Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2743
Hei jeg har gått å lurt på om jeg skal kjøpe meg en Les Paul, men det er et problem jeg har; hvilken skal jeg velge? Det er så mange modeller at jeg går helt i surr over hva som er hva. Jeg liker å spille sanger fra blant annet metallica, og jeg er da ute etter en Les Paul som passer for det. Hadde tenkt meg en pris mellom 10 000 og 13 000 kroner. Er det noen her som har litt peiling om dette, og som kan hjelpe meg?
Tenker du Epiphone Les Paul?

Jeg har en Epiphone Les Paul Special GT II, og den anbefalles ikke..

Selv liker jeg Vanlig Sun Burst'n, fordi den ser veldig bra ut!
Sist endret av Erlendman; 23. mars 2012 kl. 21:55.
Trådstarter
8 0
Hadde tenkt meg en Gibson Les paul, ikke epiphone
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Tenker du Epiphone Les Paul?

Jeg har en Epiphone Les Paul Special GT II, og den anbefalles ikke..

Selv liker jeg Vanlig Sun Burst'n, fordi den ser veldig bra ut!
Vis hele sitatet...
Epiphione til over10.000?

Til ditt bruk ville jeg kjøpt en rimelig standard LP og invistert i EMG pickuper.
Sist endret av Eidsten; 23. mars 2012 kl. 22:01.
Sitat av Silverkudo Vis innlegg
Hadde tenkt meg en Gibson Les paul, ikke epiphone
Vis hele sitatet...

Er det noen spesiell grunn til at du vil ha akkurat Gibson?


(Les Paul ble oprinnelig først laget av Epiphone, btw!)
Sist endret av Erlendman; 23. mars 2012 kl. 22:01.
Trådstarter
8 0
Ja jeg vil hovedsakelig ha en Gibson fordi jeg vil ha en gitar med ordentlig lyd, og i tilleg vil jeg ikke ha en "halveis" gjennomført gitar. Ikke det at en Epiphone er dårlig, bare at jeg vil ha skikkelige saker
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Gibson er jo bedre gitarer enn Epiphone.

Gibson Epiphone Les Paul Standard Sunburst anbefales som bare pokker! Ellers er Gibson SG også utrooolig digg å spille på og bruke.

Edit: SG-en er også LETT. Det kan være en fordel. Anbefaler kanskje den
Sist endret av Kjøtt; 23. mars 2012 kl. 22:08.
Må nesten få nevne at en Epiphone LP er et godt instrument. Jeg har selv en gammel Epiphone, der jeg har byttet stemmeskruer og pickups. Dette har kostet meg langt mindre enn halvparten av budsjettet ditt, og er en enkel jobb alle kan klare ved en guide på youtube. Sluttresultatet mener jeg kan måle seg med en ekte Gibson, og er etter min mening et mye bedre instrument mtp. pris.
Sist endret av Eidsten; 23. mars 2012 kl. 22:11.
I den prisklassen er vel en helt standard Les Paul Studio det beste valget. Da får du en fet gitar til en grei pris. Om jeg ikke tar helt feil så sitter det hakket kvassere humbuckere i Worn&Faded-serien, men gitaren er rett og slett ikke like sexy.
Om jeg hadde hatt pengene til en Les Paul hadde det glatt blitt studio-modellen. Selv synes jeg swamp ash'en ser supersexy ut, men det er kanskje bare meg
http://www2.gibson.com/Products/Elec...ul-Studio.aspx
Helt enkelt, og akkurat det du trenger.

Og; siden alle sier du må sette på EMG's for at det er det metallica bruker. Vel, fuck that shit.. Til og med metallica drar fram gibson les paul med standardmikker i studio når de skal lage plate; det er en drittbra gitar og klarer seg veldig bra uten noen aktive EMG's
Har en Gibson Les Paul Studio Sunburst og er knallfornøyd. Min Les Paul har 50's neck som er genialt for medium-sized hender og pick-ups som kan passer til alt fra jazz til ganske heftig metall.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Er det noen spesiell grunn til at du vil ha akkurat Gibson?


(Les Paul ble oprinnelig først laget av Epiphone, btw!)
Vis hele sitatet...
Vågal påstand fra en person som henviser til "Dubstep Norge" i signaturen. Dessverre feil.
Jeg har en Epiphone Les Paul Custom med EMG Zakk Wylde. Rimelig fornøyd med lyden! Kjøpte gitaren brukt, så fikk den for 3000. Humbuckerene kosta ca 3000 de og.
Om du skal ha Gibson LP, så sjekk litt rundt på forskjellige typer Les Paul Standard. De koster rundt 14-18.000 og har som regel Burstbuckers eller lignende som sparker ganske godt fra seg på riktige innstillinger.
Om du skal ha rå metal-lyd, sjekk også ut Les Paul BFG (Undermodeller finnes også, som f.eks Gary Moore BFG og Zakk Wylde BFG).

Ellers kan du sjekke ut ESP sin Eclipse/Hetfield-serie, der de har samarbeidet med Hetfield for å få en skreddersydd Metallica-gitar.
De ligger faktisk til en grei pris på Finn også:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33853621
Sitat av Silverkudo Vis innlegg
Ja jeg vil hovedsakelig ha en Gibson fordi jeg vil ha en gitar med ordentlig lyd, og i tilleg vil jeg ikke ha en "halveis" gjennomført gitar. Ikke det at en Epiphone er dårlig, bare at jeg vil ha skikkelige saker
Vis hele sitatet...
Nå får du ta å rulle inn puppen. I mine øyne får du enkelt og greit ikke en grei Gibson LP for 10k. De er "halveis" gjennomførte, og kun i produksjon for at de som vil ha en Gibson kun på grunn av merket, men ikke har råd til skikkelig dritt, kan kjøpe en billig-serie.

Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Gibson er jo bedre gitarer enn Epiphone.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye. Jeg holdt en knapp på min gamle Zakk Wylde, kontra en studio. Synes min Epiphone rett og slett var bedre all around.

Jeg ser du kun nevner Metallica som inspirasjonskilde. Har du vurdert en LTD/ESP? Dette er også veldig gode gitarer. Her har du mye gitar med samme hardware og elektronikk som James Hetfield bruker.

Om du absolutt vil ha en Gibson, så ville jeg gått for en brukt standard. Disse kan du finne for 13-14.000, og viss du snakker med El Doom eller Satan i dritfetegitarer.com kan de sannsynligvis finne deg en prakteksemplar til røverpris!
Likevel ville jeg mye heller prøvd å finne en lawsuit greco. En hvilken som helst annen brukt greco vil også gi deg fullt utbytte. Ta den med til en skikkelig gitartekniker og få han til å stille/file halsen og skifte til Gibson elektronikk. Ekte Gibson kan du kjøpe deg når du har det doble budsjettet
Sist endret av McLovin; 24. mars 2012 kl. 13:31.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Vågal påstand fra en person som henviser til "Dubstep Norge" i signaturen. Dessverre feil.
Vis hele sitatet...
Jeg spiller gitar selv, og har En Gibson Explorer '76, så ....
Jo, Les Paul ble først laget av Epiphone.
Sist endret av Erlendman; 18. september 2012 kl. 21:35.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg spiller gitar selv, og har En Gibson Explorer '76, så ....
Jo, Les Paul ble først laget av Epiphone.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett og det finner sikkert han andre ut også

http://no.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul