Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1997
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg skulle strekke meg bak pulten min nå for å finne frem en ledning, også kom øyelokket mitt borti den ene tommelskruen som holder sidedøren til kabinettet på plass. Her merket jeg at jeg fikk strøm i meg, så jeg tok frem multimeteret mitt å målte.

Når jeg holder den ene polen mot fingeren og den andre mot kabinettet, så viser den 0.00V - 0.03V.
Er dette riktig? Jeg har hørt at kabinettet er jordet, så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Noen andre her som har et multimeter og kan sjekke det ut?
Mest sansynelig statisk elektrisitet ettersom 0.03V er alt for lite.
Er nok statisk elektrisitet det var. Husk rør kabinettet før du tukler inne. Når du rører kabinettet så avstatisiserer ( WTF ) du deg :P
nei, mitt også. det er ikke statisk elektrisitet. det smeller ikke, det gir vedvarende strøm (mitt hvertfall!) sån at det stikker litt, og blir vondere og vondere.
Kan hende en av komponentene tar i kabinettet. Feks en skrue eller noe, jeg tipper det

Men look at the bright side of life !

Kabinettet ditt gir strøm + da kan du ha pcen uten at den er tilkoblet stikkkontakten ! = win
Sist endret av Itsnotover; 1. april 2010 kl. 03:02.
Sitat av heykey Vis innlegg
nei, mitt også. det er ikke statisk elektrisitet. det smeller ikke, det gir vedvarende strøm (mitt hvertfall!) sån at det stikker litt, og blir vondere og vondere.
Vis hele sitatet...
ja har du målt? kan jo hende det er overledning i psuen eller andre komponenter.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja har du målt? kan jo hende det er overledning i psuen eller andre komponenter.
Vis hele sitatet...
jeg har ikke målt, jeg besitter ikke slikt utstyr. jeg er av den logiske skolen: "au, strøm"
Sitat av Kekurikekaka
Jeg skulle strekke meg bak pulten min nå for å finne frem en ledning, også kom øyelokket mitt borti den ene tommelskruen som holder sidedøren til kabinettet på plass. Her merket jeg at jeg fikk strøm i meg, så jeg tok frem multimeteret mitt å målte.

Når jeg holder den ene polen mot fingeren og den andre mot kabinettet, så viser den 0.00V - 0.03V.
Er dette riktig? Jeg har hørt at kabinettet er jordet, så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Noen andre her som har et multimeter og kan sjekke det ut?
Vis hele sitatet...
Står PC'n i jordet kontakt?
Prøv å mål mellom jord (jord klemme i stikkontakt, vannrør, radiator eller lignende) og skrue (PC), kanskje det er en jordfeil, enten på PC'n eller el-anlegget?
Sist endret av Veggen; 1. april 2010 kl. 20:46.
din måling gir ikke noe svar på noe som helst, du måler potensialet mellom deg og kabinette, og 0,03v vil du ikke kjenne. skal du ha noe god måling så må du måle kabinett til jord(jorda stikk etc).


litt sen men jaja :P
Sist endret av Hightemplar; 1. april 2010 kl. 20:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
0.03V kan vel nesten like gjerne komme ut av ingenting, eller unøyaktighet på instrumentet - og du må uansett gange det tallet med 300-500 og komme opp i 9-15V før du ville kjent det (svakt) på huden. Har du aldri prøvd et 9V-batteri på tunga?
Sist endret av robhol; 1. april 2010 kl. 22:26.
På kabinettet mitt er det bare skruene som gir strøm. Strømmen føles ut som den er pulserende og stikker ganske hardt på tommeltottene, mens på kabinettet er det ingenting.
Mitt kabinett har hatt strøm på seg helt siden jeg bygde pc`n. merker det somm prikking i fingrene hvis jeg tar på kabinettet, men aldri hatt noe problemer med pc`n så det er sikkert ikke så farlig (hatt denne i ca 1år)
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Jeg skulle strekke meg bak pulten min nå for å finne frem en ledning, også kom øyelokket mitt borti den ene tommelskruen som holder sidedøren til kabinettet på plass. Her merket jeg at jeg fikk strøm i meg, så jeg tok frem multimeteret mitt å målte.

Når jeg holder den ene polen mot fingeren og den andre mot kabinettet, så viser den 0.00V - 0.03V.
Er dette riktig? Jeg har hørt at kabinettet er jordet, så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Noen andre her som har et multimeter og kan sjekke det ut?
Vis hele sitatet...
Var dette kun en april spøk?
Eller har du fått svar på det du lurte på?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg skjønner at folk ødelegger maskinene sine når jeg leser sånt som dette :P
Hadde samme "problemet" selv, dette var enkelt og greit fordi kontaktene i det nye huset jeg flytta til ikke hadde jorda kontakter, etter at jeg fikk det er det ikke noe mer strøm.

Jeg fikk det forresten også av å ta på en usblampe som var kobla til tastaturets usb tilkobling.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Jeg tror det er snakk om statisk elektrisitet. Jeg tok på begge endene på multimeteret og fikk samme volt opp på displayet.

Så jeg har vel fått svar på det jeg lurte på
Jeg hadde det samme problemet på pc'en min, og da jeg hadde CRT-skjerm kunne jeg kjenne denne samme prikkingen på glassplaten foran på skjermen.
(Nei det er ikke den statiske elektrisiteten du kjenner på f.eks gamle tv'er)

Dette var en konstant strøm som kom igjennom kablene, da jeg hadde akkurat samme symptomene på kabinettet.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Hvis du føler at strømmen er konstant og ikke bare et stykk ZAP! så er det jordingsfeil. I værste fall så kan sånt starte branner... Og det hjelper ikke å ta på kabinettet for å jorde seg med mindre strømforsyningen er skrudd fast i metallet på kabinettet og strømkabelen står i strømforsyningen og en jordet stikkontakt i andre enden.
kansje den røde overledningen ut fra psuen ikkje er festa riktig
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Jeg tror det er snakk om statisk elektrisitet. Jeg tok på begge endene på multimeteret og fikk samme volt opp på displayet.

Så jeg har vel fått svar på det jeg lurte på
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, som tidligere nevnt må du måle mellom pc og jordpotensialet for å få en måling av interesseog som andre er inne på, så kan jorfeil være farlig.
Og som tidligere nevnt av andre, så kan det hende at alt som trengs er å sette pc'n i jordet kontakt, så er problemet løst.
Så derforfor spørsmålet, er pc'n plugget i jordet stikk?


Sitat av FpsDog Vis innlegg
kansje den røde overledningen ut fra psuen ikkje er festa riktig
Vis hele sitatet...
Morsom du...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du trekker stikkontakten og måler motstanden mellom jordingen på pluggen og selve kabinettet og til de andre fasene...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Faktisk, så er den ikke jordet.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Faktisk, så er den ikke jordet.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg prøvd å plugge pc'n i et jordet stikk, så er nok problemet løst.
Når du fikk 0.03, husket du å måle på vekselstrøm (AC)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er så enkelt som at filteret i strømforsyninga er to kondensatorer - en fra kvar fase - montert mot jord for å filtrere vekk høgfrekvent støy. Når du ikkje har pcen tilkopla jord vil det sakte bygge seg opp ladning. PCen blir i praksis en del av ein kondensator, og jorda blir andre delen av kondensatoren. Det er stortsett heilt ufarlig for mennesker, men du kan uten problemer svi komponenter om du er uheldig, eller sågar lage brannfare om du har jordsløyfer.