Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1385
Har tenkt å kjøpe meg gitar for første gang, og håpet på noen gode forslag.
Har sett litt på http://www.gitarhuset.no/ og tenkte å kjøpe dette settet, men så la jeg merke til at det var utsolgt, og jeg vil egentlig ikke gå så mye mer opp i pris, maks 4000,-.

Det første som var billigere som jeg la merke til var dette, har lest litt reviews - noen sier den er noe søppel mens andre sier at den tåler mye og har kjempebra lyd.

Noen forslag?
Sist endret av TanteSpiker; 4. mars 2008 kl. 00:00.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Den siste duger til å øve seg på å knuse gitarer på scenen, evt. opptenningsved. Den første derimot (Ibanez SA-120) er en veldig god og allsidig gitar for prisen å være. Kjøp den første, evt fra en annen butikk om de ikke har den inne/kan skaffe den

Lykke til.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
vil si +1 på polar sitt forslag om gitar, og anbefale en Roland cube som forsterker. De er meget rimelige og låter forbausende bra til en meget billig penge.
sound1.no

Raske, og veldig bra kundebehandlere!
Helt enig med heykey.På sound1 er de rimelige, bra service og raske.
og gå for en Epiphone Les Paul variant hvis du liker lyd, utseende eller sustain
Jeg har en ibanez rg 321mh om jeg husker rett . Den er veldig god å spille på, og det er god mulighet for å bytte mikker, noe jeg har gjort nå etter ett år Stemmeskruene er litt dårlige hvis du driver mye med stringbends, så jeg vurderer å kjøpe nye. Men det er en veldig god gitar mener jeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gadd ikke å lage en ny tråd jeg..

Hei.
Jeg skal kjøpe meg min første elgitar og forsterker, og jeg tenkte derfor at dere kunne komme med noen tips til gode gitarer og forstekere. Jeg har til nå spilt på en akustisk gitar, (Garrison AG300BK), men har lenge tenkt på at jeg må skaffe meg elgitar. Tenkte ikke å overstige 5000 kroner, men om nødvendig kan jeg strekke meg litt til.

Edit:
Har spilt i en 3-4 år nå, vil jeg tro.
Egentlig spiller jeg piano, spilt det i 9 år, men har i de siste årene fått opp interressen for gitar.
Sist endret av zorro; 14. mars 2008 kl. 19:47.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1040 er ett godt tips, en bra gitar for den prisen, men da må du strekke deg ett god stykke for å få forsterker råd til en forsterker.

Men let etter noe bra brukt, kan tjene mye på det!
Sist endret av Cheroxx; 14. mars 2008 kl. 19:53. Grunn: Omformulering
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg anbefaler en amp fra Rolands Cube-modeller i den prisklassen. Videre er det jo essensielt å vite hvilke stilarter og type musikk du skal spille før du velger gitar. Skal du spille punk eller grunge er sikkert SG'en grei, men ikke like egnet til jazz, fusion, metal o.l.
Sitat av zorro
Vis hele sitatet...
Gå for en Roland Cube 60. Jeg valgte den og den er veldig bra. Funker til det meste. Jeg anbefaler deg å høre med en av butikkene i byen du bor i for å få gode tilbud når det gjelder forsterker og gitar.

Johnny DeMarco shows the Roland Cube 60 Sjekk trynet til fyren etter han spiller et riff. Festlig type...

Når det gjelder gitar kan jeg bare anbefale Ibanez. Jeg spiller mye rock og metal og den er strålende til det. Dersom du spiller mer av noen andre sjangre der det kanskje greit å vurdere et annet merke.

Lykke Til.
Jeg spiller ikke akkurat jazz, ligger vel rundt punk/rock, men ikke helt overdrevet death metal liksom.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Roland Cube 60 er som sagt ett godt valg, selv har jeg Roland Cube 30 som jeg mener å huske var fra 2-3 tusen NOK for. Den funker kjempe fint til punk/rock, som jeg spiller for det meste + litt indie/rock.

Forskjellen på 30 og 60 er ikke stor, bortsett fra at du for mye kraftigere lyd med 60 såklart,(30watt/60watt) du har en mer instilling på tone, prescence (tror jeg)(du kan stille inn Bass/Middle/Treble på 30) pluss mulighet til å bruke footswitch på effekter (på 30 kan du bare bytte mellom JC Clean og alle andre forhåndsinnstilte effektene).

Roland 30 funker helt fint til bandøving og, så det er grei forsterker. Har også prøvd 60, og Roland Micro Cube og ja... Roland Cube's anbefales. Micro Cube er mest egnet til å øve for seg selv, ikke like god når du skal i bandsammenheng (vet ikke hvor du er der.)

Begge de to er litt svakere en den du foreslo selv, men jeg tror ikke det blir noe problem, hvertfall ikke med 60 cube.


EDIT: Kan forresten nevne at Cube serien er digitale forsterke (som du muligens skjønte), og så ut som om den Bandit'en var det og. Rørforsterker er jo en annen greie, du vil kanskje sette deg litt inn i det før du bestemmer deg og.
Sist endret av Cheroxx; 14. mars 2008 kl. 23:37. Grunn: Utdypte megselv litt
Okei, jeg går for en Roland Cube 60, koster vel rundt en 3-4k eller?

Men jeg står fast med gitaren, jeg tror jeg går i en butikk og spør, hvis ingen kommer som lyn fra klar himmel. (Uansett vil jeg prøve gitaren før jeg kjøper den.)
Og jeg ser at budsjettet mitt vil sprekke ganske bra her! :P
Jeg ser tilbake på mailen jeg sendte og ser at jeg rart nok klarte å sende dem link til dette settet:
http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=998
Det settet med SA-120 ligger ikke lenger i menyen og derfor tror jeg ikke det selges lenger.
Er GSA 60 brukbar?
Jeg kan jo kjøpe SA-120 pluss andre ting hver for seg, men det blir dyrere, og dersom GSA 60 er brukbar kan jeg jo bare kjøpe det settet.
Ja GSA 60 gir en kjempetøff lyd på rektig forsterker... spørs hva du skal spelle da... Prog låter jævli bra på denna, samt alt annet av metall... Blues funker også!

grunnen til at folk sier denne suger, er fordi dem ikke har spelt den på rektig forsterker... Den forsterkeren som følger med egner seg ikke så bra til prog hvis du ikke har pedaler...

Jeg leste litt her at noen foreslår at du skaffer deg en roland forsterker... den er bra til prog etc. men ikkeno forsterker å ha med på scenen! Den gir ikke høy nok lyd, men den gir jævli bra metal lyd ....

F.eks hvis du skal spelle sånn led zeppelin, [b]så egner den forsterkeren som følger med
Men en pedal koster jo ikke så mye?; ) kanskje 600-700
Skulle han spille prog?
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en Line6 forsterker. Regner med at du i første omgang kommer til å konsentrere deg om å spille i stua, og da trenger du strengt tatt ikke mer enn en 30w. Om du plutselig skal stå på en scene så er det bare å mice den opp. Funker helt greit.

Jeg synes du skal prioritere å kjøpe en god gitar. Som tidligere nevnt her må du velge gitar ut fra musikken du vil spille. Epiphone er gode gitarer, om du beveger deg litt opp i pris. Kjenner du noen med peiling bør du prøve å skaffe deg en brukt gitar. Da får du plutselig mye gitar for pengene.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Fender Squire, er en veldig god begynnelse gitar, eller en Vanlig fender.

Ikke kjøp noe morgan dritt.

Hvis du skal ha en forsterker, kjøp en Roland 30 cube skikkelig god lyd i den, det skal jeg love deg.
Sist endret av Sgt. Pepper; 18. mars 2008 kl. 18:09.
epiphone les paul gir god valuta for pengene