Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1905
Godtfolk!

Her omdagen var jeg på en fest hos en kompis som hadde en Airport Express med AirTunes fra apple. Fantastisk greit konsept. Han streamer all musikken han spiller på macen, enten fra itunes eller spotify trådløst til Airporten som sender musikken videre til anlegget hans. Dette vil jeg også ha, var min umiddelbare tanke.

Problemet er at jeg er sugen på å unngå den utgiften en ny trådløs dings innebærer og lurer altså på om det finnes alternativer til dette som fungerer like godt. Er villig til å betale hvis det er det som må til, men kikker primært etter noe free99. Jeg har en Macbook pro 13" som det skal streames fra og en mediasenterboks som kjører ubuntu 10.4 atm. Har andre maskiner også hvis det skulle være behov. Er lite sugen på å skifte OS på mediesenterboksen da denne også fungerer som server.

Ser at Squeezebox er noe av det samme opplegget, men den koster sheit... Har tidligere brukt Ampache som gir deg et webgui på serveren og så spiller man derifra, men nå som spotify har overtatt for musikkfiler lagret lokalt utgår dette...

Anyone?
Går det an å bumpe tråder nå for tiden mon tro?

Ja! Det gjør det. Hilfe!
Sist endret av Halalgeir; 29. august 2010 kl. 23:31.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Spørs hva du vil streame til, hvis du f.eks har PS3 kan du streame fra linux-serveren til PS3 vha PS3 media server, og også streame spotify til ps3.

Visstnok fungerer dette også til xbox360.

Så slipper man iallefall "nok en enhet" i stuen.
Squeezebox receiveren koster kun tusenlappen, og kan settes opp uten remote.
Helst vil jeg streeme fra macen og til serveren. Tungvint å måtte ha tven (som serveren er koblet til) på hele tiden for å skifte musikk..
Musikken din ligger lagret på serveren?
Nei, helst vil jeg streame musikken som spilles fra macen. Enten fra itunes eller fra spotify.

Har naturligvis muligheter å spille fra serveren, med for eksempel ampache som jeg nevnte tidligere. Eller så kan jeg sette opp en form for eksternt skrivebord og styre spotify fra macen, men akkurat nå vil jeg gjerne streame musikk fra macen til serveren og ut i høytalerne.
Airfoil ordner dette for deg for $25.
Det du da må gjøre er å bruke det uoffisielle speaker-programmet til Linux
Hva bruker du fysisk mellom forsterker og signalkilden? Squeezebox lar deg også spille av via spotify.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Airfoil ordner dette for deg for $25.
Det du da må gjøre er å bruke det uoffisielle speaker-programmet til Linux
Vis hele sitatet...
Der ja! Dette ser bra ut. Awesome! Skal sjekke dette ut og gi tilbakemelding så fort jeg har prøvd det ut.

Radetzky
Mellom forsterkeren og signalkilden står det for øyeblikket en linux-server. Har dog muligheter for å putte inn nesten hva som helst av maskiner og OS...
Åh okey, så du kjører ut lyden via signalkabelen fra lydkortet på serveren? Programmet til squeezebox er forsåvidt gratis, kan du gjøre enten på serveren eller imacen.

Noe annet du kan vurdere er en bluetoothreceiver. Kobles direkte på forsterkeren og funker på de fleste nyere bluetoothenheter. Min fra belkin kostet 250kr, streamer fra ipod touch problemfritt.
Airfoil ser ut som akkurat det jeg trenger. Foreløpig ser linux-versjonen av airfoil-server ut til å crashe når man forsøker å koble til den. Tror jeg skal holde hestene og se om de klarer å fikse den bugen før jeg betaler for appen. Hvis de karer å fikse det er det lett verdt 25dållars!

Tar også imot andre forslag med åpne armer.
Du kan jo alltids sette inn en Windows- eller OSX-boks istedenfor, og da bruke de offisielt støttede serverene som sikkert ikke kræsjer.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Du kan jo alltids sette inn en Windows- eller OSX-boks istedenfor, og da bruke de offisielt støttede serverene som sikkert ikke kræsjer.
Vis hele sitatet...
Jepp. Har gjort det foreløpig. Ser bra ut dette! Skal sjekke om jeg kan ha en virtuell maskin som kjører det så jeg får alt på en boks...
Sist endret av Halalgeir; 31. august 2010 kl. 00:36.