne fjernet kongen, det ville skjedd lite reaksjoner osv.. utenlands (vi er jo nesten ikke plassert på mappet engang), men det ville ramme Norges nasjonaltradisjon.

Grunnene til at "vi" har konge er:
1. Inntektskilde for Se&Hør.
2. Et "pent" fjes å slenge på forsiden av medier av papirformatet.
3. En viktig faktor i "slutte-å-røyke-kampanjer".
4. En hyggelig fyr som gjerne stiller opp og møter andre nasjonaltullinger på kjevik.
5. Et forbilde til alle som er snauklippa.
kongefamilen er de værste snylterne på den norske stat!
de får en del mill i året og såvidt jeg vet så gjør ikke kongen noe annet en å representere landet våres og er "sjef" over hæren
Sitat av snø
kongen er veldig viktig for norge, hadde vi hatt 100% prestestyre hadde vi ikke sett ut utenfra. kongen gjør den viktigste jobben i landet, han er den viktigste personen i landet.
hadde han enda hatt noen skikkelige unger så, bare tull på de han har
Vis hele sitatet...
prestestyre?
hvor kom den ifra?:P
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Norsk wikipedia har lit om dette også, forresten: [link]
men det er ikke å fornekte at fyren faktisk er jævlig konge, da.. lol
Kongen er en svært gammel mann med poser under øynene, en mye friskere kone og konfekt som smaker drit.
Sitat av Madstyle
prestestyre?
hvor kom den ifra?:P
Vis hele sitatet...
Kjell Magne bondevik er vel, sist jeg sjekka, prest

Kongen åpner jo også stortinget hvert år.
Uff nei, den "nye" kongen med familie syns jeg ikke noe særlig om.
The one and only Folkekongen, er død

Olav (1903 - 1991), R.I.P
Mens andre i Oslo sover på gaten?...

Men seriøst, han må få skikk på ungene sine.
Enig lynzh.

De barna, de barna.
Og svigerbarna også. Fy for skam
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Personlig er jeg i mot konge fordi denne personen skal kunne "heve" seg over andre. Det at man må snakke høflig til han og bukke gjør meg kvalm.
Han er ikke verdt noe mer enn oss andre, og han har visstnok "blått" blod.

Styre skal ikke gå i arv, styre skal gå til personen som folket vil ha.

Ja til republikk.
Hele kongefamilien er levende reklameskilt for Norge, er det ingen som ser sammenhengen mellom kronprinsparets besøk i Japan og den forferdelige store eksportveksten dittil etterpå?

Kongen er det øverste makt fremdeles på papiret. Men denne makten utøver han ikke, da ville han blitt en diplomat, diktatur, jeje... Feks som nevnt tidligere at han er millitærets overhode. Om man kikker i norges lover, da blant de eldste, vil man se at Kongen kan oppheve, forandre, eller gjøre unntakt for lovene når det kommer til tvister.

Kongefamiliens inntekter er ikke stort å skryte av. De tjener en ganske god middelklasse-lønn. Men selve kongehuset og alt rundt bruker vesentlig mer. Men det er jo tross alt slottet, et skip, schaugum, deler av garden...

Om Kongen burde ha fått fartsbot? Han er jo Kongen, så lenge han ikke kjører hensynsløs fort...
Sitat av InTrance
kongen er bare et pent fjes som representerer landet vårt.
Vis hele sitatet...
Definer 'pent', takk.. :p
Hvem er med og styrter det norske kongehus samt regjeringa? :P
Kongen og lille marius er Se og Hør's "lite-å-skrive-om objekter", det går egentlig for hele kongefamilien. Dakars... ; (
Sitat av Zpawn
Hva trenger vi president til da?
Man ser jo hvordan det politiske system i USA fungerer.
Vis hele sitatet...
USA som i verdens rikeste land? Hva er galt med det politiske systemet der? (Vær så snill og ikke svar.) Uansett så har det neppe med å gjøre at det er president der, for det fins jo flere steder.
Sitat av Jarne
USA som i verdens rikeste land? Hva er galt med det politiske systemet der? (Vær så snill og ikke svar.) Uansett så har det neppe med å gjøre at det er president der, for det fins jo flere steder.
Vis hele sitatet...
Landet med mest gjeld og topartisystem også. Forøvrig er det ikke det politiske systemet som gjør at ting blir som de blir - til en viss grad - det er innbyggerene i landet. Vi har allerede det meste USA har nå det kommer til styreformer: Stortingspresident, høyesterett, storting etc.
Sitat av larsforstyrret
Personlig er jeg i mot konge fordi denne personen skal kunne "heve" seg over andre. Det at man må snakke høflig til han og bukke gjør meg kvalm.
Han er ikke verdt noe mer enn oss andre, og han har visstnok "blått" blod.

Styre skal ikke gå i arv, styre skal gå til personen som folket vil ha.

Ja til republikk.
Vis hele sitatet...
Så er det ikke så mye han styrer da?? Han er jo bare et symbol på det norske monarkiet.

Den kongelige familien bruker jo penga bare på piss, drar på reiser og besøker andre land og sånn, det kan politikerne gjøre så det blir gjort no arbeid der og, ikke bare smile....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Human-Xit
Nikker på hodet når Stortinget vil, og rister på hodet når Stortinget vil. Det er vel egentlig det han gjør
Vis hele sitatet...

SKulle vel bare mangle? Stortinget er jo de folkevalgte. Så lenge han nikker og bukker etter dem så er vel ikke det noen uting
Tror kongen har siste finger med i spillet når nye lover o.l vedtas i regjeringen.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Kongen vår gjør ihvertfall ikke som "kongen" i Swaziland som sender mail om at jeg må gi dem penger, så vil både de og jeg tjene flere millioner i framtiden :P
jeg og har fått mail fra han. Veldig diplomatisk konge som sender mail til oss nordmenn. Ikke sant, Devine?
Sitat av pr0cyon
Kongen kan ikke betale fartsbøter, han kan heller ikke være innblandet i noe som helst som har med rettsystemet
Vis hele sitatet...
Trokke det er han som kjører bilen heller
jo, han kjører bil, han... ikke hver dag, vel å merke, men han her faktisk blitt stoppet for å ha kjørt for fort ca. 3 eller 5 ganger elns..
Mye usaklig her av folk som mener at "kongen suger" og at "kongefamilien snylter på staten og "pengene våre"".
Når kongefamilien og spesielt kongen reiser rundt til all verdens land og samtaler med preidenter og toppledere så er det nok ikke (som andre innlegg her hevder) kosetur.
Kongen promoterer vårt lille langstrakte land i verden, og selv om en del av de som har postet i denne tråden ikke mener det er nødvendig, så hvem vet hvordan situasjonen her til lands hadde vær hvis de kongelige ikke hadde gjort denne jobben.

Til dere som klager på at kongen får et par mill i året, og at han har et slott og en herregård utenfor byen: tenk dere litt om - hva er det som koster mer penger enn kongefamilien hvert år? Svar: NESTEN ALT.
Stort sett mener jeg at kongens representasjon og godsnakking er verdt det han får i lønn.
Han er tross alt kongen i landet, og gjør nok mer gornuftige ting enn det dere leser i Se&Hør hver tirsdag.

-Croyfer-
Sist endret av Croyfer; 28. februar 2005 kl. 12:17.
Gjør Slottet til ungdomshus og skaugum til ungdomsoliger! YEYH!
Saklig, commie.
Sitat av #Conex
Trokke det er han som kjører bilen heller
Vis hele sitatet...
Joda, kongen kjører bil. Dronninga kjører bil. Kronprinsen kjører bil. Mette-Marit kjører bil. Har ved flere anledninger selv sluppet dem inn bak slottet.

Denne diskusjonen begynner å bli hinsidige usaklig, de fleste har fått svar på spørsmålene sine. Erklerer den herved lukket.