Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1653
Jeg har muligheten til å få fatt på en Rasberry Pi.

Om Rasberry Pi:
The Raspberry Pi is a credit-card sized computer that plugs into your TV and a keyboard. It’s a capable little PC which can be used for many of the things that your desktop PC does, like spreadsheets, word-processing and games. It also plays high-definition video. We want to see it being used by kids all over the world to learn programming.
Vis hele sitatet...
Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre med en slik en. Har tenkt på en Lilliput-skjerm på 7-8'' med touch og bruke som en mini-pc som jeg kan ha med meg rundt. En liten bag med en 7-8'' skjerm sydd inn eller noe, gummitastatur og mini-mus. Og mulighet for touch.

Har dere noen andre gode ideér som jeg kan bruke? Bestiller en iløpet av neste uke, tenker på å lage en "bygge-logg".
-Rssberry rett i tv'en, og så kjøre nas?
-lommepc hvoren du går.
-skryteobjekt
Masse gøy. Jeg ville nok antagelig kjørt det som en liten lommepc.
Tja. Det er mye de kan brukes til. Ett bruksområde jeg har tenkt litt på i det siste er å bytte ut pc-ene vi idag bruker til å vise statistikk på jobb. All statistikken er uansett bare enkle nettsider, og om vi kan spare både plass og strøm/varmeutvikling er det ideelt
Sitat av moridin Vis innlegg
Tja. Det er mye de kan brukes til. Ett bruksområde jeg har tenkt litt på i det siste er å bytte ut pc-ene vi idag bruker til å vise statistikk på jobb. All statistikken er uansett bare enkle nettsider, og om vi kan spare både plass og strøm/varmeutvikling er det ideelt
Vis hele sitatet...
Oi, dette er jo knallurt. Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

En rasberry burde jo også kunne brukes til enkel serverdrift?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg har selv tanker om å anskaffe meg ett par, sette en til å drive ett NAS og sette en inn i en boks og ha i lomma/sekken eller noe sånt.
Parkettetterligning
Skal ha en boks som kan klipses sammen med andre bokser av samme slag for å lage et tårnopplegg med hardisker i de andre delene for å bruke til nedlastning og mediesenter. Skal også koble til 10" skjerm eller mindre og ha det som carputer.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Problemet er jo at det ikke er WiFi på den, en må bruke kabel. Ellers noe som begeistret meg da DinSide skrev en artikkel om det, at jeg likeså skrev meg på en liste der jeg kunne være en av de første som kan kjøpe den. Gleder meg. =)
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Problemet er jo at det ikke er WiFi på den, en må bruke kabel. Ellers noe som begeistret meg da DinSide skrev en artikkel om det, at jeg likeså skrev meg på en liste der jeg kunne være en av de første som kan kjøpe den. Gleder meg. =)
Vis hele sitatet...
Den har USB, så burde være mulig å hacke til at den bruker en USB wifi dongle.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Man kan fint bruke extension module tingamajiggen sammen med litt kunnskap å lage en egen WiFi receiver.
Krever litt
Wifi Dongle fungerer på de fleste linux distroer jeg har prøvd.
Parkettetterligning
Bare å koble til en usb dongle. Skaperne sier selv at det ikke skal være noe problem
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av moridin Vis innlegg
Tja. Det er mye de kan brukes til. Ett bruksområde jeg har tenkt litt på i det siste er å bytte ut pc-ene vi idag bruker til å vise statistikk på jobb. All statistikken er uansett bare enkle nettsider, og om vi kan spare både plass og strøm/varmeutvikling er det ideelt
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis vil framtidige pi'er støtte PoE dog, dette er noe jeg savner til et sånn bruk per idag.

Sitat av moret Vis innlegg
Oi, dette er jo knallurt. Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

En rasberry burde jo også kunne brukes til enkel serverdrift?
Vis hele sitatet...
Njaaaa, spørs det, finnes endel mer interessante løsninger til det, f.eks Project Moonshot fra HP, 272servere per 4U.
▼ ... over en måned senere ... ▼
raspberrypiforum.no

Håper å kunne bygge ett norsk rpi samfunn her
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Sitat av Raspberry Vis innlegg
raspberrypiforum.no

Håper å kunne bygge ett norsk rpi samfunn her
Vis hele sitatet...
Er det behov for et norsk samfunn da? Vi kan da alle engelsk.
Jeg fikk bestilt for 3 dager siden, og jeg har allerede store tanker hva jeg skal benytte min til. Det blir en Infoskjerm som skal henge på utgangsdøren, men touchscreen. Den skal være rettet mot husholdningen og man skal kunne generere handlister (Som også viser hvilken butikk som har billigste produkter denne uken) og diverse informasjon om Trikk, Tbane og Buss i området. Har manger tanker om hva jeg skal bruke den til og har egentlig alt kodet ferdig til infoskjermen, så blir gøy når jeg mottar den.
Sitat av penol Vis innlegg
Jeg fikk bestilt for 3 dager siden, og jeg har allerede store tanker hva jeg skal benytte min til. Det blir en Infoskjerm som skal henge på utgangsdøren, men touchscreen. Den skal være rettet mot husholdningen og man skal kunne generere handlister (Som også viser hvilken butikk som har billigste produkter denne uken) og diverse informasjon om Trikk, Tbane og Buss i området. Har manger tanker om hva jeg skal bruke den til og har egentlig alt kodet ferdig til infoskjermen, så blir gøy når jeg mottar den.
Vis hele sitatet...
Bilder når du er ferdig! Høres sykt fett ut. Hvilket språk forresten?
Sist endret av Spirituell; 21. mai 2012 kl. 20:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor bestiller man egentlig den?

Lol fant det ut.
Sist endret av HuskaIkke; 3. juni 2012 kl. 03:42.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Jeg har muligheten til å få fatt på en Rasberry Pi.

Om Rasberry Pi:


Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre med en slik en. Har tenkt på en Lilliput-skjerm på 7-8'' med touch og bruke som en mini-pc som jeg kan ha med meg rundt. En liten bag med en 7-8'' skjerm sydd inn eller noe, gummitastatur og mini-mus. Og mulighet for touch.

Har dere noen andre gode ideér som jeg kan bruke? Bestiller en iløpet av neste uke, tenker på å lage en "bygge-logg".
Vis hele sitatet...

Hvor har du planer om å bestille Raspberry Pi? Er litt usikker på hvor jeg kan gjøre et troverdig kjøp