Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2605
Hei. Jeg kom over denne rare saken jeg først trodde var mandarinskall men når jeg så nøye etter så skjønte jeg at det må være en sopp. vist du kommer borti den med noe (eller bare blåser litt på den) så siver det ut en hvit røyk etter ca 3 sec.
Hva heter denne soppen og er den farlig(evt er røyken farlig og puste inn?)

http://bildr.no/thumb/1262925.jpeg


Ser så vidt røyken rundt den på det bilde

http://bildr.no/thumb/1262927.jpeg
Hvor vokser den? Innendørs? Utendørs? I en skog? På et fjell? Ved sjøen?
Inne med STOR tilgang på fukt
Det ser ut som Aphanocladium (snyltemugg)

Finner man den åpent i et rom er det stor sjanse for at slektningen Aspergillus (strålemugg) vokser inni veggene

Og den er helseskadelig så det holder.
Hvordan syk kan man bli av den? Si at jeg har pustet inn dampen den slipper ut eller bare er i samme rom som den?
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
Hvordan syk kan man bli av den? Si at jeg har pustet inn dampen den slipper ut eller bare er i samme rom som den?
Vis hele sitatet...
Les her så kan du finne ut om denne.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Hvis du har astma så er det ikke smart at du går i nærheten og hvis du ikke har så brude du være forsiktig. For den kunne gjøre deg syk. Det vil man jo så klart ikke.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Les her så kan du finne ut om denne.
Vis hele sitatet...
Der står det jo at soppen er mellom grønn og svart mugg belegg, denne er gul-oransje?
Aspergillus er navnet på ei hel slekt med en del arter. Og f.eks. Aspergillus flavus er mest sannsynlig gul, da flavus betyr lysegul.
Uten herved å påstå at du har den her!

Den ruka du har på gulvet der, tror jeg er ingen Aspergillus. Men jeg har heller ingen forslag om art.
Jeg foreslår forumet "Spør en biolog!" der bl.a. jeg er aktiv.