Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4397
Jeg hadde en bil som jeg ville bli kvitt, samtidig som en kamerat ville kjøpe en.
Vi ble enig om at han kunne få låne den, med nøkler og alt, frem til han fikk råd til å kjøpe den.
"Bilen er ikke din før jeg ser pengene, men du kan få tilgang til den i mellomtiden"

Pengene så jeg aldri, og han har sendt inn bilen på vrakplass.
Bilen står i mitt navn.

Hvordan er det mulig å vrake en bil som man selv ikke eier?
Han kommer også med forskjellige unnskyldninger hver gang jeg spør ham om hvilke betalingsmetoder som ble brukt, men jeg mistenker at han oppga kontonr. til en bekjent av seg, eller fikk pengene over disken.

Hva kan jeg gjøre for å få pengene mine?
Politianmeld det? Hvis han har vraket din bil regnes det vel som tyveri?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Høres merkelig ut.

§ 12 i forskrift om kasserte kjøretøy stiller krav til legitimering ved pass, førerkort eller tilsvarende dokument. Person- eller foretaksnummer skal påføres vrakmeldingen.
Nah, har da klart å få levert endel biler uten noe særlig papirer tidligere. Vet ikke om de har blitt strengere nå, det har de sikkert. Angående 'vennen' din, send han regning med betalingsfrist. Følg opp med inkassovarsel om han ikke gjør opp for seg. Eventuelt henvis han til : http://www.torpedoinkasso.no/
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Høres merkelig ut.

§ 12 i forskrift om kasserte kjøretøy stiller krav til legitimering ved pass, førerkort eller tilsvarende dokument. Person- eller foretaksnummer skal påføres vrakmeldingen.
Vis hele sitatet...
Det virker jo absolutt logisk!

Var jeg deg ter3 hadde jeg gått hardt ut mot både venn og vrakplass.
Spesielt mot vrakplassen, de får sikkert ekstra pepper og mister kanskje løyve som blir ekstra tilfredstillelse for deg! WIN!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av hedningen Vis innlegg
de får sikkert ekstra pepper og mister kanskje løyve som blir ekstra tilfredstillelse for deg! WIN!
Vis hele sitatet...
hvorfor skulle det være en ekstra tilfredsstillelse? det gagner jo ikke han overhodet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av somnium Vis innlegg
det gagner jo ikke han overhodet.
Vis hele sitatet...
Vet aldri hva fremtiden kan bringe.

Ter3: Ser ut til at hovedproblemet her kan være at dere ikke hadde fast avtale om når han skulle betale. Da ser det litt mørkt ut for inkasso
Bilen var ikke vennen hans sin før han fikk pengene, det vil si at han har ødelagt bilen og må jo selvfølgelig erstatte den
Måtte være en god venn :3
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Bra, bra, jeg skal høre med vrakplassen i de nærmeste dagene... Vet ikke helt hva jeg -kan- gjøre der men men...
Sitat av somnium Vis innlegg
hvorfor skulle det være en ekstra tilfredsstillelse? det gagner jo ikke han overhodet.
Vis hele sitatet...
Når selskapet som vraket bilen hans har prosedyrebrudd ved manglende kontroll av opplysninger i forhold til eierskap, som i akkurat dette tilfellet førte til en uheldig sak, så ser jeg ikke hvofor selskapet skal unnslippe pepper.
Sitat av toorpedoinkasso
Vi har god erfaring med problematiske betalere og går alltid litt lengre enn andre inkasso-selskaper for å få innkrevd dine fakturaer, selv om vi alltid holder oss noenlunde innenfor norsk lovgivning
Vis hele sitatet...
hehe høres bra ut.
virker som disse bare er et torpedo selskap. rart at det er lov med slik
Det er jo bare en spøk da..
Sitat av åjavelja Vis innlegg
hehe høres bra ut.
virker som disse bare er et torpedo selskap. rart at det er lov med slik
Vis hele sitatet...
Joda, han fikk jo litt oppmerksomhet, ikke rart når 80% av befolkningen visstnok ikke skjønner ironi. Litt bakgrunn: skitx
Ehm, sikker på at bilen faktisk ble vraket?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Ehm, sikker på at bilen faktisk ble vraket?
Vis hele sitatet...
ja kan jo hende at den rett og slett står i garasjen til "kompisen" din
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du kan pent og pyntelig troppe opp på varkplassen og hente bilen din. Du har ikke pantsatt den og per definisjon vil den kunne gå under som tyvgods. Skulle de bli vrange så er det bare å legge inn en politianmeldese på dem. Så kan du heller la de ta seg av "kompisen din".
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg har fått bekreftet av biltilsynet at den er vraket, og jeg så den selv på haugen.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg hadde en bil som jeg ville bli kvitt, samtidig som en kamerat ville kjøpe en.
Vi ble enig om at han kunne få låne den, med nøkler og alt, frem til han fikk råd til å kjøpe den.
"Bilen er ikke din før jeg ser pengene, men du kan få tilgang til den i mellomtiden"

Pengene så jeg aldri, og han har sendt inn bilen på vrakplass.
Bilen står i mitt navn.

Hvordan er det mulig å vrake en bil som man selv ikke eier?
Han kommer også med forskjellige unnskyldninger hver gang jeg spør ham om hvilke betalingsmetoder som ble brukt, men jeg mistenker at han oppga kontonr. til en bekjent av seg, eller fikk pengene over disken.

Hva kan jeg gjøre for å få pengene mine?
Vis hele sitatet...
Du drar til nærmeste politistasjon og anmelder personen for underslag av bilen din. Underslag er en alvorlig forbrytelse på linje med tyveri.
Mulig han også har opptrådd i ditt navn og skrevet under i ditt navn. For å hjelpe et overbelastet og underbudsjettert politi kan du gjøre noen undersøkelser selv hos vrakplassen der bilen er innlevert/skrotet.
kjedelig streiting
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg hadde en bil som jeg ville bli kvitt, samtidig som en kamerat ville kjøpe en.
Vi ble enig om at han kunne få låne den, med nøkler og alt, frem til han fikk råd til å kjøpe den.
"Bilen er ikke din før jeg ser pengene, men du kan få tilgang til den i mellomtiden"

Pengene så jeg aldri, og han har sendt inn bilen på vrakplass.
Bilen står i mitt navn.

Hvordan er det mulig å vrake en bil som man selv ikke eier?
Han kommer også med forskjellige unnskyldninger hver gang jeg spør ham om hvilke betalingsmetoder som ble brukt, men jeg mistenker at han oppga kontonr. til en bekjent av seg, eller fikk pengene over disken.

Hva kan jeg gjøre for å få pengene mine?
Vis hele sitatet...
Ser ut som du må gå etter kompisen din etter å ha lest denne artiklen: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2376420.ece . Hadde det dog vært min bil det gjaldt, hadde stikki til sjefen på huggeriet og krevd en ny bil eller gitt hans egen bil samme behandling. Er helt tragisk hvor tåpelig det er at ikke registrert eier må være med for å få vraka en bil.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde det dog vært min bil det gjaldt, hadde stikki til sjefen på huggeriet og krevd en ny bil eller gitt hans egen bil samme behandling. Er helt tragisk hvor tåpelig det er at ikke registrert eier må være med for å få vraka en bil.
Vis hele sitatet...
Tidligere i tråden har vi fått vite at legitimasjon må mebdringes, dermed er det en feil hos opphuggeriet, ikke i lovgivningen.

Er helt tragisk at folk skal oppfordre til ulovlig vold og ødeleggelse.
kjedelig streiting
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tidligere i tråden har vi fått vite at legitimasjon må mebdringes, dermed er det en feil hos opphuggeriet, ikke i lovgivningen.

Er helt tragisk at folk skal oppfordre til ulovlig vold og ødeleggelse.
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite om kravet for at jeg skal få vraka din splitter nye bil er og ta med min egen legitimasjon..

Og jeg oppfordrer ikke til en dritt, jeg bare sa hva jeg ville gjort, da det er jævlig kjipt å få vraka en super bruksbil man har brukt mye tid og penger på for deretter og få igjen 3k(listepris), bare fordi folk ikke klarer å tenke litt fornuftig...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
§ 12 i forskrift om kasserte kjøretøy stiller krav til legitimering ved pass, førerkort eller tilsvarende dokument. Person- eller foretaksnummer skal påføres vrakmeldingen.
Vis hele sitatet...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det hjelper lite om kravet for at jeg skal få vraka din splitter nye bil er og ta med min egen legitimasjon..
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg oppfattet lovparagrafen Ond^Sofa siterte som at den måtte stemme overens med vognkortet til kjøretøyet.
Og jeg oppfordrer ikke til en dritt, jeg bare sa hva jeg ville gjort
Vis hele sitatet...
Ah, stemmer. Min feil. Kan oppfattes som oppfordring/barnsling løsning tho.
, da det er jævlig kjipt å få vraka en super bruksbil man har brukt mye tid og penger på for deretter og få igjen 3k(listepris), bare fordi folk ikke klarer å tenke litt fornuftig...
Vis hele sitatet...
Stemmer veldig bra. Å selge en eldre bil er generelt lite win.
kjedelig streiting
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hmm, jeg oppfattet lovparagrafen Ond^Sofa siterte som at den måtte stemme overens med vognkortet til kjøretøyet.
Vis hele sitatet...
Fra artikkelen i rb: "– Det er helt sykt. Jeg trodde ikke det var mulig å levere en bil til vraking uten å dokumentere at du eier den, sier den uheldige bileieren.

Men det er faktisk mulig. Toll- og avgiftsdirektoratets eneste krav er underskrift og legitimasjon av personen som ønsker å vrake bilen."
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fra artikkelen i rb: "– Det er helt sykt. Jeg trodde ikke det var mulig å levere en bil til vraking uten å dokumentere at du eier den, sier den uheldige bileieren.

Men det er faktisk mulig. Toll- og avgiftsdirektoratets eneste krav er underskrift og legitimasjon av personen som ønsker å vrake bilen."
Vis hele sitatet...
Huff, da må jeg si meg helt enig med deg. Selv om artikkelen er fra 2006 regner jeg med at det fortsatt er slik?
hold oss hvertfall oppdatert hvordan dette går
Høres helt urimelig ut at hvem som helst kan levere en bil til hugging uten at de er eier. Kan egentlig ikke se for meg at opphuggeriet står 100% uten annsvar om du melder bilen stjelt.
Jeg ville ihvertfall ha annmeldt saken...
Kan jeg få spørre hvordan du forholder deg til han vennen din nå? Helt på kanten for meg
Løsningen er jo egentlig veldig enkel, og jeg vil tro at en runde i forliksrådet vil ende med en veldig lik dom: Kompisen din hadde i realiteten overtatt bilen i henhold til avtalen dere gjorde, og hva han deretter velger å gjøre med den er selvsagt hans problem. Derfor skylder han deg rett og slett det samme beløpet dere hadde avtalt til å begynne med, som fremdeles skal betales på samme måte som var avtalt til å begynne med. At han har vært idiot og dermed ikke lenger har muligheten til å bruke bilen, er ikke ditt problem.

Ang. det at man kan levere inn en bil til skroting, uten å være den registrerte eieren, vil jeg anta at er begrunnet på at man skal kunne fjerne vrak som står og ruster bort, selv om den lovlige eieren gir faan. Riktignok er det tydelig at det er noen hull i dette systemet også, det er jo helt klart ikke slik som dette det er ment å fungere.
Sist endret av atomet; 13. juni 2009 kl. 15:11.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Kan ikke akkurat si at dette høres ut som en venn som er verdt å beholde. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått ned på politistasjonen med en gang og anmeldt forholdet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. det at man kan levere inn en bil til skroting, uten å være den registrerte eieren, vil jeg anta at er begrunnet på at man skal kunne fjerne vrak som står og ruster bort, selv om den lovlige eieren gir faan. Riktignok er det tydelig at det er noen hull i dette systemet også, det er jo helt klart ikke slik som dette det er ment å fungere.
Vis hele sitatet...
Hmm, høres ut som en rimelig argumentasjon, men skulle tro at politi/redningstjeneste/taueselskap måtte legitimere seg for det. Eller er det plausibelt å tro at vanlige folk kommer innom med rustbiler de finner langs vegen?
nja, si at det er noen som har dumpa et vrak på privat eiendom, da kommer ikke politi osv til å bry seg om det uten videre, og i sånne tilfeller kan jeg godt tenke meg at den rette eieren er alt annet enn lett å finne også
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av atomet Vis innlegg
nja, si at det er noen som har dumpa et vrak på privat eiendom, da kommer ikke politi osv til å bry seg om det uten videre, og i sånne tilfeller kan jeg godt tenke meg at den rette eieren er alt annet enn lett å finne også
Vis hele sitatet...
Skulle ikke dette politianmeldes da? Tror jeg ville gjort det hvertfall. Finne rette eier bør ikke være noe stort problem om registreringsnummer fortsatt er inntakt. I tillegg finnes serienummer for karosseri. Kan ærlig talt ikke si jeg har hørt om en eneste sak der noen har dumpet vrak på privat område, men tipper det har skjedd. Tror bare ikke det er så ofte.

Hva skjer om det dumpes på offentlig område? Rådhusplass f.eks.? Jfr. det vil jeg si.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Skulle ikke dette politianmeldes da? Tror jeg ville gjort det hvertfall. Finne rette eier bør ikke være noe stort problem om registreringsnummer fortsatt er inntakt. I tillegg finnes serienummer for karosseri. Kan ærlig talt ikke si jeg har hørt om en eneste sak der noen har dumpet vrak på privat område, men tipper det har skjedd. Tror bare ikke det er så ofte.

Hva skjer om det dumpes på offentlig område? Rådhusplass f.eks.? Jfr. det vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Skiltene blir plukket av ved vraking.
Da jeg vraka bilen til min far, som jeg da brukte, krevde de forsåvidt ingen legimimatsjon, men jeg måtte fylle ut en informasjonsblankett, der de sjekka at navnet i vognkortet stemte overens med resten av informasjonen.
Gikk knirkefritt det og fatter fikk vrakpant direkte på konto.
Men vet og om noen plasser der de ikkje sjekker noenting og du får cash kontant.