Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 982
Hei!



Har et lite issue.
Jeg er over 18 år og har full makt over meg selv, og har fortstått det slik at en lærer på videregående skole ikke kan fortelle foreldrene mine noe som helst uten at jeg godtar det.

Men så har jeg fått hørt at så lenge jeg bor i samme hus/de "tar hånd om meg" selv om jeg er over 18 år, så kan en lærer si hva de nå vil om meg til dem.

Jeg er ikke kyndig inne på lovdata og vet ikke helt hvordan jeg finner fram til ting, så om noen hadde peiling på dette temaet, så hadde det vært fett!


Håper på svar!


Mvh

Imba
så lenge du ikke har skrivet under på en fullmakt utlevert både til foreldre og skolen så har dem bryti taushetsløfte hvis de har snakket med foreldrene dine om deg bak din rygg da du er over 18 år og myndig
Helt korrekt. De kan ikke snakke med foreldrene dine om deg, sålenge du ikke har skrevet under en kontrakt som sier noe annet?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Uten å ha noen sikre kilder, annet enn min personlige erfaring, så støtter jeg utsagn beskrevet ovenfor.

Husker det helt klart at når vi hadde seksualundervisning på barneskolen forklarte læreren vår det slik at de har full taushetsplikt, untatt til foreldre INNTILL barnet er myndig, da mister de muligheten til å diskutere med foreldre også. Med mindre barnet gir lov selvfølgelig.

Ta det opp med lærer, og gi klar beskjed om at all henvendelser skal skje til deg, og ingen andre.
De har ikke lov til å si noe om deg til foreldrene.

Dersom de derrimot ringer hjem, og mor tar telefonen, og de spør hvor du er (ettersom du skulker), blir det ikke brudd på taushetplikt. Heller ikke om du da for eksempel banker en kuk på skolen i et offentlig rom og lærerne treffer foreldrene på gata. Det kommer litt ann på tilfellet, hva det gjelder og slikt.