Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 8532
Dårligere tilbud til rusmisbrukere (Nrk.no)

(Bilde fra Nrk.no)

Vi som bor og ferdes i Oslo ser veldig mange narkomane konsentrert i områdene rundt Byporten og Oslo S i tillegg til Vaterlandsparken bak bussterminalen og Plaza. Rusmisbrukere i seg selv er et samfunnsproblem vi neppe vil få bukt med. Det jeg reagerer på er den graden man syr puter under armene på rusmisbrukerne. Hvorfor ransakes og straffes hasjrøykende ungdommer en lørdagskveld i utkant-Norge mens narkomane fritt kan omsette heroin og kokain midt på lyse dagen utenfor Norges største kollektivknutepunkt?

For å svare meg selv kan det tenkes at man ikke prioriterer å bruke resurser på "lost causes", tapte narkomane sjeler, men heller ønsker å stoppe de som har livet foran seg og fremdeles kan bli "anstendige borgere".

Spyler bort narkomane (Aftenposten)

(Bilde fra Aftenposten)

Vi kan lese i aftenposten at trappene utenfor Byporten, mellom Egon og t-banenedgangen spyles regelmessig for å holde den våt for å "få bort folk som er til sjenanse for publikum".
"Hva slags menneskesyn ligger til grunn for et slikt tiltak? Ære være Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen som behandler narkotikaavhengige som mennesker."

"Jeg synes dette høres ut som en snill og human måte å fjerne uønskede gjester på. Hvorfor må absolutt horder av narkomane henge rundt i sentrum? "

"Det er faktisk ikke senterene og butikkene som skal huse de narkomane. Det er stat og kommune som må ta seg av. "
Vis hele sitatet...
Hentet fra artikkelens diskusjonstråd.

Ærlig talt så henger jeg meg på de to siste kommentarene. Kom gjerne med argumenter som går på hvorvidt de plager meg eller ikke. Da kan jeg fortelle deg at narkotika er ulovlig i Norge- både bruk, besittelse og omsetning. Og at det begås åpenlyse lovbrudd plager meg.

Faktisk er jeg ganske kritisk (og sannsynligvis uopplyst) til narkomane. (Advarsel: Utblåsning!)
For det første: De har selv valgt å bli narkomane! Ingen (vel, kanskje noen svært få feilmedisinerte) narkomane har blitt tvunget til å skyte heroin! Ingen har tvunget dem til å sniffe cola! De har ene og alene seg selv å skylde.
For det andre: Det de driver med er ulovlig! Ikke i grenseland, ingen gråsone; det er beint fram kriminalitet!

Bygge sprøyterom? For pokker, skal vi bygge minisoverom rundt om til de prostituerte med sine kunder? Skal vi bygge kvasicolloseum så rivaliserende gjenger skal kunne ha oppgjørene sine der? Kanskje vi i samme slengen skal sette opp en egen QXL-side for tjuvgods?

Det handler om at dette er selvpåført og kriminelt.

Jeg skjønner selvfølelig at dette ikke kan løses ved å lukke øynene og stue de narkomane vekk et sted hvor ikke like mange ser dem(selv om det sikkert hadde hjulpet litt på rekrutteringen). Men slik det er nå synes jeg området rundt Oslo S. fremstår som et fristed for omsetning og bruk av narkotiske stoffer.


Hvordan dette skal løses vet da foglarna. Eller dere? Eller kanskje dere bare er fundamentalt uenige i meg? Eller bare vil forklare meg et par ting? Som sagt, på dette feltet er jeg en uvitende tosk med sterke meninger

On a side-note: Jeg snublet i trappen fra Byporten mot havet (der Tigerstatuen står) nylig. Da jeg hadde tatt meg for så jeg at hånden min landet ±10 cm fra en brukt sprøyte. Ikke veldig hyggelig. Dette var altså ikke en mørk bakgate eller en bortgjemt park, det var en av Oslos mest trafikkerte trapper.
Personlig synes jeg at denne tanken om at de har valgt å bli narkomane så da kan de ha det så godt blir litt for enkel....

Grunnen til at disse menneskene har disse problemene er nok ikke så enkelt som dette...
Min erfaring er at det gjerne er mennesker som ikke har levd så lenge og ikke satt seg inn i rusproblemattikken som kommer med slike banale uttalelser.....

Når det er sagt så må jeg pressisere at jeg ikke ønsker å sy puter under armene på narkomane, men jeg har vanskelig for å forstå at disse ikke skal få hjelp dersom de øsnker det som alle andre syke mennesker i samfunnet vårt....

RUSAVHENGIGHET ER EN SYKDOM. Det har faktisk også WHO fastslått...

Ellers mener jeg at det er helt greit at de som driver bedrifter (det være seg restauranter eller annet) "forsvarer" sin egen eiendom og spyler vekk folk de ikke vil ha settende å henge på trappa uansett om de er narkomane eller ikke...synes ikke synd på disse menneskene for at de blir jaget bort....

Sihex
Jeg tror at man kan prøve å tilrettelegge alt så bra som mulig for disse, men de vil fremdeles falle tilbake på gamle vaner. De har lagt seg til en "vane" som svært få kommer ut fra. Jeg syntes det er direkte ubehagelig når man nærmer seg Oslo-S, og alle byens narkomane står i en klynge som du må presse deg igjennom. Ikke hjelp de, jag de bort!
Sitat av Sihex
Personlig synes jeg at denne tanken om at de har valgt å bli narkomane så da kan de ha det så godt blir litt for enkel....
Vis hele sitatet...
Basehoppere må ta til takke med sånt når de setter seg fast i fjellet, så hvorfor ikke narkomane?

Like frivillig og like fullt en avhengighet, sykdom eller hva enn du vil.
Sist endret av Goophy; 3. juli 2008 kl. 21:20.
Sitat av pwner2k
Jeg tror at man kan prøve å tilrettelegge alt så bra som mulig for disse, men de vil fremdeles falle tilbake på gamle vaner. De har lagt seg til en "vane" som svært få kommer ut fra. Jeg syntes det er direkte ubehagelig når man nærmer seg Oslo-S, og alle byens narkomane står i en klynge som du må presse deg igjennom. Ikke hjelp de, jag de bort!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke lett å komme ut fra dette....

Ser allikevel ikke noen grunn til å IKKE hjelpe disse menneskene...

Sihex

Sitat av Goophy
Basehopper må ta til takke med sånt når de setter seg fast i fjellet, så hvorfor ikke narkomane?

Like frivillig og like fullt en avhengighet, sykdom eller hva enn du vil.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel slik i dag at basehoppere som setter seg fast i fjellet etter et hopp får hjelp, så jeg ser ikke poenget ditt her....

Sihex
Sitat av Sihex
Nå er det vel slik i dag at basehoppere som setter seg fast i fjellet etter et hopp får hjelp, så jeg ser ikke poenget ditt her....
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at de IKKE får hjelp, som det faktisk er idag...
Sitat av Sihex
Selvfølgelig er det ikke lett å komme ut fra dette....

Ser allikevel ikke noen grunn til å IKKE hjelpe disse menneskene...

Sihex

Sihex
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ikke tror det er noe poeng å hjelpe de, er at de mest sannsynlig kommer til å falle tilbake på gamle vaner, noe som vil føre til unødvendige utgifter for oss skattebetalere
Sitat av Goophy
Poenget mitt var at de IKKE får hjelp, som det faktisk er idag...
Vis hele sitatet...
Forstår at det er poenget ditt, men jeg har enda tilgode å se at redningspersonell har gitt faen i å redde basehoppere som sliter i en fjellvegg....

Har du noen eksempler på det så kom gjerne med dem...

Sihex

Sitat av pwner2k
Grunnen til at jeg ikke tror det er noe poeng å hjelpe de, er at de mest sannsynlig kommer til å falle tilbake på gamle vaner, noe som vil føre til unødvendige utgifter for oss skattebetalere
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, men jeg stemmer faktisk FrP og har støttet partiet i flere år...

Har du tenkt på muligheten om at dersom en del narkomane eller fylliker blir rehabilitert og får et noenlunde greit liv så kan de jobbe og dermed bringe kroner inn i statskassen i form av skatt?

Tror nok det vil koste samfunnet mer å la de stjele og bedrive økonomisk kriminalitet enn å hjelpe dem. (De som VIL HA HJELP). Hva tror du det koster samfunnet når dise stjeler for mange tusen kroner hver dag for å finansiere sitt forbruk av stoff?

Sihex
Det er klart de bør få hjelp. Men ikke bare en metadonresept og et "lykke til". Det trengs avrusingsklinikker hvor man blir innlagt og holdes øye med og motiveres.

De skal få hjelp, men de skal ikke få forholdene tilrettelagt sitt misbruk. Sprøyterom er noe av det drøyeste jeg har hørt om. At det i det hele tatt fremdeles diskuteres er hinsides min fatteevne.
Sitat av Sihex
Personlig synes jeg at denne tanken om at de har valgt å bli narkomane så da kan de ha det så godt blir litt for enkel....

Grunnen til at disse menneskene har disse problemene er nok ikke så enkelt som dette...
Min erfaring er at det gjerne er mennesker som ikke har levd så lenge og ikke satt seg inn i rusproblemattikken som kommer med slike banale uttalelser.....
Vis hele sitatet...
Jaha, da må gjerne du som har levd 36 år fortelle hvordan det bør være. Det er veldig typisk med slik argumentasjon, "hvor skal de da gjøre av seg" og "det er mer komplekst enn som så".

Og at narkomani er en sykdom kan jeg gå ed på. På samme linje som at dataspillavhengighet er en sykdom. Hva gjør du med en WoW-avhengig person? Jo, du innfører sanksjoner som hindrer han i å spille. Mindre tilgjengelighet fører til mindre bruk og lavere rekruttering. Direkte overførbart til rusmiddelpolitikken. Slå hardere ned på åpenlys dealing og få de narkomane vekk fra de folkerike sentrumsområdene.
Sist endret av froskenfredrik; 3. juli 2008 kl. 22:18.
Sitat av froskenfredrik
Det er klart de bør få hjelp. Men ikke bare en metadonresept og et "lykke til". Det trengs avrusingsklinikker hvor man blir innlagt og holdes øye med og motiveres.

De skal få hjelp, men de skal ikke få forholdene tilrettelagt sitt misbruk. Sprøyterom er noe av det drøyeste jeg har hørt om. At det i det hele tatt fremdeles diskuteres er hinsides min fatteevne.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Jaha, da må gjerne du som har levd 36 år fortelle hvordan det bør være. Det er veldig typisk med slik argumentasjon, "hvor skal de da gjøre av seg" og "det er mer komplekst enn som så".
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hva min alder har med dette å gjøre? Vennligst forklar....
Tror du her prøver deg på hersketeknikk i stedet for å diskutere selve saken...

Ellers har jo narkomane og alkiser mange steder de kan være i Oslo...hvorfor må de abolutt sitte på denne trappa da?

Og at narkomani er en sykdom kan jeg gå ed på. På samme linje som at dataspillavhengighet er en sykdom. Hva gjør du med en WoW-avhengig person? Jo, du innfører sanksjoner som hindrer han i å spille. Mindre tilgjengelighet fører til mindre bruk og lavere rekruttering. Direkte overførbart til rusmiddelpolitikken. Slå hardere ned på åpenlys dealing og få de narkomane vekk fra de folkerike sentrumsområdene.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Tror vi er mer enige enn uenig her....


Sihex
Sitat av Sihex
Personlig synes jeg at denne tanken om at de har valgt å bli narkomane så da kan de ha det så godt blir litt for enkel....

Grunnen til at disse menneskene har disse problemene er nok ikke så enkelt som dette...
Min erfaring er at det gjerne er mennesker som ikke har levd så lenge og ikke satt seg inn i rusproblemattikken som kommer med slike banale uttalelser.....
Vis hele sitatet...
Har uthevet det jeg kommenterte. Siden jeg ikke har levd så lenge kommer jeg med banale uttalelser. Derfor ville jeg gjerne vite hva en om har levd litt lenger har å si om saken utover retoriske spørmål og enkle kommentarer.

Ellers virker vi ganske enige, ja. Sett bort i fra politisk ståsted.
Sitat av froskenfredrik
Har uthevet det jeg kommenterte. Siden jeg ikke har levd så lenge kommer jeg med banale uttalelser. Derfor ville jeg gjerne vite hva en om har levd litt lenger har å si om saken utover retoriske spørmål og enkle kommentarer.
Vis hele sitatet...
Har litt problemer med å se hva du faktisk ønsker av meg....Hvilke retoriske spørsmål og enkle kommentarer sikter du til? Dersom du er uenig i disse kommentarene og retoriske spørsmål så lurer jeg på hvorfor du ikke kommenterer inholdet i dem i stedet for å bare hevde at det er billig retorikk og enkle kommentarer?

Hva med å holde seg til saken her?

Lurer forøvrig på hvorfor enkle kommentarer er negativt? Må de være kompliserte for å ha verdi mener du? Jo mere innviklet språk med fine ord jo bedre?

Om jeg har levd lengre enn deg aner jeg ikke...har ike peiling på hvor gammel du er...

Har forøvrig aldri hevdet at du har kommet med banale uttalelser....det er nok bare noe du selv tror...

Ellers virker vi ganske enige, ja. Sett bort i fra politisk ståsted.
Vis hele sitatet...
mmm...ja tror det...men det ser ut til at du gjerne vil kverulere og det kan jeg godt bli med på

Sihex
Sitat av froskenfredrik

Bygge sprøyterom? For pokker, skal vi bygge minisoverom rundt om til de prostituerte med sine kunder?
Vis hele sitatet...
Hvorfor sammenligner du en lovlig jobb med narkomani?
For meg virker det som om du har lite peiling på det du snakker om, men det skal vi heller la ligge.

Syntes det blir for dumt når folk sammenligner noen som har skutt heroin i 20 år med en feit 16-åring som har en forkjærlighet til WoW. Den dagen noen kan vise meg at en som er "avhengig" av WoW har like fæle abstinenser som en som skyter heroin fordi de ikke kan få sine respektive "medisiner", ja den dagen skal jeg heller tro på dere. Men foreløpig får det der stå som PISSPREIK.

Det blir også nevnt at de narkomane har valgt dette selv. Helt riktig. Men hva med folk som røyker da? Skal de bli nektet behandling for lungekreft fordi de ikke ble tvunget til å røyke? Narkomani er en sykdom, på lik linje med lungekreft, og skal behandles med like mye respekt og medmenneskelighet. Uavhengig av de ble tvunget til det eller ei.

Ser også at noen nevner at om de narkomane hadde blitt flyttet ville færre blitt rekrutert. Jeg vet ikke med dere, men er dere keen på å bli som dem? Jeg liker å ta meg en Jonas i ny og ne, men når jeg ser folk på kjøret hjelper det meg å holde meg i skinnet og ikke prøve andre stoffer.

Selvsagt er det uheldig at det er mennesker som har det slik som dette. Men hva skal man gjøre da? Eneste måten å forhindre OD, og kanskje til og med få folk ut av rus-helvete er å tilrettelegge ting for dem på best mulig måte. For en ting er sikkert, og det er at vi blir ikke kvitt problemet ved å gjemme det.
Godt med smør
Advarsel : Semi lang post.

Vell, til hvem nå enn den idioten er på som var i mot sprøyterom. Det var vell samme idioten som begynte å syte over att han ramlet ned en trapp og havnet rett ved siden av en sprøyte?

WAY TO CONTRADICT YOURSELF BUDDY.

Skyterom = Mindre sprøyter liggende å slenge her og der. For ikke å nevne det faktumet att narkomane SLIPPER å dø, ta overdose og lignende. De er i ett helvete, ett rent og levende fuckings helvete, hvorfor skal noen være så STERKT imot å senke temperaturen i helvete litt for dem?

Slå ned på åpen dealing midt i gatene er jo kanskje en god ide, men, da ser det bare penere ut for oss, ingenting er "fikset" fordi, de finner bare nye områder.

Og Jesus Kristus, med tanke på all propagandaen som er indoktrinert i hodet til alle barn og ungdommer her i Norge, tviler jeg sterkt på att noen som er "klar" i toppen VELGER å bli narkoman

Hva virker mer logisk? att timmy på 13 plutselig en dag finner ut att heroin er fun og det vil han prøve til tross for att MOT og helsesøsteren foreldre, og TV (som alle barn som timmy liker) sier att DOP, ALL DOP er dårlig

Eller, att Timmy har havnet i litt feil miljø, med kyniske møkkamenn som faktisk har skapt ett pill råttent miljø der heroin blir distribuert.

Valg meg i RÆVA.

En ting jeg tenker som kunne vært en ide, for å minske narkomane. og eventuellt hva som måtte være igjen av narkomane er...Som dere sikkert har hørt fra en tusen andre folk og.

Legaliser cannabis.

Prøv vertfall, skatt det like hardt som alkoholen. Bruk pengene på å fikse Oslo, europa's heroin hovedstad

Og de som skulle ville røyke cannabis. slipper å havne i ett dårlig miljø.



Det var alt for meg (så langt)

Fred ut.
Å herre...

Skal vi lage egne banker hvor bankranere kan komme å hente penger så vi slipper voldelige bankran med skytevåpen og det hele?
Skal vi la folk få stjele biler i fred siden de kanskje vokste opp i ett belastet miljø?

Legalisering av canabis hadde sikkert vært kjempelurt! Jeg utfordrer deg til å spørre 20 narkomane i Oslo om de røkte hasj en periode tidligere i livet. Post gjerne resultatet av undersøkelsen din her…
Sist endret av froskenfredrik; 3. juli 2008 kl. 23:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av froskenfredrik
Skal vi lage egne banker hvor bankranere kan komme å hente penger så vi slipper voldelige bankran med skytevåpen og det hele?
Skal vi la folk få stjele biler i fred siden de kanskje vokste opp i ett belastet miljø?

Legalisering av canabis hadde sikkert vært kjempelurt! Jeg utfordrer deg til å spørre 20 narkomane i Oslo om de røkte hasj en periode tidligere i livet. Post gjerne resultatet av undersøkelsen din her…
Vis hele sitatet...
Totalt på trynet sammenligning. Rusmiddel er tolerert i norge - om det er alkohol. Det er ingenting som tyder på at cannabisbruk er vesentlig større last for samfunnet enn alkohol...

Og for det første - at dei har brukt cannabis, kva samanheng gjev det? 10-15% av norske befolkinga har brukt cannabis, og 10-15% er ikkje narkomane. For det andre - om det er en sammenheng, så kan den utmerka godt komme av at du får tyngre rusmiddel samme plass som cannabis. Dealeren som selger deg cannabis tilbyr gjerne andre stoff samtidig, og dermed blir de facto tilgangen på dei enklare når ein først røyker cannabis.

Om ein hadde legalisert og latt salg foregå i ordna former, så ville du unngått at tyngre stoff var tilgjengelig på samme plass som cannabis, og då måtte cannabisbrukeren brått oppsøke ein ny plass for å få tak i andre stoff. Ergo kan det virke prevantivt mot tyngre stoff...

Tar eg ikkje heilt feil viser nederlandsk statistikk at verknaden av legalisering/avkriminalisering er omtrent 0, i alle retningar. Ikkje vesentleg fleire som nyttar cannabis, ikkje vesentleg fleire eller færre på tyngre stoff...
Sitat av slashdot
Totalt på trynet sammenligning. Rusmiddel er tolerert i norge - om det er alkohol. Det er ingenting som tyder på at cannabisbruk er vesentlig større last for samfunnet enn alkohol...
Vis hele sitatet...
I denne sammenhengen tenkte jeg ikke på alkohol når jeg skrev rusmidler. Tråden omhandler tross alt narkomane og narkotikamisbruk.

Ellers var det fint å få et edruelig svar med gode argumenter. Det er slikt man lærer av.

Men jeg er rimelig sikker på at prosenten som har prøvd hasj blant narkomane er nærmere 100% enn 10-15%. Selv om det er få som går fra hasj til sterkere stoffer vil jeg tro at andelen er betydelig større enn hos de som ikke røyker hasj.
Mye mulig at legalisering ville ført til lengre vei fra hasj til sterkere stoffer, men det er lite trolig at det vil skje i Norge. Vi er på god vei til å kriminalisere vanlig tobakk og vi er tross alt ikke Nederland heller

Og om det er som du sier at det er omtrent hipp som happ ser jeg ingen grunn til å legalisere canabis.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Å blande cannabis inn i dette syns jeg blir søkt. For det første fordi det ikke er noen nødvendig lenke mellom de to. Hvis man spør innad i de fleste ungdoms- og studentmiljøer i storbyene – som f.eks. Oslo – vil kanskje 1 av 3 ha prøvd cannabis. Er det da trolig at omtrentlig 1/3 av norges innbyggere er hardt narkomane i framtiden? Videre er det i følge deg selv et personlig valg å bruke narkotiske midler. I såfall er det også et personlig valg å eskalere fra cannabis til heroin. Da kan vel ikke cannabisen klandres, men personens iboende svake egenskaper?

Selv er jeg for at noe gjøres med problemområdene i Oslo, spesielt trappen foran Egon. Nå som det er bygningsarbeider er det fortauet knappe halvmeteren bredt, og det er konstant en stim som står som sild i tønne og dekker all passering der. Attpåtil er det en smule betenkelig at det som skal være ankomstområde for alle som reiser inn til Oslo med tog – fra innland eller utland – skal være nødt å forsere en mur med sprøytespisser og slitne junkier.

Sånn sett syns jeg det har vært fint all den tid de narkomane i Bergen fikk ha sitt fristed i Nygårdsparken. Parken ble kanskje uglesett av alle andre beboere i by'n, og for de bebyggerne som hadde det som sitt nærmeste grøntareale var det kanskje upopulært, men det holdt dem samlet; og ikke midt i sentrumsbildet hvor de både er til skjemsel og blokkerer infrastrukturen slik de narkomane utenfor Oslo S er.

Jeg er definitivt av den oppfatning at narkomani (bruk på dette nivået, ikke rekreasjonsbruk) er et problem som må tas hardt mot hardt, for meg må det gjerne også brukes «tvang» i større grad enn i dag for å få folk rene og tilbake i samfunnet. Ikke fordi jeg i utgangspunktet ikke syns de burde ha rett til å kontrollere sitt eget liv, men fordi de gjerne mangler viljestyrke og ressurser til å klare det selv.

Det finnes mange historier om folk som stryker med og er lavt nede, men det finnes også lysglimt av folk som har klart å komme seg opp fra å ligge på grensen mellom zombie og levende, som nå er høyst fungerende mennesker. All den tid vi lever i et velferdssamfunn må man bare innfinne seg i at dette er ting staten vil bruke penger på. Akkurat som vi gidder betale alle som skader seg i trafikken, alle som ødelegger helsen sin ved å røyke, drikke alkohol, hoppe fallskjerm, ha ubeskyttet sex, spise fet mat etc.
Hadde cannabis blitt legalisert så hadde jeg som er 18 år og liker å fyre litt en gang i blant, sluppet å gå til de skumle narkisene ned på kaia for å skaffe meg noe å røyke på. Da hadde jeg også sluppet å bli tilbudt alt det ekstra, speed, cola, piller. For det er ikke det jeg er interessert i!

Da hadde jeg sluppet å møte så masse syke folk og oppleve så mye rart, nok til å bli psykotisk bare av tanken på det. Da hadde jeg rett og slett SLUPPET å få tilbudet om NOE annet enn cannabis. Men så er det dessverre slik at man må gå til narkisene på kaia og da er det ikke rart noen havner litt uttpå tilslutt.


LEGALISER CANNABIS ,det mener jeg
Godt med smør
Sitat av froskenfredrik
Å herre...

Skal vi lage egne banker hvor bankranere kan komme å hente penger så vi slipper voldelige bankran med skytevåpen og det hele?
Skal vi la folk få stjele biler i fred siden de kanskje vokste opp i ett belastet miljø?

Legalisering av canabis hadde sikkert vært kjempelurt! Jeg utfordrer deg til å spørre 20 narkomane i Oslo om de røkte hasj en periode tidligere i livet. Post gjerne resultatet av undersøkelsen din her…
Vis hele sitatet...
Å herregud...

Banker, bankran? hva i helvete?

Narkomane er ett VELDIG stort og utbredt PROBLEM. Oslo er EUROPAS heroin hovedstad, sier dette deg ingenting?

Å la NARKOMANE, få skyte i trygghet, uten att de må risikere å FORLATE verden. PERMANENT, har absolutt INGEN likhet med å la bankranere ta millionbeløp fra banker.

Og STJELE BILER? hva faen?, vist bilen min blir kapret går det utover MEG. Men vist jeg slipper å se en ambulansebil under en bru, der de prøver desperat og hjelpe en narkoman som har tatt OVERDOSE, så gjør det vertfall dagen min litt bedre.

Kanskje du kan ta det litt mer personlig og?, hva vist noen DU kjente ble narkoman? tror du att det funker å bare gå opp til han/henne og si "Eyh du kompis, det derre dritte esje bra, kutt det ut" in your dreams. Ville du i det hele tatt risikert att han kunne tatt OVERDOSE og DØ, når det helt klart er bedre å gi han ett rom å få skyte drogene sine i?

Skyterom, reduserer sprøyter som ligger her og der, du slipper å se grusomme ting som narkomane som tar overdose offentlig.

Hvordan i helvete er det samme som vist en bankraner tar millioner og lever fett, eller en mongis stjeler bilen din?

Det er en SYKDOM, å stjele biler og rane BANKER er ikke en fuckings sykdom.


Tåpelig tåpelig sammenligning.

BY THE BY, jeg utfordrer deg også til å spørre 20 av de narkomane om de hadde drukket alkohol eller spist kjøttboller før de begynte å jakte på dragen.

Finner vertfall ikke sprøytenarkomaner og nåler liggende overalt i amsterdam.
De personene som blir narkomane har ofte en fascinasjon, tiltrekning, behov eller hva det skal være for rusmidler, og begynner på bunnen av listen med tobakk og alkohol. Deretter prøves kanskje cannabis ut, etter det sterkere og ofte mer avhengighetsskapende stoffer.

Bare fordi de også har røykt/røyker cannabis betyr det ikke at cannabis har noe særlig skyld i at de blir narkomane(selv om man også er narkoman hvis man røyker narkotikumet cannabis, men det er så dumt at eg overser det). Alkohol har vel like mye skyld som cannabis i at folk blir narkomane, selv om eg ikke synes at noen av disse rusmidlene skal lastes nevneverdig for at folk blir narkomane.

Hvis årsaken til narkomani er cannabis ville vel langt færre blitt narkomane hvis cannabisplanten ikke hadde fantes...noe jeg nekter å tro.
Eneste jeg forstår er at cannabis ofte er første steg på feil side av loven, og når man finner ut at det ikke er noe farlig prøver man kanskje lettere noe annet, noe som kunne vært ungått ved å legalisere cannabis og fått personer som meg og veldig mange til å ta seg en rev uten å bli redusert til kriminelle narkomane.
Sist endret av the captain; 4. juli 2008 kl. 00:06.
Sitat av froskenfredrik
Skal vi lage egne banker hvor bankranere kan komme å hente penger så vi slipper voldelige bankran med skytevåpen og det hele?
Skal vi la folk få stjele biler i fred siden de kanskje vokste opp i ett belastet miljø?
Vis hele sitatet...
Du må slutte å dra så bombastiske analogier, dette kan absolutt ikke sammenliknes med sprøyterom. Sprøyterom-konseptet bygger på det faktum at mennesker har en viss forutsigbar adferd. Siden vi ikke lever i et brutalt regime der policyen er å systematisk henrette alle sprøytenarkomane, har vi heller funnet ut at det gagner samfunnet at disse menneskene i det minste kan få satt skuddene sine i rene omgivelser med rent utstyr. Jo mer av helsa deres de greier å beholde, jo mer får vi ut av dem den dagen vi greier å gjøre noe med avhengigheten. Dessuten er det vel et poeng i seg selv at staten skal gjøre enkle tiltak for å hindre spredning av AIDS, hepatitt C og andre ulumskheter, og da er et lokale og noen rene sprøyter i bytte en ganske god deal.

Sitat av froskenfredrik
Faktisk er jeg ganske kritisk (og sannsynligvis uopplyst) til narkomane. (Advarsel: Utblåsning!)
For det første: De har selv valgt å bli narkomane! Ingen (vel, kanskje noen svært få feilmedisinerte) narkomane har blitt tvunget til å skyte heroin! Ingen har tvunget dem til å sniffe cola! De har ene og alene seg selv å skylde.
Vis hele sitatet...
Narkomani er ikke et valg, på samme måte som at det ikke er et valg å bli født inn i en dårlig familie der faren slår barna og moren ikke bryr seg. Selvfølgelig er det et personlig ansvar, men siden vi nå en gang lever i et sosialistisk samfunn må vi allikevel hjelpe de som kanskje egentlig ikke fortjener det. Narkomane er et samfunnsproblem, og det finnes ingen konkret løsning. Det nærmeste vi kommer er tiltak som gagner samfunnet, på en eller annen måte. Jeg sier ikke at det som gjøres i dag nødvendigvis er riktig, men å absolutt skulle straffe disse belastede menneskene gagner vel egentlig ikke samfunnet på noen måte. Uansett hva vi velger å gjøre er de en kostnad, nettopp derfor bør man sikte mot noe mer langsiktig. Økt bruk av straff gir sjelden mindre gjenganger blandt disse, så da kan det heller være lurt å prøve å hjelpe dem ut. Selv om de kanskje ikke fortjener det i noens øyne.

Legalisering av Cannabis er en del av denne langsiktige løsningen. Teorien er at ved å gjøre cannabis lovlig, så vil vi utrydde konsepetet om cannabis som gateway drug. Det er riktig at de fleste sprøytenarkomane en gang har røyket hasj, men det er ikke noe med stoffet som gjør at folk plutselig går fra en joint i munnen til en sprøyte i armen. Det er snarere rusmiljøene vi har her. Rusmiljøene er roten til mye av det onde, og ved å separere det ene droget som er noenlunde akseptert slipper nysgjerrige å måtte menge seg med kriminelle. Er det noe Nederlandsk statistikk konkluderer svært godt, så er det at folk bruker narkotika uansett om det er lov eller ikke, det er helt andre mekanismer som spiller inn. Den viktige biten er at rusbruken ikke går ut over livet til folk, og det er nettopp det man hindrer ved å legalisere cannabis. Kanskje forbruket holder seg konstant, kanskje forbruket øker, det viktigste er at det er med på å hindre folk fra å la livet gå til grunne på grunn av rus, lovlig eller ikke.

Diskusjonen her er hva vi konkret skal gjøre med de narkomane vi ser i gatene. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noe godt og konkret svar på den biten, men jeg vet hvartfall at det ikke skal handle om straff, stigmatisering og bortstuing. Disse menneskene må sees på som et produkt av vårt samfunn, og selv om det er de som har tabbet seg ut er det vår interesse å rydde opp. Så får det heller koste litt, penger har vi tydeligvis nok av her.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/05/29/536603.html

Fire av ti unge prøver hasj.
Seks av ti Oslo-borgere prøvd hasj før de fylte 30 år.

Det er vel ikke så mangen tungt narkomane i Norge froskenfredrik?
Sist endret av oom; 4. juli 2008 kl. 00:21.
OoM:
Sitat av froskenfredrik
Men jeg er rimelig sikker på at prosenten som har prøvd hasj blant narkomane er nærmere 100% enn 10-15%. Selv om det er få som går fra hasj til sterkere stoffer vil jeg tro at andelen er betydelig større enn hos de som ikke røyker hasj.
Vis hele sitatet...
Altså mener jeg ikke at nesten alle som prøver hasj blir narkomane, men at nesten alle som er narkomane har prøvd hasj.

Men nok om hasj, det var ikke det jeg ville diskutere i denne tråden.

Det jeg er ute etter er hvordan vi skal gjøre noe med de narkomane i Oslo sentrum. Skal de kastes på cella? Skal de få en egen øy i Oslofjorden hvor de kan herje fritt? Skal de få egne sprøyterom? Skal de jages ut av byen?

Sitat av Nichotin
Narkomani er ikke et valg, på samme måte som at det ikke er et valg å bli født inn i en dårlig familie der faren slår barna og moren ikke bryr seg. Selvfølgelig er det et personlig ansvar, men siden vi nå en gang lever i et sosialistisk samfunn må vi allikevel hjelpe de som kanskje egentlig ikke fortjener det.
Vis hele sitatet...
Er de derfor unnskyldt sin kriminelle levemåte? Jeg ser hvor du vil, og jeg er på mange måter enig med deg. Men jeg klarer ikke helt å se hvordan vi kan se gjennom fingrene på slik åpenlys kriminalitet som narkotikamisbruk faktisk er.
Sitat av Nichotin
Diskusjonen her er hva vi konkret skal gjøre med de narkomane vi ser i gatene. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noe godt og konkret svar på den biten, men jeg vet hvartfall at det ikke skal handle om straff, stigmatisering og bortstuing. Disse menneskene må sees på som et produkt av vårt samfunn, og selv om det er de som har tabbet seg ut er det vår interesse å rydde opp. Så får det heller koste litt, penger har vi tydeligvis nok av her.
Vis hele sitatet...
Der er jeg veldig enig med deg. Det må ryddes opp og det må ryddes opp på en skikkelig måte. Jeg er ikke en av de som mener narkomane er pakk og kvasimennesker. De fortjener et verdig liv som nykter.


Og la meg legge til: Jeg er veldig klar over at jeg sikkert tar mye feil. Mange av mine argumenter er stikk i strid med det jeg ser utekontakter og rusmiddelforskere mener. Det må det da være en grunn til? De har tross alt litt mer kunnskap og erfaring på feltet enn meg. Derfor startet jeg denne tråden for å kaste lys på problemene vi står ovefor og for å lære meg litt mer om det jeg går forbi hver dag.
Sist endret av froskenfredrik; 4. juli 2008 kl. 00:49.
Eg synest alle fortjener ein sjangse uansett situasjon.
Kva skal vi gjere med dei da, legge dei inn?
Å finne ein perfekt hjelpløysing til det der, skal ikkje være lett. Å jage dei vekk skaper vertfall enda fleire problem. Det at dei berre ligger og tigger i gatene er berre trist. Eg skal vedde på at dei fleste bruker pengene dei får på meire rus.
Trur dere "M" - Megafon bladet er til hjelp for mange av dei?
Jeg tror alle må få en idividuell oppfølgning.
Du kan ikke kaste alle på cella, eller sette alle på avrusning.

Men, de som vil bør få komme til på avrusning og de som ikke vil burde fått noe annet.
Sitat av OoM
Jeg tror alle må få en idividuell oppfølgning.
Du kan ikke kaste alle på cella, eller sette alle på avrusning.

Men, de som vil bør få komme til på avrusning og de som ikke vil burde fått noe annet.
Vis hele sitatet...
Nja. Noke ala "støttekontakt" opplegg du mener?
Frp vil sende dem til Svalbard
Kunne vært en idè det ja.

Støttekontakt opplegget hadde og blitt ganske vanlig. Og ikke minst dyrt.
Opplæring og lønn til såpass mangen hadde blitt vanskeligt. Det hadde og fort kunne blitt vanskeligt for personen som er støttekontakt. Hvordan ville du f.eks følt deg, om staten hadde pressa på deg en person du ikke føler deg tilfreds med. En som skal følge etter deg overalt.
Sitat av OoM
Kunne vært en idè det ja.

Støttekontakt opplegget hadde og blitt ganske vanlig. Og ikke minst dyrt.
Opplæring og lønn til såpass mangen hadde blitt vanskeligt. Det hadde og fort kunne blitt vanskeligt for personen som er støttekontakt. Hvordan ville du f.eks følt deg, om staten hadde pressa på deg en person du ikke føler deg tilfreds med. En som skal følge etter deg overalt.
Vis hele sitatet...

Dyrt ja.
Norge er eit av verdens rikeste land.
Er det ikkje det dei seier?

Skjønner poenget ditt, tviler berre på at det hadde blitt gjennomført.
Synd det ikkje blir gjort noke.





Toby08:

- Det er heilt sikkert felreifleirefleire enn frp som vil gjøre det ja.
Godt med smør
Sitat av [GC/Betater]
Trur dere "M" - Megafon bladet er til hjelp for mange av dei?
Vis hele sitatet...
Eg trur att "M" bladet held dei vekk i frå kriminelle aktivitetar og det gagnar jo oss alle. Eg beheld lommeboka mi, og dei narkomane kan finansiere sjukdommen sin uten att det går hardare utover oss.
Sitat av Apeloff
Finner vertfall ikke sprøytenarkomaner og nåler liggende overalt i amsterdam.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at Amsterdam er "verdens frihavn" - der tillates det meste og svært få ting er tabu der i gården.
Der fins det sikkert fine plasser der de få som faktisk er heroinmisbrukere kan sette sprøyta si.
Godt med smør
Sitat av RandomiZed
Nå skal det sies at Amsterdam er "verdens frihavn" - der tillates det meste og svært få ting er tabu der i gården.
Der fins det sikkert fine plasser der de få som faktisk er heroinmisbrukere kan sette sprøyta si.
Vis hele sitatet...
Det jeg bare ville ha frem, var att Oslo er heroin hovedstaden, ikke Amsterdam, som har legalisert det.
Sitat av Toby08
Frp vil sende dem til Svalbard
Vis hele sitatet...

Hehehe. Genialt! NÅ har ikke jeg hørt noe om dette, men jeg kan ikke tro at FrP mente dette alvorlig?

Anyhow. Så mener jeg de narkomane faktisk burde blitt flyttet til et sted hvor de ikke er til sjenanse for andre medborgere og turister. Man lager fritidsteder for ungdom der de kan være på sin fritid og være med venner og slikt. Hvorfor ikke lage noe sånt til narkomane? Rett og slett et fritidsted der de kan være og snakke med hverandre. Gjerne skyte litt heroin på fritidstedet sitt i ny og ne også. På denne måten ville de ihvertfall ikke vært et problem for sine medmennesker.
Nå ser jeg at denne tråden går mot legaliserings-spørsmålet.

Vel, alle mennesker trenger et fristed, enten i form av trygge omgivelser, gjennom religion, gjennom hobbyer eller gjennom rusbruk, for eksempel. Behov for invidualtitet er noe som preger alle mennesker, og kanskje spesielt i moderne tid da vi lever i en stor flokk (samfunnet) hvor vi egentlig ikke har noe forhold til lederfigurene av denne flokken., og vi blir bedt blindt om å stole på autoritetenes avgjørelser, uten å egentlig ha noe forutsetning for å forstå hva disse løsningene skal gjøre, og vhorfor vi trenger de i det hele tatt. Hva som er rett for hver enkelt er umulig å si noe om, fordi vi er født inn i et liv med forutsetninger, vi har både forutsetninger som går på arv, og miljøskapte forutsetninger, i kombinasjon gjør de hver enkelt av oss unike.

Det at staten har valgt ut et par rusmidler til oss, signaliserer noe ganske motstridene: rus er ok, men så må vi huske at ikke all rus er ok. Dette er feil, når vi alikevel er inne på legaliserings spørsmålet atter en gang, så er hvertfall jeg av den oppfatning at alle hadde kommet best utav at ALLE rusmidler hadde blitt legalisert; vi er et mangfoldig samfunn, og individene innad har mange forskjelle oppfattelser av rus. Noen av oss bruker rus i religiøse eller spirituelle sammenheger, andre er vandt til andre rusmidler enn det staten tolerer, enkelte er fullstening avholdsmennesker osv. Det og kriminalisere det løser ingenting: man skyver individer ut av samfunnet og kriminaliserer mennesker som i utgangspunktet er akkurat som oss, bare med annen kulturell bakgrunn [fks.], dette i seg selv kan være belastende for en enkeltperson og øker risikoen for at vedkommende blir rusmisbruker, og ikke en alminellig bruker. For ha det klart: vært eneste rusmiddel krever sin spesielle behandlig for å kunne brukes fornuftig, dvs. brukes og ikke misbrukes. Ved å kriminalisere disse, blir det en ukultur, og denne ukulturen blir igjen grobunn for misbruk.

Det og lage et monopol, slik staten har gjort med sterkere alkoholvarer, er genialt. Her blir det streng kontroll av at aldersgrensene blir fulgt, i tilegg til at vi betaler skatt på varene vi kjøper her. Skattepengene fra narkotika-monopolene kan brukes til forebygging mot rusmisbruk, og avrusing av individer med avhengighetsproblemer. At myndige alltid vil kjøpe til mindreårige er nå greit nok, men et cannabis monopol fks. ville mest sannsynlig sørget for at myndige brukere kan bruke det rusmiddelet de ønsker, og at yngre og mindre modne brukere vil få vanskeligere for å boltre seg i all verdens rusmidler slik de kan per dags dato ved å bare spasere bort til nærmeste dealer (gjelder spesielt ungdommen i de større byer her til lands).

Og tilbake med dette med forutsetninger. Selv om du er født i kjernefamilien, og får din første pils av moren din til konfirmasjon pakket inn med formaninger og berettelser om hvordan alkohol kan konsumeres trygt og fornuftig er det ikke alle som gjør det, og heller ei betyr det at du vil få et sunnt forhold til rus. Vi har ulike forutsetninger, fordi vi er unike alle som en, og si at alle narkomane er ene og alene skyld i at de er der de er er feil, nettop fordi de narkotiske substansene eksisterer innad staten; lovlig eller ei, og spesiellt fordi staten håndterer handelen av disse på en særdeles dårlig måte.

Rus-spørsmålet og legaliserings-spørsmålet er en betennt kvise i omtrent all internasjonal politikk, fordi staten nå i over 40 år har presenterter de substansene det gjelder som djevelens verk, og at det og snu dette er omfattende. Først må hver enkel stat erkjenne at de har bæsjet på leggen, noe som vil gi de svekket autoritær posisjon (for hva er vel en leder uten folket sitt?). I det store og det hele er det svært vanskelig, men jeg mener at alle tiltak som vurderes, som fks. sprøyterom, og som jobber mot et mer liberalt syn på narkotika er bra, fordi i den store sammenhengen så må substansene faktisk aksepteres for å skape minst mulig trøbbel.

Mulig jeg har misforstått noe, men det er det jeg mener...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Boo-Boo
Anyhow. Så mener jeg de narkomane faktisk burde blitt flyttet til et sted hvor de ikke er til sjenanse for andre medborgere og turister.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å være narkoman. Vær snill å skille mellom tilstand og handling.

At det er ikke er lov å selge/ha narkotika er korrekt, men at man er narkoman er ikke ensbetydig med at man utøver ulovlige aktiviter hele døgnet.

De har like mye rett til å være i offentlig rom som du og jeg.
Hvis jeg hadde ligget mellom narkoman og tungnarkoman, og staten eller kommunene lanserte gratis rusmiddelhjelp for de som er spesielt avhengig, ville jeg følt meg litt tryggere på veien mot å bli tungnarkoman. Eller jeg hadde kanskje gjort mindre for å prøve å slutte der og da, og heller latt narkotikaen føre meg videre.

Jeg tror: Ved å hjelpe noen med narkotika-tilførsel i deres dagligliv, vil hjelpe like mye den andre veien. Mao: Vi kan risikere å få flere tungbrukere.

Ja til mer økonomiskemidler øremerket bekjempelsen av narkotikaen i gatene - og importen og smuglingen. Og derretter ta resultatet.
Hvem er det som avgjør hvem som er "lost cause" ?
Det lurer jeg på..
Fjerne eller hjelpe?

Vi innfører skuddpremie på narkomane! Da skal du se de forsvinner fort!

- Eller kanskje ikke!
Alle syke, enten psykisk eller fysisk har rett på hjelp. Jeg er ikke så begeistret for sprøyterom og utdeling av gratis sprøyter. Jeg syns heller vi kunne ha gjort det på en litt hard måte.
Tvangsinlegging på avrusningsklinikker!
Hvorfor ikke? De forsvinner fra gata, og blir reine - forhåpentligvis!
Kan man tvangs fengsle noen, må man da kunne tvangs avruse noen. Kanskje litt på kanten, men det kunne ha fungert!

Men her i rike Norge har vi vel ikke råd til slikt...
Sist endret av GothQueen; 4. juli 2008 kl. 14:11.
Sitat av nso
Det er ikke ulovlig å være narkoman. Vær snill å skille mellom tilstand og handling.

At det er ikke er lov å selge/ha narkotika er korrekt, men at man er narkoman er ikke ensbetydig med at man utøver ulovlige aktiviter hele døgnet.

De har like mye rett til å være i offentlig rom som du og jeg.
Vis hele sitatet...

Hvis du hadde lest resten av det jeg skrev så hadde du forstått meningen min. Jeg er enig med deg der, de har like mye rett til å være i offentlig rom som oss andre. Det jeg prøver å si er at de ikke nødvendigvis trenger å være i ruset tilstand når de er på samme steder som oss andre.

Jeg mente ikke at de skulle bli låst inne på dette fritidstedet som jeg snakket om. Jeg mente bare at de burde fått et alternativ til å være der å ruse seg, istedenfor å ta sprøytene sine i all offentlighet. De kunne selvsagt gått ut, og inn i byen når de ville, men jeg tror at hvis de hadde fått dette alternativet, så ville de heller vært inne på sitt fritidsted med venner og ruse seg der. Og da hadde de jo ikke plaget noen av oss.

Jeg vet ikke med deg, men når jeg går i nygårdsparken i Bergen føler jeg meg nesten litt redd for å bli ranet e.l pga alle de narkomane. De kommer jo sikkert ikke til å gjøre noe uansett, men alle borgere har den lille frykten når det gjelder narkomane. Jeg vet at de ikke er noe annerledes enn deg og meg, men de aller fleste tenker ihvertfall på denne måten om dem.

Et fristed hvor de kunne tilbringt sin timeslange rus hadde gjort slutt på dette. Tror jeg.
Sitat av Sihex
Tror nok det vil koste samfunnet mer å la de stjele og bedrive økonomisk kriminalitet enn å hjelpe dem. (De som VIL HA HJELP). Hva tror du det koster samfunnet når dise stjeler for mange tusen kroner hver dag for å finansiere sitt forbruk av stoff?
Sihex
Vis hele sitatet...
Det kosrer politi arb..

Btw, jeg telte penger der hvor han vakten spyler ( Hovedposten )
Der ble jeg forsøkt ranet av en narkoman..Men til min hjelp hadde jeg en vennegjeng på 7 stk som lurte på om han ville være med bak hjørnet.

EDIT; Skrive leifer
Sist endret av blondin; 4. juli 2008 kl. 17:17.
Sitat av GothQueen
Fjerne eller hjelpe?

Vi innfører skuddpremie på narkomane! Da skal du se de forsvinner fort!

- Eller kanskje ikke!
Alle syke, enten psykisk eller fysisk har rett på hjelp. Jeg er ikke så begeistret for sprøyterom og utdeling av gratis sprøyter. Jeg syns heller vi kunne ha gjort det på en litt hard måte.
Tvangsinlegging på avrusningsklinikker!
Hvorfor ikke? De forsvinner fra gata, og blir reine - forhåpentligvis!
Kan man tvangs fengsle noen, må man da kunne tvangs avruse noen. Kanskje litt på kanten, men det kunne ha fungert!

Men her i rike Norge har vi vel ikke råd til slikt...
Vis hele sitatet...
Tror nok det kunne hjulpet en del med tvang. På den annen side så tror jeg mange hadde fått tilbakefall. Det er ikke lett å få en "addict" til å slutte dersom h*n ikke vil det selv.

Sihex
Hva med å omvurdere hele ruspolitikken?
Man skal ikke lenge enn til nederland for å gå ut ifra en ruspolitikk som fungerer...
Hva med å komme med skikkelig informasjon istedenfor hasj leder til heroin osv bullshit?
Hva med å prioritere avrusning og komme med tilbud som gjør at folk kan slutte istedenfor å innføre en enda strengere politikk som ligner på den vi har i dag. Og den fungerer ikke, DEN FUNGERER IKKE. Vondt for noen å forstå, men sånn får det nå være...

Slik som i dag er tilbuda elendige, f.eks så er det ekstremt lang ventetid.
En del av systemet forutsaker mange av problemene som det liksom skal begrense, og det virker som mange tror at en enda strengere men lik politikk er løsningen. Det finnes mange land som har strengere straffer som har større\like store rusrelaterte problemer i samfunnet som i norge.

Kanskje løsningen er å skille stoffene fra hverandre, istedenfor å ta alt i et. Skille stoffer med stort avhengighets fare og andre risikoer fra tryggere stoffer.

Hvor mange narkomane stjeler igrunnen? Tenker på antall som stjeler forholdt til alle som har rusproblemer.
Sist endret av sneipen; 5. juli 2008 kl. 21:36.
Opprinnelig skrevet av FroskenFredrik:
Altså mener jeg ikke at nesten alle som prøver hasj blir narkomane, men at nesten alle som er narkomane har prøvd hasj.
Vis hele sitatet...
Og hva så?

"Alle narkomane har drukket alkohol"...en like dum meningsløs setning som din.


Du er i mot legalisering av hasj fordi alle narkomane har prøvd hasj? Herregud da man, våkn opp! News flash, det stoffet i THC som du sikter til som øker dine lyster på tyngre stoffer, fins faktisk ikke.
For å få tak i hasj så må du ha kontakter i miljøer der du gjerne blir tilbudt andre og mer tyngre stoffer, du sier nei de første ti gangene, men 11. gang sier du ja og prøver amfetamin i samme slengen, og det var jævli digg, hva annet kan være ENDA bedre?

Skjønner du poenget? Eller mener du fortsatt det er hasj i seg selv som gjør deg narkoman? Og alkohol før der, og sukker før der igjen.

Legaliserer man hasjen kan man ta seg en rev uten å oppsøke kriminelle miljøer der du blir fristet av helt andre stoffer, for det er nemlig problemet, ikke hasj i seg selv.

Finnes ikke mer provoserende enn sånne tåpelige uvitende påstander.
Don Veto: Jeg har da aldri påstått at hasj inneholder noe som øker suget etter sterkere stoffer? Jeg er helt enig i at grunnen til at hasj fører til sterkere stoffer er de illegale distribusjonskanalene. Men å legalisere hasj er rimelig uaktuelt i de fleste vestlige samfunn, spesielt her hjemme hvor rusmiddelpolitikken kjører en såpass streng linje. Og med tanke på argumentasjonen for/imot må jeg si jeg stoler litt mer på vitenskapelige innspill og politiske avgjørelser enn random dophuer som gjerne vil bli fjern i fred.

Men som sagt: Jeg er ikke ute etter å diskutere hasj i denne tråden, det er det nok av andre tråder til.
Sist endret av froskenfredrik; 5. juli 2008 kl. 22:37.
Hvor mange er dem egentelig, tilsammen i Oslo?
Hva med å tvangsinnlegge dem på fengsel/avrusing til de værste abstinenssymptomene er borte, for så å sysselsette dem i andre deler av landet? Gjerne litt gunstige forhold, betalt husleie osv til de er klare til å ta vare på seg selv.

Brutalt? Nei egentlig ikke. Vi har lover her i landet, og selvom WHO definerer narkomani som en sykdom betyr ikke det at de får fritt spillerom. Mani er også en sykdom som kan få folk til å gjøre ting de egentlig aldri ville gjort, de slipper ikke straff av den grunn.
Tvangsinnlegge? Det står 4000 narkomane på venteliste til behandling. Flere venter i årevis, og mange dør mens de venter. Hva med å bruke ressurser på de som virkelig ønsker å bli rusfrie (og de er det mange av), i stedet for denne tvangsinnleggingen dere prater så godt om?
Jeg har ikke lest alle innlegg her, det årker jeg ikke. Men jeg la fort merke til ting som. Hvorfor må de akkuratt ditt og datt? Er ikke bare her jeg har opplevd det jeg er på vei til å forklare, men det virker som det er en allmenlig oppfatning. Dere ser ikke på narkomane som dere ser på andre mennesker. Det virker som dere ser på de som et problem dere forventer dere at noen plukker opp og flytter eller kaster. De er mennesker akkuratt som dere, bare med litt større "problemer" Det er en delikat sak å jeg tror at samme hva som blir gjort, så kommer man alltid til å se narkomane og de kommer alltid til å gjøre som de vil akkuratt som alle andre. De har ingen mindre rett til det.

Dataspill er faktisk avhengighets skapende på samme måte som rusmidler når det gjelder psykisk avhengighet. Når man spiller wow og får til noe som man har strevd en stund får så får man et tilskudd av dopamin. Mener å huske at det ikke var så lite det var snakk om heler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg mener tunge misbrukere burde få heroin på resept. Da hadde de sluppet å kjøpe dårlig og dyr heroin som er utblandet med en ukjent mengde annet dritt, og kunne fungert bedre i hverdagen. Kansje bra nok til å få seg en jobb og tjene samfunnet. Da hadde de sluppet å stjele for å få tak i heroinen sin, for den må de ha uansett. Å sikte mot å fjerne all rusmisbruk høres fint ut, men dette er ikke et realistisk mål.

Jeg er enig med Potrick i det med å lage et rusmiddelmonopol. Rusmidler kommer alltid til å være tilgjengelig, så hvorfor kan ikke staten selge det? Det at det er ulovlig fører i seg selv til store problemer. Man vet ikke alltid hva man får, og det er ofte store urenheter i stoff på gata. Dette er ofte skadelig å få i seg, og styrken på stoffet er også ofte ukjent, noe som fører til flere overdoser. Det ville også blitt lettere å gi riktige og troverdige opplysninger om stoffenes faktiske virkninger og ettervirkninger, i stedet for dealerens "dette får deg til å føle deg jævlig bra" og statens "hold deg unna for enhver pris".