Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 926
Hei

Jeg er en gutt\mann, som har hatt to ganske turbulente år nylig. Det hele startet med at jeg mistet jobben grunnet en krangel med sjefen. Ble ganske mye oppstyr rundt dette og jeg var ganske langt nede til slutt.

Perioden etter dette fant jeg mye trøst i amfetamin, hasj og piller. Kan vel si at jeg tok ut sinnet mitt via denne idiotiske løsningen.

Etter en stund som arbeidsledig begynte jeg i en ny jobb. Dette var en jobb jeg stortrivdes i og følte jeg endelig hadde havnet på riktig hylle. Jeg klarte å kutte ned på rusmisbruket mitt, men ikke helt.

Etter et år i denne jobben fikk jeg en sykdom som gjorde at jeg ikke kunne følge turnusen som var praksis (4 dager på og 6 dager av).

Dette resulterte i en ny periode som arbeidsledig og rusmisbruket steg deretter. Sånn holdt jeg det gående i to måneder før jeg fant ut at dette går ikke lenger.

Jeg fikk meg igjen ny jobb som jeg stortrivdes med. Etter ca to måneder i denne jobben klarte jeg å ramle og brekke armen. Noe man skulle tro var en kjapp ting å fikse. Slik gikk det ikke.

De to første ukene som sykmeldt var helt topp. Sove lenge, sitte våken lenge. Rett og slett ferie. Etter disse to ukene ble ting etterhvert mer og mer kjedelig. Daglige rutiner forsvant, latskapen tok overhånd og jeg fikk meg en ganske heftig depresjon.

Igjen valgte jeg å ty til rusen som en enkel utvei for mine problemer. I begynnelsen gikk det ganske kontrolert for seg. Litt amfetamin, litt hasj og noen piller innimellom.

Jeg sitter ganske godt i det økonomisk så det var ikke noe problem sånn sett.Eller kanskje det faktisk var det som var problemet? Jeg kjøpte store kvantum av gangen slik at jeg slapp å gjøre dette så ofte. Planen var å bare ha det ligende slik at når jeg skulle ruse meg hadde jeg alltid noe tilgjengelig.

Enhver som har slitt med rusproblemer tror jeg forstår at dette ikke fungerer. Dopkonsumet tiltok og jeg forandret meg lenger og lenger bort fra den personen jeg i utgangspunktet er. Jeg trakk meg mer og mer bort fra det gode miljøet som jeg var så heldig å være endel av. Ting som ikke dreide seg om rus ble mindre og mindre viktig.

Dette var ting jeg selv ikke la spesielt mye merke til på den tiden. Jeg har altid klart å holde på fasaden utad. Jeg kler meg pent, klarer å fremstå som en smilende og kjekk gutt utenpå. Inni meg derimot, var alt kaos.

Å være sykmeldt over så lang tid er ikke sunt hverken for kropp eller sinn. Når jeg i tillegg propper i meg piller, hasj og speed, blir ikke sinnstilstanden bedre akkurat.

I høst toppet det seg. Jeg hadde mistet den kontrollen jeg selv innbilte meg at jeg hadde hele iden. Jeg begynte å røyke heroin på fulltid. Dealeren min så på meg som en såpass god kunde at han var tilgjengelig dag og natt. I min naivitet tenkte jeg at `det er jo bare røyking, så å bli hektet skjer ikke`. Det skjedde.

I en periode over fire måneder handlet jeg heroin for 96000 kroner!

Til sist skjedde det uungåelige. Samboeren min som hadde hatt mistanke til dette tor meg på fersken med hodet ned i folien. Som forventet ble det en formidabel oppvask. Denne innbefattet samboer, og foreldre. Jeg ble straks overvåket 24\7, ihvertfall virket det sånn i mitt hode.

Etter fem jævlige dager uten søvn, svetting fra helvete og angst som holdt på å ta knekken på meg, virket ting litt bedre. I ukene som fulgte klarte jeg å holde meg fullstendig borte fra rusen. Livet begynte å ta form igjen.

Etter omtrent halvannen måned klarte jeg likevel å gå på en smell. En liten jakt etter dragen kunne vel ikke skade. Det kunne den.

Jeg fallt mer og mer tilbake til rusmiljøet og steinen begynte å rulle i feil retning igjen. Etter noen uker var jeg tilbake igjen for fullt. Hasj, piller, heroin og amfetamin.

Dette kjøret kunne selvsagt ikke vare. Jeg røk så det holdt og ny oppvask var igang. Denne gangen var det ingen kjære mor. Jeg måtte flytte ut av min nyinnkjøpte leilighet og hjem på gutterommet. I ettertid ser jeg at dette var det beste som kunne skje meg. Jeg fant tilbake til mine gamle gode venner. Begynte å trene og livet smilte sakte men sikkert igjenn.

I det ting virket som om de gikk min vei igjenn kom det et samlivsbrudd mellom meg og min kjære. Dette klandrer jeg henne ikke for overhodet. Hun har stått ved min side gjennom alle disse årene, men mennesker har en grense for hvor lenge det kan holde ut et slikt forhold.

Som følge av dette gikk jeg igjenn inn i en meget depresiv periode. Dagene mine var helsvarte og livet ga ikke mening lenger. Jeg ble innesluttet og selvmedlidene.

Etter hyppige samtaler med fastlegen min valgte hun til slutt å henvise meg til en psykolog. Dette var noe jeg fant meget pinlig og skammet meg veldig over at jeg faktisk trengte noe slikt.

Uanasett, jeg valgte å stille til den første sesjonen slik at jeg ihvertfall kunne si at dette var prøvd.

Møtet med psykologen min ble noe helt annet en jeg hadde sett for meg. En meget hyggelig mann litt eldre enn meg selv. Vi fant tonen umiddelbart og jeg lærte meg etterhvert at han var en veldig god samtalepartner.

Jeg fulgte opp disse ukentlige sesjonene og følte at jeg fikk mer og mer innsikt i hva, hvordan og hvorfor jeg hadde det så vondt med meg selv. Selvbildet mitt var så og si brutt helt ned. Selvutslettelse, dårlig samvittighet og anger for å nevne noe. Søvnproblemer var også et tema. En klok mann sa en gang; `Den som faller hen til depresjonens fortvilelse og ser seg selv i speilet og oppdager hvor lite det er å elske, vil til sist synke meget dypere i sin egen selvforrakt`. Dette synes jeg setter ord på hvordan jeg hadde det ihvertfall.

Etter som tiden gikk fant jeg mer og mer tilbake til meg selv. Pr. nå har jeg det igrunn ganske bra. Jeg er rusfri, er sammen med mine ekte venner og gjør `normale` ting.

Selv om jeg har det bedre en på lenge føler jeg fortsatt en bit av håpløshet. Enkelte dager føler jeg at jeg ikke vet hvem jeg er, hva jeg står for og hva som er poenget med alt. Jeg har blitt tilbudt div. benzopreparater, men tør ikke ta imot de av frykt for hva som kan skje.

Det jeg lurer på er som følger: Har, eller tror noen av dere tro på at en tur på sopp kan hjelpe meg å finne tilbake til min iegentlige identitet? Jeg har prøvd sopp ved noen annledninger og funnet at dette har gjort meg til et bedre menneske. På noen områder.

Settingen er planlagt ned til minste detalj for å forhåpentlig vis gi meg den opplevelsen jeg ønsker.

Så hva sier dere til denne tanken?

Er det helt på jordet (sinnstilstanden min er ganske ok for tiden)?

Tror dere at dette kan hjelpe meg til å se lysere på fremtiden?

Hvil jeg klare å finne en identitet jeg kan leve med og være stolt over?

Vil jeg klare å se på det som har vært som en vond fase i livet, som nå er over?

Psykologen min er skeptisk, men samtidig nyskjerrig på hva som vil komme ut av et slikt "eksperiment".

Jeg vet at det ikke finnes noe fasitsvar på dette, men jeg viil gjerne høre deres meninger.

Mvh

ColdPac
Det høres ut som at du har det veldig bra for tiden med venner. Tror at hvis du vil oppleve noe i den retningen på soppturen din burde du omgi deg med vennene dine som du liker best og gir deg best vibes
Høres ut som et interessant prosjekt og hvis du går inn for det man, og har en god hjelper med deg(psykadelisk sopp) så tror jeg at det kommer noe godt ut av dette eksperimentet.

Håper du våkner opp med en innstilling på livet som du trives med lykke til
Var på foredrag med en professor ved Hopkins University. Der forsker de en del på slikt,i hovedsak psilocybin. Dette ble gjort undersøkelser på forsøk på terapi blant en gruppe, i all hovedsak ressurssterke mennesker alle uten psykiske problemer, og de fikk en meget positiv opplevelse. Det ser ut til at denne opplevelsen vil vare over lang tid (foreløpig er det bekreftet at effekten har vart i over et år). De som var med i undersøkelsen rangerte opplevelsen som en av de mektigste de har vært med på.

Personligheten er delt opp i ulike kategorier. Det var i all hovedsak kategorien "openess" som fikk et positivt løft. Hvor åpen du er mot nye ting, nye folk etc. Må understreke at såvidt jeg forstod gikk ikke konklusjonen ut på at dette var noe god terapi mot depresjon osv. Ble veldig nysgjerrig og må kanskje lese meg mer opp. Professoren tenkte seg imidlertid at dette kunne være en god idé for noen, og en opplevelse man kun trenger en gang. Er på mobil nå, men skal gå an å finne rapporten ved å søke litt. Litt ot, men fortsatt litt relevant
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Har ikke så mye mer å legge til en det som ble skrevet i denne tråden, som forøvrig er en høyst interessant og relevant tråd som dessverre døde ut alt for tidlig.
Hobby Filosof
Jeg har desverre ikke noe annet og si enn at jeg har samme troen som deg på at det vil hjelpe.
- Men poster for og si at du må oppdatere oss om du gjenomfører dette
Får du aksept fra de rundt deg er det bare å kjøre på.

Mitt problem med sopp/lsd og ish, er at samboeren min ikke aksepterer det, og dermed kan turen bli mer ødeleggende enn hjelpende.
Søk litt rundt Ibogain. Det vil nok kunne være noe for deg!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Søk litt rundt Ibogain. Det vil nok kunne være noe for deg!
Vis hele sitatet...
Enig.

Må ha passer å vær fullstendig clean i øyeblikket du gjør det.

Søk å les om det.
Går en serie om knark på national geographic om dagen og jeg så en episode der noen fikk hjelp via LSD terapi (kun èn session og settingen før, under og etter var sentralt for å få terapeutisk effekt).

Virker som at det fungerer men at det kun brukes når det er snakk om traumer og alvorlig depresjon.

Et lovlig prosjekt på LSDterapi kjøres i Sveits og brukes på kreftpasienter med 100% dødelig utgang.
Resultatene er forholdsvis oppsiktsvekkende, etter èn behandling, er pasientene mye mer fortrolig med sin skjebne og kan bruke den verdifulle endetida til å ta farvel.