Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 919
Har planer om å kjøpe inn et lydkort for å blåse litt liv inn i hverdagen.

Første spørsmål er om pris. Er det en stor forskjell på et kort til 600 kroner http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347274 og et som koster 1300 kroner http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343991 ?

I tillegg lurte jeg på om noen av dere kunne anbefale noen kort og eventuelt et par hodetelefoner som virkelig kan ta nytte av det nye kortet.

På forhånd takk.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
apsolut ingen lydkort er vert prisen, bortkasta uansett, legg heller pengene du sparer ved og ikke kjøpe nytt lydkort i et enda bedre heandsett!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
apsolut ingen lydkort er vert prisen, bortkasta uansett, legg heller pengene du sparer ved og ikke kjøpe nytt lydkort i et enda bedre heandsett!
Vis hele sitatet...
Kjenner TS, og det er ikke svar som dette han trenger. Han vil ha hjelp med valg av lydkort og headsett.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Kjenner TS, og det er ikke svar som dette han trenger. Han vil ha hjelp med valg av lydkort og headsett.
Vis hele sitatet...
jeg kommer med en anbefaling at han ikke kjøper lydkort, med mindre det andre har gått adundass.
du får ikke bedre lyd uansett.
legg heller mer penger i et bedre headsett om han skal ha bedre lyd
jeg har et kliss nytt turtle beach headsett earforce charlie cod limited edition til pc/xbox. jeg gamer ps3, men har åpnet det. får avlsag på noen hundrelapper, og seff se på det først. send meg pm om du trenger det=)
Moriarty's Avatar
Trådstarter
5 9
Sitat av Frufsa Vis innlegg
jeg kommer med en anbefaling at han ikke kjøper lydkort, med mindre det andre har gått adundass.
du får ikke bedre lyd uansett.
legg heller mer penger i et bedre headsett om han skal ha bedre lyd
Vis hele sitatet...
Man kommer bare så og så langt med et godt headsett. On-board lyd på de aller fleste hovedkort i dag er søppel. De har gjerne ikke nok kraft til å drive et ordentlig headsett. Jeg vil ha en bedre lydopplevelse. Hvis du sier at du ikke kan høre forskjell så er det helt opp til deg. Jeg så lyset når jeg testet et oppsett hos en kamerat, men det var i litt drøyeste laget for min lommebok.

Sitat av kukktryne Vis innlegg
jeg har et kliss nytt turtle beach headsett earforce charlie cod limited edition til pc/xbox. jeg gamer ps3, men har åpnet det. får avlsag på noen hundrelapper, og seff se på det først. send meg pm om du trenger det=)
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på noe som for eksempel et headsett fra Sennheiser. Jeg trenger ikke et headsett for gaming, men et for å kunne nyte god musikk og leve meg inn i filmene jeg ser.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Moriarty Vis innlegg
Man kommer bare så og så langt med et godt headsett. On-board lyd på de aller fleste hovedkort i dag er søppel. De har gjerne ikke nok kraft til å drive et ordentlig headsett. Jeg vil ha en bedre lydopplevelse. Hvis du sier at du ikke kan høre forskjell så er det helt opp til deg. Jeg så lyset når jeg testet et oppsett hos en kamerat, men det var i litt drøyeste laget for min lommebok.



Tenkte mer på noe som for eksempel et headsett fra Sennheiser. Jeg trenger ikke et headsett for gaming, men et for å kunne nyte god musikk og leve meg inn i filmene jeg ser.
Vis hele sitatet...
jeg er veldig opptatt av lydkavalitet, og bruker man EQ får du veldig bra lyd med de fleste intergrerte lydkort.

MEN for og gå ON-TOPIC
jeg har et sennheiser hd380 som jeg er kjempe fornøyd med, funker til alt av musikk. opera til metal, men også techno og orkester musikk, (ja jeg vet jeg har merkelig musikksmak)
Hvis du er ute etter bra lyd bør du heller kjøpe en D/A-konverter, en liten headset forsterker og et headset! Da får du blåst liv i hverdagen!

Problemet med integrert lydkort i en PC er at det ofte blir påvirket av elektronisk støy som forstyrrer lyden. Så hvis du heller vil ha et lydkort, kjøp eksternt lydkort som du kan sette utenfor PCn.

Forskjellen på et billig lydkort og et dyrt er at de dyre ofte er mer skjermet for støy, har mange ekstrafunksjoner (karaoke og flere typer output) et dyrt lydkort kan også gi høyere lyd.
lefsespiser
lefze's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
apsolut ingen lydkort er vert prisen, bortkasta uansett, legg heller pengene du sparer ved og ikke kjøpe nytt lydkort i et enda bedre heandsett!
Vis hele sitatet...
Dette må være det absolutt dummeste jeg har hørt i hele mitt liv.

OT:

Kjøp et skikkelig Creative-lydkort til rundt 1000-lappen, du merker stor forskjell på dybde i lyden, høyere volum samt digital-støy.

Bruker selv Creative X-FI HD og med et Steelseries Siberia V2 (ikke det beste i verden, men funker) . Dette lydkortet fungerer også som en DAC (Digital Analog Converter)

Merket stor forskjell fra når jeg byttet fra det integrerte lydkortet til Creative-boksen.
Sist endret av lefze; 19. januar 2012 kl. 22:36.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Jeg er helt enig med GreenRay. Kjøp heller DAC enn integrert lydkort. Til en billig penge kan jeg anbefale NuForce uDac med innebygget hodetelefonforsterker.
Enda bedre hadde det blitt med en DAC som støtter S/PDIF (optisk), men disse koster ofte en del mer.

Hvor mye vil du bruke på hodetelefoner alene?
Sist endret av Taake; 19. januar 2012 kl. 22:44.
Moriarty's Avatar
Trådstarter
5 9
Sitat av Taake Vis innlegg
Jeg er helt enig med GreenRay. Kjøp heller DAC enn integrert lydkort. Til en billig penge kan jeg anbefale NuForce uDac med innebygget hodetelefonforsterker.
Enda bedre hadde det blitt med en DAC som støtter S/PDIF (optisk), men disse koster ofte en del mer.

Hvor mye vil du bruke på hodetelefoner alene?
Vis hele sitatet...
Jeg ble veldig usikker når det kommer til hele greia. Leser meg litt opp på det. Kan du anbefale et godt headsett som helst ikke koster over 2000? Vil gjerne bruke mindre, men skal man bruke penger skal man gjøre det ordentlig.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Et veldig godt par allrouderhodetelefoner som praktisk talt er uslåelige til prisen er Beyerdynamic DT 770. Ellers vil også mange anbefale Audio-technica ATH-M50 som er gode til prisen, og litt mer portable enn de fra Beyerdynamic.
qpad qh-1339 beyerdynamic med et ASUS Xonar DX/XD, 7.1 channel er det jeg bruker til gaming og til film/musikk. Merker stor forskjell ved å bruke lydkort kontra integrert.