Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3678
Vet ikke om jeg legger denne tråden på riktig sted, men bare flytt den hvis det er feil. Jeg har et spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på. Jeg og samboeren min slurvet en periode litt med å sende inn måleravlesningene på strømforbruket vårt til Hafslund, men i mars i år bestemte vi at vi skulle skjerpe oss med dette og sendte inn. Og pga. dette var strømregningen vi fikk i april på over 8000 kr. Samboeren min har avtalegiro på strømregningene, og det har aldri vært noen problemer med dette tidligere, men denne gangen ble beløpet som skulle trekkes for høyt i forhold til dekningen på kontoen hennes. I tillegg var vi også mye bortreist i denne perioden begge to og ingen av oss ble klar over situasjonen før vi så et brev vi hadde fått fra Kredinor i juni. Da prøvde jeg å ringe først til Kredinor og så til Hafslund og forklarte situasjonen og sa at vi er innstillte på å betale, men at vi ikke klarer å skaffe så mye penger på en gang (har prøvd å spørre mange om å låne, men er ingen som har råd til å låne bort så mye penger) og spurte om å først og fremst dele opp fakturaen i flere avdrag eller, (hvis ikke det er mulig) få en litt lenger betalingsutsettelse sånn at vi får tid til å skaffe pengene på annen måte. Hafslund bare henviser meg til Kredinor siden saken er oversendt dit og hos Kredinor sier de at strømmen egentlig skulle vært stengt hos oss den 11. juli, men pga at de har stengefri i juli er dette utsatt til 1. august. I løpet av kort tid etter den 1.8. vil altså strømmen bli stengt hos oss. Noen oppdeling i avdrag eller betalingsutsettelse var det ikke snakk om i det hele tatt. Dette er noe vi begge tenker mye på og vi prøver å finne en løsning på alle tenkelige måter. Men det virker vanskelig. Er det noen her som har noen tips til hva jeg/vi kan gjøre? Både mtp. hva vi kan si til Hafslund og Kredinor for å evt. få avdrag likevel eller hva vi kan gjøre for å skaffe pengene? Er det noen spesielle rettigheter vi har? Andre tips/råd? Håper noen kan svare meg på dette. På forhånd takk!
Hva med banken din? Kan du ikke få kontokreditt der? Er jo ikke snakk om så alt for mye penger.
Men det er riktig som Hafslund sier - det er Kredinor du nå må forholde deg til. At de ikke gir deg mulighet til å betale i avdrag hørtes jo litt dårlig ut, men de er vel sånn sett ikke forpliktet til dette. Jeg hadde likevel sendt en epost til Hafslund med kopi til Kredinor, hvor du redegjør for situasjonen og ber om å dele beløpet opp i f.eks to deler (du kan ikke forvente at de deler det opp i særlig mindre beløper). Ett siste alternativ er jo å skaffe seg en jobb (eventuelt en bedre betalt en) eller be kommunen om hjelp.
Hei geirj. Ta det kredinor sier med en klype salt. Jeg jobber også innenfor strømbransjen, riktig nok en annen leverandør.

1) Det tar LANG tid før strømmen blir stengt, det du har blitt varslet om er opphør av kraftleveranse. ( Altså at du blir satt på ventestrøm siden du ikke har betalt til strømleverandøren din) Dette betyr at du kun har nettleie avtale med Hafslund (som de er pliktig til uavhenging) Så selve strømmen blir nok ikke stengt med det første.

2) Bytt leverandør. Hafslund er litt dyrere enn andre leverandører. Det finnes leverandører som er veldig mye mykere på innfordring enn det Hafslund er.

3) Ved å dele opp beløp er det først og fremst viktig nå at du viser betalingsvillighet. Om du kan betale 2 eller 3 tusen nå eller iløpet av et par dager å du bruker det som argument styrker dette muligheten for å få det delt opp.

4) Alltid betal nettleien først. Dersom du må la dette bli liggende hos inkasso er det viktig at du betaler til Hafslund av hovedstolen, slik at du ikke blir satt på leveringsplikt, så kan du ta deg av salæret senere ( ifm inkassoloven kan man ikke putte salær på et salær eller på eksisterende innfordringsrente, dog salæret i seg selv kan øke )

Så i bunn og grunn er det viktigste at du viser at du er betalignsvillig, men kun middlene som stanser deg.

Men som sagt, se rundt etter en annen leverandør.
Trådstarter
9 3
takk for raskt svar. Jeg jobber allerede 12-14 timer (i gjennomsnitt) fordelt på to jobber (6-7 dager i uka), men pga andre økonomiske problemer forsvinner det meste av pengene jeg tjener før jeg i det hele tatt ser noe til dem. så er ikke så lett å få jobbet noe særlig mer. Pga de samme problemene har jeg også flere betalingsanmerkninger, men har likevel prøvd å søke om både kontokreditt og forbrukslån flere steder for å få ordnet opp i dette. Men har fått avslag både i banken min og de andre stedene. Jeg har også prøvd å få hjelp hos Nav, men fikk avslag. Aner seriøst ikke hva jeg skal gjøre nå. Andre tips?
Som sagt over, ikke vær redd for å få kuttet strømmen. Med den betalingsviljen du ytrer her er det ingen fare.

Ring kredinor en gang til, vær sikker på at du får en annen kundebehandler. Er rimelig sikker på at du får dele den opp, spesiellt om du foreslår at du kan betale en del av den med det samme.
Trådstarter
9 3
Ja jeg kan jo prøve å bytte leverandør. Takk for tipset.
En ting jeg har tenkt på, er at vi kunne jo si opp den avtalen med Hafslund vi har nå og så opprette en ny registrert på meg. Avtalen vi har i dag er registrert på samboeren min. Selv om vi fortsatt skylder de samme pengene vil det jo hvertfall ikke være mulig å stenge strømmen vår da. Stemmer det? Ville dette vært mulig? Tar det lang tid?

Ja får prøve å ringe igjen, men har snakket med flere forskjellige der allerede så er ikke sikker på at det går. Men har jo egentlig ingen ting å tape på å prøve.
Derfor dere skulle ringt hafslund før saken gikk til inkasso.., dem tjener penger på at du ikke betaler..., 1000-2000 ekstra for å stenge strømmen, pluss 1000-2000 for å komme å sette på strømmen igjen+ renter..., dra til nav å hør om hjelp til å betale, evnt lån av nav...., men dra dit med en gang
Det høres ut som om de økonomiske problemene strekker seg lengre enn til kun strømregningen.

Det er mange gode råd allerede her, men eg vil legge til følgende som generelle råd når man sliter med økonomien. Prioriter økonomien som følger:
Pri 1: Husleie.
Pri 2: Strøm.
Pri 3: Forsikringer(kun de nødvendige, som bilforsikring(ansvar) og evnt husforsikring/innbo).
Pri 4: Mat og forbruksvarer(såper, vaskemidler, bleier osv).
Pri 5: Transport.

Når alt det er dekket så kan kreditorene ta sitt. Det finnes en sats for hva du har rett til som skal dekke livsopphold. Denne varierer noe fra kommune til kommune, men ligger på ca 6000-7000 som enslig. Er man par eller har barn øker dette. Evnt trekk i lønn som spiser av denne satsen er ikke lov, men du må selv aktivt si i fra da namsmannen ikke kan vite hva du tjener fra måned til måned.
Trådstarter
9 3
Jeg har dårlig råd, men ikke noen andre problemer enn denne strømregningen. Jeg har betalingsanmerkninger pga annen gjeld som jeg er på vei til å ordne opp i nå. Jeg har fått lånt meg en del penger privat nesten uten renter og har egentlig en plan for å ordne opp i alt. Problemet er bare at denne strømregningen ødelegger alt sammen.
Takk for alle svar, men har fortsatt ikke funnet noen løsning.
Har prøvd å kontakte Kredinor og Hafslund for å finne ut hvor høy nettleien er sånn at jeg kunne prøvd å betalt det for å unngå stenging. Men de sier bare at det i utgangspunktet er riktig at strømmen ikke kan bli stengt hvis nettleien betales, men at i dette tilfellet er alt jeg skylder blitt slått sammen (både forbruk og nettleie) og at alt må betales innen fristen (1.8) for å unngå stenging. Er dette riktig? Har jeg ikke krav på en spesifisert faktura (det er ikke spesifisert på noen av fakturaene de har sendt meg)? Og er dette noe jeg kan gå til El-klagenemda med?
Er det noen som har andre råd eller tips?
På forhånd takk!