Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8137
Har en Zyxel P-2602HWT-F3 fra Telenor, men denne routeren er noe dritt. Tidligere har nettet vært ustabilt og routeren har slått seg av og på og trådløsnettet er ustabilt og har dårlig signal. Så jeg venter på ny router fra Telenor. Men jeg har en Fritz! Box Fon Wlan bare en gamlere modell. Vet at dette ikke er en topp router, men er vel bedre enn Telenor routeren. Hvordan skal jeg få koblet den i? Skal det en nettverksledning fra LAN porten på Telenor routeren til DSL porten på Frtiz Boxen eller er det umulig med en så gammel router?
Det er 2 løsninger her. Valgene er å bruke begge boksene, eller bare FRITZ!'en

Bare FRITZ!:

-Koble vekk ZyXEL ruteren
-Koble ledningen du hadde i DSL porten på ZyXEL ruteren, i DSL/TEL på FRITZ! ruteren. (Den hvite porten til høyre) Det lyser etterhvert fast grønt lys på DSL-lampen
-Gå inn på FRITZ! (skriv fritz.box i firefox/explorer) og sett opp slik at ruteren ikke kobler seg opp med PPPoE, men DHCP. Les side 32 og 33 i manualen som jeg linker til, for å finne ut av dette.
-Du har nå internett gjennom FRITZ!

Begge boksene:

-Sett en nettverksledning fra LAN-porten på ZyXEL ruteren til LAN-port 1 på FRITZ!
-Gå så inn på FRITZ! ruteren; Trykk Settings -> System -> og velg Expert Mode -> Apply
-Velg så Internet -> Account Information -> Og velg Internet Connection via LAN1
-Du skal nå ha trådløst internett via FRITZ! Forutsatt at du har satt opp det.

Den siste løsningen er nok sikkert ikke den ideelle for deg, med tanke på at du mener at hele ZyXEL ruteren er ustabil.

Når du får den nye ruteren av Telenor, test den! Er den like ustabil kan det være linjen din.
Laster du ned mye torrent? Det kan ha en innvirkning og gjøre tilkoblingen din ustabil, les her om hvorfor/hvordan

Men les manualen, det står greit forklart der.

Kilder og litt mer hjelp
Manual til FRITZ! Fon WLAN
Sist endret av ZyPreXa; 13. februar 2010 kl. 12:27.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for hjelpen ZyPreXa. Skal prøve det første, men laster ned torrenter på natten for at IP-telefonen skal fungere optimalt. Var dønn stabilt med routeren til Nextgentel, men da var IP-telefonen dårlig. Går det an å bare koble Fritz! boxen på Telenor linja? De mente at det ikke gikk.


Siste løsningen vet jeg ikke om går, fordi det er bare en LAN port på Fritz! boxen.


Lurer på en ting til, hvorfor får jeg bare 350 kb/s på Telenor, men 550 kb/s til Nextgentel?

Topp! Dette fungerte jo faktisk

Møtte på et problem her. Hvor kan jeg finne brukernavn og passord til telefonen?
Sist endret av SemiColon; 13. februar 2010 kl. 16:04.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Lurer på en ting til, hvorfor får jeg bare 350 kb/s på Telenor, men 550 kb/s til Nextgentel?
Vis hele sitatet...
Telenor låser hastigheten din i DSLAM etter hva deres teoretiske verktøy (Kapaks) tror at linjen din kan tåle, uansett hva slags abonnement man har. NextGenTel setter hastighet etter hva slags abonnement man har, så da vil man vanligvis ende opp med raskere hastighet ettersom det ofte går fint å levere høyere hastigheter enn det Kapaks tilsier.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Telenor låser hastigheten din i DSLAM etter hva deres teoretiske verktøy (Kapaks) tror at linjen din kan tåle, uansett hva slags abonnement man har. NextGenTel setter hastighet etter hva slags abonnement man har, så da vil man vanligvis ende opp med raskere hastighet ettersom det ofte går fint å levere høyere hastigheter enn det Kapaks tilsier.
Vis hele sitatet...
Ok, men du vet ikke hvor jeg kan finne brukernavn og passord til IP-telefonen? Finner bare brukernavnet på konfigurasjonssiden til routeren.


Er Fritz! Box et bra routermerke? Vurderer å kjøpe inn en nyere router.
Sist endret av SemiColon; 13. februar 2010 kl. 16:54.
Sitat av SemiColon Vis innlegg

Siste løsningen vet jeg ikke om går, fordi det er bare en LAN port på Fritz! boxen.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det du kan. Forutsatt at du har det valget jeg beskrev.
Sitat av ZyPreXa
-Gå så inn på FRITZ! ruteren; Trykk Settings -> System -> og velg Expert Mode -> Apply
-Velg så Internet -> Account Information -> Og velg Internet Connection via LAN1
Vis hele sitatet...
Altså om du har støtte for dette i din FRITZ! ruter, kan du bruke ZyXEL ruteren til linjen og telefonbiten og FRITZ! til å sende ut trådløse signaler.
Da slipper du å stresse med IP-telefonibiten i FRITZ! ruteren. Den tror jeg kan bli vanskelig å få til. Jeg vet ikke noe om teknologien til Telenor når det gjelder IP-telefoni dessverre.

Sitat av SemiColon
Er Fritz! Box et bra routermerke? Vurderer å kjøpe inn en nyere router.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå de har bra rutere, men du å nesten ha litt peiling, for å utnytte de store mulighetene.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Det er nettopp det du kan. Forutsatt at du har det valget jeg beskrev.


Altså om du har støtte for dette i din FRITZ! ruter, kan du bruke ZyXEL ruteren til linjen og telefonbiten og FRITZ! til å sende ut trådløse signaler.
Da slipper du å stresse med IP-telefonibiten i FRITZ! ruteren. Den tror jeg kan bli vanskelig å få til. Jeg vet ikke noe om teknologien til Telenor når det gjelder IP-telefoni dessverre.



Jeg vil påstå de har bra rutere, men du å nesten ha litt peiling, for å utnytte de store mulighetene.
Vis hele sitatet...
Snakket med en grei fyr fra Telenor igår og han sa at jeg måtte sende mail til Telenor og spørre pent om jeg fikk brukernavn og passord. Men venter bare til jeg får ny routeren i neste uke Var visst en produksjonsfeil på routeren min.
Håper det ordner seg!

Du får si ifra her igjen om du har merket noe på stabiliteten på nett og det trådløse når du har mottatt det andre modemet.
Gjerne skrive inn hvilket versjonsnummer de forskjellige modemene har.
Hvilken ruter venter du på?

Jeg har nettopp samme problemet, ringte å klagde og fikk ny(samme merke og modell). Den funker like fordømt dårlig som første.

Skjønner ikke hvordan et såpass stort selskap som Telenor ikke klarer å teste før de bestiller flere tusner av samme driten. Fristedene å legge 700 spenn selv og kjøpe noe som funker.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Hvilken ruter venter du på?

Jeg har nettopp samme problemet, ringte å klagde og fikk ny(samme merke og modell). Den funker like fordømt dårlig som første.

Skjønner ikke hvordan et såpass stort selskap som Telenor ikke klarer å teste før de bestiller flere tusner av samme driten. Fristedene å legge 700 spenn selv og kjøpe noe som funker.
Vis hele sitatet...
Får samme routeren. Fungerer den ikke skikkelig så skal jeg ringe og spørre om de klarer å skaffe meg en skikkelig router, hvis ikke så bytter jeg selskap.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Får samme routeren. Fungerer den ikke skikkelig så skal jeg ringe og spørre om de klarer å skaffe meg en skikkelig router, hvis ikke så bytter jeg selskap.
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent er det ingen bredbåndsleverandører i Norge som leverer skikkelige routere/modem. Alternativet hos Telenor blir multimodemet Speedtouch 780, og dette er også en billigutgave.

Det beste alternativet er å kjøpe seg et skikkelig modem.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Såvidt meg bekjent er det ingen bredbåndsleverandører i Norge som leverer skikkelige routere/modem. Alternativet hos Telenor blir multimodemet Speedtouch 780, og dette er også en billigutgave.

Det beste alternativet er å kjøpe seg et skikkelig modem.
Vis hele sitatet...
Vet, vurderer å kjøpe inn en Fritz! Box snart. Men Nextgentel klarer å levere bedre linje, og routeren deres var jævlig bra.
En kamerat har Get, og han har D-Link med N-draft og alt man kunne ønske seg. Dette er noe jeg skulle likt å se Telenor få inn.