Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5899
heisan freaks, jeg har sperrefrist på 5 år på lappen, men har hørt litt prat om at man kan ha statsborgerskap både i sverige og norge på likt og dermed kunne ta lsvenskt førerkort. noen som vet om dette stemmer, eller andre smutthull for å ta førerkort ?

takker for svar
Regner vel ikke med at "alt" du trenger å gjøre for å få førerkort er å skifte statsborgerskap.

Regner med at de fortsatt vil sjekke vandelen din.
Nå er det vel heller ikke bare-bare å få et ekstra statsborgerskap, er det det da? Er vel påkrevd X antall år bofast, jobb etc. Etablert er vel ordet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
_mener_ du kan få tidligere om du virkelig trenger den til jobb du har, eller om et familiemedlem er bevegelseshemmet.

Er ikke sikker på dette, men du kan jo sjekke det opp?

Litt linker her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=197114
http://freak.no/forum/showthread.php?t=191898
Regner med du ikke burde være på norske veier. Hehe, med tanke på at du har 5 års sperrefrist..
kan føye til at jeg fikk de 5 årene for 2,5 år siden. etter det har jeg fullført 1år på en avrusingsklinikk å har bare hatt rene prøver. + at jeg har gått på et "kurs" for kjøring i rus. tror dere det er mulig nå å kunne få igjennom en søknad om førerkort ? vet det er vrient å svare på. men er det noen her som har vert borti lignende å fått ned sperrefristen ? (har kun hatt rene prøver siden jeg la meg inn sommeren 2010)
Helt ærlig? - nei, tror ikke politiet er villig til det enda. Hvorfor ikke bare prøve? Ingen av oss kan svare korrekt.
Dessverre (for deg) er dette med rus og trafikk veldig strengt - noe de fleste er veldig tilfreds med. Man ønsker ikke ferdes i trafikken blant rusede sjåfører.
50% av sperrefristen er heller ikke lenge, egentlig. Søk når det har gått 3 år, legg da ved all dokumentasjonen. Aldri rør et ratt i ruset tilstand igjen. Det er forbanna egoistisk
Vel, du får ikke bare inndradd førerkortet, du mister førerretten. Det betyr at du ikke kan kjøre en personbil med noe som helst førerkort så lenge det er i Norge. Selvsagt kan du ta førerkort i Sverige, og dermed også kjøre i Sverige (og resten av Europa forøvrig), men du har enda ikke førerrett i Norge.

Dette er det samme man ser med utenlandske sjåfører som blir stoppet i Norge. De mister føreretten i Norge, men kan fremdeles kjøre fritt i resten av Europa. Politiet har ikke mulighet til å inndra førerkort fra andre land. Enda et eksempel er at Petter Solberg ble fratatt førerretten i Sverige, men kjører fritt på norske veier.
og er det slik at en søknad blir behandlet lokalt av den politimyndighet i den komunen man bor, slik at ved evt avslag så kan man flytte litt på seg å søke på nytt ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
og er det slik at en søknad blir behandlet lokalt av den politimyndighet i den komunen man bor, slik at ved evt avslag så kan man flytte litt på seg å søke på nytt ?
Vis hele sitatet...
Tror du ikke politiet har et felles register, eller? De søker jo opp navnet ditt, og skjønner raskt at de skal gi deg enda et avslag
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Tror du ikke politiet har et felles register, eller? De søker jo opp navnet ditt, og skjønner raskt at de skal gi deg enda et avslag
Vis hele sitatet...
selvfølgelig skjønner jeg at det er et sentralt register, men om evt søknader og avslag blir føyd inn i et sentralt register er en annen sak, spydigheter kan du spare til andre annledninger. jeg er ute etter råd og vink på hvordan jeg kan få igjen førerkortet
Sitat av skukketrure Vis innlegg
selvfølgelig skjønner jeg at det er et sentralt register, men om evt søknader og avslag blir føyd inn i et sentralt register er en annen sak, spydigheter kan du spare til andre annledninger. jeg er ute etter råd og vink på hvordan jeg kan få igjen førerkortet
Vis hele sitatet...
Jeg er overhodet ikke spydig. Har svart på spørsmålene dine.
Du må søke politiet, legg ved all dokumentasjon og glem å søke i en annen kommune. Avslag er avslag.
Det skal mye til å statsborgerskap i i Sverige, da skal du ha familie der, eller ha bodd der i "x" antall år.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke spydig. Har svart på spørsmålene dine.
Du må søke politiet, legg ved all dokumentasjon og glem å søke i en annen kommune. Avslag er avslag.
Vis hele sitatet...
ved nærmere ettertanke så er det vel bare jeg som har en dårlig dag, baklager den krasse tonen og takk for svar
Sitat av skukketrure Vis innlegg
ved nærmere ettertanke så er det vel bare jeg som har en dårlig dag, baklager den krasse tonen og takk for svar
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem
Sitat av skukketrure Vis innlegg
og er det slik at en søknad blir behandlet lokalt av den politimyndighet i den komunen man bor, slik at ved evt avslag så kan man flytte litt på seg å søke på nytt ?
Vis hele sitatet...
jeg har prøvet det og det går ikke!

Jeg fikk beskjeden om at når jeg har mistet fører retten i 5 år (for all tid) kan jeg ikke få fører kort i norden uten og søke til kongen når 5 årene har godt!

Og. da kan man ikke ha rus relaterte anmerkninger eller dommer eller noe som har med adferd og gjøre
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
jeg har prøvet det og det går ikke!

Jeg fikk beskjeden om at når jeg har mistet fører retten i 5 år (for all tid) kan jeg ikke få fører kort i norden uten og søke til kongen når 5 årene har godt!

Og. da kan man ikke ha rus relaterte anmerkninger eller dommer eller noe som har med adferd og gjøre
Vis hele sitatet...
nja, jeg har hatt 5 år tidligere i min ungdom og da holdt jeg meg som fotgjenger i 3 år og tenkte jeg skulle søke for morroskyld å da fikk jeg ta den. men det var ikke for ruskjøring . bare VELDIG mange kjøringer uten førerkort
Sist endret av skukketrure; 26. januar 2012 kl. 00:00.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
nja, jeg har hatt 5 år tidligere i min ungdom og da holdt jeg meg som fotgjenger i 3 år og tenkte jeg skulle søke for morroskyld å da fikk jeg ta den. men det var ikke for ruskjøring . bare VELDIG mange kjøringer uten førerkort
Vis hele sitatet...
Det gjør saken veldig klar. Det er bombesikkert at du ikke får ta førerkortet igjen før etter disse 5 årene. Politiet vil aldri vise deg tillitt når dette er andre gangen!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det gjør saken veldig klar. Det er bombesikkert at du ikke får ta førerkortet igjen før etter disse 5 årene. Politiet vil aldri vise deg tillitt når dette er andre gangen!
Vis hele sitatet...
jeg var 20 år den gangen, nå er jeg 36 så kan jo håpe på at tiden faller meg til gode+ at je har lagt 22 år med rusmisbruk bak meg som burde sette saken i et annet lys. men skjønner at dette blir mye sysnsing. jeg venter til våren å legger inn en søknad. lever tråden lenge nok skal jeg poste svaret så får andre i samme situasjon en pekepinn om det er håp før tiden eller ei. min er erfaring så langt er i allefall på andre områder at de fleste instanser er villige til å gi folk en sjanse når de har sluttet med langvarig rusmisbruk
Sist endret av skukketrure; 26. januar 2012 kl. 01:28.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
jeg har prøvet det og det går ikke!

Jeg fikk beskjeden om at når jeg har mistet fører retten i 5 år (for all tid) kan jeg ikke få fører kort i norden uten og søke til kongen når 5 årene har godt!

Og. da kan man ikke ha rus relaterte anmerkninger eller dommer eller noe som har med adferd og gjøre
Vis hele sitatet...
Men, om de alldri skal gi deg kortet tilbake uansett (om man da blir tatt for div ting under de 5 årene) Hvorfor da ikke bare gi faen, å kjøre uansett, nothing to loose bortsett fra evt. bøter og kanskje etter vært litt gratis kost og losji?
Sitat av PairADice Vis innlegg
Nå er det vel heller ikke bare-bare å få et ekstra statsborgerskap, er det det da? Er vel påkrevd X antall år bofast, jobb etc. Etablert er vel ordet.
Vis hele sitatet...
Må ha bodd 5 år isveirge først..og ikke være idømt frihetsberøvende fstraff,ellers ingen krav
Sitat av hustlern Vis innlegg
Men, om de alldri skal gi deg kortet tilbake uansett (om man da blir tatt for div ting under de 5 årene) Hvorfor da ikke bare gi faen, å kjøre uansett, nothing to loose bortsett fra evt. bøter og kanskje etter vært litt gratis kost og losji?
Vis hele sitatet...
Helt, korrekt hustlern TS har vel da ingen ting og tape, MEN det er ca 4,95 Millioner andre i dette landet som har noe å tape på det. Er selv dømt for lovbrudd innenfor trafikken. Jeg er ikke stolt av det, og det jeg angrer mest på er alle andres liv jeg satte i fare. Og jeg er faktisk stolt over å ha tatt straffen min. En liten lærdom som slike som deg burde hatt i bøtter og spann av. Det å sette en liten materiell gode foran andres liv er utrolig egoistisk. Shame on you!
Nok moralpreken

OT:
Du (TS) burde vente en stund til for så å søke, har selv fått innvilget søknaden mindre forseelse dog. Legg ved all dokumentasjon du har. Ring ansvarlig politijurisst snakk med han og si du ønsker å komme en tur på kontoret og snakke med ham om din situasjon og ditt liv. Kle deg pent og oppfør deg så skal du se at anger og tillatelse henger hånd i hånd. Sjansene dine øker ialle fall betraktelig. Lykke til!
Sitat av hustlern Vis innlegg
Men, om de alldri skal gi deg kortet tilbake uansett (om man da blir tatt for div ting under de 5 årene) Hvorfor da ikke bare gi faen, å kjøre uansett, nothing to loose bortsett fra evt. bøter og kanskje etter vært litt gratis kost og losji?
Vis hele sitatet...
når det etterhvert begynner å bli 60 dager inne for 1 kjøresak (ikke rus/promille eller fart) så er det ikke like festlig lenger